Verdenking ongeoorloofde hulpmiddelen tijdens eventing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

Verdenking ongeoorloofde hulpmiddelen tijdens eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 23:04

http://www.eventingsport.com/page.asp?pid=275
Eventingsport.com

Gisteravond kwam het verhaal binnen dat Madeleine Brugman en Andrew Hoy zouden zijn betrapt met springschoenen met pinnen bij het losrijden in Barocca d'Alva. Gisteravond zou er een na de wedstrijd een uitgebreide FEI Stewards meeting zijn geweest om hier over te praten. Opvallend in de geruchten was dat Madeleine en Andrew wel opgenomen zijn in de uitslag.

Zojuist heeft Eventingsport.com gebeld met Madeleine om van haar zelf het verhaal te horen. Madeleine heeft verteld dat haar tas in beslag is genomen door een FEI Steward omdat in deze tas springschoenen zijn gevonden met pinnen. Madeleine zegt dat deze springenschoenen niet van haar zijn en waarschijnlijk door een andere ruiter bij haar spullen zijn neergegooid en op die manier in haar tas zijn terechtgekomen. Madeleine is door de Stewards verhoord en heeft een verklaring moeten afleggen waarin ze heeft aangegeven dat ze er niets mee te maken heeft.

Het gevolg is naar verwachting dat de FEI hier een 'case' van maken en het verder gaan uitzoeken. Er zal bewezen moeten worden dat de springschoenen gedragen zijn door een paard van Madeleine of Andrew Hoy. De vervolgstappen in deze zaak zijn op dit moment nog niet duidelijk, het wachten is op een statement van de FEI of eventueel de KNHS. Het uiteindelijke bewijs zal naar verwachting moeten komen van DNA onderzoek op de springschoenen of foto- of videomateriaal dat gemaakt is op het losrijd-terrein.

In ieder geval is het een trieste zaak dat dergelijke springschoenen door iemand gebruikt zijn bij het losrijden op een eventing-wedstrijd. Dergelijke middelen zijn de sport onwaardig en ruiters of trainers die ze gebruiken dienen een langdurige schorsing te krijgen!

Yolien

Re: Verdenking ongeoorloofde hulpmiddelen tijdens eventingwedstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:18

Ik hoop met alle hoop dat het niet waar is. Ik denk dat een dergelijke ruiter als Madeleine dit soort middelen niet nodig heeft om te kunnen presteren.
Ook verliest ze haar geloofwaardigheid en ook (nog geheel onbelangrijk in een jurysport) haar naam.....
Laat het niet waar zijn, want het zou een behoorlijk smet zijn op de positief groeiende sport.....

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:00

Laten we hopen dat de échte dader gepakt wordt en haar naam gezuiverd wordt (al blijft dit vaak wel negatief bij mensen hangen...)

Verosjaak

Re: Verdenking ongeoorloofde hulpmiddelen tijdens eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:13

wat zijn springschoenen met pinnen, wat moet ik me daarbij voorstellen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:18

Ik hoop niet dat de KNHS dit gaat onderzoeken. Die club is meester als het gaat over het in de doofpot stoppen van dit soort affaires. Dat bleek wel uit het 'onderzoek' naar Coby van Baalen en Power and Paint.

@Verography: bij springschoenen met pinnen zitten er (als ik het me goed herinner) pinnen in de springschoen. Als het paard springt en hij raakt de balk, dan drukken die pinnen in het been van het paard. Dat doet natuurlijk veel pijn en daardoor moet hij dan gemotiveerd worden de balk niet te raken.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:23

Arno: Ik denk dat dit meer een zaak is voor de FEI dan voor de KNHS eerlijk gezegd....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:26

Ibonn schreef:
Het gevolg is naar verwachting dat de FEI hier een 'case' van maken en het verder gaan uitzoeken. Er zal bewezen moeten worden dat de springschoenen gedragen zijn door een paard van Madeleine of Andrew Hoy. De vervolgstappen in deze zaak zijn op dit moment nog niet duidelijk, het wachten is op een statement van de FEI of eventueel de KNHS.

Ik weet dat het waarschijnlijk de FEI is, maar het lijkt me niet uitgesloten dat de KNHS dit gaat onderzoeken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:59

frisiangirl schreef:
Laten we hopen dat de échte dader gepakt wordt en haar naam gezuiverd wordt (al blijft dit vaak wel negatief bij mensen hangen...)

Je gaat er alvast van uit dat Brugman niks gedaan heeft???? Da's makkelijk .

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:00

arno8 schreef:
Ik hoop niet dat de KNHS dit gaat onderzoeken. Die club is meester als het gaat over het in de doofpot stoppen van dit soort affaires. Dat bleek wel uit het 'onderzoek' naar Coby van Baalen en Power and Paint.

@Verography: bij springschoenen met pinnen zitten er (als ik het me goed herinner) pinnen in de springschoen. Als het paard springt en hij raakt de balk, dan drukken die pinnen in het been van het paard. Dat doet natuurlijk veel pijn en daardoor moet hij dan gemotiveerd worden de balk niet te raken.

Misselijk dat noem ik geen hulpmiddel maar martelmiddel. Misselijk

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:03

@arno, dat lijkt mij wel, aangezien het door de FEI geconstateerd en al onderzocht is.

Ik hoop dat het heel grondig wordt uitgezocht en de verantwoordelijke persoon een passende straf krijgt. Ik vind het lager dan laag tegenover je paard en het is een enorme strop voor de sport.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-03-08 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:03

Ik hoop dat Madeleine zo slim is om dit soort middelen zelf niet te gebruiken en dat er dus opzet in het spel is. Maar dat zal later onderzoek hopelijk wel uitwijzen.
Weer een negatief item voor de eventing sport, erg jammer dat er weer zoiets moet gebeuren, wie het dan ook gedaan heeft. Topsport draait niet alleen om winnen, maar ook om de gezondheid van de dieren, helaas zien sommige mensen dat echter niet in

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:10

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:14

Verschrikkelijk.... hopelijk word dit goed onderzocht, en zal er een harde straf volgen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:16

Ibonn schreef:
In ieder geval is het een trieste zaak dat dergelijke springschoenen door iemand gebruikt zijn bij het losrijden op een eventing-wedstrijd. Dergelijke middelen zijn de sport onwaardig en ruiters of trainers die ze gebruiken dienen een langdurige schorsing te krijgen!

Dat is zeker heel erg triest!
Dit verzin je toch niet, dat mensen hun paarden dit aandoen?! Stoom uit je oren

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:19

Bloed dat dan niet, dan mensen het zien of zijn die pinnen zo klein?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:22

katiavl schreef:

als de springschoenen groot genoeg zijn, zie je niet dat bv bloed vanaf de kroonrand over de hoef loopt... je kunt een springschoen zo maken dat hij de gehele hoef bedekt....

Sasse_fras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:24

katiavl schreef:

ja dat vroeg ik me ook af!

Sasse_fras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:25

Liezel1 schreef:
katiavl schreef:

als de springschoenen groot genoeg zijn, zie je niet dat bv bloed vanaf de kroonrand over de hoef loopt... je kunt een springschoen zo maken dat hij de gehele hoef bedekt....

Er was dus al antwoord.. Clown

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:28

Het kan er bij mij maar niet in, dat dat deze mensen op dit niveau, met zo'n naam, zo verschrikkelijk dom zijn om dit soort middelen op wedstrijd toe te passen.
Natuurlijk moet het allemaal nog onderzocht worden, maar dit soort geruchten komen niet zomaar uit de lucht vallen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:30

Jemig, dat zoiets nog voorkomt in deze tijd.
Het is haast onvoorstelbaar.

Ik hoop dat ze erachter komen wie deze martelwerktuigen bij zijn/ haar paard heeft gebruikt en deze mogen ze van mij part hun hele leven paardloos stellen.
Echt walgelijk om zoiets te gebruiken.

Verder sluit ik me bij Arno8 aan.
arno8 schreef:

hilden1971

Is er dag geen controle bij het losrijden op de gebruikte materialen. Lijkt mij een stuk aannemelijker door hier op te controleren voor een wedstrijd dan achteraf. Want als het kalf verdronken is dempt men de put. Hopelijk blijkt het hier idd te gaan om springschoenen van een ander. Maar.... wanneer blijt dat ze wel degelijk gebruikt zijn dan de desbetreffende personen het recht om het houden en werken met paarden te ontnemen. Vork

Joscaa

Jeetje zeg.. Ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt Scheve mond

Hoipiepeloii

Hm bizar verhaal zeg. Niets ten nadele van Madeleine, maar het zou me niet verbazen als het wel gewoon echt gebruikt is. Dit soort martelwerktuigen worden veel vaker gebruikt dan men weet en WIL weten...
Zoals Ilse18 al zegt, geruchten komen altijd ergens vandaan... Ik hoop van harte dat het een misverstand is, maar daar ben ik echt niet zeker van..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:34

ilse18 schreef:
Het kan er bij mij maar niet in, dat dat deze mensen op dit niveau, met zo'n naam, zo verschrikkelijk dom zijn om dit soort middelen op wedstrijd toe te passen.
Natuurlijk moet het allemaal nog onderzocht worden, maar dit soort geruchten komen niet zomaar uit de lucht vallen.

Dat er mensen zijn die ervan uit gaan dat ze onschuldig is is misschien iets voorbarig, maar om zonder bewijs al te gaan roepen dat dit soort geruchten niet zomaar uit de lucht komen vallen vind ik nog veel erger. Wat als er iemand met opzet die dingen in haar tas heeft gedaan, om haar geschorst te krijgen?
Hoe zou jij het vinden als dan de hele wereld er al bij voorbaat vanuit ging dat je schuldig was terwijl je niets had gedaan?

Laten we nu maar het onderzoek van de FEI afwachten, hopelijk wordt dan duidelijk wat nu de echte toedracht is!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:35

Ik kan me niet voorstellen dat Madeleine tot zoiets in staat is om haar paarden aan te doen ik hoop toch echt dat dit niet waar is!