Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 15:15

http://www.nieuwsbladgeldermalsen.nl/in ... e/941?&mod[3315][detail_id]=170543
nieuwsbladgeldermalsen.nl

Na zes jaar geleden de manege in Deil te hebben overgenomen, hebben Hein en Christien van Harten het afgelopen jaar fors geïnvesteerd in uitbreiding van de manege en dierwelzijn voor de paarden op de manege. Zo hebben zij begin oktober de grootste en modernste Hit Actief-stal van Europa geopend. In deze stal lopen de paarden vrij rond.

Bij de verschillende stations krijgen de paarden krachtvoer, ruwvoer en water. Het eten wordt gedoseerd via een geïmplanteerde chip en een computer. Zo geeft bijvoorbeeld het krachtvoersysteem de dagelijkse hoeveelheid brokken verdeeld over 20 porties. De hele dag kunnen de paarden naar believen bewegen. Er heerst een geweldige rust in de kudde. Paarden die waren “afgeschreven" lopen weer soepel rond en gedragsgestoorde paarden worden weer socialer.

Nu heeft de minister van Landbouw, Gerda Verburg besloten om op 10 december onze manege te bezoeken. Ze wil graag een nadere uitleg over de Actief-stal. Deze stal sluit namelijk nauw aan bij haar nieuwe dierenwelzijnnota, waarin ook het welzijn van paarden is opgenomen.

Arabesk

Re: Minister van Landbouw bezoekt Hit Actief Harten Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:25

Go jij! Go jij!

Wat goed dat ze zich verdiepen in andere manieren van paardenhouden.

HITactief is niet 'de' oplossing en niet per se de beste, maar wel een hele goede, die ook aansluit bij de behoefte van de eigenaren van paarden (groepshuisvesting maar toch individueel voeren). En zeker voor de randstad een goed alternatief als er weinig of geen weiland is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:53

Ik vind het ook een goede vooruitgang!
Bij manege de Burgcht in Barneveld staan ook alle paarden in de groep, alleen dan niet HitActief. Er is een grote schuilstal met stro, een stenen gedeelte buiten (waar de paarden onbeperkt ruwvoer kunnen eten) en een grote paddock.
Ben er meerdere jaren op ponykamp geweest en inderdaad geen rare paarden daar zoals je op veel maneges wel z iet waar paarden amper de stallen uitkomen op de lessen na.

Zou dan eindelijk ook het houden van maar 1 paad verboden worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:26

Leuk dat ze ook echt daadwerklijk gaan kijken Lachen

'Vroegah' ( Huilen van het lachen ) Zo'n 2 jaar geleden, reed ik ook op De Hartenhoeve, toen was het nog een gewone manege. Ik ben wel benieuwd hoe het geworden is dan! Lachen

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:56

Dit is wel een goede oplossing voor de paarden.
Ik hoop dat ze dan nu inderdaad ook is gaan verbieden om één paard te houden.
Het zijn kudde dieren dus je moet ze niet alleen laten lopen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:56

Judje schreef:
Ik vind het ook een goede vooruitgang!
Bij manege de Burgcht in Barneveld staan ook alle paarden in de groep, alleen dan niet HitActief. Er is een grote schuilstal met stro, een stenen gedeelte buiten (waar de paarden onbeperkt ruwvoer kunnen eten) en een grote paddock.
Ben er meerdere jaren op ponykamp geweest en inderdaad geen rare paarden daar zoals je op veel maneges wel z iet waar paarden amper de stallen uitkomen op de lessen na.

Ik ben daar vroeger ook geweest Lachen

en ik denk dat het een prima oplossing is. HIT is niet per se nodig, hun systeem werkt ook prima. Paardjes hebben het harstikke naar hun zin daar Ja

Melis20 schreef:
Het zijn kudde dieren dus je moet ze niet alleen laten lopen...

Niet alleen, 'alleen op een weitje', maar ook niet 'opsluiten in een box met drie dichte wanden en uitzicht op een blinde muur en allemaal individueel op een weilandje'
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-07 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:57

Arabesk schreef:
Go jij! Go jij!

Wat goed dat ze zich verdiepen in andere manieren van paardenhouden.

HITactief is niet 'de' oplossing en niet per se de beste, maar wel een hele goede, die ook aansluit bij de behoefte van de eigenaren van paarden (groepshuisvesting maar toch individueel voeren). En zeker voor de randstad een goed alternatief als er weinig of geen weiland is.

ZUCHT arabesk Deil is geen randstad en ligt niet in de buurt van amersterdam utrecht of rotterdam dordrecht enz enz

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:59

Dus?

Lees mijn post nog eens goed Zij zijn groot en ik is klein!

OOK in de randstad is HIT, of iets soortgelijks een goede oplossing voor het ruimtegebrek en of slechte grond.

Ga eens kijken bij een manege met groepshuisvesting en je zult zien dat zelfs op jouw pensionstal plaats zou zijn voor zoiets.

Alleen moeten de ruiters dan wel hun derde buitenrijbak, springtuin en 2e binnenrijhal opgeven. Clown

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:01

Zover ik het weet zijn er maar 4 officieele hitstallen waar ik trouwens fanatiek op tegen ben.

2 zijn er in de buurt van Arnhem en 1 deil en die andere weet ik niet maar niet in mijn buurt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:02

Er zijn er al veel meer, je loopt achter Haha!.

Nogmaals, lees mijn post, er zijn meer oplossingen dan HIT. Bijvoorbeeld de huisvesting bij manege De Burght.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:03

Waarom ben je er perse op tegen?

Ik vind het op zich een goede vooruitgang voor paarden en mensen die hier gebaat bij zijn Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:04

Burght das Barneveld dat is meer dan 100km hier vandaan.

Ik ben wezen kijken naar zo'n hit-stal en toch blijf ik zeggen niet elk paard is er geschikt voor.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:05

Cayenne schreef:
Waarom ben je er perse op tegen?

Ik vind het op zich een goede vooruitgang voor paarden en mensen die hier gebaat bij zijn Lachen

Waarom zijn er mensen bij gebaat?????????????
Zodat ze een paard als accesoire kunnen zien...ooochhh hij loopt lekker in de kudde en vandaag is het slecht weer dus ik ga niet.

Ik zie niet in wat voor toegevoede waarde een hitstal heeft voor de mens.
Zelf (spreek echt namens mijzelf) zou vreselijk laks gaan worden dus dan krijgt de mijne minder aandacht.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:09

Sorry tita, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Vind het van nogal wat onkunde getuigen dat jij denkt dat niet elk paard geschikt is om in een kudde te lopen.. Paarden zíjn kuddedieren, die over de hele dag moeten kunnen eten (20 porties is dus een gewéldige oplossing), lopen, contact kunnen hebben, enz, enz, enz. HIT-actief voldoet aan al deze behoeftes.

En wees nou eens eerlijk, denk je echt dat je paard het erg vind als er een week niet met hem gereden wordt, maar hij wél lekker met soortgenootjes mag lopen, spelen, slapen, enz? Daar ligt hij echt geen nachten wakker van hoor Haha!

Hoop dat je het niet aanvallend opvat, maar het slaat écht nergens op dat het niet goed is voor elk paard om lekker in een kudde te lopen. Of dat nu in een hit-actief stal is, in een grote paddock, op de heide of in een weiland.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:10

Ik denk niet dat je het met die instelling moet zien. Dat een paard in een hitactief stal loopt, wil echt niet zeggen dat ze gelijk maar aan de kant worden geschoven Clown
Een paard is een kuddedier, en ik kan me voorstellen dat een paard zich in een kudde ook thuis kan voelen.

Ik bedoelde dus voor de mensen die hun paarden liever meer natuurlijk houden Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:11

Voor de mens zal de HIT stal misschien weinig tot geen toegevoegde waarde hebben (alhoewel ik zeker waarde hecht aan het geluk van mijn paarden), maar ik vind het wel een hele vooruitgang. Tuurlijk kunnen niet alle paarden zomaar ineens samen in een grote stal gezet worden. Je moet goed kijken wie je bij elkaar zet, en deze groepen ook intact laten, wisselen brengt continue onrust in de groep en dat is juist nu net niet de bedoeling.
Mijn eigen kudde zou prima functioneren in zo'n stal, dat is zo'n homogeen geheel met z'n alle.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:13

crazycactus schreef:
Voor de mens zal de HIT stal misschien weinig tot geen toegevoegde waarde hebben (alhoewel ik zeker waarde hecht aan het geluk van mijn paarden), maar ik vind het wel een hele vooruitgang. Tuurlijk kunnen niet alle paarden zomaar ineens samen in een grote stal gezet worden. Je moet goed kijken wie je bij elkaar zet, en deze groepen ook intact laten, wisselen brengt continue onrust in de groep en dat is juist nu net niet de bedoeling.
Mijn eigen kudde zou prima functioneren in zo'n stal, dat is zo'n homogeen geheel met z'n alle.

Precies, dat natuurlijk vooral, de paarden moeten de kans krijgen de rangorde te bepalen en de rust in zo'n stal zal alleen maar blijven als de kudde(s?) met rust gelaten worden. Natuurlijk niet in de zin van: niet meer rijden, niet meer met mensen in aanraking komen. Maar een vaste groep, die zoveel mogelijk hetzelfde blijft.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:15

Ik denk niet eens dat het een paard een worst zou wezen als je minder aandacht zou geven omdat ie in een groep buiten staat. Juist omdat ie in de groep staat.

Verder ben ik het eens dat het NU niet voor elk paard geschikt zal zijn, maar wanneer dit compleet ingevoerd zou worden het straks, wanneer paarden erin opgroeien, wel voor zowat elk paard gesvchikt zal zijn. Ja

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:16

Wij hebben op stal ook een HITstal.
Tita, er zijn echt maar heel weinig paarden voor wie een actiefstal niet geschikt is Lachen Vaak zijn eerder de baasjes er niet voor geschikt Knipoog

Verder is het ook voor de baasjes een vooruitgang. De paarden worden soepeler en je kunt eens een dagje weg en een vakantie is niet meer zo'n heel groot probleem. Je paard krijgt immers zijn beweging en sociale contacten Haha!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:17

Hitime schreef:
Leuk dat ze ook echt daadwerklijk gaan kijken Lachen

'Vroegah' ( Huilen van het lachen ) Zo'n 2 jaar geleden, reed ik ook op De Hartenhoeve, toen was het nog een gewone manege. Ik ben wel benieuwd hoe het geworden is dan! Lachen

Inderdaad voor mij is het nog maar een jaar geleden ben er al wezen kijken en het ziet er super uit!

Roane (teminste als ik het goed schrijf) heeft er foto's van Bartje haar pony staat op de hartenhoeve Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:25

tita schreef:
Waarom zijn er mensen bij gebaat?????????????
Zodat ze een paard als accesoire kunnen zien...ooochhh hij loopt lekker in de kudde en vandaag is het slecht weer dus ik ga niet.

Ik zie niet in wat voor toegevoede waarde een hitstal heeft voor de mens.
Zelf (spreek echt namens mijzelf) zou vreselijk laks gaan worden dus dan krijgt de mijne minder aandacht.

Het is vooral het paard dat hierbij gebaat is.

Een paard zit meer te wachten op contact met vriendjes, bewegingsvrijheid en 24/7 aanbod van ruwvoer, dan op aandacht van een mens. Oke het is wel leuk, mijn paard komt ook naar me toe als hij in een kudde buitenstaat, maar mijn aandacht voor hem is niet noodzakelijk voor zijn welbevinden.

Cayenne schreef:
Een paard is een kuddedier, en ik kan me voorstellen dat een paard zich in een kudde ook thuis kan voelen.

ik zou niet weten waar een paard zich, zonder een kudde, nog meer thuis kan voelen Verward

niet aanvallend bedoeld, maar ik vroeg het me af Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-07 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:29

Arabesk schreef:
Een paard zit meer te wachten op contact met vriendjes, bewegingsvrijheid en 24/7 aanbod van ruwvoer, dan op aandacht van een mens. Oke het is wel leuk, mijn paard komt ook naar me toe als hij in een kudde buitenstaat, maar mijn aandacht voor hem is niet noodzakelijk voor zijn welbevinden.

Eens. In de laaste Bit stond juist dat als je paard mega blij j ete zien is, dat betekend dat ie de rest van de dag dus niet zo gelukkig is als jij het hoogtepunt bent... Bloos!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:33

Jeddah schreef:
Arabesk schreef:

Eens. In de laaste Bit stond juist dat als je paard mega blij j ete zien is, dat betekend dat ie de rest van de dag dus niet zo gelukkig is als jij het hoogtepunt bent... Bloos!

Óf, hij weet dat jij altijd appels/wortels/biks/snoepjes geeft Knipoog Zeker paarden op een schraal landje. En natuurlijk ben je dan het hoogtepunt van de dag, haha!

Zeg niet dat dat altijd zo is hoor, natuurlijk zijn er ook zát paarden die het gewoon heerlijk vinden om hun baasje te zien en dáármee aan het werk te gaan, maar mij vertel je niet dat een paard wegkwijnt als hij zijn baas twee weken niet ziet, omdat zij hem lekker in een kudde laat staan Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:35

Ik zou me ernstig zorgen maken als IK het hoogtepunt van Arabesks dag zou zijn Scheve mond
Dan schort er iets aan zijn huisvesting, voer of vriendjes.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:37

Toen ik Jae alleen thuis had staan werd hij zooooo ontzettend klef naar mij toe dat ik heel snel zoiets had "vriendje zoeken!!!" Hij hinnekte elke keer als ik om de hoek van de stal kwam lopen, dat vind ik niet normaal. Een ander zou heel vereerd zijn als zijn/haar paard zo aan hem zou hangen, ik vind het onnatuurlijk.