Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vanessa schreef:Weet iemand WAAR je je hooi kan laten onderzoeken?
Ilzas schreef:Ik vraag me af wat krachtvoer in dit plaatje doet...zit daar dan wel voldoende in? Dat het zo wie zo per merk en soort verschilt, snap ik, maar als je bijvoorbeeld goede muesli bijvoert, zit daar dan wel alles in? Ja toch?
Naomi_unique schreef:Ik heb gewoon altijd een himalaya liksteen in haar voerbak liggen
Pellie schreef:whop! ik zie hier straks een fabrikant op inspringen en er zijn slaatje gaat uitslaan, door gescheiden produkten van de micro-, en macromineralen/elementen aan te bieden.
Heike schreef:Naomi_unique schreef:Ik heb gewoon altijd een himalaya liksteen in haar voerbak liggen
Een liksteen in de voerbak leggen is niet zo'n goed idee. Want zo hebben paarden geen keuze meer. Ze zijn verplicht een hoop extra zouten binnen te krijgen. En teveel aan zout is echt niet goed. Je kunt een liksteen beter ophangen zodat het paard het zout en de mineralen naar eigen behoefte kan opnemen.
scoxxx schreef:In het februarinummer van Levende Have stelt voedingsdeskundige Tjalling Huisman, verbonden aan het Van Hall Instituut, dat dergelijke likstenen slechts marginaal voorzien in de behoefte aan mineralen.
Mmm, vreemd dat in ander onderzoek is aangetoont dat de dikke darmen van een paard verteren via fermentatie en aldus alle vitamine en mineralen zelf aanmaken in deze bacterie-huishouding m.u.v. zout. Mits een juiste darmflora natuurlijk, juist door onbeperkt en vaak arm hooi.
In ander onderzoek is aangetoont dat wanneer er te veel calcium wordt gevoerd dit nadelige gevolgen kan hebben.
M.a.w. een nuancering van dit onderzoek is wel op zijn plaats, zo vind ik.
Ilzas schreef:Zei hij ook meteen: dat is het slechtse wat je kan doen, het belast de nieren alleen maar.