Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 17:19

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 012008_033
standaard.be


De Zwitserse dressuurploeg gaat niet deelnemen aan de Olympische Spelen van Peking wegens de warmte en vochtigheidsgraad in Hong Kong, waar de ruitersportproeven georganiseerd worden, meldde de Zwitserse Ruitersportfederatie (FSSE) woensdag.
"Dressuurpaarden zijn veel gevoeliger dan jumpingpaarden", vertelde het hoofd van het Zwitserse dressuurteam, Peter von Grebel, aan het Franse persagentschap AFP. Het zomerklimaat in Hong Kong kan erg warm en onweerachtig zijn.

Silvia Iklé, nummer 4 op de wereldranking, heeft alles goed overwogen en heeft beslist om geen risico's te nemen met haar paard, Salieri CH, staat woensdag te lezen in de Zwitserse krant Le Temps. "De klimatologische omstandigheden (in Hong Kong) zouden gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid van de paarden", aldus Iklé op basis van dierenartsen die ze geraadpleegd heeft.

"Vanaf het moment dat Silvia (Iklé) afzegde, heb ik beslist dat we heel de ploeg moesten terugtrekken", aldus von Grebel. "Er is niet enkel het klimaat. Het is 11 uur vliegen naar Hong Kong en het is een verplaatsing van zes weken. De jumpingpaarden zijn het gewoon om met het vliegtuig de hele wereld af te reizen en het is niet erg dat ze een beetje nerveus zijn. Als een dressuurpaard echter nerveus is, kan het geen goede prestatie neerzetten".

Verwant artikel:

[VN] Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong

Fox1
Berichten: 1366
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:20

Bloos! Jeetje!

blacklight

Berichten: 1010
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:22

Verstandig van die amazone als ze het niet vertrouwt. Wel jammer dat er nu zo`n wedstrijd aan haar neus voorbij gaat. Maar ik kan me eerlijk gezegd wel in de situatie vinden

Getup

Berichten: 8330
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:23

dus het is vanwege het klimaat dat ze afzeggen, niet omdat ze anders geen sterk ( of compleet?) team hebben? Of misschien een combinatie van beide..

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:24

Goed dat ze kiest voor haar paard!
het is natuurlijk erg zonde om zo'n wedstrijd aan je neus voorbij te laten gaan... maar als het slecht is voor je paard zn gezondheid vind ik dat ze de juiste beslissing heeft genomen Lachen

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:25

De discussie over het klimaat laait weer op. Ik kan me het goed voorstellen dat de Zwitsers afzeggen. De vliegduur en het klimaat zijn niet niets! Ik denk dat je je ook moet afvragen of het wat betreft het paardenwelzijn wel verantwoord is om naar Peking te gaan. Enkele Nederlandse ruiters stonden ook niet te juichen om naar Peking te gaan. Straks zeggen er meer landen af, zou mij niets verbazen!

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:38

zou me inderdaad ook niets verbazen tijgertje86....wie weet als een schaap over de dam is....

ik kan het me ergens heel goed voorstellen als ik het zo lees!
zal voor hardlopers bijv. ook niet erg prettig zijn...

Kathmandu
Berichten: 1247
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:02

In een interview met haar in het tijdschrift Bit, was ook duidelijk te lezen dat Salieri vliegen erg naar vindt. Goed dat Silvia naar haar paard kijkt en niet alleen naar haar eigen prestaties die ze graag wil leveren, voordat ze ermee stopt Ja.

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:07

Wauw, wel dit vind ik nu eens heel erg goed. Eindelijk ruiters die ook aan hun paard denken. De rit is inderdaad te lang en het klimaat veel te verschillend van dat hier in noordelijk Europa. Fantastische vrouw hoor!
Het is natuurlijk de Olympische maar zeg nu zelf, wat is zo'n zege in vergelijking met de gezondheid van je paard?
@Getup: ik denk dat het niet aan de betwijfelbare prestaties van het team zal liggen, en zeker niet aan dat van Silvia Ikle, ze staat immers 4de!

(Ik ben echt in mijn nopjes door dit bericht, zo FANTASTISCH! )

Getup

Berichten: 8330
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:11

Ik vroeg me meer af, of het juist door haar afwezigheid kwam, juist omdat zij zo sterk staat..maar zo had ik het een beetje (onjuist) geinterpreteerd in het andere artikel. Zeg ook niet,dat die de hoofdrede was, ik vroeg me alleen af, of het meespeelt Knipoog .

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:21

Tijgertje86 schreef:
De discussie over het klimaat laait weer op. Ik kan me het goed voorstellen dat de Zwitsers afzeggen. De vliegduur en het klimaat zijn niet niets! Ik denk dat je je ook moet afvragen of het wat betreft het paardenwelzijn wel verantwoord is om naar Peking te gaan. Enkele Nederlandse ruiters stonden ook niet te juichen om naar Peking te gaan. Straks zeggen er meer landen af, zou mij niets verbazen!

11uur vliegen en dan ín zo'n klimaat aankomen lijkt me idd geen goed iets
Natuurlijk een paard moet ergens tegen kunnen, maar die hitte mét zoveel vocht in de lucht is echt zwaar, gigantisch. Je wilt je paard ook na de OS weer kunnen starten.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:35

Kan er heel goed inkomen gezien het klimaat daar bij de spelen.
Jammer voor haar mischien maar petje af dat bewonder ik enorm, zij kiest voor het paard en zichzelf en niet voor de nationale eer en faam.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:40

Cayenne schreef:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 012008_033
standaard.be


De Zwitserse dressuurploeg gaat niet deelnemen aan de Olympische Spelen van Peking wegens de warmte en vochtigheidsgraad in Hong Kong, waar de ruitersportproeven georganiseerd worden, meldde de Zwitserse Ruitersportfederatie (FSSE) woensdag.
"Dressuurpaarden zijn veel gevoeliger dan jumpingpaarden", vertelde het hoofd van het Zwitserse dressuurteam, Peter von Grebel, aan het Franse persagentschap AFP. Het zomerklimaat in Hong Kong kan erg warm en onweerachtig zijn.

Silvia Iklé, nummer 4 op de wereldranking, heeft alles goed overwogen en heeft beslist om geen risico's te nemen met haar paard, Salieri CH, staat woensdag te lezen in de Zwitserse krant Le Temps. "De klimatologische omstandigheden (in Hong Kong) zouden gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid van de paarden", aldus Iklé op basis van dierenartsen die ze geraadpleegd heeft.

"Vanaf het moment dat Silvia (Iklé) afzegde, heb ik beslist dat we heel de ploeg moesten terugtrekken", aldus von Grebel. "Er is niet enkel het klimaat. Het is 11 uur vliegen naar Hong Kong en het is een verplaatsing van zes weken. De jumpingpaarden zijn het gewoon om met het vliegtuig de hele wereld af te reizen en het is niet erg dat ze een beetje nerveus zijn. Als een dressuurpaard echter nerveus is, kan het geen goede prestatie neerzetten".

Verwant artikel:

[VN] Silvia Ikle niet naar Olympische Spelen in Hong Kong


Is Peter von Grebel (Man van Barbara von Grebel die ook aan Atlanta deelnam, ook wel The Blue Lady genoemd hier) dan de nieuwe trainer?

de huidige heeft namelijk pas zijn baan opgezegd door de melding van Silvia.

Rückritt von Jürgen Koschel 09.01.2008 17:27:46
Jürgen Koschel, der Trainer der Schweizer Dressur-Equipe, ist mit sofortiger Wirkung zurückgetreten. Koschel kann sich mit dem Olympiaverzicht von Silvia Iklé nicht befreunden. «Der späte Verzicht von Frau Iklé, die den Schweizer Verband auf Grund fehlender reiterlicher Alternativen nun zu einer kompletten Absage für die Olympischen Spiele in Hongkong veranlasste, ist für mich als Nationaltrainer überraschend und nicht gänzlich nachzuvollziehen», erklärt Koschel in seinem Rücktrittsschreiben

Fris van de pers van jullie correspondent uit Zwitserland! Lachen

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:59

Kochel was altijd al een *** eersteklas oftewel een egotripper en die begrijpen natuurlijk niet dat een ruiter voor z'n paard kiest. Hoezo verassing als ze zich al 2 keer terug heeft getrokken van de wereldbeker in Las Vegas een verassing? Laat me niet lachen dat wist hij zeker niet KUCH!

Getup

Berichten: 8330
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:20

verrassing is het zeker niet,maar dat had misschien eerder gemeld kunnen worden??

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:25

Zoals Insider al gemeld had, voor iedereen die Silvia een beetje kent en haar relatie tot haar paarden is dit geen verrassing.

X__Trees

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-05

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:42

Ik kan mss wel begrijpen waarom ze dit doen. Maar wat ik niet begrijp: een dressuurpaard gevoeliger dan een jumpingpaard?
Ik zou niet weten waarom?

Anoniem

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:50

Ik kan het wel begrijpen.. Zwitserland is natuurlijk soms wat kouder dus een hele overstap Ja
Ben het ook eens met Insider Lachen , had he twel verwacht.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:20

X__Trees schreef:
Ik kan mss wel begrijpen waarom ze dit doen. Maar wat ik niet begrijp: een dressuurpaard gevoeliger dan een jumpingpaard?
Ik zou niet weten waarom?

Ik denk niet zozeer gevoeliger, maar zoals in het bericht staat; nerveuziteit is bij dressuur slechter voor de prestatie als bij springen...

Of het nu alleen om Silvia is of om het klimaat; ik vindt het wel goed dat het hele team zich afmeld. Eigenlijk hoop ik dat meer landen zich afmelden; mischien wordt er dan ook bewuster een lokatie voor de OS gezocht

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:35

Dit is heel begrijpelijk.Tis daar ook zó ongeloofelijk warm.Het kan daar wel 38 graden worden of warmer.Heel verstandig dat ze voor haar paard kiest.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:37

Warmte alleen hoeft geen probleem te zijn. Wél in combinatie met de hoge luchtvochtigheid.

Showjumper

Berichten: 763
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:50

Goede beslissing, ben benieuwd hoeveel er zullen volgen..

(Dat een dressuurpaard veel gevoeliger is dan een springpaard ben ik het overigens niet mee eens.)

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:06

Showjumper schreef:
Goede beslissing, ben benieuwd hoeveel er zullen volgen..

(Dat een dressuurpaard veel gevoeliger is dan een springpaard ben ik het overigens niet mee eens.)



Dat een dressuurruiter veel gevoeliger is dan een springruiter is daarentegen al vele malen in de praktijk bewezen ROFL
Grapje, mijn serieuze mening heb ik al paar keer in het andere topic gegeven, in herhaling vallen lijkt mij verder zinloos

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:17

Dit is een zeer slechte zaak, temeer daar het IOC al jaren excuses zoekt om de paardensport te bannen van de Olympische spelen (veel te duur). Het is ook een vreemde zaak, want bijna alle landen hebben al een bezoek gebracht aan Hongkong en deelgenomen aan de try-outs, en de diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het voor de ruiters en amazones een veel groter probleem gaat worden als voor de paarden.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Zwitsers dressuurteam zegt af voor Spelen wegens klimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:07

Horsedances schreef:
Dit is een zeer slechte zaak, temeer daar het IOC al jaren excuses zoekt om de paardensport te bannen van de Olympische spelen (veel te duur). Het is ook een vreemde zaak, want bijna alle landen hebben al een bezoek gebracht aan Hongkong en deelgenomen aan de try-outs, en de diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het voor de ruiters en amazones een veel groter probleem gaat worden als voor de paarden.


Is het niet zo dat de paardensport voor de spelen juist te duur wordt, door op dit soort continenten de OS te willen houden?
Op een plaats met een wat gematigder klimaat is het niet nodig te investeren in idioot dure stalling (voorzien van airco enz.)

Op zich zou Hongkong ook nog wel kunnen, maar niet in deze periode.
In dat land worden juist alle evenementen in de paardensport stil gelegd vanwege het klimaat.
Door kosten wat kost, de spelen op die plaats en in die periode te willen verrijden, vraagt het IOC om problemen en absurd hoge kosten.