Meisje (8) ernstig gewond door kopstoot paard

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Meisje (8) ernstig gewond door kopstoot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 20:32

http://www.eindhovensdagblad.nl/regioportal/ED/1,2622,1505-Zoeken-Zoeken!!__1339017_,00.html?ArchiefID=1339017
www.eindhovensdagblad.nl
Somerens meisje (8) ernstig gewond door kopstoot paard.
Gemeente overweegt paarden niet meer te laten grazen rond Keelven.


Een achtjarig meisje uit Someren heeft afgelopen zondag in het heidebied rond het Keelven flinke verwondingen opgelopen door een kopstoot van een paard. Het meisje was in het natuurgebied naar het loslopende paard gelopen om hem even te aaien.

Toen ze vervolgens een bal wilde pakken die onder het paard was gerold, schrok het beest zo erg dat het in een schrikreactie zijn kop omhoog gooide. Hierbij raakte de Welsh-pony het meisje vol in het gezicht. 'Haar mondspier is tot aan de kaak gescheurd en het mondslijmvlies is kapot', vertelt haar moeder. 'En van de buitenkant is ze ook gigantisch toegetakeld. Haar hele gezicht ligt open. Het ziet eruit alsof ze in het gezicht is gebeten, maar dat is gelukkig niet gebeurd.'. Volgens de moeder kunnen de doktoren pas over een jaar aangeven of haar dochter aan het ongeval blijvende littekens overhoudt. Zondagavond werd het meisje meteen geopereerd door twee plastisch chirurgen. Haar moeder verwacht dat ze nog een week of twee thuis moet aansterken voordat ze weer naar school kan. Vervolgens is het afwachten hoe de verwondingen genezen.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 28-11-02 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 20:32

Geen verwijten

De moeder benadrukt dat ze niemand de schuld in de schoenen wil schuiven. 'Niemand valt iets te verwijten. Waar het mij omgaat is dat mensen gewaarschuwd worden dat ze niet zomaar op de pony's moeten aflopen. De paarden zien er lief en aandoenlijk uit, dus veel kinderen willen ze aaien.'
De gemeente Someren, de beheerder van het natuurgebied, is erg geschrokken van het incident. Volgens Jos Truijen - sectieleider groenvoorziening - overweegt de gemeente na dit ongeluk de paarden niet meer te laten grazen in het heidegebied bij het Keelven. 'Van mei tot november lopen in dit gebied drie paarden rond. Op de eerste plaats omdat deze dieren weer andere soorten gewassen eten dan schapen en Schotse hooglanders die hier ook verblijven. Bovendien vindt het publiek het leuk om paarden te zien. Maar goed, het wordt natuurlijk minder leuk als de paarden aanhankelijk worden van de bezoekers.'

Suikerklontje

Alhoewel het verboden is, gebeurt het volgens Truijen regelmatig dat mensen de paarden een suikerklontje geven of dat ze het dier aanraken. 'Bij elke ingang staan bordjes waarop de bezoekers verzocht worden de wandelpaden niet te verlaten en de dieren niet te voederen of te aaien. Er wordt bovendien meerdere malen per week gesurveilleerd in het gebied, maar dat kan natuurlijk niet 24 uur per dag.'
Toevallig was de eigenaar van paarden gisteren - nog voordat hij van het incident op de hoogte was - op weg naar het Keelven om zijn Welsh-pony's voor de winterperiode elders onder te brengen. Truijen gaat ervan uit dat de paarden in het voorjaar niet meer terugkeren naar het Somerense heidegebied. 'Ook al treft de gemeente geen blaam, wij zijn verantwoordelijk voor het gebied en we moeten er dus alles aan doen om ongelukken te voorkomen.'

Artikel uit Eindhovens Dagblad van 26-11-2002

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:40

Paarden blijven paarden, altijd opletten!!!!!!

Qerty
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:07

Ik vind het toch wel een beetje de verantwoordelijkheid van de instelling die de paarden daar laat grazen. Ik vind dat het duidelijk aangegeven moet worden dat het wilde paarden zijn, die dus niet geaaid mogen worden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:12

Zal ook vast wel aangegeven zijn hoor, maar je hebt nu eenmaal eigenwijze mensen

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:11

Welke idioot gaat er nou met een bal spelen bij paarden in de buurt...
Sjonge jonge... Dan vraag je er ook wel om!


Heel zielig voor het meisje, maar wel een beetje eigen schuld. En al helemaal van de ouders... Ze kan ook niemand verwijten....... Frusty

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:21

ja inderdaat een beetje eigen schult.
ik zou met niet wilde paarden al uitkijken eer ik daarbij met een bal ga spelen.
zelfs als er onder mijn eigen paarden iets valt en ze staan buiten dan pak ik het niet zomaar op maar kijk toch even goed uit.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:35

Tja inderdaad je moet altijd blijven opletten bij paarden. Maar bij mij was er meteen de vraag: Waarom rent een wild paard niet weg als er een bal op hem afkomt?? Of zijn ze toch niet zo wild??

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:40

idd psyche van een paard, wie doorgrond dat????

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 23:10

Citaat:
...'Bij elke ingang staan bordjes waarop de bezoekers verzocht worden de wandelpaden niet te verlaten en de dieren niet te voederen of te aaien. Er wordt bovendien meerdere malen per week gesurveilleerd in het gebied, maar dat kan natuurlijk niet 24 uur per dag.'


Er staat al bij de ingang van het park, dat de mensen de dieren niet mogen aaien en voeren!
Die paarden zullen -als ze er van mei t/m nov. staan- ook al wel aardig aan mensen gewend zijn, zeker als die mensen ze dan toch iedere keer wat lekkers toe stoppen Scheve mond .
Ook mijn paarden schrikken niet echt van een bal, vooral niet als die bal naar ze toe gerold is, nogmaals, ik denk dat ze wel wat gewend zijn als daar regelmatig mensen komen!!
Het is natuurlijk treurig wat er gebeurd is. Ik denk alleen, als mensen niet veel van paarden (en ook van die andere dieren die daar lopen) afweten, ze het gevaar gewoonweg onderschatten. Zelfs "paardenmensen" overkomen ongelukken, waarvan je denkt: "hoe heeft dit in gods-naam kunnen gebeuren??!"
Ik hoop iig dat het meisje snel weer beter wordt en dat ze geen blijvend letsel Verdrietig er aan overhoud!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Fem

Berichten: 12470
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 06:31

Neel schreef:
Maar bij mij was er meteen de vraag: Waarom rent een wild paard niet weg als er een bal op hem afkomt?? Of zijn ze toch niet zo wild??


ze zijn niet echt wild.....ze zijn waarschijnlijk een aantal jaar geleden daar door de mens geplaatst....dat is namelijk zo bij ons in de buurt....maar ze zijn niet zo goed aan mensen gewend als normale rijpaarden!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 07:05

Hmm.. Welsh ponies.. Keelven... Onze Welsh ponies lopen tegenover het Keelven (bij het Witven, niet het Keelven), maar ze zijn al een week geleden overgezet naar Boekel.. Toch eens even naar mijn vader bellen. Het kan zijn dat er nog wat ponies van kennissen liepen. Voor zover ik weet. In ieder geval geen handige aktie. In de zomer lopen daar merries met veulens en een hengst.. Geen speelplaats!

Overigens is het te hopen dat de gemeente het grazen op natuurgebieden niet gaat stoppen. Dan moeten we nog verder inkrimpen op Sumrin. Het natuurgebied rondom het Witven is ongeveer 100 hectare groot. Er is amper voer voor 4 ponies, wij halen ze meestal terug als ze wat mager worden. Wel ideaal voor ponies die anders vet kunnen worden. Het gebied benadert kwa voedingswaarde hun oorspronkelijke leefomgeving, dus eigenlijk ideaal voor dat.

Laatste nieuws: ik heb net mijn vader gebeld. Het waren dus ponies bij het Keelven en niet bij het Witven. Daar liepen waarschijnlijk 3 jaarling hengsten aan het ven. Niet echt speelponies dus..
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 29-11-02 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 07:58

Tja heel erg triest voor dit meisje! Hoop van harte dat alles helemaal goed komt met haar gezicht. Zij kan er niets aan doen, haar moeder had haar bij het paard vandaan moeten roepen, voordat ze het dier aaide. De dieren die op een natuurgebied lopen zijn geen algemeen bezit en niet voor ons plezier daar neergezet. Afblijven dus.

De reactie van de gemeente begrijp ik niet. Hoe vaak hoor je niet dat er ongelukken gebeuren met de koeien (b.v. Schotse hooglanders)? Hier in de buurt, waar ook natuurlijke begrazing is, gebeurd dat tijdens het kalverseizoen regelmatig. Dan worden de koeien toch ook niet weggehaald?! Raar dus dat nu de paardjes wel zouden moeten wijken door zo'n incident!

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 10:52

als er bordjes staan, dan is het eigenlijk een beetje de schuld van de ouders. ze moeten hun kind in de gaten houden en waarschuwen niet te dicht bij de paarden te komen.
maar het blijft natuurlijk heel vervelend voor het meisje wat er is gebeurd. ik hoop dat ze geen lelijke littekens overhoud.

Cookies
Berichten: 6562
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:09

Mensen zijn helemaal los van de natuur, als ze dieren zien denken ze dat alles naar hun hand gezet kan worden.

Come over to the dark side, we have cookies!

haike
Berichten: 13516
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:38

Ook dom van die mensen! Maar wel zielig voor dat meisje, die ouders hadden beter moeten weten!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:45

Ja inderdaad erg sneu voor dat meisje, het zal je maar overkomen!!

Maar om nou zo stom te zeggen dat er maar geen paarden meer moeten lopen!?!?! Mensen worden al teveel eigen verantwoording afgenomen, hup dit kan er ook nog wel bij!!! Boos!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:52

Volgens mij zijn het daar geen echte wilde paarden die daar lopen en ze hebben enorm veel ruimte. Ik zou het niet terecht vinden als de paarden daar niet meer mogen grazen. Het hoofd omhoog brengen bij onheil is nu eenmaal een natuurlijk reaktie en betekent niet dat het paard kwaad in zin heeft. Ik vind het wel echt verschrikkelijk erg voor het meisje en hoop dat het helemaal goed komt. Vind dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Loslopende dieren kunnen nu eenmaal onverwachte dingen doen.

Er is genoeg voor iemands behoefte,
Er is nooit genoeg voor iemands hebzucht!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 14:02

Mijn vriendin kreeg gister ook een kopstoot van haar pony, ge lukkig alleen een beetje erug dikke wenkbrauw

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 15:06

Wat interessant is: mensen verwarren een natuurgebied vaak met een recreatiegebied. Met name in Nederland is men daar heel erg goed in.

Als je in een Fins natuurgebied rondloopt, dan kan je dus beren en wolven tegenkomen en een verdwaalde adder.

In Nederland kunnen we overigens ook adders tegenkomen. Ook weten we ook dat er op de Strabrechtse Heide nogal wat teken zitten. Daar moeten we de ponies dus af en toe ook van redden. Niet zo leuk als een kind van acht een beet van een teek oploopt.

Maar goed: onze ponies zitten heus daar niet omdat het zo leuk is voor ons. De hei heeft begrazing nodig om te zorgen dat het hei blijft. Er lopen op die 100 hectare rond het Witven dus schapen, koeien en ponies. Overigens is het voor ons iedere keer weer een hele klus om die beestjes te vinden.

Het land rondom het Keelven was ons overigens ook aangeboden. het keelven is een afgraving die gedaan is voor de bouw van de A67 en was eerst meer een recreatiegebied. Een aantal jaren geleden werd het zwemmen daar verboden en ik weet niet in hoeverre het voor wandelen toegankelijk is. Vanwege het verleden van die plaats gaan er nog veel mensen naartoe om te spelen op wat er nog over is van het strand.

Maar goed: de natuur is geen speeltuin, zelfs niet in Nederland.

Verder leef ik wel mee met dat meisje. Het is zeker niet leuk om zoiets mee te maken. Hopelijk komt alles goed en hebben we weer allemaal iets over de natuur geleerd.

Overigens: in de lente en zomer lopen er rond het witven dus merries met veulens en soms ook een hengst. Niet echt handig als een kind tussen de beschermende merrie en haar veulen in gaat lopen.. De ponies zijn verder wel eenkennig en zullen op niemand afkomen (tenzij iemand het dus nodig vindt om te gaan voeren.)

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 15:23

Ik moest inderdaad meteen aan jou denken Joost. Ik wist dat jullie ponies daar ook graasde.

Van die ouders is het inderdaad niet zo slim. Maar ja gebeurt is gebeurt. ben benieuwd wat de gemeente gaat doen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 16:05

Blijkbaar zijn he toch niet zulke wilde paarden...
Citaat:
Toevallig was de eigenaar van paarden gisteren - nog voordat hij van het incident op de hoogte was - op weg naar het Keelven om zijn Welsh-pony's voor de winterperiode elders onder te brengen.


Ze hebben een eigenaar, en hij zou ze ergens anders onderbrengen, wilde paarden neem je niet even rustig mee aan de hand om ergens anders door het verkeer Verward naar toe te brengen, wilde paarden stappen niet zomaar in een trailer..

Achteraf toch niet zo wild...
En laten we nu eerlijk zijn, je zet geen ECHTE wilde paarden in een natuurgebied, wat toegankelijk is voor "toeristen", want pony's (welshjes) zijn zo schattig om te zien. Rennen geheid een paar kinderen naar toe, die roepen "paardje" "Ik wil hem aaien", zijn ze wel wild, is er hier niet goed nagedacht over de gevolgen van "het plaatsen van wilde paarden".

Als ik de moeder van het kind was zou ik de gemeente aansprakelijk stellen, hun hebben tenslotte de paarden daar geplaatst, en moeten ook verantwoordelijkheid nemen.
Eveneens is het de eigen schuld van de ouders, laat je kind nooit ongemerkt met dieren achter..., sommige mensen moeten nog veel leren....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:05

tussen bergeijk&lommel is ook een heel groot natuurgebied,m waar ook wilde paarden loslopen, die komen soms heel dichtbij, een keer liep de leider van de kudde een heel stuk achter me aan, met de rest va de kudde daar weer achteraan, dat vind ik alleen maar leuk om te zien, maar er zijn ook mensen die daar dan expres voor stoppen en op die paarden aflopen, er is daar voor zover ik weet nog niets fout gegaan, maar ik kan me voorstellen als er zoveel nieuwesgierige mensen langskomen, dat er wel een keer iets fout kan gaan.

maar dat is niet de verantwoordelijkheid van de beheerder, maar van de mensen zelf.
er lopen daar ook 'wilde' koeien en schotste hooglanders, overal staan bordjes met informatie&waarschuwingen.

de verantwoording ligt bij de mensen zelf!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 09:05

Neel schreef:
Tja inderdaad je moet altijd blijven opletten bij paarden. Maar bij mij was er meteen de vraag: Waarom rent een wild paard niet weg als er een bal op hem afkomt?? Of zijn ze toch niet zo wild??


Wilde paarden zijn vaak de tamste *LOL* .
Deze paarden kunnen nooit echt 'wild-wild' zijn. Ze hebben dus al mensen gezien. Daarom zijn ze heel goed te vergelijken met de 'wilde' paarden die je in New Forest kan zien. Daar lopen de paarden ook op een heel groot gebied vrij rond en ze worden enkel gevangen, eens per jaar, om de hoeven te checken en in te enten. Ze zien wel dagelijks mensen, maar niet zoals onze paarden. Toch lopen ze zelden weg als je ze benadert omdat zeer nieuwsgierig zijn. Ze zijn duidelijk (nog) geen kwaad in de mens Extreme duivel . Het is natuurlijk absoluut verboden om die paarden te gaan voederen, want dan kunnen ze nijdig worden. Bovendien zijn ze nooit alleen en als je er eentje zou iets te eten geven, komen er vanachter de struikjes direct 10 andere Knipoog . Ook wordt het erg afgeraden om de paarden te aaien, maar rond de campings schaart zich altijd een grote kudde die echt in de weg staat. Deze 'wilde' paarden bedelen bijna om aandacht. Knipoog

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 09:13

Cookies schreef:
Mensen zijn helemaal los van de natuur, als ze dieren zien denken ze dat alles naar hun hand gezet kan worden.


Ben ik ook mee eens ja. Daarom vind ik ook niet dat we beesten moeten proberen te domestiseren waarbij het toch niet lukt. Neem katten bv. Daarom zitten die asielen zo overvol.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 12 bezoekers