Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:48

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/200481.html
horseandhound.co.uk

"Strasser-methode in de ban"

Natuurlijk bekappers krijgen nieuwe eisen en reglementen waar zij aan moeten voldoen. Deze eisen worden opgezet door de National Equine Welfare Council (NEWC).

De Britse veterinair Chris House, voorzitter van NEWC, verduidelijkt dat de eisen en reglementen, welzijnsorganisaties moeten helpen om dieren op te sporen die worden mishandeld door onbekwame bekappers.

"Er zijn verschillende zaken geweest waarbij de Strasser techniek betrokken was, en waarbij onbekwame mensen op een therapeutische wijze aan het bekappen waren, en zeer veel schade toebrachten bij paarden," sprak Chris House. "Wanneer wij reglementen opstellen zullen de organisaties beter kunnen controleren of er kundig werk wordt verricht, en of een dierenarts of hoefsmid toezicht aan het houden is op het werk van de natuurlijk bekapper."

Volgens House zal het reglement precies uitmaken wat een ongekwalificeerd persoon wel en niet mag doen aan een paardenhoef, en zullen de officiele regels dit jaar nog gaan gelden. House hoopt dat daarmee een einde kan worden gemaakt aan een hoop paardenleed.

In 2006 werden twee paardeneigenaren veroordeeld voor het volgen van de radicale methode van de Duitse dierenarts Dr Hildred Strasser, waardoor de paarden zeer veel onnodig leed werd toegebracht. Deze methode wordt naar alle waarschijnlijkheid verboden.

Volgens de "Farriers (Registration) Act 1975" mag een paardeneigenaar wel de hoef van hun eigen paard bekappen, maar geen hoefijzer onderbrengen, en mag de eigenaar ook niet proberen om de vorm van de hoef te veranderen.

De nieuwe reglementen worden besproken tussen geregistreerde hoefsmeden, veeartsen, welzijnsorganisaties en professionals tot 30 April.

Benfan

Re: Natuurlijk bekappers krijgen regels tegen onnodig dierenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:01

godzijdank! hier ben ik blij om, hopelijk worden hierdoor een hoop paarden levens gered. Ik neem aan dat dit alleen voor Engeland geld? mocht dat zo zijn dan volgt hopelijk nederland snel en is hoefsmederij niet langer een vrij beroep. Tis echt van de zotte dat elk persoon gewoon zelf aan de hoeven van zijn paard mag prutsen.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 31-03-08 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:02

Vind het zeker heel goed dat de onbekwame NBers aangepakt worden. Gelukkig heb ik zelf een hele goede natuurlijk bekapper. Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:04

@Benfan, deze regels gaan zeer waarschijnlijk voor heel Europa gelden.
Het wordt alleen eerst in Engeland uitgetest.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:05

Héhé. Eindelijk wordt er iets ondernomen.

Ben zelf niet van de NB, heb zelf helaas slechte ervaringen van dichtbij gezien en ben heel blij dat er nu wordt ingegrepen.

Ik vraag me alleen af hoe ze dit uit willen voeren?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:06

Vind het goed dat onbekwame bekappers worden aangepakt,
zeker met de strassermethode, daarvoor heb je imo echt kennis van zaken nodig Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:08

Laten we heb hierbij inderdaad hebben over ONBEKWAME bekappers. Er zijn gelukkig ook genoeg bekwame natuurlijk bekappers. Voordat het weer een afzeiktopic gaat worden.....

Ik heb gelukkig prima ervaringen met bekwame natuurlijk bekappers. Mijn paard is er beter op gaan lopen in elk geval. Ja
Op onbekwame mensen zit niemand te wachten natuurlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:08

Nadya schreef:
Vind het zeker heel goed dat de onbekwame NBers aangepakt worden. Gelukkig heb ik zelf een hele goede natuurlijk bekapper. Lachen

Zoals ik het Engelse stuk lees mag die natuurlijke bekapper alleen nog maar de vorm van de voet veranderen of een ijzer aanbrengen als hij een officieel erkende hoefsmid is.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:09

Hele mooi regel, ik sta af en toe versteld van een aantal mensen die zich hoefsmid noemen, maar er een pruts bende van maken, schandalig. Hopen dat die regel hier snel ingevoerd word, want hier kan ook Jan en alleman zich hoefsmid noemen!
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 31-03-08 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:10

janderegelaa schreef:
Nadya schreef:

Zoals ik het Engelse stuk lees mag die natuurlijke bekapper alleen nog maar de vorm van de voet veranderen of een ijzer aanbrengen als hij een officieel erkende hoefsmid is.

Nee hoor, ze moeten aan bepaalde eisen voldoen. Zo lees ik het. Het klinkt alsof het gaat gelden voor de mensen die ergens een cursus hebben gedaan en zich vervolgens professioneel NBer gaan noemen (en dat vind ik ook niet kunnen).
Dat je je eigen paarden bekapt met toezicht van een erkend NBer, a la, maar dat je je meteen commercieel NBer noemt, dat lijkt mij niet de bedoeling.

Overigens doet die van mij niet aan de Strasser methode en is diegene wel degelijk gekwalificeerd. Het is niet iemand die een cursusje ergens heeft gedaan, maar de opleiding in Amerika heeft gevolgd (AANHCP).

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:18

Heel goed dat dit probleem aangepakt gaat worden. Er is nu al zoveel wildgroei aan mensen die menen hoefsmidje te kunnen gaan spelen. Wat daarbij helemaal erg is, dat ze dit onder de noemer "natuurlijk" doen. In mijn ogen allleen een dekmantel omdat je niet gediplomeerd bent. Helaas zijn er nog steeds mensen die door het woord natuurlijk opeens hun gezonde verstand niet meer kunnen gebruiken.

Nadya schreef:

Ik neem aan dat je bedoelt: "'gelukkig heb ik zelf een gediplomeerde hoefsmid die heel goed bekapt". Er is toch niets natuurlijks aan bekappen??? Bekappen wordt zelfs door gediplomeerde hoefsmeden door de één beter gedaan dan door de ander, kan je nagaan als je een ongediplomeerd iemand aan de hoeven van je paard laat prutsen, daar kan je toch niet achter staan

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:19

Ein-de-lijk!!

Dit is een hele goede zaak. Hopelijk komen er hier ook snel regels die Strasser voorgoed verbieden.

Fijn voor de mensen die wel gekwalificeerd zijn om te bekappen. Wordt hun bekwaamheid en opleiding eindelijk gewaardeerd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:20

Cerize schreef:
Nadya schreef:

Ik neem aan dat je bedoelt: "'gelukkig heb ik zelf een gediplomeerde hoefsmid die heel goed bekapt". Er is toch niets natuurlijks aan bekappen??? Bekappen wordt zelfs door gediplomeerde hoefsmeden door de één beter gedaan dan door de ander, kan je nagaan als je een ongediplomeerd iemand aan de hoeven van je paard laat prutsen, daar kan je toch niet achter staan

Wat wil je nou zeggen? Dat ik mijn paard niet goed laat bekappen??? Verward
Knap van je om daarover te oordelen......
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 31-03-08 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:21

Op zich een heel goed idee, maar hoe kan dit gecontroleerd worden? Zeker eigenaren die zelf gaan sleutelen aan de hoeven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:22

Nadya schreef:
Nee hoor, ze moeten aan bepaalde eisen voldoen. Zo lees ik het. Het klinkt alsof het gaat gelden voor de mensen die ergens een cursus hebben gedaan en zich vervolgens professioneel NBer gaan noemen (en dat vind ik ook niet kunnen).
Dat je je eigen paarden bekapt met toezicht van een erkend NBer, a la, maar dat je je meteen commercieel NBer noemt, dat lijkt mij niet de bedoeling.

Overigens doet die van mij niet aan de Strasser methode en is diegene wel degelijk gekwalificeerd. Het is niet iemand die een cursusje ergens heeft gedaan, maar de opleiding in Amerika heeft gevolgd (AANHCP).

The Code of Practice zegt op punt 23: All horses should have their feet attended to by a registed farrier as neccesary. This treatment should be recorded. Geregistreerd worden dus!

http://www.newc.co.uk/docs/CodeOfPracticeShort.pdf

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:23

janderegelaa, lijkt mij prima, als de goede bekappers dus geregistreerd worden. Ben ik zeker een voorstander van, ja hoor. Ja

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:26

Nadya schreef:
janderegelaa, lijkt mij prima, als de goede bekappers dus geregistreerd worden. Ben ik zeker een voorstander van, ja hoor. Ja

Je leest niet goed, er staat dat geregistreerd moet worden wie het paard bekapt heeft. Uiteindelijk zal dat betekenen dat dit alleen een gediplomeerde hoefsmid kan zijn en als dat een natuurlijke bekapper is dan is dat prima. Op deze manier kan de direct verantwoordelijke als er iets misgaat aangepakt worden.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:26

ik heb een goeie natuurlijke bekapster!...
ze bekapt bij ons meerdere mensen opstal. en nog nooit problemen gehad! Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:27

Wat die opleidingen in Amerika betreft: grote onzin!! Daar worden papiertjes voor alles en nog wat uitgereikt. Scholing wordt gegeven door ongekwalificeerde leraren etc.

In Europa geen erkenning daarvoor.

Gehoord van Universitair Dierengeneeskundige Opleiding in Utrecht.

Heel blij met dit bericht van TS.....hopelijk een eind aan veel dierenleed.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 31-03-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:27

Maar wie gaat de registratie eisen vaststellen? Uitvoeren? Bepalen wie wel en wie niet goed is? Er zijn nogal wat variabelen waaraan voldaan moet worden lijkt me, er zijn nu onderling al zoveel verschillen.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:28

@ Nadya:
Ik bedoel te zeggen dat mensen die zich natuurlijk bekapper noemen in 9 van de 10 gevallen geen erkende opleiding voor hoefsmid hebben gevolgd. En degene die wel een opleiding gevolgd heeft en zich daarna natuurlijk bekapper noemt, niet goed bij zijn kersenpit is, want er is niets natuurlijks aan bekappen.
Ten tweede bedoel ik te zeggen dat het jammer is dat een hoop mensen zich zo optrekken aan het woord natuurlijk, zodat deze prutsters nog klanten krijgen ook.
Je hoeft je verder niet persoonlijk aangesproken te voelen, ik bedoel het in het algemeen, alleen jouw post gaf bovenstaande heel goed weer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:29

janderegelaa schreef:
Nadya schreef:

Je leest niet goed, er staat dat geregistreerd moet worden wie het paard bekapt heeft. Uiteindelijk zal dat betekenen dat dit alleen een gediplomeerde hoefsmid kan zijn en als dat een natuurlijke bekapper is dan is dat prima. Op deze manier kan de direct verantwoordelijke als er iets misgaat aangepakt worden.

Dus een natuurlijk bekapper moet (waarschijnlijk tegen zijn principes in) een opleiding voor hoefsmid gaan volgen??? Begrijp ik het dan goed??

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:33

Hier in Duitsland is een soortgelijk wetsontwerp geweest dat heel wat stof heeft doen opwaaien. Het is gelukkig weggestemd. Ik zeg gelukkig, omdat het er inderdaad op neerkwam dat alleen nog hoefsmeden zouden mogen bekappen en aan paardenvoeten zouden mogen werken. Een eigenaar die zelf een vijl ter hand had genomen om een los stukje hoef weer rond te vijlen zou zich strafbaar hebben gemaakt. Geen hoeforthopeed, natuurlijk bekapper, hoefverzorger,... had nog opgeleid mogen worden (voor bestaande diploma's zou er een overgangsregeling komen).

Ik geef dit voorbeeld omdat ik het er wel mee eens ben dat er een regelgeving moet komen om paardenleed door onkundigheid en charlatans tegen te gaan. Maar tevens moet men zich er van bewust zijn dat die erg moeilijk in woorden vast te leggen is, ook omdat mensen die met wetgeving bezig zijn vaak te weinig verstand van de materie hebben. Voor een leek lijkt het een logische regel dat enkel een hoefsmid de hoeven mag doen. Pas wie zich er in verdiept weet dat er meer is dan enkel de opleiding hoefsmid.
Waar het dus op neerkomt is dat men een verschil zal moeten maken tussen opgeleid of niet, en normen zal moeten vastleggen om opleidingen te erkennen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:33

Cerize::: er is wel degelijk iets aan "natuurlijk bekappen"omdat wij hier in veel weilanden staan, waardoor de hoeven niet natuurlijk kunnen slijten, zoals ze in het wild doen, met veel stenen etcetc.!
is het natuurlijker om het bij te houden 1 x in de 2 a 3 weken.

en niet 1 x in de 6 a 8 weken.
dan is de klap van de pezen nog groter!...!!

maar dat is ieder zn ding! ik ben voor natuurlijk bekappen, en zal nooit een ander afzeiken die er tegen is!..
maar ik merk gewoon dat paarden bijna niet hoefbevangen worden, straalkanker krijgen, of kreupel lopen!..

Groetjes Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:36

Cerize schreef:
kan je nagaan als je een ongediplomeerd iemand aan de hoeven van je paard laat prutsen, daar kan je toch niet achter staan

Ik sta er volledig achter. Ben ongediplomeerd en bekap mijn paard zolang als het kan helemaal zelf Sigaar