Australische dierentuin verwelkomt Przewalski veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Australische dierentuin verwelkomt Przewalski veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 20:42

http://www.horsetalk.co.nz/news/2007/11/133.shtml
horsetalk.co.nz

Medewerkers van South Australia’s Monarto Zoo vierden een feestje tijdens de Melbourne Cup Day. Niet omdat het Nieuw-Zeelandse paard Efficient de 2 miles race won, maar vanwege de komst van een zeldzaam Przewalski veulen. Het is het eerst geboren Przewalski veulen in zeven jaar.

Het merrieveulen heet onofficieus Effie, naar de winnaar van de Melbourne Cup (Efficient). Haar stamboek naar zal chiquer zijn. Moeder van Effie is de 15 jarige Natasya. Przewalski’s worden gezien als het ‘oerpaard’ en voorouder van ons huidige paard. De Przewalski leeft op de steppes van Centraal Azië. Begin jaren ’70 waren deze paarden vrijwel uitgestorven in hun natuurlijke leefomgeving. Met privé paarden en overgebleven Przewalski’s is een fokprogramma opgezet.

Dierentuinen over de hele wereld doen mee aan dit fokprogramma om het voortbestaan van de Przewalski te waarborgen. Er zijn in totaal ongeveer 50 Przewalski’s in Australië en deze worden ingezet in een (inter)nationaal fokprogramma. Effie is de tweede van de drie verwachte veulens bij de Monarto Zoo. De eerste werd vertrapt op de eerste dag en kon niet gered worden. De derde is nog onderweg en wordt ook een merrie.
Monarto eerste Przewalski arriveerde in 1986, sindsdien lopen er in het 1000hectare grootte park ongeveer 20 stuks. Sinds de start van het internationale fokprogramma zijn ongeveer 100 tot 120 Przewalski’s in Mongolië uitgezet. Deze paarden worden door lokale mensen in de gaten gehouden.

Het ras is vernoemd naar een Russische Generaal die als eerste deze paarden wetenschappelijk beschreef. Het paard is ongeveer 1.40 hoog en heeft 66 chromosomen, dit zijn er 2 meer dan het huidige gedomesticeerde paard.

Klik hier om het gehele artikel, met een foto van Effie, in het Engels te lezen.

Anoniem

Re: Australische dierentuin verwelkomt Przewalski veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:46

wow wat een mooi veulentje

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:07

Leuk dat het gelukt is om !een veulentje erbij te krijgen! Zoals gezegd in het stukje is elke przewalski er één, goed dat het ras destijds gered is. Hopelijk is het straks weer normaal om ze in het wild te "spotten"!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:53

Wat een lieffie!

Zou je dressuur kunnen rijden met een przewalski? Hun bouw lijkt een beetje anders dan ons huis tuin en keuken paard.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:54

Dat zijn nu eens paarden zeg! Afgod

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:00

leuk bericht, al blijft het mij een raadsel dat ze zo zeker kunnen weten dat het laatste veulen een merrie word Clown

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:20

Dana01 schreef:
leuk bericht, al blijft het mij een raadsel dat ze zo zeker kunnen weten dat het laatste veulen een merrie word Clown

echo.. Clown

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:35

Arabesk schreef:
Wat een lieffie!

Zou je dressuur kunnen rijden met een przewalski? Hun bouw lijkt een beetje anders dan ons huis tuin en keuken paard.

Het lijkt nog het meeste op een fjord, en fjorden zijn ook (niet dat ik straks het hele fjordenforum over me heen krijg Haha! ) niet echt geschikt voor dressuur, uitzonderingen daar gelaten Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 02:15

apart zeg, hebben die paarden 2 cromosomen meer?
ik vrag me nu af hoe ze dat rad dan terug gefokt hebben, met behulp van zoals ik het begrijp 'gewone' pony's..
maar wel leuk zeg, dat er weer een veulen is gekomen,
en wat ontzettend sneu van dat andere veulen, vertrapt bij de geboorte....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 03:18

Je kunt geen dressuur met ze rijden. Ze zijn moeilijk te temmen, het zijn geen gedomesticeerde pony's! Ik heb voor een stel Przwalski's in Blijdorp mogen zorgen tijdens mijn derdejaars stage. Echt felle rakkers hoor! Ze eten niet uit je hand ook al leven ze in de dierentuin. Lachen

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 08:47

hmm, dan is een fjord toch geschikte (in mijn beleving overwegend ook niet echt een dressuurpaardje hoor).

Grappig dat ze dit op een echo hebben gezien, laat zo'n merrie dit dan toe of word ze hiervoor verdoofd?
Heftig dat het 1e veulen vertrapt is.

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:06

Marigold schreef:
apart zeg, hebben die paarden 2 cromosomen meer?
ik vrag me nu af hoe ze dat rad dan terug gefokt hebben, met behulp van zoals ik het begrijp 'gewone' pony's..

Nee niet behulp van gewone ponies. Op een bepaald moment was de Przewalski dan wel uitgestorven in het wild, maar er waren nog wel enkele expemplaren van het ras in dierentuinen en ook in privé dierentuinen (zoals rijken mensen dat wel eens hebben/hadden, allemaal zeldzame dieren vaak als statussymbool) Met deze paarden is een wereldwijd fokprogramma opgezet om te voorkomen dat het ras zou uitsterven

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:57

Ik vind het echt mooie beesten!! maar hoezo eten ze niet uit je hand:P??
Ik was laatst in een dierentuin in duitsland geweest en heb toch echt prezwalski paarden gevoerd:D

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 03:56

HippoLogic schreef:
Je kunt geen dressuur met ze rijden. Ze zijn moeilijk te temmen, het zijn geen gedomesticeerde pony's! Ik heb voor een stel Przwalski's in Blijdorp mogen zorgen tijdens mijn derdejaars stage. Echt felle rakkers hoor! Ze eten niet uit je hand ook al leven ze in de dierentuin. Lachen

Dat heb ik inderdaad ook gehoort toen ik in blijdorp was Ja dat die beesten niet te temmen waren Lachen Is een beetje het zelfde met zebra's

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:45

Bow_Hoefke schreef:
Ik vind het echt mooie beesten!! maar hoezo eten ze niet uit je hand:P??
Ik was laatst in een dierentuin in duitsland geweest en heb toch echt prezwalski paarden gevoerd:D

Misschien zijn die Przwalski's in Dlnd wel met de hand opgevoed of dat ze bevruchte eicellen in gedometiceerde paardenmerries hebben teruggeplaatst waardoor de nakomelingen 'tam' (niet gedomesticeerd maar tam) werden? Ik weet het niet maar in Blijdorp zijn ze nog echt wild. NOuja waren ze in 1993 toen ik stage liep daar.