http://www.knhs.nl/News.asp?ID=10446&pC ... ID=&CatID=
knhs.nl
IJsbrand Chardon is er zondag in Leipzig niet in geslaagd de wereldbeker vierspannen te veroveren. De favoriete menner uit Den Hoorn kwam in de finale niet verder dan brons. In de beslissende proef troefden de Duitser Christoph Sandmann, in de Messe-hal binnengekomen op een wildcard, en de Fransman Benjamin Aillaud hem af.
Drievoudig wereldkampioen Chardon was uiteraard teleurgesteld over zijn verrichting in de uitverkochte Leipziger arena, waar hij in de 'barrage' drie kegels aantikte en de daarop liggende ballen op de grond liet rollen. Dat kwam hem op teveel strafseconden te staan. ,,Ik ben hier natuurlijk naartoe gegaan om te winnen. Ik voelde totaal geen druk, reed supergeconcentreerd. Wel scherp natuurlijk. De eerste bal die ik raakte was pure pech, maar ik heb werkelijk geen idee hoe en waarom die andere twee vielen'', reageerde Chardon.
Hij kon overigens vrede hebben met de winst van Sandmann, hoewel de Duitser zich niet had gekwalificeerd. ,,Het was verdiend. Ik heb erg veel respect voor de manier waarop hij hier reed.'' Australiër Boyd Exell, die met Chardon de voorronden beheerste, kon zijn favorietenrol evenmin waarmaken. Hij maakte al meteen drie fouten iop het technisch moeilijke parcours, met veel korte draaien, en miste daardoor de 'winning round'.
Mark Weusthof (vijfde) en Koos de Ronde (zevende) kwalificeerden zich in de Oost-Duitse stad ook niet voor de medailleronde. Weusthof ging zeer snel van start maar kwam in de tweede helft van het parcours in problemen. Het span van de lange Twentenaar, woonachtig in Rossum, wilde langs de negende doorgang. Zijn ingreep ging ten koste van 'twee ballen'. ,,Ik raakte mijn paarden even kwijt, terwijl het een relatief simpele lijn was.''
De Ronde had pech. Zijn rechtervoorpaard sprong in het begin al over de streng waardoor hij niet voluit kon rijden. De jury constateerde dat echter pas halverwege het parcours. De derde Nederlander in het veld moest even stoppen om de tuigage op orde te brengen. Het leed was toen al geschied. ,,Ontzettend amateuristisch dat de jury het niet eerder heeft gezien. Dat mag niet gebeuren. We werken er zo hard voor hier te mogen starten'', zei De Ronde boos en teleurgesteld.
Einduitslag Wereldbekerfinale vierspannen 2007/2008:
1. Christoph Sandmann (Ger) 232.88
2. Benjamin Aillaud (Fra) 238.63
3. Ijsbrand Chardon (Ned) 241.65
4. Boyd Exell (Aus) 126.26
5. Mark Weusthof (Ned) 127.73
6. Tomas Eriksson (Swe) 136.29
7. Koos de Ronde (Ned) 142.89
Meer informatie over de Wereldbeker vierspannen vindt u op: http://www.worldcupdriving.com
Verwant artikel:
[VN] Sterke start IJsbrand Chardon in wereldbekerfinale