Wibi Soerjadi's visie op Kür Anky van Grunsven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Wibi Soerjadi's visie op Kür Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 11:44

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=10255
knhs.nl

Afbeelding
Anky met Salinero
De nieuwe Kür van Anky van Grunsven is muzikaal gecomponeerd door Wibi Soerjadi, die daarvoor een symfonie orkest van zeventig mensen samenstelde. Alle muzikanten waren zich bewust van het feit dat zij de gecomponeerde muziek slechts op één wijze dienden te interpreteren. Die interpretatie is zich in dienst te stellen van de Kür van Van Grunsven en Salinero. "Soms hoor je even de contrabas een enkele noot spelen, maar exact gedurende het moment dat een hoef van IPS Salinero aan de grond staat", zegt Soerjadi. Toch hecht hij er aan te melden dat, ondanks het feit dat de interpretatie van zijn compositie en de speelstijl aangepast zijn aan de bewegingen van paard en amazone, er geen enkele muzikale concessie is gedaan. De première van deze Kür vindt plaats op dinsdag 19 december, tijdens de wereldbeker wedstrijd in het Londense Olympia.

De muzikale interpretatie van de Kür van Anky is er één die in 25 verschillende onderdelen uiteen valt. Toch is het een samenhangend muzikaal verhaal, dat is samengesteld uit negen nieuw gecomponeerde thema's, die ieder voor zich weer een afgeleide zijn van elkaar. Daarbij hebben de gangen en de expressie van bewegingen van Salinero niet alleen als bron van inspiratie gediend, maar ook als uitgangspunt. Bij de galopwissels gaat Soerjadi de muzikale diepte in, want dan zijn maar liefst 16 muzikale motieven tegelijkertijd te horen, om op die wijze de karakteristieken van de wissels muzikaal te belichten. "Diepte, veerkracht, souplesse, allure en verhevenheid laat ik muzikaal horen", zegt Wibi, en hij vervolgt: "In de gehele compositie zijn er continue lagen verwerkt van lange melodieën, ritmische motieven en een krachtige en juiste puls. Door deze gelaagdheid komt de dynamiek naar voren en ontstaat er als vanzelf een vloeiende en krachtige muzikale beweging. Mede daardoor ademt de muziek net zoveel als het ritme en de bewegingen van Anky en Salinero, een natuurlijk en muzikaal rubato, wat alleen te realiseren is als de musici zich in hun vertolking uitsluitend laten leiden door de Kür".

Wibi Soerjadi is gepassioneerd bezig geweest om dit meesterwerk te componeren, want zo mag de compositie "Dance of Devotion" genoemd worden. Soerjadi is namelijk razend trots op deze compositie, waarin hij zijn ziel en zaligheid in heeft gelegd. Na de binnenkomst van Anky en IPS Salinero volgt heel snel een piaffe en Soerjadi vertelt over de muziek die daarbij hoort: "Het thema wordt door de piano voortgezet en begeleid door triolen (figuur van 3 noten - red). Het is pure begeleiding van de muziek en spanningsopbouw om de verheven bewegingen van de piaffe zo mooi mogelijk te belichten. Er is geen sterke ritmische puls op de zware maatdelen, om de muziek als het ware te laten zweven op die prachtige en krachtige beweging".
Wibi Soerjadi is moeilijk te stoppen als hij eenmaal aan het vertellen is. Zo heeft hij het over "De verheven piaffe wordt verklankt met een melodie van intensiteit en puurheid in Bes groot". Over de pirouette zegt Soerjadi: "In de pirouette wordt de 6/8 maat in 2en gespeeld en dus in 3/8 neergezet om de elegantie van de pirouette mooier uit te laten komen. De pure expressiviteit wordt belicht door alleen de strijkers hartstochtelijk te laten spelen. De cello speelt met volle expressie de tegenmelodie voor blijvende stuwing in deze elegante beweging. Zwaartepunten en articulaties in de melodieën zitten precies zo dat de benen altijd los zijn van de grond, gelijk met de melodie. De piano speelt arpeggio (waarbij de tonen van een akkoord zo gespeeld worden dat ze niet gelijk, maar na elkaar klinken - red.) om de op- en neergaande beweging te accentueren. Door de lichte dynamiek in de arpeggio's blijft de beweging vloeiend en het begin van elk arpeggio is een galopsprong".

Naast Anky van Grunsven komen ook Kirsten Beckers ('s-Gravendeel), Aat van Essen (Heerde) en Alex van Silfhout (Lunteren) in actie tijdens Olympia. Bij de springruiters zullen Leopold van Asten (Duizel), Marc Houtzager (Rouveen), Leon Thijssen (Baarlo) en Albert Zoer (Echten) acte de présence geven.

Verwante artikelen: [VN] Lancering nieuwe kür Anky in Londen
[VN] Clinic van Anky in Londen live te volgen op TV

Florale

Re: Wibi Soerjadi's visie op Kür Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:57

Ik ben heel benieuwd! het klinkt in elk geval goed.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:07

Ik ben ook zoooooooooooo benieuwd!!!!

Burning_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:09

Ben in ieder geval blij dat we van haar gezang af zijn Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:23

hahaha, dat 'gezang' ja. vond het wel grappig, maar echt zingen vond ik het ook niet.

Maarja, nieuwe kur, nieuwe kansen en ik ben super benieuwd!
Wibi is niet zomaar even een artiest! Maar een artiest van wereldklasse in zijn genre.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:27

Het gezang van Anky vond ik niet storend. Het gezang wat er in de kur van Isabell zit wel. Ik dacht ook dat het helemaal niet toegestaan was.
Maar ik ben in ieder geval erg benieuwd naar het resultaat!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:50

Ik vond in eerste instantie dat zingen juist heel erg leuk, maar het is wel écht tijd voor een nieuwe kür, al is het alleen maar omdat die ander tot vervelens toe in m'n hoofd blijft hangen Knipoog Haha! Haha!

*krijgt nu al bijna twintig minuten Anky's ge-dadadadadaadaaaadaaadadadada niet uit het hoofd*

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:51

Heb de Kür van Salinero nooit mooi gevonden, zoals bijvoorbeeld de Tango van Krack wel waanzinnig mooi is. Hoop dat deze wat subtieler is, maar dat kunnen we wel aan Wibi overlaten denk ik. Ben benieuwd, wordt de Kür ook uitgezonden op Eurosport?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:01

Je kunt heel duidelijk lezen hoe enthousiast Soerjadi is. Enthousiast is nog niet eens het goede woord... hmmm, kan er nu niet even opkomen. Maar dat hij zijn ziel en zaligheid in dit werk heeft gestopt blijkt wel uit dit artikel. Ik ben heel benieuwd...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:04

Ik snap er niets van van Wibi bedoelt Clown Maar het klinkt verdomd goed!
Ik ben zoooooo benieuwd, zou dit nog hogere scores op gaan leveren Cool

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:11

Soerjadie doet alles met enthousiasme, pietje precies en met passie. Ben erg benieuwd naar de kur Ja

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:11

Sorry, zoals het bericht ons doet geloven dat de nieuwe kür op dinsdag 19 december wordt geintroduceerd??? 19 december is volgens mij nog steeds op een woensdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:12

Ik snap geen hol van de tekst, heb totaal geen verstand van al die maten, instrumenten, klanken etc. Clown

Maar het zal vast mooi klinken. Haha! Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:23

hier ben ik ook benieuwd naar Ja vond de zang wel leuk maar het was inderdaad hoog tijd voor een nieuwe kur!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:44

Ag die lieve Wibi ook.
Wereldsenthousiast over zijn kur. Maar geef hem eens ongelijk! Het ís ook fantastisch!!! Die van Imke vorig jaar, om te húilen zo mooi! Ben heel benieuwd.
Wordt het op TV uitgezonden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 13:47

Zie openingspost Kinee

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:08

Klinkt heul ingewikkeld zoals Wibi het omschrijft.
Maar het zal ongetwijfeld mooi worden, maar of ik al die 'lagen' in de muziek ga ontdekken betwijfel ik. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn 'ongetrainde oren' Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:28

Ben benieuwd, Wibi is een perfectionist en Anky dus dat word wat.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:43

ik ben benieuwd.. Vingers aflikken

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:12

Het is dinsdag 18 of woensdag 19 december Tong uitsteken Niet dinsdag 19 december Haha!

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:30

Ik vindt het altijd weer ontzettend leuk als er een nieuwe kur word uitgebracht en ben dus onwijs benieuwd!

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:05

Citaat:
Toch hecht hij er aan te melden dat, ondanks het feit dat de interpretatie van zijn compositie en de speelstijl aangepast zijn aan de bewegingen van paard en amazone, er geen enkele muzikale concessie is gedaan.

Wat betekend dit? Bloos

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:10

Dat er ondanks dat de muziek aangepast is aan de bewegingen van Salinero, de muziek er niet slechter van is geworden Haha!

Ik ben errug benieuwd, klinkt goed!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:55

Ik ben benieuwd... Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:19

Gaat het eigenlijk niet een beetje te ver met die profesionalisering in die muziek. Moeten we niet oppassen dat de muziek meer invloed gaat uitoefenen dan het paard.
Ik persoonlijk vind kur op muziek prachtig maar de muziek moet wel achtergrond blijven.