Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jeany schreef:Aan de hand van papier, kun je toch berekenen hoeveel de inteelt zal zijn?
Werd tijd...
mellamoshan schreef:verwantschap is toch inteelt of ben ik nou gek.
Marijkeeee schreef:Hé hé worden ze eindelijks wakker daar !!!!! Stelletje malotten.. !!!
Ben ik ff blij dat me moeder een ouwe preferente fokmerrie heeft met lekker oud bloedinteelt gedoe zitten wij gelukkig niet zo erg mee...en ja er zijn ook niet heel veel Naenen ..
En dan overschrijven van het deklimiet dat word altijd gedaan.. dat ze er nu pas actie van gaan maken.. jeetje die lui konden wel slapen !! Beart/Jasper hebben beide het deklimiet wel meerdere keren over schreven
Adriana schreef:Eindelijk, als ze nou ook weer eens terug gaan naar het oorspronkelijke type... inplaats van die halve kwpn typen die ook knettergek zijn...
horseyfries schreef:Adriana schreef:Eindelijk, als ze nou ook weer eens terug gaan naar het oorspronkelijke type... inplaats van die halve kwpn typen die ook knettergek zijn...
Wat is het oorspronkelijke type volgens jou? We hebben immers geen vreemd bloed ingevoerd dus alles wat er nu is, komt uit die "oorspronkelijke types".
CherokeeChum schreef:En weer heeft niemand het over de merries......
Deze dragen ook een foutief gen,de hengst is maar 50% van het genetisch materiaal.
Zolang meyt elke merrie gefokt word kom je nooit van DIT PROBLEEM af. Het inteelt percentage is een probleem,maar ook het gebrek aan selectie.
Kijk maar eens op de markt,voorheen zag je bijna geen Fries,
tegenwoordig stikt het van die badkuipen.
SuuZzel schreef:Precies..
En jij lijkt toch ook niet precies op je oma toen ze jouw leeftijd had?
Huertecilla schreef:mellamoshan schreef:verwantschap is toch inteelt of ben ik nou gek.
Ja en nee.
Het klinkt alleen minder negatief vanwege de andere associatie die de meeste mensen ermee hebben; 'inteelt' = slecht, 'verwantschap' = neutraal.
Inteelt is derhalve eígenlijk een wenselijker woord om te gebruiken in deze.
hc
Adriana schreef:Ik bedoel dat ze meer naar het rijtypische model gaan en het klassieke model laten varen. Dat is wat mij opviel in mijn omgeving.
Adriana schreef:Ik bedoel dat ze meer naar het rijtypische model gaan en het klassieke model laten varen. Dat is wat mij opviel in mijn omgeving.
horseyfries schreef:Adriana schreef:Ik bedoel dat ze meer naar het rijtypische model gaan en het klassieke model laten varen. Dat is wat mij opviel in mijn omgeving.
Ik vind ook dat het KWPN meer terug moet naar de oude Groninger en Gelderse types maar dat doen ze ook niet. Rara hoe zou dat toch komen?
Misschien omdat het niet zoveel zin heeft om paarden te fokken die niemand wil?