Ziekte blijkt dodelijke schimmel en geen Rhino in Limburg (B

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juleke

Ziekte blijkt dodelijke schimmel en geen Rhino in Limburg (B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 18:30

http://www.hbvl.be/Limburg
hbvl.be

Dodelijk virus slaat toe in Zutendaalse paardenstal

“In Wiemesmeer is sinds kort het dodelijke rhino-paardenvirus neergestreken. Er zijn reeds twee paarden gestorven en meer dan 25 andere paarden zijn besmet!”

Dat stond in een op de redactie ontvangen e-mail, die ook nog waarschuwde: “Een ramp is niet ondenkbaar.”

Het eerste klopt, maar het laatste is overdreven, waarschuwen Zutendaalse dierenartsen: “Er doen heel veel geruchten de ronde - de meeste onjuist.”

De besmetting deed zich zo’n 11 dagen geleden voor op de Bornehoeve in Wiemesmeer, waar Jossy Reynvoet ‘Paardencoachnatuurlijk’ uitbaat, een africhtingsstal voor jonge en getraumatiseerde paarden.

“Het rhinovirus is een vorm van herpes die ertoe leidt dat de paarden hun coördinatie verliezen, en daar kunnen ze enorm angstig van worden. We moeten er goed voor zorgen dat ze zich nergens pijn kunnen doen; we zijn hier sinds het uitbreken van de ziekte met een 12-tal mensen dag en nacht in de weer om de paarden er weer bovenop te helpen”, zegt Reynvoet.

Beterhand
De ruim 30 paarden van Paardencoachnatuurlijk raakten allemaal besmet, twee dieren overleefden de ziekte niet. “Al zijn ze niet aan de ziekte zelf, maar aan de symptomen daarvan bezweken”, zegt Reynvoet.

Momenteel zijn nog twee paarden zwaar hulpbehoevend, maar de rest is al aan de beterhand. “Wat hier gebeurt, is redelijk uniek: meestal worden paarden bij wie het rhino-virus wordt vastgesteld, meteen afgemaakt. Daardoor is er relatief weinig over de ziekte bekend. Zelf ben ik ook geen deskundige. Ik laat me in deze adviseren door verschillende dierenartsen.”

Weinig gevaar
Wat wel bekend is, is dat het gevaar op verdere besmetting minimaal is. “Dat zou erg plaatselijk zijn, vooral rond de Bornehoeve. De veeartsen zeggen me dat het virus buiten, bij deze temperaturen, hooguit 4 uur kan overleven. Als onze verzorgers daarna hun kleren in de wasmachine doen en een douche nemen, is er helemaal geen gevaar. Want sommige van onze verzorgers hebben thuis zelf paarden, en die zijn dankzij de inachtneming van die maatregelen geen van allen besmet.”

Update

Een update valt hier na te lezen : pasi @ [VN] Ook Rhino geconstateerd in Belgisch Limburg Het bleek een dodelijke schimmel te zijn en geen Rhino.

Verwante artikels:
[VN] Pony overleden aan besmettelijk paardenvirus
[VN] Geen nieuwe aanval virus op manege Kennemergaarde
[VN] Ziekte paarden inderdaad veroorzaakt door rhino-virus
[VN] Domper voor manege na nieuw geval van Rhino
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-07 14:57, in het totaal 6 keer bewerkt
Reden: Cayenne : Aangepast naar de regels voor op VN / Maya : Update toegevoegd.

dierfysio

Re: Ook Rhino in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:36

er is tien jaar terug rhino geweest op de manege waar ik toen reed. twee paarden dood, een paard heel erg verlamd geweest. vrijwilligers, de eigenaren, dierenartsen en dierenfysio's hebben ze er bovenop gekregen! sommige wel met blijvend letsel (ataxie), maar toch. niet opgegeven!
dat is dus mijn ervaring met rhino: heel naar allemaal, maar gelijk afmaken lijkt mij wat voorbarig. Bloos

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ook Rhino geconstateerd in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:12

ON -> VN

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:08

Wiemesmeer is nog geen 40km van ons af Bloos!
Zou het gevolgen kunnen hebben op mijn paarden? (zoals ik lees zal dat geloof ik niet toch?)
Zo ja, wat is hier dan tegen te doen?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:20

Is er een vaccin tegen ?, ik Begin wel bang te krijgen !

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:08

Hoi ik woon vrij dicht bij waar alles gebeurd is. de veeartsen hier zeggen ons hetvolgende: er is geen reden tot paniek. naar het schijnt zijn meer dan 50% van de paarden drager(daarom dus zelf niet ziek!) van het virus. hier komt ook nog eens bij dat als je paard gezond is en van zichzelf een goede weerstand heeft je je niet ongerust moet maken. paarden met een goede weerstand wapenen zich tegen het virus dmv antistoffen. ook even handig om te vermelden is dat van een deel paarden die daar gestald stonden geweten is dat ze waarschijnlijk bloedwormen hadden. zij hadden dus zowizo minder weerstand en waren veel meer vatbaar voor het virus!
er is geen vaccin tegen deze neurologische rhino dus de boodschap is, zorg dat je paard gezond is en een goede weerstand heeft!
dit zijn in grote lijnen de dingen die onze veeartsen hier hebben gezegd.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:10

Er is een vaccinatie voor, maar mijn dierenartsen raden het sterk af.
Juist nu het in de buurt is moet je ze juist niet gaan enten!!
De eerste dagen, zijn ze zeker minder bestand tegen ziektes.
Dus extra grote kans dat het fout gaat.
Houd er rekening mee met paarden die op wedstrijd gaan, en gewoon niet
het ene na het andere paard aaien.
Gewoon ff opletten.
Mijn paarden komen niet op wedstrijd, en als ik al weg ga, rijd ik wel op een manege.
Maar voor de rest alleen in de bak, geen contact met andere paarden, en met mensen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:13

Jee wat eng, wat zielig voor die paardjes Scheve mond

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:53

ik heb het 3 jaar geleden al eens meegemaakt bij ons op stal en het komt wel allemaal heel dichtbij. wij zijn toen een paard verloren eraan en twee met ataxie aan over gehouden.
nu sta ik ondertussen wel op een andere stal ,maar het verontrust mij wel.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:09

Er is een vaccin tegen EHV-1 en -4. Dat biedt wel degelijk enige bescherming, al is het geen 100% en ook moet het minstens twee keer per jaar gegeven worden. Het is van belang, dat er zoveel mogeljk wordt geent, dat verlaagt de algemene infectiedruk. En voorkomt abortus, niet onbelangrijk als je een fokkerij hebt. Jonge paarden hebben vaak meer van het virus dan oudere omdat ze nog mineder immuniteit hebben opgebpuwd. Daarom is het juist op een bedrijf met veel jonge paarden zaak, grondig te enten. Kijk ook hier: http://www.arabischevolbloeden.com/foru ... hp?t=16704

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:40

ChingYi_Dino schreef:
Wiemesmeer is nog geen 40km van ons af Bloos!
Zou het gevolgen kunnen hebben op mijn paarden? (zoals ik lees zal dat geloof ik niet toch?)
Zo ja, wat is hier dan tegen te doen?

Ik woon er ongeveer 8 km van af en mij is gezegd om me al helemaal geen zorgen te maken. Er lopen daar zoveel paarden vlakbij die geen gevaar lopen zolang ze op die plaats zelf hun voorzorgen nemen en dat doen ze.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:43

Had ik al vermeld om 15.48 Knipoog
dan kan die misschien beter op slot.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 00:20

Elk jaar breekt er ergens wel Rhino uit. Elk jaar breekt er onnodig paniek uit bij een aantal mensen. Elk jaar sterven jammerlijk genoeg paarden. Elk jaar komt het voor en nog steeds zijn er mensen die weer in paniek raken. Wen er maar aan, want volgend jaar lees je weer een bericht dat er ergens Rhino is uitgebroken. Heel jammer, maar helaas.

Heb je drachtige fokmerries, dan kan je alleen maar zorgen dat je merrie ge ent is en dan wel 4 x per jaar. Wees altijd voorzichtig met aaien van vreemde paarden. Laat je paard nooit neuzen met een vreemd paard.

Grote stallen en wedstrijdstallen zijn sneller bevattelijk voor virussen en andere ziektes dan paarden die in kleine pensionstallen staan of achter in je tuin.

Ik woon in Belgisch Limburg. Mijn paarden staan achter in de tuin. Ik kom met onze paarden niet bij vreemde stallen en vreemde paarden komen niet bij ons. Besmettings gevaar is nihil tot 0.

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 00:23

Vindt het toch allemaal wel eng worden.
Het komt steeds dichter bij.
Ik had ook gehoord dat het vaccin niet garandeerd dat je het virus niet krijgt...

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 00:24

Okee nou weet ik het niet meer, is er nou wel of niet een vaccin tegen rhino?
Wel of niet enten..

Heb ergens gelezen dat het met iets anders alleen helpt als iedereen het wil laten doen bij het paard?

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:48

ok, kan ik weer rustig slapen vanacht.
Hoe onstaat Rhino dan eigenlijk?
En ik wil ook wel weten of er een vaccin tegen is.
Hoewel ik me eigenlijk geen zorgen hoef te maken houd ik toch mijn hart vast.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:52

ik vind het allemaal wel wat raar hoor, eerst duikt het ergens in nederland op en word en gezegt dat het alleen besmettelijk is bij direct contact tussen paarden maar nu duikt het ergens op in belgisch limburg dat kan toch geen toeval zijn of wel?

het dorp waar dit nu is uitgebroken is slechts 85 km hiervandaan.
vind het toch wel dichtbij Boos!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-07 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:28

pre schreef:
het dorp waar dit nu is uitgebroken is slechts 85 km hiervandaan.
vind het toch wel dichtbij Boos!

85 km Rolleyes Er lopen genoeg paarden binnen een straal van 1 km die niet besmet zijn (door goede voorzorgsmaatregelen) dus slaap maar op je 2 oren hoor. De besmetting in enkel op die stal.

Het valt me wel op dat er toch een aantal zijn die niet weten dat een paard tegen rhino gevaccineerd kan worden (en nu spreek ik me niet uit over het nut ervan). Is zoiets niet essentieel om te weten of ben ik de enige die me dat afvraag?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:54

ja ik ben nu verbaasd dit te horen!
dit zijn enkele weetjes die toch fijn zijn om te weten, maar wat ik niet snap is dat de da er niets over verteld, zoals iets meer voorlichting, want onwetendheid zorgt voor onrust, je ziet het bij!
maar ik heb net ook gelezen dat de enting niet voor alle varianten werkt, zoals die bij verlammingen, dus of het dan veel baat heeft?
wat ik bedoel met die 85 km dichtbij te zijn is dat de andere uitbraak ook veel verder weg is dan die in belgisch limburg, snappie?

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:27

er zijn 3 verschillende vormen van rhino. de verkoudheidsvorm, de abortusvorm en de neurologische vorm. tege de eerste 2 kan men enten, maar tege de neurologische vorm is er idd geen enting.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:52

Sjonge sjonge sjonge wat een paniek weer. Elk jaar het zelfde liedje.
Dat er elk jaar Rhino ergens uitbreekt is al jaren zo en zal ook nog jaren zo zijn. Enten kan je doen, maar geeft geen zekerheid en je moet dan 4 x per jaar enten. Die entingen zijn erg duur.
Sta je op een grote wedstrijdstal waar iedereen elk weekend op pad gaat of er komen vreemde paarden op het terrein, dan is er kans op besmettings gevaar. Fokmerries worden wel vaak ge ent omdat het Rhino virus de vrucht kan aborteren.

Sta je op een kleine stal waar nauwelijks vreemde paarden komen en paarden van stal gaan ook niet op pad, dan is er weinig kans op Rhino.

Mensen die overal en nergens wedstrijden rijden nemen van alles mee naar hun stal en paarden van andere stallen nemen weer dingen mee naar jou stal. Zo komt het dat overal in NL of B een Rhino of wat voor virus uitbreekt. Er wordt te veel gereist door mens en dier en zo komen de virussen overal en nergens voor.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:28

paniek om je dieren mag hoor!
en dan is er een verschil tussen paniek en er gewoon het fijne van willen weten dus zon reactie is uit de boze!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:32

Ik ben in elk geval een fanatieke enter! Als er dan toch iets gebeurt, heb ik al mijn voorzorgsmaatregelen genomen en hoef me geen verwijten te maken. Maar ik ben wel verbaasd over al die onwetendheid. Ik herinner me nog heel goed, dat toen ik mijn eerste paard kocht, in Amsterdam, nu zo'n 26 jaar geleden, er net in die tijd in Rotterdam een uitbraak was. Zelfs toen wist ik al, dat je tegen EHV kunt enten en ik heb dat ook prompt gedaan omdat ik mijn paard meenam naar zuid-Limburg en geen enkel risico wilde nemen. Overigens dacht ik, dat het niet zeker was, dat de neurologische vorm ook een aparte vorm is of een gemuteerde vorm van een van de beide andere (EHV-1 en EHV-4). Ik heb nog niet gelezen, dat er een verdere vorm is ontdekt. EHV betekent Equine Herpes Virus, overigens.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:46

Geen paniek, op deze stal is geen rhino! Eigenaar heeft dit bericht zelf naar de krant gestuurd, maar alle diagnoses waren negatief. Het is GEEN rhino...

En bovendien klopt er van zijn hele verhaal niks. Er is heel veel over rhino geweten, paarden met rhino worden helemaal niet standaard afgemaakt en wat hij doet is helemaal niet uniek. Enkel paarden die gedurende langere tijd dan 24 uur paralyse volledige paralyse hebben, worden geëuthanaseerd. Al de rest komt er terug bovenop. Dat het door zijn maatregelen is dat het virus nog niet gespreid is, is ook niet moeilijk, er is namelijk geen virus. Dus spreiden kan het ook niet! Dus geen paniek, dit is geen uitbraak.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-07 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:55

nou das mooi, maja weer loos alarm!
ik las idd strax ook het verhaal van de stal, op internet opgezocht, het klonk allemaal vreemd en leek niet helemaal te kloppen nee.