Fokkerij Friese paarden flink aan banden gelegd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Fokkerij Friese paarden flink aan banden gelegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 13:18

http://www.levendehave.nl
levendehave.nl

Stamboek treft maatregelen tegen inteelt

De fokkerij van Friese paarden is door het stamboek aan banden gelegd. Door het stellen van deklimieten en met behulp van testen op erfelijke gebreken moet een al te hoog inteeltpercentage worden tegen gegaan. Dat meldt het magazine Levende Have.

In het decembernummer van Levende Have verklaart Ids Hellinga van de Koninklijke Vereniging Het Friesch Paardenstamboek: ‘’We moeten de kop uit het zand steken en het fokbeleid aanpassen zodat we de bestaande variatie zoveel mogelijk kunnen waarborgen.’’

Aanpassing van het fokbeleid is noodzakelijk omdat negentig procent van de huidige hengsten een inteeltpercentage van boven de zestien heeft. De hengsten met minder dan zestien procent inteelt zijn gedeeltelijk ook nog verwant aan elkaar. Hengsten met minder dan tien procent inteelt bestaan niet eens. Gevolg van de hoge inteeltpercentages is dat er zich bij een op de vijf Friezen een genetische afwijking voordoet. Die resulteert erin dat er jaarlijks vijftig veulens met een waterhoofd en dertig dwergveulens worden geboren.

Lange tijd waren genetische afwijkingen van veulens taboe. Het stamboek beschikt nu over voldoende harde gegevens om de fokkers te sturen in de keuzes die ze maken. Op dit moment is de inteelttoename 1,5 procent per generatie. Het stamboek wil dat terugbrengen naar één procent. ‘’Vooral voor jonge hengsten, waarvan we nog geen nakomelingen hebben gezien, is een deklimiet opgesteld van 180’’, aldus Hellinga.
Het blijkt niet eenvoudig de deklimieten te handhaven. In 2006 hebben zes hengsten meer dekkingen uitgevoerd dan was toegestaan. De limieten werden 224 keer overschreden, zo blijkt uit de jaarcijfers.

Verwant artikel:

[VN] 16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen

Marijkeeee

Re: Fokkerij Friese paarden flink aan banden gelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:25

Hé hé worden ze eindelijks wakker daar !!!!! Stelletje malotten.. !!!
Ben ik ff blij dat me moeder een ouwe preferente fokmerrie heeft met lekker oud bloed Haha! inteelt gedoe zitten wij gelukkig niet zo erg mee...en ja er zijn ook niet heel veel Naenen ..
En dan overschrijven van het deklimiet dat word altijd gedaan.. dat ze er nu pas actie van gaan maken.. jeetje die lui konden wel slapen !! Beart/Jasper hebben beide het deklimiet wel meerdere keren over schreven

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:06

Marijke, zo te horen zit jij er al wat langer in en zelfs ik (die friesen niet meer dan mooi vindt en mijn interesse is gezakt sinds de modernisering (volgens mij vernieling) van het ras) die er weinig verstand van heeft wist dit al JAAAAAAAREN!
Maarja, aan de andere kant: beter laat dan nooit!

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:11

Goed stukje!
Jammer alleen dat het geen inteeltpercentage, maar verwantschapspercentage moet zijn..

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:19

En weer heeft niemand het over de merries......
Deze dragen ook een foutief gen,de hengst is maar 50% van het genetisch materiaal.
Zolang meyt elke merrie gefokt word kom je nooit van DIT PROBLEEM af. Het inteelt percentage is een probleem,maar ook het gebrek aan selectie.
Kijk maar eens op de markt,voorheen zag je bijna geen Fries,
tegenwoordig stikt het van die badkuipen.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:22

En daarom zitten we met smart te wachten op de merkertest..
Bij merries is het haast niet te doen om dit vast te leggen. Dan zou iedereen met een merrie, zijn merrie moeten laten testen. Het selecte groepje dekhengsten daarintegen is makkelijker vast te leggen.
Als de merkertest er is in de toekomst, zal het makkelijker zijn om vast te leggen of jouw merrie drager is van een foutief gen of niet en kun je de hengstkeuze hier op aanpassen.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:33

Aan de hand van papier, kun je toch berekenen hoeveel de verwantschap zal zijn?

Werd tijd... Nagelbijten / Gniffelen

edit: verwantschap ipv. inteelt Lachen
Laatst bijgewerkt door Jeany op 11-12-07 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:34

Jeany schreef:
Aan de hand van papier, kun je toch berekenen hoeveel de inteelt zal zijn?

Werd tijd... Nagelbijten / Gniffelen

Al jaren, daarom moet het ook verwantschapspercentage zijn en niet inteeltpercentage in de tekst.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:42

verwantschap is toch inteelt of ben ik nou gek. ik ga toch ook niet iets met m´n broer ofzo ondernemen. uhl Tong uitsteken
eindelijk dat ze nou eens gaan controleren, inderdaad jammer dat er moeilijk naar de merries gekeken kan worden, maar ik denk dat dat ondanks dat het kostbaar zou zijn, wel broodnodig is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:57

mellamoshan schreef:
verwantschap is toch inteelt of ben ik nou gek.

Ja en nee.

Het klinkt alleen minder negatief vanwege de andere associatie die de meeste mensen ermee hebben; 'inteelt' = slecht, 'verwantschap' = neutraal.
Inteelt is derhalve eígenlijk een wenselijker woord om te gebruiken in deze.

hc

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:59

Verwantschap is gebaseerd op in hoeverre er sprake is van familie of gedeelde familie, zoals bij mensen bijvoorbeeld achterneef of overgrootvader. Inteelt daarintegen is gebasseerd op kruizingen binnen diezelfde populatie/familie (neef+jij bijvoorbeeld)

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:17

Tja, dat heb je ervan als je veel hengsten afkeurt en zo de genenpool nog kleiner maakt dan hij al was. De Fires was toch na de oorlog bijna uitgestorven, dacht ik? Dan ontkom je niet aan inteelt. En dan moet je niet ook nog eens maar heel weinig hengsten (en zelfs ook merries??) tot de dekdienst toelaten, want dan vraag je om problemen.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:21

Alle merries kunnen in feite worden gedekt, daar is geen toelating voor nodig. Op het moment wordt ook gezocht naar hengsten met een aparte bloedvoering en dus een lager verwantschapspercentage, maar dat is niet zo eenvoudig als dat voor heel veel mensen lijkt.. Hij moet wel wat kunnen toevoegen aan de fokkerij en kwaliteiten bezitten, anders loop je straks weer tegen problemen aan.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:28

Eindelijk, als ze nou ook weer eens terug gaan naar het oorspronkelijke type... inplaats van die halve kwpn typen die ook knettergek zijn...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:33

Marijkeeee schreef:
Hé hé worden ze eindelijks wakker daar !!!!! Stelletje malotten.. !!!
Ben ik ff blij dat me moeder een ouwe preferente fokmerrie heeft met lekker oud bloed Haha! inteelt gedoe zitten wij gelukkig niet zo erg mee...en ja er zijn ook niet heel veel Naenen ..
En dan overschrijven van het deklimiet dat word altijd gedaan.. dat ze er nu pas actie van gaan maken.. jeetje die lui konden wel slapen !! Beart/Jasper hebben beide het deklimiet wel meerdere keren over schreven

Zie je eigen onderschrift.....

Welke deklimiet heeft Jasper overschreden volgens jou?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:34

Adriana schreef:
Eindelijk, als ze nou ook weer eens terug gaan naar het oorspronkelijke type... inplaats van die halve kwpn typen die ook knettergek zijn...

Wat is het oorspronkelijke type volgens jou? We hebben immers geen vreemd bloed ingevoerd dus alles wat er nu is, komt uit die "oorspronkelijke types".

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:37

horseyfries schreef:
Adriana schreef:

Wat is het oorspronkelijke type volgens jou? We hebben immers geen vreemd bloed ingevoerd dus alles wat er nu is, komt uit die "oorspronkelijke types".

Precies..
En jij lijkt toch ook niet precies op je oma toen ze jouw leeftijd had?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:38

CherokeeChum schreef:
En weer heeft niemand het over de merries......
Deze dragen ook een foutief gen,de hengst is maar 50% van het genetisch materiaal.
Zolang meyt elke merrie gefokt word kom je nooit van DIT PROBLEEM af. Het inteelt percentage is een probleem,maar ook het gebrek aan selectie.
Kijk maar eens op de markt,voorheen zag je bijna geen Fries,
tegenwoordig stikt het van die badkuipen.

Je komt wel van het probleem af als je een dragerhengst niet meer gebruikt op een dragermerrie. Je hebt namelijk pas een probleem als hengst en merrie allebei drager zijn.
Als er ergens strenge selectie is, dan is het wel bij de Friezen. Dat er echter mensen zijn die daar niet aan mee doen kun je niet tegenhouden, je kunt nu eenmaal niemand dwingen om zijn merrie niet meer te laten dekken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:39

SuuZzel schreef:
Precies..
En jij lijkt toch ook niet precies op je oma toen ze jouw leeftijd had?

Nee, en mijn oma was ook een stuk liever dan ik..... Haha! Clown

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:46

Ik bedoel dat ze meer naar het rijtypische model gaan en het klassieke model laten varen. Dat is wat mij opviel in mijn omgeving.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:48

Huertecilla schreef:
mellamoshan schreef:
verwantschap is toch inteelt of ben ik nou gek.

Ja en nee.

Het klinkt alleen minder negatief vanwege de andere associatie die de meeste mensen ermee hebben; 'inteelt' = slecht, 'verwantschap' = neutraal.
Inteelt is derhalve eígenlijk een wenselijker woord om te gebruiken in deze.

hc

Hoe weet jij wat het KFPS met het verwantschapspercentage bedoelt? En hoe kun je zeggen dat inteelt een wenselijker woord is om te gebruiken in deze als je blijkbaar niet weet waar het over gaat?

Suuzzel is de enige die blijkbaar niet alleen iets typt, maar ook nog met verstand van zaken iets typt...

Het verwantschapspercentage is het percentage gemeenschappelijk bloed tussen één paard en de gehele rest van de populatie. Het inteeltpercentage is het percentage gemeenschappelijk bloed tussen twee individuen.

Zo duidelijk?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:50

Adriana schreef:
Ik bedoel dat ze meer naar het rijtypische model gaan en het klassieke model laten varen. Dat is wat mij opviel in mijn omgeving.

Ik vind ook dat het KWPN meer terug moet naar de oude Groninger en Gelderse types maar dat doen ze ook niet. Rara hoe zou dat toch komen?
Misschien omdat het niet zoveel zin heeft om paarden te fokken die niemand wil?

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:53

Adriana schreef:

Hoe kunnen ze een klassiek model nu laten varen?
In alle lijnen zijn nog diverse hengsten en uit elke combinatie komt weer een ander model.
Modernxmodern wil niet altijd zeggen dat je een modern veulen krijgt.. De kans erop daarintegen is wel groter.
Zo kan een "barokke" merrie met een "barokke" hengst nog steeds een modern veulen fokken..
Ik heb er zelf een voorbeeld van..

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:54

horseyfries schreef:
Adriana schreef:

Ik vind ook dat het KWPN meer terug moet naar de oude Groninger en Gelderse types maar dat doen ze ook niet. Rara hoe zou dat toch komen?
Misschien omdat het niet zoveel zin heeft om paarden te fokken die niemand wil?

ik vind het bij het kwpn persoonlijk iets anders liggen. hier hebben ze gestreeft naar een sportpaard nadat ze zijn samengegaan met het andere stamboek.

bij de fries was het vergoroten van de populatie en het behoud van het friese paard het fokdoel. De vosfactor eruit fokken en het friese paard zo rastypisch mogelijk te houden. de laatste jaren is er weer een andere trend ontstaan, dat is het friese sportpaard. hij moet breder inzetbaar zijn. meer in de dressuurring te vinden kunnen zijn. ik vind dat jammer, want ik houdt zelf meer van barokke, het oorspronkelijk ras, maar dat is nu nog moeilijk te vinden... doodzonde als je het mij vraagt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:56

Ze gaan eigenlijk weer meer naar het model van vóór 1900, wat Adriana klassiek noemt is een type paard wat ontstaan is door de problemen in de oorlog en net daarna.
We zijn dus nu weer écht klassiek bezig! Knipoog