Jurering in dressuur moet écht heel snel beter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jurering in dressuur moet écht heel snel beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 21:38

http://www.telesport.nl/columns/anky_va ... ter__.html
telesport.nl

Er gaat momenteel geen dag voorbij of de Olympische Spelen van aankomende zomer komen hier op stal ter sprake. Naast mijn eigen voorbereiding met IPS Salinero, zijn ook enkele van mijn leerlingen druk bezig met plaatsing voor het topevenement in Hongkong.

De tijd begint te dringen. Ruiters moeten voor 1 juni minimaal twee keer 64 procent scoren tijdens een internationale wedstrijd bij een olympisch jurylid. Maar de concoursen waarop kwalificatie kan worden afgedwongen zijn tot die tijd dun bezaaid en verspreid over de hele wereld. Veel ruiters uit 'dressuurontwikkelingslanden' richten zich daarom op dit moment op de zogenaamde Sunshine Tour.

Terwijl de regen in Nederland bij bakken uit de lucht komt, is het in het meest zuidelijke puntje van Spanje heerlijk weer. En vlak bij Cadiz is een speciaal internationaal topevenement, dat maar liefst drie weken duurt en waar de amazones en ruiters in een paar wedstrijden achter elkaar hun scores kunnen proberen te halen. In dat kader was ik vorige week mee met mijn leerling Jacqueline Siu uit Hongkong.

Ik vond de sfeer in Zuid-Spanje heel bijzonder. Meer dan zestig hippische atleten uit alle windstreken - ruiters uit landen als Ierland, Nieuw-Zeeland en Maleisië en nog veel meer naties stonden op de wedstrijdsheet - streden voor hun kansen. Ik was bloednerveus over Jackies optreden. Het valt me op dat ik als coach veel eerder zenuwen voel dan als ik zelf een proef moet rijden. Maar het ging hartstikke goed. De eerste 64 procent heeft zij binnen. Ik hoop dat Jackie dat aankomende donderdag nogmaals presteert. Dan heeft zij er in ieder geval van haar kant alles aan gedaan. Het is dan alleen afwachten wat haar eventuele concurrenten nog laten zien.

Wat mij de laatste tijd wel opvalt, is dat waar ik ook kom, de jurering tijdens nationale en internationale dressuurwedstrijden achteruitholt. Hoewel het er een hele tijd naar uitzag dat het steeds beter werd, heb ik nu weer sterk het gevoel dat veel juryleden moeilijk kunnen uitleggen wat voor hen prioriteit heeft en waar ze precies op letten. Dat verschijnsel zie je terug op alle niveaus. Zo reed vorige week een leerling van mij, een Young Rider (klasse tot 21 jaar), een internationale wedstrijd. En daar heb ik niet alleen verschillen in scores gezien van maar liefst zes procent, maar vooral de plaatsingscijfers waren niet uit te leggen. De winnaar had bijvoorbeeld een eerste en tweede plek achter haar naam, maar ook een tiende. De nummer drie moest het zelfs doen met een derde, zesde en 23e (!) plek. Ik snap best dat je als jury een of twee plekken verschilt, maar twintig? Dat begrijpt toch niemand?

Ik had er afgelopen weekeinde bij een nationale wedstrijd nog een discussie over met een jurylid. Hij gaf toe dat hij zich zorgen maakte, omdat ook hij vindt dat er een duidelijke lijn ontbreekt tussen de juryleden. Sommige ruiters en buitenstaanders spreken nu over gele en rode kaarten om juryleden dan maar te schorsen. Ik vind dat geen goed idee. Leidt juryleden gewoon beter op. Terug de schoolbanken in. Zorg dat je de kwaliteit en uniformiteit hersteld en dan kan men pas praten over sancties.

Wat dat betreft zag ik bij mijn bezoek aan de Sunshine Tour ook een heel positieve ontwikkeling, want daar was een cursus internationaal jureren, die educatief op hoog niveau stond. Nu hopen dat het snel effect sorteert.

Anky van Grunsven

Egni

Re: Jurering in dressuur moet écht heel snel beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:37

Amen

Heb me ook weer verbaasd over verschillen in uitslagen op de Regio kampioenschappen en het NK in Wanroij. Welliwaar is dat basis sport, maar die lijn zet zich ook echt voort in de top dus......

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:24

Dan moet er toch iets gruwelijk mis zijn in de jurering. Het mag niet zo zijn dat er 20 plaatsen verschil zit in een klassering.

De juryleden moeten op 1 lijn komen er zijn niet voor niks de regels opgesteld.

Waar gaat het hier fout.?

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:29

en dat gelt ook voor de basis sport

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:54

Misschien nu Anky erover begint dat er iets aangedaan gaat worden, want dit probleem is er al jaren en dus niet alleen in de basissport.

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:56

Ben er helemaal mee eens!

Op de kampioenschappen waren ook weer grote verschillen, dat vind ik echt niet kunnen.

Ik heb het een paar jaar geleden al gehad op de kampioenschappen, toen stond ik bij de ene jury 2e en bij de andere een na laatste Nagelbijten / Gniffelen

GillsGipsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:29

Het gebeurd in de basissport en dus ook op het hoogste niveau. Huilen

Maar het is niet een nieuw verschijnsel, het wordt alleen steeds opvallender omdat de opleiding van de juryleden schijnbaar meer en meer te wensen overlaat en er te weinig aandacht besteed wordt aan bijscholing tegenwoordig (of wordt dat nu wel beter.....?)

Bij een jurysport is het toch heel vaak (echt niet alleen in de paardesport) dat de meningen vaak ver uit elkaar liggen en dan men niet onderlinge mag overleggen om een zo eerlijk mogelijke beoordeling te verkrijgen en en je dus te maken krijgt met datgene wat een individu meent te zien of juist niet meent niet te zien. Daarbij komt dat "smaken verschillen" en dat dus ook het oordeel van de individuele juryleden beinvloed. Bloos
Bovendien zijn er helaas op alle niveau's ook nog wel andere aspecten die de beoordeling van de juryleden kunnen beinvloeden.......... Boos!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:43

marimba schreef:
en dat gelt ook voor de basis sport

idd. Maarja, daar zal wel nooit verandering in komen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:48

Kijk eindelijk wat idd!!

Heb na de RK hier nog getwijfeld een topic te openen, mensen die 175 en 196 hadden in de L1 en dat soort dingen....

Hoop dat er oa vanuit de KNHS en FEI toch wat aangedaan gaat worden!!!

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:22

Egni schreef:
Amen

Heb me ook weer verbaasd over verschillen in uitslagen op de Regio kampioenschappen en het NK in Wanroij. Welliwaar is dat basis sport, maar die lijn zet zich ook echt voort in de top dus......

Idd.. ik reed bij de pony's in de DE/Z1 en ik stond op nummer 2, 8 & 15 ! hallo Rolleyes ? uiteindelijk ben ik 9e geworden..

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:29

Het gebeurt vaak dat er 59% en ruim 65% wordt gehaald op kadervormingswedstrijden
en kring/regio/Nederlandse kampioenschappen.

Dat kunnen ze toch gewoon niet meer uitleggen..........?

Hoorde dat juryleden om deze reden op korte termijn de "koppen bij elkaar gaan steken"........

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:56

O dus het ligt niet aan mij maar aan de jury's.
Nu snap ik wat ik verkeerd doe, ik moet gewoon de juiste jury uitzoeken. Schijnheilig

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 05:15

Beste Anky

Welkom in onze wereld!!!
Denk dat dit onderwerp een in een kleine 10.000 topics al is voorgekomen.
Fijn dat het probleem eens goed aangekaart word
Met vriendelijke groet

Dressuurruiters over het hele land in de basissport!

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:37

Inderdaad...Amen! En welkom in de basissport......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:10

Tja, wat is dan beter?
Er zijn juries die met de moderne gedachte meegaan dat het moet spetteren enzo
en er zijn juries die strikt naar de regels kijken, zoals het hoort. Die laten zich niet verblinden door spectaculair wapperende voorbenen enzo. En dan krijg je inderdaad vanzelf hele grote verschillen, die ik in elk geval wél begrijp. Maar of de een dan een betere jury is dan de ander, wellicht, maar dan ben ik toch geneigd die door de show heen prikken als veel betere jury te zien en dat zijn wellicht die met de lagere plaatsingen aankomen...
Zeker moeten de juryleden op een lijn komen.
Men moet gewoon kijken naar wat dressuur eigenlijk is, en dat is geen showbiss.
Want tegenwoordig lijkt het zo dat rijkunstig correct ónder "gewelidg om te zien" geplaatst wordt door sommigen.
Het is jammer dat computers niet kunnen worden geprogrammeerd om te jureren. Die zijn in elk geval niet gevoelig voor show, naamsbekendheid (van ruiters) en afstamming (aankoopsbedrag) van de paarden.
En die zullen ook het rijden met de neus achter de loodlijn in een proef niet door de vingers zien.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 14:38

Ik ben vorige week weer naar een bijscholing geweest. Aanvang 19.30 uur tot 23.00 uur.
Het eerste deel 19.30-21.30 uur ging over agressie in de sport, het bekende TV-filmpje werd gedraaid en er werd gevraagd naar eigen ervaringen m.b.t. agressie. Opzich best een onderwerp om even bij stil staan, maar dat even duurde redelijk lang terwijl de uitkomst van de verhalen steeds hetzelfde was (maak melding op het wedstrijdformulier van de KNHS).

Verder hebben we een L2, M2 en Z2 proef op DVD beoordeeld.
Er ontstond met enige regelmaat nogal was commotie over de manier van beoordelen.
Paarden die bijna geen (veel te weinig) lengtebuiging maar wel op een "spectaculaire" manier schouderbinnenwaarts of travers liepen kregen toch een 7 want het paard bleef zo lekker doortreden.
Dit ook met een volte 10 meter in de galop, de getoonde volte was veel te groot, toch een 7 want het paard blijf zo goed doorspringen. Changementen die veel te laat worden uitgevoerd werden dik beloond.

Op de vraag waarom zo'n hoog cijfer terwijl duidelijk de moeilijkheidsgraad ontdoken wordt was het antwoord; we gaan voor het los door het lijf bewegend en ontspannen paard.

Het blijkt dat ze met 6 personen diverse malen de proeven hebben gekeken en uiteindelijk met deze punten kwamen.
Ik heb gezegd dat ze dan het jureren aan moesten passen, wij hebben namelijk niet de gelegenheid om een proef diverse malen te zien maar punten uit 1 momentopname.

Aan dit soort vragen werd eigenlijk voorbij gegaan.

Je gaat dan toch met een minder goed gevoel weg.
Ik wil helemaal niet kijken naar een spectaculair wapperend voorbeen en dan aan gevraagde lengtebuiging voorbij gaan.