Onderzoek naar overeenkomst ziekte van Cushing en Parkinson

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek naar overeenkomst ziekte van Cushing en Parkinson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 12:39

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=10961
thehorse.com

Dianne McFarlane is een assistent professor aan de Oklahoma State Universiteit voor Veterinaire geneeskunde. McFarlane ontving recentelijk een prijs uitgereikt door het National Institute of Health (NIH). Deze prijs bestond uit een som geld om een onderzoeksproject naar vergelijkbare medicijnen te financieren.

De prijs van $600.000 dollar werd uitgereikt namens de afdeling van vergelijkbare medicatie van het NIH's National Center for Research Resources (NCRR). Het NCRR komt de laboratorium wetenschappers tegemoet qua hulp, door hen apparatuur en ruimte te verschaffen welke zij nodig hebben om verschillende ziektes te leren begrijpen, diagnostiseren, behandelen en te voorkomen. Een hoofd-doelstelling van NCRR is om veterinairen te trainen voor vergelijkende medische onderzoeken, omdat dieren sterk om mensen lijken.

De studie van McFarlane: "Het onderzoeken van factoren die bijdragen aan Neurodegeneratie", gaat op zoek naar onderliggende factoren die verantwoordelijk zijn voor neurodegeneratie. Neurogeneratie is de achteruitgang van zenuwcellen, met name door afsterving.

Leeftijd draagt bij aan de risicofactoren voor neurodegeneratieve ziektes bij mensen, zoals Alzheimer en Parkinson. Maar het is nog steeds onduidelijk welke biologische veranderingen plaats vinden wanneer wij ouder worden, waardoor sommige mensen degeneratieve hersenziektes oplopen.

McFarlane legde uit dat de studie zal worden uitgevoerd door middel van een vergelijkbare aanpak tussen 2 dierlijke modellen. In samenwerking met een professor van het OSU College of Veterinary Medicine, zal McFarlane het verouderingsproces van Bavianen onderzoeken. Gebeurtenissen die onderdeel zijn bij het natuurlijke verouderingsproces van Bavianen zullen worden gedocumenteerd. Aanwijzingen en gebeurtenissen die een flinke bijdrage aan neurodegeneratie zullen voorspellen, zullen worden onderzocht en erkend.

Het team zal ook neurodegeneratie gaan onderzoeken bij paarden met de ziekte van Cushing. De ziekte van Cushing wordt veroorzaakt door degeneratie van dopamine-producerende zenuwen, hetzelfde als wat er gebeurt bij mensen met de ziekte van Parkinson.

Het team hoopt dat mede door dit onderzoek, de leeftijdsgerelateerde gebeurtenissen die toedragen tot de ontwikkeling van de paardenziekte Cushing, en de neurodegeneratie bij Bavianen een beter beeld kunnen geven van vergelijkingen, zodat het onstaan van de ziekte van Parkinson kan worden begrepen, en hopelijk in de toekomst kan worden voorkomen.

nickynicole

Re: Onderzoek naar overeenkomst ziekte van Cushing en Parkinson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:13

Ik blijf dit topic volgen. We hebben ook een pony van 32 met Cushing. Er is door de veearts wel eens aangeraden om medicijnen voor Parkinson te proberen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:31

Ik heb hier ook een merrie (16 jaar) met Cushing, ik geef haar nu Pergolide (wat ook een middel voor Parkinson is). Interessant onderzoek! Ben benieuwd wat eruit komt!

Middel helpt mijn paard overigens wel, het stuk over Cushing in de Wiki waar naar gelinkt wordt, heb ik ook geschreven en staan foto's in van mijn merrie. Daar kun je ook goed de vooruitgang zien sinds ze de medicatie gebruikt.

Hoewel ze op het moment wel in een dipje zit, kan ik wel zeggen dat de medicatie haar wel helpt Ja .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:02

Heel interessant dit onderzoek!
Ons paard van 24 of 25 heeft ook Cushing, omdat ik veel op amerikaanse sites zit wist ik dat pergolide (geneesmiddel voor parkinson) en chasteberry poeder en magnesiumpoeder heel veel gebruikt worden in Amerika. Wij geven het hem dit nu bijna een jaar. Vorig jaar had hij nog krullen en zweette veel, zag er oud uit, was onzeker, kreeg toevallen en angstaanvallen waarbij hij omviel. Nu heeft hij kort haar, zweet, drinkt en plast gewoon en hij wordt weer bereden, hij heeft geen angstaanvallen of toevallen meer en hij valt niet meer.
Het is volgens mij ALTIJD de moeite om pergolide of chasteberry (Nederlandse naam: monnikspeper of kuisboom zit in Provarium Breeding van de Groene Os) te gaan geven. Je stabiliseert het paard en de onze is echt weer een aantal jaren jonger qua gedrag en hij is weer fit en hoe hij vroeger altijd geweest is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:17

inderdaad pergolide wordt in amerika een tijdje gebruikt tegen cushing,waarom weet nederland dat dat niet?of moeten ze hier het wiel weer opnieuw uitvinden?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:24

Ook mijn merrie, 16 jaar jong, heeft Cushing en gebruikt Pergolide. Niet naar tevredenheid nog, helaas, dus deze week wederom bloedonderzoek en aanpassing van de medicijnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:59

Hoe lang gebruik je het al voor jouw merrie? Het duurt echt wel een week of 6 of 8 voordat je echt resultaat ziet en dat de beharing op het hoofd en de uitdrukking van het hoofd gaat wijzigen.
Je zou kunnen overwegen om biomagnesium er bij te gebruiken of Provarium Breeding. Hoeveel pergolide krijgt jouw merrie en wat voor verschijnselen heeft ze?

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:08

Wij doen op dit moment niets aan de Cushing. We hebben de ruin (van 32 jaar) nu voor het eerst geschoren omdat hij last kreeg van zijn lange haar. Onder de haren ontstonden ontstekingen en misschien wel iets van schimmel. Het gaat nu stukken beter. Is het een idee om nu nog te beginnen met medicatie?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:09

Volg dit ook, bij mijn merrie (14 jaar) is het nog niet vastgesteld maar krijgt wel Provarium Breeding.
Ligt het aan mij of zijn er veel meer paarden met Cushing dan pakweg 15 jaar geleden?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:19

die van mij is 22 en krijgt ook provarium breeding, hij heeft vorig jaar een rotjaar gehad. Ik ben overgestapt op ander voer, de Vito van Marstall ( ook voor cushingpaarden, laag suiker/zetmeelgehalte)) en daar doet hij het erg goed op, ik denk met de combi van de afgelope zomer die redelijk nat was, heeft hij weer aardig was vlees op zijn botten en doet het momenteel super. Wat doen jullie met dat haar trouwens ? Die van mij staat overdag buiten en 's avonds te zweten op stal.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:42

fargo schreef:
Hoe lang gebruik je het al voor jouw merrie? Het duurt echt wel een week of 6 of 8 voordat je echt resultaat ziet en dat de beharing op het hoofd en de uitdrukking van het hoofd gaat wijzigen.
Je zou kunnen overwegen om biomagnesium er bij te gebruiken of Provarium Breeding. Hoeveel pergolide krijgt jouw merrie en wat voor verschijnselen heeft ze?

Wij zijn nu 6 weken aan de Pergolide, 1 pilleke in de ochtend. Zij heeft geen krulvacht, wel insuline resistentie met alle gevolgen van dien en terugkerende hoefbevangenheid, vachtproblemen (vreemde jeuekende open plekken), hormonaal compleet in de war en incontinentie. Ze is 7 weken geleden getest door o.a. een speciaal bloedonderzoek bij een lab.
Morgen zal de dosering aangepast gaan worden en wie weet wat we nog meer gaan proberen. Ik ga niet op eigen houtje dokteren, alles in overleg met de kliniek.

Door de insuline resistentie is mijn merrie blubbervet.......dat is dus een andere kant wat ook mogeijk is bij Cushing, Huilen .

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:09

@FlyingHigh: Onze ruin heeft dus ook vreemde plekker. Ze hebben een gele kost en jeuken heel erg. Verder ook al een keer hoefbevangen geweest. Worden de jeukende plekken minder van de medicijnen???

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:11

Ja, door de medicijnen worden de bijverschijnselen van Cushing onderdrukt, dus ook alle ontstekingen e.d.. Genezen doen ze toch nooit meer..............

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:22

Wij hebben ook een paard met cushing en insuline resistent.
hij zat ook aan de pillen maar zijn hier mee gstopt odat hij er niet tegen kon. en ook onne is een dril pudding, hij word in april 22 jaar.
zijn vacht is nu ook wat langer als normaal . ook is hij al eens bevangen geweest.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:28

Ja wat doe ik met haar ,tot 2 maanden terug 4x per week rijden of grondwerk en ineens van de een op de andere dag vreselijk zweten ook buiten en nu idd alleen op stal zweten.
Nu doe ik niks met haar durf het niet zo eerst maar kijken of er wat aan slaat. OOk zij heeft insuline resistentie en haar hormonen zijn danig in de war.
Als je scheert hoe komt de vacht terug, hoe ziet deze er dan uit?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:25

De magnesium helpt dus juist tegen het vet worden van de paarden en tegen de stress en spierspanning die sommige paarden oplopen. Juist door de cushing hebben veel paarden magnesium tekort, magnesium wordt in amerika dus heel veel gebruikt juist voor paarden die makkelijk hoefbevangen worden (wat een te verwachten bijverschijnsel is van Cushing). Juist de hoefbevangenheid nekt heel veel paarden uiteindelijk. Door 2 keer een klein schepje magnesium te geven per dag geef je de hoefbevangenheid minder kans. Cushing zorgt er ook voor dat paarden veel ontvankelijker zijn voor infecties zoals mok, schimmel, tandonstekingen, wormen. Je moet dus zorgen dat je paard regelmatig een tandarts ziet, heel erg regelmatig ontwormd wordt en bijv echinae druppels krijgt om zijn weerstand te verhogen. Magnesium geef ik in overleg met 2 verschillende artsen; dit kan in ieder geval geen kwaad en betekent dat je het evt magnesium tekort oplost. De echinea druppels zijn een goede hulp om de weerstand op te krikken en zijn ook gewoon gezond en homeopatisch.

Provarium Breeding geven wij dus ook, niet eens hoge dosis maar ben overtuigd dat dit hem wel verder helpt. Wij zijn daar al meegestart voordat de pergolide voor ons beschikbaar was en daarmee werd al duidelijk een start gemaakt naar een meer gebalanceerd paard.

Kans op vergiftiging of overdosering bij magnesium bestaat niet volgens mijn artsen (van verschillende praktijken). Het zou doodzonde zijn als al deze paarden uiteindelijk aan hoefbevangenheid het loodje leggen. Want hoefbevangenheid is een sloper.

Ik heb heeel veel amerikaanse artikelen over magnesium etc ooit van het net geplukt en afgedrukt, evt kan ik wel weer eens zoeken waar ze ook al weer stonden op het net.. Met name mbt hoefbevangenheid (ook zonder Cushing) wordt dit in US zeer veel gebruikt. In US zijn er zeer veel mensen die hun paarden bij huis hebben en die worden dus een stuk ouder dan bij ons, dus ook veel meer gevallen van Cushing en meer ervaring daarin dan in NL.

En oh ja ons paard STAAT NIET MEER TE ZWETEN op stal terwijl dit vorig jaar nog een heel groot probleem was bij hem.
Foto's van hem? Kan ik je op verzoek toesturen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:28

Hoe om te gaan met cushingpaarden die braaf aan de Pergolide/magnesium/Provarium e.d. staan........mijn merrie staat nu bij mij thuis weg te kwijnen in de paddock met haar vriendinnetje. Ze loopt al 4 jaar dag en nacht in een groot stuk land, maar ja, dat werd me dus afgeraden vanwege de hoefbevangenheid. Kan mijn paard straks wel weer de wei op of is dat uit den boze?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:23

Onze oude vent heeft deze zomer gewoon vanaf 9 uur 's morgens tot 5 uur 's middags met zijn vrienden op het land gestaan. Maar ik denk dat het van belang is in hoeverre je paard weer in balans komt qua hormonale huishouding. Als een paard weer in balans is, zou het in principe weer moeten kunnen maar dat zou je in overleg met arts en bloedonderzoek dan kunnen beslissen. En misschien zou je bijvoorbeeld een deel van de dag op het land kunnen.. Ik ken andere cushingpaard waarbij eigenaar niets laat qua eten etc en ook weidegang, maar paarden die extreem gevoelig voor hoefbevangenheid zijn geven natuurlijk wel risico. Is denk ik toch ook een kwestie van aankijken in hoeverre je paard opknapt en daarna weer kwestie van voorzichtig uitproberen en testen.
Ons paard had vorig jaar toevallen en er werd sterk afgeraden om te rijden. Nu rijd mijn vriend weer volop en hij heeft geen toevallen meer, dus het hangt ook heel erg af van hoe goed je paard hersteld met de middelen die er beschikbaar zijn. Stress is in ieder geval ook heel slecht voor cushing paarden omdat hun lichaam al van slag is brengt stress hen nog meer van slag. Magnesium helpt ook heel erg tegen stress. Ons paard was een zielig ongelukkig en onzeker paard en hij is nu weer echt de leider die hij was (tuuurlijk hij blijft 24 maar hij laat nu weer van zich horen en laat niet met hem sollen en eerder was dat wel een beetje het geval geworden dat hij zich niet echt meer kon verweren tegen opdringerige anderen).

Als je haar haar afscheert komt het gewoon terug, nog steeds wat langer en fanatieker dan normaal maar het geeft heel veel verlichting dat ze niet de hele tijd over verhit zijn door dat haar en hun hormonen die van slag zijn. Ik zou denk ik gewoon met Provarium Breeding beginnen met jouw merrie want dat is zowiezo al goed voor merries die hormonaal van slag zijn en cushing heeft alles te maken met de hormoonhuishouding van een paard. Biomagnesium kun je bij de paardendrogist kopen en Provarium Breeding ook. Het gaat zowiezo met Provarium Breeding niet om een grote dosis die je geeft en ook bij magnesium niet. En je kunt bijv de Provarium breeding altijd eerst halveren en langzaam opbouwen zodat haar lichaam(huishouding) niet te snel verandert. Je zou dan in een week van een half schepje naar een heel schepje kunnen gaan ofzo.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:59

Ik laat mijn pony maandag inslapen. Ze is 22 en heeft verhoogd insuline gehalte. Kan ieder moment hoefbevanghen raken. En dan krijgt ze zo veel pijn dat wil ik haar niet aan doen. Dat verdient ze niet. En ze is een bikkel maar deze pijn verdient niemand.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:04

Liezzie wat erg, heeft jouw pony ook al medicijnen gekregen om te kijken of ze weer stabieler kan worden? Is een verschrikkelijke moeilijke beslissing om te nemen om haar in te laten slapen. Ik zou zelf wel willen dat ik er alles aan gedaan had. Maar ik weet niet wat je allemaal al voor haar geprobeerd hebt natuurlijk. In ieder geval heel erg veel sterkte. Wij zagen het vorig jaar ook echt even niet meer zitten al is ons paard gelukkig nog nooit bevangen geraakd voor zover wij weten.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:24

liezzie sterkte ermee, als er geen kwaliteit meer is dan moet je de beslissing nemen voor ze, je doet het goed, heel veel sterkte.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:37

Even vraagje
Is het mogelijk dat een pony zoveel hormoon problemen heeft waardoor het Cushing lijkt terwijl dit niet zo is?
Bij mijn merrie is het niet vastgesteld terwijl ze wel alle symptomen heeft en hoe snel groeit zo'n tumor?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:38

toen het bij die van mij werd geconstateerd zat deze vol met gifstoffen doordat zijn hormoonhuishouding niet goed werkt.
Hij kreeg toen provarium breeding en homeopatische druppels, na een maand begon hij op de meest vreemde plekken spontaan te zweten. Ik gaf hem toen ook gewone brok wat achteraf meer kwaad dan goed deed. Hij krijgt nu aangepast voer en hij doet het er super op.
Ik denk dat er eerst wel vastgesteld moet zijn of hij/zij cushing heeft

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:09

Je hebt ook situaties die ze Pre Cushing noemen in amerika. Het paard heeft dan alle verschijnselen maar nog niet het bloedbeeld dat bij Cushings past. Er wordt dan vaak toch geadviseerd om al minder suikers en eiwit te gaan voeren, dat kan zowiezo nooit kwaad natuurlijk. En vaak gaan mensen dan toch preventief al chasteberry =Provarium Breeding uitproberen of toch pergolide geven omdat het best kan zijn dat het paard uiteindelijk toch cushings heeft/krijgt.

Het is niet helemaal duidelijk hoe snel zo'n tumor groeit omdat het volgens mij niet goed op foto dan wel echo is te krijgen en ook niet goed operabel is bij paarden. Wel is bekend dat het op heel veel zaken van het lichaam inwerkt. Welke verschijnselen heeft jouw pony rumay?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:32

Oke bedankt voor de info
Rava (mijn merrie) heeft het 's nachts zweten op stal, de bulten boven de ogen, insuline resitentie, een verleden van hoefbevangenheid, een redelijke dikke vacht en als deze nat wordt krijgt ze een slag in het haar, geen fut, sinds kort onvriendelijk tegen andere paarden.
Nou dat was het wel zo'n beetje

Weet je wat het rare is deze vacht heeft ze bijna iedere winter en afgelopen januari en februari heeft ze elders gestaan en toen ging de vacht eraf en voelde ze zich super, ze kwam weer naar huis dit ging ook goed tot er een andere merrie bij kwam staan dier erg dominant was en ineens kreeg ze vieze ogen en van de een op de andere dag (30 oktober) stond ze zwetend op stal met een zwaar pompende ademhaling.
Sinds 2 weken is de andere merrie weg en er staat een ruin shetlander bij en ik vind haar al rustiger worden niet meer dat hele depresieve uit stralen.
Al met al een lastig geheel.

Ik ben met mijn merrie half november naar Laarakker geweest en de vrouw die haar behandelde gaf aan dat ze nog geen Cushing heeft maar wel het zeer waarschijnlijk zal krijgen ze heeft aanleg.
Dus vandaar dat we aan allerlei druppels en de Provarium Breeding zitten.
Maar het kan ook dat ze zich zo slecht voelde dat ze niet goed kon meten of Cushing al wel aanwezig is dat weet ik de 24e december hoop ik.
Dus dan weet ik of er meer medicijnen nodig zijn.

Ik hoop dat er wat uit gaat komen dit is echt waardeloos zo.