Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:43

http://www.deondernemer.nl/artikel/2301 ... n_de_zak'_
ondernemer.nl


Geen kat, maar een paard in de zak gekocht. De gerenommeerde Stal Eurocommerce (Lochem/Gorssel) wil dat de Zutphense kort geding-rechter G. Vrieze de koop terugdraait van het vermeende topspringpaard Unasco.

Tijdens een demonstratie op 11 december in Lochem sprong het jonge paard, bereden door stalruiter Tom Brinkman, zo fabuleus goed dat de koop (125.000 euro) snel was beklonken. Eurocommerce, met onder andere internationaal topruiter Gerco Schröder in de gelederen, voorzag grote mogelijkheden met Unasco. Maar na aflevering op 18 december volgde de teleurstelling: het paard sprong 'als een plank' en landde soms met vier hoeven op de grond.

Ook een driedaags toernooi enkele dagen later verliep teleurstellend: topruiter Schröder kon slechts met moeite lage hindernissen nemen en vermoedde dat het paard pijn had. Reden voor Eurocommerce om bij de verkoper aan de bel te trekken, waarbij volgens de stal op 27 december zou zijn afgesproken Unasco nog tot eind januari verder te testen en te keuren. Maar de ervaringen bleven slecht, zodat de stal via de rechter de koop wil terugdraaien.

Advocaat N.P.M. Haas (Eurocommerce) wilde overigens bedrog ter zitting buiten beschouwing laten, hoewel ervaren medewerkers van de stal meenden dat Unasco voor de demonstratie 'geprepareerd' zou zijn. Onduidelijkheid was er ook wie van de familie Diks het paard nu had verkocht. Eurocommerce veronderstelde, mede op grond van het paardenpaspoort, de grootvader in Heerde. Volgens advocaat S. Wensing (namens Diks) was Unasco echter van de kleindochter (19) en door haar verkocht.

De raadsman wees het argument 'verborgen gebreken' af. "De topstal wist wat ze kocht en door Diks zijn bij de demonstratie geen onjuiste inlichtingen verstrekt." Bovendien wees Wensing erop dat de vaste keuringsarts van Eurocommerce geen gezondheidsverklaring voor het paard (een Nassau) had afgegeven, vanwege een wond aan een voorbeen.

"Eurocommerce had als vakbekwame stal nader onderzoek moeten doen. Naderhand geconstateerde teleurstellende toekomstverwachtingen liggen in de risicosfeer van Eurocommerce", zei de raadsman die er niets voor voelde de koop terug te draaien. Ook zag hij geen reden voor een spoedeisend geding, omdat de kosten voor Unasco maar zo'n 200 euro per maand bedragen.

Rechter G. Vrieze wilde weten waarom Eurocommerce na de demonstratie niet even de beenbeschermers bij Unasco heeft afgedaan. Bedrijfsleider Wim Schröder: "Omdat Diks niks had gezegd over eventuele blessures en Unasco gelijk reisbeschermers om kreeg."

De rechter doet 20 februari uitspraak.

eva_dunya
Berichten: 89
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:49

Wel raar dat men het er blijkbaar niet eens erover eens is wie nou de voormalige eigenaar is ...

Sue_

Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:53

Vreemde kwestie.
Ben erg benieuwd naar de uitspraak van de rechter.

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:13

Mijn vader had het vanmiddag in de krant bij de fysio gelezen.
Had al wat zitten googlen maar kon er toen nog niks over vinden. Apart verhaal...

Dianne1982

Berichten: 73
Geregistreerd: 06-12-06

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:44

Heel raar verhaal zeg... ben benieuwd hoe dit af gaat lopen!

Roos_s

Berichten: 3500
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: A'hoek

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:53

Raar verhaal.. Als er geen verborgen gebreken waren/zijn hebben ze denk ik geen poot om op te staan... maarja zullen wel weer horen

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:05

Dat is zo eenvoudig nog niet. Als ik een auto koop en twee weken later kom ik er geen kilometer mee met vooruit heb ik ook recht op teruggave. Dus inleveren die knol en geld terug of een gelijkwaardig paard als eerst werd voorgesteld.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:07

tijd om zn naam te veranderen in FI-asco.... Haha!

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:08

Hahaha *LOL*

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:13

Raar hoor. Vooral erg raar dat een paard normaal springt als een plank en gedrogeerd ineens de sterren van de hemel springt. Lijkt me toch niet dat verdovende middelen invloed hebben op de techniek en vermogen van een paard.
Ik vind het van beide partijen dom, van Eurocommerce om een paard 'te goeder trouw' te kopen en van de anderen om te denken dat Eurocommerce dit zomaar pikt.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:17

Neem toch aan bij zo'n groot bedrag dat er een zeer goed koopcontract bij zit....?!

Senja_x
Berichten: 398
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:24

Heel vreemd verhaal een paard dat gaat basculeren als die geprepareerd is. Ik blijf het een merkwaardig verhaal vinden.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:59

Anke schreef:
Neem toch aan bij zo'n groot bedrag dat er een zeer goed koopcontract bij zit....?!


ik zou zo graag willen dat je daar gelijk in hebt. Maar helaas, meestal gaat het ook bij die bedragen allemaal over 'een man een man, een woord een woord'.

Ik zal misschien mijn mening over het hele geschil maar een beetje voor me houden Knipoog

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 01:24

Niet slim om geen keuring te eisen. Zeker bij zo'n bedrag ga je toch niet over een nacht ijs. Ik snap de rechter wel. Al is het verschrikkelijk balen voor Schröder.

daantjuhhh

Berichten: 26984
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 02:09

Heike schreef:
Niet slim om geen keuring te eisen. Zeker bij zo'n bedrag ga je toch niet over een nacht ijs. Ik snap de rechter wel. Al is het verschrikkelijk balen voor Schröder.

Ja ik vind het ook een beetje dom..

Ik bedoel schroder is vakbekwaam genoeg om te weten hoe je beduvelt kan worden!
Hij is een vakman op en top!
En dan zonder een waterdicht contract en keuring een paard voor z'n bedrag aan te schaffen?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:08

Volgens mij hebben ze ook zonder contract wel recht van spreken. Ze kopen immers een sportpaard? Als die niet aan het doel waarvoor hij verkocht is blijkt te kunnen voldoen, dan is dat op zich reden genoeg om gelijk te krijgen.

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:18

Maar koper heeft evengoed onderzoeksplicht en voor dit bedrag hoort een uitgebreide keuring daar ook weer bij.
Ik vind het op zn zachtst gezegd een interessant verhaal, maar ik ken de feiten niet goed genoeg om er een oordeel over uit te spreken. Ik zal mn mening dus maar voor me houden Clown

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:28

enkele dagen na aankoop ook al een driedaags toernooi springen met dat paard,
misschien worden sportpaarden geacht om met zulke veranderingen om te kunnen gaan, dat weet ik niet, maar het blijft een paard!
waarom vragen ze die stalruiter niet om hem bij scheuder te komen rijden, kijken wat er dan gebeurd?

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:31

@Marigold: Die stalruiter is al van Eurocommerce.

Jos1
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-05-07

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:44

Voor zo'n bekende stal geen bloedje trekken en geen keuring doen?
Zelfs de meeste 'leken' doen nog wel een keuring (klinisch en of röntgenologisch)
En het is gen pakje boter wat je koop toch, zeker niet voor zo'n bedrag.............
Dan kunnen echt wel even de reisbescherming af!

sgwrijdster
Berichten: 308
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: groenlo

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:24

wel dom van eurocommerce dat ze geen keuring hebben gedaan.
vind het eigenlijk ook raar dat het paard zo slecht springt, want die kleindochter waar ze het over hebben stond bij ons op stal en ik heb het paard wel eens zien springen. was een prima paard, maar ik heb geen idee wat der mee is gebeurt toen ze zijn weggegaan dus...

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:27

nou de enige gedupeerde vind ik in dit geval het paard, wat de rechter ook beslist

Index

Berichten: 143
Geregistreerd: 13-01-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:27

Het blijft een raar verhaal.. Iedereen laat zijn paard toch eerst keuren. En al helemaal als het om deze grote bedragen gaat..
Ben heel benieuwd hoe het gaat aflopen..

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:30

Wie heeft dan die reisbeschermers omgedaan? Lijkt me dan toch iemand van Eurocommerce als het paard direct werd opgeladen om naar die stal te gaan.

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Stal Eurocommerce wil af van "topspringpaard" Unasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:37

Hmm, merkwaardig.. Ook omdat je 125.000 eurootjes neerlegt en dan het paard niet even helemaal van boven tot onder binnenstebuiten laat keren.

Ben benieuwd wat de uitspraak zal worden. Ik vind het vreemd dat je het dier niet laat nakijken voor je het geld overmaakt..