Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 12:04

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11046
thehorse.com


Een Engelse veterinair heeft zeer waarschijnlijk ontdekt dat de gewone huisvlieg verantwoordelijk is voor het verspreiden van sarcoïden bij paarden. Sarcoïden zijn een van de meest voorkomende tumoren bij paarden, en het is goed mogelijk dat het risico van verspreiding geminimaliseerd kanworden door paarden management technieken. Het onderzoek bracht ook nog aan het licht dat het bovine papillomavirus (BPV) verantwoordelijk is zijn voor het veroorzaken van sarcoïden bij paarden.

"Behalve dat ze zeer veel voorkomen, weten we eigenlijk heel erg weinig over sarcoïden bij paarden," sprak Kemp-Symonds, de Engelse veterinair. Volgens hem zijn er zeer veel meldingen van sarcoïden die zijn ontstaan na een verwonding of blessure. Ook is het algemeen bekend dat paarden vaak sarcoïden rond de genitalien krijgen, waar vliegen graag zitten.

Volgens Kemp-Symonds, voedt de Musca autumnalis, beter bekend als de gewone huisvlieg, zich graag met traanvocht, vocht dat uit de genitalien komt, neusvocht en/of slijm, en wondvocht. De huisvlieg is verantwoordelijk voor het verspreiding van veel veterinaire ziektes. De onderzoekers verzamelden en bevroren meer dan 50 huisvliegen, die met zijn allen op 6 Volbloeds hadden gezeten die bedekt waren met sarcoïden. Daarna werden er speciale DNA-tests gedaan op de vliegen, en ook verschillende tests van de huid van de paarden.

89% van de vliegen werden positief getest op BPV-1 en BPV-2 (bovine papillomavirus). Het papillomavirus wordt wereldwijd gezien als de veroorzaker van sarcoïden bij paarden.
"Toen we naar de uitslag van de tests bij de paarden keken, zagen we bijna geen verschil. De BPV types waren zeer gelijk aan elkaar, wat zou kunnen betekenen dat er al sprake was van verspreiding."

De tests zouden kunnen betekenen dat de huisvlieg de verspreider is van BPV-1 en BPV-2.

Wanneer de mogelijkheid bestaat dat de sarcoïden ook kunnen worden verspreid door wonden, dan zou dit kunnen betekenen dat dit zou kunnen worden voorkomen door tijdige behandeling door een dierenarts. "Je kunt proberen om de vliegen zoveel mogelijk weg te houden, vooral bij dieren met open wonden, of die net zijn geopereerd. Het beste kun je dit doen door het paard op stal te zetten, door insecticide, vliegendekens en vliegenvallen."

"Ik denk zelf dat er ook sprake kan zijn van besmetting van paard naar paard," aldus de veearts. "Deze paarden werden apart gehouden van andere paarden toen zij last hadden van BPV. Wanneer je kijkt naar de gewoontes van vliegen, dan weet je dat ze geen grote afstanden vliegen om van het ene maal naar de andere te gaan. Ze vliegen nooit meer dan 3 kilometer, dus het is makkelijker om van een met-sarcoide geinfecteerd paard naar een paard met open wonden te vliegen."

"Elke vlieg kan je paard dus eigenlijk besmetten," concludeerde Kemp-Symonds.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:10

Ik dacht dat dat al bekend was? Blijkbaar niet. Maar ik deed altijd al een vliegendeken om bij mijn sarcoidgevoelige paard op het moment dat de jonge koeien werden geweid naast mijn paard. Ik had allang geconcludeerd dat ze nooit sarcoiden had gekregen in 10 jaar dat ze niet in de buurt van koeien stond en sinds ze ernaast stond ineens wel. Dat paarden elkaar konden besmetten had ik ook al eens eerder gelezen. Volgens mij is dit nieuws weer groter gemaakt dan het is.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:12

Mijn paard had een sarcoide op zijn borst en net achter de singel aan de onderkant van de buik. Ik weet dat bij 1% van alle paarden die dingen kunnen verdwijnen. Mijn paard heeft ze 2 jaar gehad en sinds 1,5 jaar zijn ze verdwenen...

Oh en hij kreeg die op zijn borst net na zijn inenting.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re: Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:25

Ze komen volgens meer voor bij schimmels.Heeft dat dan ook een reden die met de vliegen te maken hebben?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 13:37

Bij schimmels zijn dat meestal melanomen Lachen

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:38

nee FlairS dat is niet waar. Idd Cayenne Melanomen komen meer bij schimmels voor. Sarcoiden niet.
Er is allang bekend dat de gevoeligheid voor sarcoiden een genetische basis heeft in het afweer systeem. In Engeland komt deze 'afwijking' het meeste voor en daarom wordt daar ook het meest onderzoek gedaan.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:15

ik zie een run op vliegendekens komende zomer Sigaar

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re: Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:25

Cayenne schreef:
Bij schimmels zijn dat meestal melanomen Lachen


Bedacht ik me net Bloos Kon alleen niet op het juiste woord komen.Sorry!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:09

Mijn paard kreeg een sarcoide terwijl er net in de veulenwei een wrattenepidemie gaande was. Zelfde virus. Sindsdien (en sinds de sarcoid weg is gelukkig) staat ze met een vliegendeken in de wei in de vliegentijd.

flubjuh
Berichten: 274
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:08

Mijn paard heeft het ook , Bij haar oog. Dus ja het zou goed kunnen dat die daar is gekomen omdat de vliegen vaak bij de ogen zitten.
Nu word ze ervoor behandeld en is het bijna weg. Maar ik had me er eerst niet echt in verdiept maar ik had al eerder gehoort dat het door vliegen kon komen. Maar deze zomer wanneer ze naar de wei gaat krijgt ze mooi een vliegendeken om en eentje op haar hoofd zo'n netje. En ga ik haar lekker insmeren met azijn zo af en toe , Dan blijven de vliegen ook aardig weg Tong uitsteken

skippy
Berichten: 1706
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: Ee

Re: Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:15

bij ons op stal heeft een merrie er een aan de binnenkant van de kogel, deze is ontstaan op het moment dat de merrie een lage weerstand had.
we hebben er al van alles aan gedaan, branden, afbinden, gal maar de enige manier schijnt toch naar de kliniek en enten. anders blijven ze toch weer terug komen. :S