Ruziën om de koetsen in Central Park

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ruziën om de koetsen in Central Park

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 14:15

http://newyork.blog.nl/vervoer/2007/11/ ... rk-paarden
newyork.blog.nl

Iedereen was bedroefd over de dood van Smoothie. De merrie die schrok van luide muziek en zich nabij Central Park doodliep tegen een boom. Voor een groep dierenliefhebbers reden genoeg om te pleiten voor een verbod op die romantische koetsen in New York. En volgende maand wordt er zelfs een voorstel voor ingediend door raadslid Avella. Hij vertegenwoordigt de groep die vindt dat paard-en-wagens allang niet meer in de drukke Big Apple thuishoren. De vereniging van koetsiers bestrijdt dat en wil juist meer geld voor een ritje in een van de ongeveer 70 koetsen gaan vragen, om zo de bedrijfstak in stand te houden.

De roep om een totaalverbod op paarden en koetsen in New York is niet nieuw. Zo probeerde raadslid Avella zes jaar geleden ook al eens een voorstel er doorheen te krijgen. Hij opperde om de koetsen alleen in het Central Park te laten rijden en niet daarbuiten. Steeds als er een ongeluk gebeurt (Smoothie was het tweede paard in twee jaar dat overleed na een ongeval) keert de roep om een verbod terug.

Volgens de Horse and Carriage Association komt het protest van 'extremisten'. Zij steunt juist een voorstel van raadslid Gennaro om het koetsritje duurder te maken: voor het eerste halfuur 54 dollar in plaats van 34. Hij wil ook een periodieke controle van stallen en koetsen.

Verwant artikel: [VN] Koetspaard schrikt en sterft

manzano

Re: Ruziën om de koetsen in Central Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:24

Dergelijke rondritten heb je overal wel in grote steden.
Voor zover ik weet mogen ze in NY alleen maar in het park en dus helemaal niet in het drukke verkeer komen (zoals in het eerdere topic gesuggereerd werd). Om het dus af te schaffen vind ik een beetje ver gaan........ Waar paarden zijn gebeuren ongelukken (helaas....). Als je al ziet hoeveel ongelukken er in NL gebeuren met paarden en verkeer...... Maar ik moet er niet aan denken dat ze hier gaan verbieden om met je paard de openbare weg op te gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:47

paarden voortaan alleen maar nog bezichtigen in de dierentuin....
als die amerikanen zo doorgaan

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:49

Tja ik vind het enorm zielig voor zo'n paard maar zou het zonde vinden om dit te verbieden. Het heeft wel iets, vind ik, en het gebeurt hier in Amsterdam toch ook? Staan ze op de drukke dam. Er kan idd altijd wel wat gebeuren met paarden en alle levende wezens. Maar ik denk dat ze het pas moeten afschaffen als het elke dag zou gebeuren. Er zijn naar m.i. genoeg paarden die tegen die drukte kunnen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:06

Het rondje Central Park gaat een stuk van ongeveer 500 meter buiten het park om. We hebben toevallig ongeveer een maand geleden zo'n rit daar gemaakt. Het sjokt voort. De kans dat er zoiets gebeurt is overal denk ik. Het zou wel handiger zijn om ze in het park te houden. Zoals je op onderstaande foto ziet, komt het drukke verkeer vlak langs de wachtplaats van de paarden. De paarden worden hier gevoerd en krijgen drinken. Het zou misschien al schelen om die plaats verder in het park aan te leggen.

Afbeelding

Deze foto bijvoorbeeld heb ik genomen vanuit zo'n hoge rode dubbeldekkerbus. En zonder zoom, dus gewoon zo dicht rijd je er langs. Ik kan me voorstellen dat zo'n paard schrikt, vooral als die duiven ook nog eens in een keer allemaal opfladderen.

Afbeelding

Het is wel erg gaaf hoor, Central Park!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:31

@Monique: wat leuk dat je het voor ons nog eens zo visualiseert met die foto's! Geeft me echt een beeld, waardoor oordelen ook wat makkelijker is.

Maar helemaal verbieden lijkt me onnodig, al zou het zoals gezegd misschien wel veiliger maken door ze in het park te houden, zeker als het maar om 500 meter gaat dat ze buiten het park komen. Dat ze daar dan meteen de rustplaats van maken vind ik ook geen ideale situatie. Een rustplek zou je eerder achteraf in het park verwachten, waar de paarden ook echt rust kunnen krijgen ipv dat steeds het drukke verkeer langs raast.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:45

Zo geeft het inderdaad een heel goed beeld van de situatie.Verplaatsen en binnen het park blijven lijkt me inderdaad al heel wat beter! Ik ben verder niet echt op de hoogte van de verplichten met betrekking tot werk/rust-tijden en hoe dat gecontrolleerd word. Het is dan wel een "high profile location" dus dat help wel denk ik.
Lijkt me wel heel leuk om eens te gaan kijken in Central park er is daar genoeg te zien/beleven!

kissXbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:19

erg zielig Huilen