Likstenen vooral van belang vanwege zout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Likstenen vooral van belang vanwege zout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 18:39

www.levendehave.nl
levendehave.nl

Bijdrage aan mineralenvoorziening marginaal

Veelgehoord advies: geef dieren die alleen gras en hooi eten een liksteen. Goed voor de behoefte aan zout, maar ook voor de behoefte aan mineralen? In het februarinummer van Levende Have stelt voedingsdeskundige Tjalling Huisman, verbonden aan het Van Hall Instituut, dat dergelijke likstenen slechts marginaal voorzien in de behoefte aan mineralen.

''Zoutblokken zijn een prima middel om de zoutopname van graasdieren te waarborgen. Deze moet u vooral blijven gebruiken. Kies echter de eenvoudigst samengestelde variant. Het geld dat u bespaart door voor een eenvoudig zoutblok te kiezen, kunt u wellicht (samen met andere hobbyhouders) eens steken in een onderzoek naar het mineralengehalte van het door u gebruikte hooi, adviseert hij.

Graasdieren hebben calcium, natrium en magnesium in relatief grotere hoeveelheden nodig. Deze worden daarom vaak aangeduid met de term macromineralen (ook wel macro-elementen). IJzer, zink en selenium zijn in vrij kleine hoeveelheden nodig en worden daarom aangeduid met de term micromineralen of sporenelementen.

Huisman heeft uitgerekend in hoeverre mineralenlikstenen de behoefte dekken en kwam tot bovenstaande conclusie. Of hooi voldoende tegemoet komt aan de behoefte aan mineralen, is eveneens de vraag, aldus Huisman. ''Er zijn sterke aanwijzingen dat veel hooi van matige kwaliteit is. Bovendien worden de mineralen uit hooi niet voor honderd procent benut. Zestig procent en lager is realistischer.''

Girlgamer

Re: Likstenen vooral van belang vanwege zout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:00

Het lijkt me moeilijk om te meten wat er precies in je hooi zit en het zal misschien ook nog wel per pak/lading verschillen.
Gelukkig heb ik altijd een likstaan in de stal hangen en wissel ik vaak af.

sulinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:21

Het is in principe heel goed te laten onderzoeken als je maar 1 monster pakt per perceel waar het hooi vanaf komt. Heb je meerdere percelen dat moet je meerdere monsters laten onderzoeken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:43

whop! ik zie hier straks een fabrikant op inspringen en er zijn slaatje gaat uitslaan, door gescheiden produkten van de micro-, en macromineralen/elementen aan te bieden. Cool

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:49

Weet iemand WAAR je je hooi kan laten onderzoeken?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:51

Ik heb gewoon altijd een himalaya liksteen in haar voerbak liggen Cool

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:59

ik heb ook himalaya.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:11

Ik miniralen/zout liksteen Haha!

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:18

Tjalling Huisman, heb ik nog les van gehad op het van hall instituut. Maar ik heb ook altijd gewoon een liksteen hangen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:44

Vanessa schreef:
Weet iemand WAAR je je hooi kan laten onderzoeken?

Kijk hier maar eens: http://www.gddeventer.com/

Wat ook interessant is om te bestuderen:

http://www.mensport.nl/pg_hooianalyze.html

en

http://www.cvb.pdv.nl/

Ik ben zo blij met dit bericht. Ik heb zo vaak verteld dat goed hooi meer is dan geur, kleur en stofvrijheid....dat het gaat om de voedingswaarde en sporenelementen en mineralengehalte.
Veeboeren werken daar vanwege de melkproductie van oorsprong mee...maar mensen met paarden denken bij hooi van goede kwaliteit eerder aan andere kenmerken (die ook belangrijk zijn...daar niet van), dan aan waar het werkelijk om gaat!
Wij zijn pas verhuisd en toen ik mijn nieuwe leverancier vroeg of hij zijn hooi ook liet analyseren, sprong hij zowat een gat in de lucht van blijdschap. Hij...veehouder van oorsprong, had dat inderdaad gedaan...maar geen mens die geÏnteresseerd was in de resultaten.....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:09

Ik vraag me af wat krachtvoer in dit plaatje doet...zit daar dan wel voldoende in? Dat het zo wie zo per merk en soort verschilt, snap ik, maar als je bijvoorbeeld goede muesli bijvoert, zit daar dan wel alles in? Ja toch?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:18

Ilzas schreef:
Ik vraag me af wat krachtvoer in dit plaatje doet...zit daar dan wel voldoende in? Dat het zo wie zo per merk en soort verschilt, snap ik, maar als je bijvoorbeeld goede muesli bijvoert, zit daar dan wel alles in? Ja toch?

Op een zak krachtvoer hoort de analyse te staan, net zoals de Ewpa (vroeger VEP). Zo weet je dus exact wat daar in zit.
Heb je echter goed hooi, dan zou je in principe een paard dat lichte arbeid of geen arbeid verricht niet eens brok hoeven geven....

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:36

Op wat voor arm weitje (waar alleen droog geel kort gras op stond) of wat voor soort hooi ook (ookal zat er amper nog voedingswaarde in, bijv. oud hooi) mijn pony heeft nog nooit de behoefte aan een liksteen gehad. Ze heeft er altijd 1 tot d'r beschikking, en zelfs veel verschillende maar ze neemt er geen lik van. Altijd kerngezond. Eerder nog te dik dan te dun. Ze kreeg zelfs geen krachtvoer.

Nu krijgt ze dat wel, maar ze ziet er net als altijd uit en gedraagt zich net als anders. Tong uitsteken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:06

Bij het BLGG (bedrijfs labaratorium voor grond en gewas) kun je je hooi laten onderzoeken (en beoordelen)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:18

Of hooi voldoende vitames, mineralen en spoorelementen bevat hangt ook af van de hoeveelheid kruiden in het hooi. Brandnetel (gedroogd voeren!) b.v. is een grote leverancier van vitamines zoals A, B(..), C en K en mineralen als calcium, kalium, magnesium, koper, silicium, ijzer. Paardenbloem, duizendblad en weegbree zijn ook zulke mooie kruiden. Op een goed paardenweiland c.q. paardenhooiland groeit dus niet alleen gras (in verschillende soorten) maar ook kruiden moeten een kans krijgen. Daarbij wel oog houden dat woekerende en/of giftige kruiden niet de overhand krijgen zoals boterbloem, jacobskruiskruid, dus tijdig met je emmertje en steker het weiland door. Gras geeft vooral energie (suikers) en eiwitten (bouwstenen).
Helaas zag ik vandaag nog een advertentie van kunstmest dat werd aangeprezen omdat het dit soort 'onkruiden' zou tegengaan in paardenweiland...

Een zoutblok geef je omdat dat natrium en kalium bevat dat het paard nodig heeft voor o.a. zijn vochthuishouding, als paarden zweten doordat ze hard moeten werken verliezen ze zouten en moeten ze een zoutblok ter beschikking hebben.
In kruiden zijn de vitamines en mineralen meestal in beter opneembare vorm aanwezig en in goede verhouding tot elkaar. In een goed mineralenblok is er rekening mee gehouden dat het ene bestanddeel de opname van het andere bestanddeel kan bevorderen of juist kan beperken.
Een vitamine/mineralensupplement is dus bij gevarieerde voeding niet snel nodig. Geef je krachtvoer dan zitten daar vaak ook al dergelijke supplementen in, en anders is een halve/hele pavo-koek een mooie aanvulling op (oud)hooi.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:21

Ik heb een zoutblok en een mineraalblok in de stal staan voor men twee viervoeters.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:00

Ik heb een mineraalblok in het weiland liggen, de paarden die er behoefte aan hebben nemen dit wel.
Neem hooi waar wat struktuur in zit, zodat de paarden wat te kauwen hebben en de spijsvertering goed werkt Vingers aflikken . Ik laat mijn hooi nooit onderzoeken, omdat het van ons eigen land komt en ik weet wat erin zit. Ik heb overigens nog hooi in hele grote balen en hooiige kuil gewikkeld te koop...iemand interesse? Haha! Vooral die hooiige kuil vind ik erg prettig voeren. Maar mijn paardenlopen veel buiten en hebben aan heel weinig hooi genoeg.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:02

Naomi_unique schreef:

Een liksteen in de voerbak leggen is niet zo'n goed idee. Want zo hebben paarden geen keuze meer. Ze zijn verplicht een hoop extra zouten binnen te krijgen. En teveel aan zout is echt niet goed. Je kunt een liksteen beter ophangen zodat het paard het zout en de mineralen naar eigen behoefte kan opnemen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:52

Pellie schreef:
whop! ik zie hier straks een fabrikant op inspringen en er zijn slaatje gaat uitslaan, door gescheiden produkten van de micro-, en macromineralen/elementen aan te bieden. Cool

Iets in die orde bestaat al Haha!
http://www.agriton.nl/embrochurened.html

Heike schreef:
Naomi_unique schreef:

Een liksteen in de voerbak leggen is niet zo'n goed idee. Want zo hebben paarden geen keuze meer. Ze zijn verplicht een hoop extra zouten binnen te krijgen. En teveel aan zout is echt niet goed. Je kunt een liksteen beter ophangen zodat het paard het zout en de mineralen naar eigen behoefte kan opnemen.

Nog beter is het om die likblok op de grond, of in een aparte emmer op de grond te leggen.
Zo doe ik het namelijk.
Dat is de meest natuurlijke houding voor een paard.

@Polly2 bedankt voor je links!
Ik had er al van gehoord maar fijn om het nu na te kunnen lezen!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:33

In het februarinummer van Levende Have stelt voedingsdeskundige Tjalling Huisman, verbonden aan het Van Hall Instituut, dat dergelijke likstenen slechts marginaal voorzien in de behoefte aan mineralen.

Mmm, vreemd dat in ander onderzoek is aangetoont dat de dikke darmen van een paard verteren via fermentatie en aldus alle vitamine en mineralen zelf aanmaken in deze bacterie-huishouding m.u.v. zout. Mits een juiste darmflora natuurlijk, juist door onbeperkt en vaak arm hooi.
In ander onderzoek is aangetoont dat wanneer er te veel calcium wordt gevoerd dit nadelige gevolgen kan hebben.
M.a.w. een nuancering van dit onderzoek is wel op zijn plaats, zo vind ik.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:22

Over calcium: ben ik het mee eens. Ik had een paard op de foto gezet, had ze een wat lichter plekje, waar de da mij op wees en zei da: "kijk, dat is een klein plekje botontkalking". Dus ik begon meteen enthousiast: "oke, dan zal ik haar een supplement met kalk voeren". Zei hij ook meteen: dat is het slechtse wat je kan doen, het belast de nieren alleen maar.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:15

scoxxx schreef:
In het februarinummer van Levende Have stelt voedingsdeskundige Tjalling Huisman, verbonden aan het Van Hall Instituut, dat dergelijke likstenen slechts marginaal voorzien in de behoefte aan mineralen.

Mmm, vreemd dat in ander onderzoek is aangetoont dat de dikke darmen van een paard verteren via fermentatie en aldus alle vitamine en mineralen zelf aanmaken in deze bacterie-huishouding m.u.v. zout. Mits een juiste darmflora natuurlijk, juist door onbeperkt en vaak arm hooi.
In ander onderzoek is aangetoont dat wanneer er te veel calcium wordt gevoerd dit nadelige gevolgen kan hebben.
M.a.w. een nuancering van dit onderzoek is wel op zijn plaats, zo vind ik.

Zelf mineralen aanmaken? Daar heb ik nog nooit van gehoord, wel dat bepaalde vitamines zoals vit C en K in de darmen worden gemaakt. Maar mineralen? Welk onderzoek is dat als ik vragen mag?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:44

Ilzas schreef:
Zei hij ook meteen: dat is het slechtse wat je kan doen, het belast de nieren alleen maar.

Kan me indenken, dat als je extra Ca geeft, het lichaam een seintje krijgt dat er teveel aanwezig is en gaat dit afvoeren - maar ook uit de 'depots' = de botten. Dat wil je dus net niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:46

Meneer Huisman Go jij! Go jij!

Een van mijn favo leraren geweest op school.