Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 18:09

http://www.news.com.au/couriermail/stor ... 00,00.html
news.com.au

De Australische overheid is van plan om in het geheim 10,000 brumbies dood te schieten en te laten slachten. Documenten over deze plannen werden onderschept door een krant die "The Courier-Mail" heet.

De documenten laten zien dat er werd gevreesd voor publiekelijke tegenstand tegen 1 van de grootste slachtingen van dieren. Verschillende organisaties hebben al geschokt gereageerd.

De dieren zouden worden afgemaakt omdat er een overschot zou zijn. Duizenden paarden werden al eerder afgeschoten. De dieren worden achtergelaten om te verrotten. De overheid zou de schutters nu hebben geinstrueerd om de kadavers te verbergen.

De dieren worden beschoten vanuit helicopters. Ze krijgen een schot in de borst, waarna ze snel zouden overlijden. Maar mensen die tegen de slachting zijn, beweren dat er foto's in de omloop zijn van eerdere afschietingen, waarop zwaar gewonde paarden zouden staan, en veulens die achterbleven bij de overleden merries.

Volgens Minister Andrew McNamara is het beschieten van de brumbies de meest diervriendelijke oplossing.

Cyntje

Re: Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:11

Hè jeetje Scheve mond

Is er geen andere oplossing voor dit probleem? Blond

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:12

Is adoptie geen optie?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:17

Belachelijk, vanuit een helicopter kun je toch nooit gericht schieten ?
Als ze dan toch dood moeten, drijf ze dan bijeen en geef ze één voor één een gericht schot in het hoofd zodat ze meteen dood zijn, maar laat ze niet zwaargewond achter Boos!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:22

He, wat een walgelijk idee Verdrietig Arme paardjes, breng ze maar naar mij!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:24

Waarom zou je ze afmaken? Geef ze dan aan maneges e.d.

ferro2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:24

sjonge jonge!
ja of naar mij Knipoog dit is echt te erg voor woorden! Huilen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:26

Nuo een geheim is het dus ook niet meer Clown

Maar even bij de orde:
vanuit een helikopter kan je geen wer rennende paarden gericht in de borst schieten.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:26

Een schot in de borst vanuit een helicopter? Ik geloof niet eens dat er vanuit een heli gericht te schieten valt dus laat staan gericht in de borst.

Lijkt me dat er toch wel een andere oplossing voor dit probleem is? Sterelisatie van de merries ofzo? Dan lost het overschot zich over een tijd zelf op. Ja, het is wat duurder maar wel zo fair tegenover die dieren vind ik.

Denk trouwens niet dat je wilde paarden zomaar in een manege kan zetten.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:31

Dieuwke1989 schreef:
Een schot in de borst vanuit een helicopter? Ik geloof niet eens dat er vanuit een heli gericht te schieten valt dus laat staan gericht in de borst.

Lijkt me dat er toch wel een andere oplossing voor dit probleem is? Sterelisatie van de merries ofzo? Dan lost het overschot zich over een tijd zelf op. Ja, het is wat duurder maar wel zo fair tegenover die dieren vind ik.

Denk trouwens niet dat je wilde paarden zomaar in een manege kan zetten.

Tuurlijk wel, een jong paard valt nog heel veel aan te sleutelen. En ieder paard verschilt. Er zullen er zat tussen zitten dit je binnen een half jaar zo omgeschoold hebt. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:33

Redrumfox schreef:
Waarom zou je ze afmaken? Geef ze dan aan maneges e.d.

sorry hoor maar wilde paardjes aan de manege geven, vind ik ook niet echt diervriendelijk Rolleyes
Die beesjes zijn vrijheid gewend.

Vind het schieten vanuit en helicopter ook niet kunnen. Dan kan je nooit alle paarden gericht doodschieten en er zeker van zijn dat ze niet lijden Verdrietig

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:33

RRF: wat heeft een manege aan een ongetemt, wild paard?
Dat de beestje afgeschoten worden op het moment dat er overpopulatie is, en dus de kans op ziektes of sterven van de honger, heb ik geen problemen mee, alleen de manier waarop vind ik discutabel

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:34

Nee afschieten en een paar uur laten lijden worden ze vrolijk van. Rolleyes

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:36

stef schreef:
RRF: wat heeft een manege aan een ongetemt, wild paard?
Dat de beestje afgeschoten worden op het moment dat er overpopulatie is, en dus de kans op ziektes of sterven van de honger, heb ik geen problemen mee, alleen de manier waarop vind ik discutabel

Veel zullen ze niet kosten, dan is het toch het proberen waard? Als het dan niks wordt kunnen ze afgeslacht worden; verdient iemand er ook nog wat aan. Ik vind dit gewoon luguber, dan lijkt dat me een veel betere oplossing. Ookal is het ook niet perfect, het lijkt me beter dan die dieren vanuit een helicopter beschieten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 18:36

Brumbies zijn in Australie al jaren een bron van overlast.
Daarbij komt dat ze zeer moeilijk te temmen zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:37

Ik snap dat ze het probleem willen oplossen... maar zo?? dat kan onmogelijk diervriendelijk gebeuren door uit een helicopter te schieten...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:40

RRF: Je hebt het over duizenden paarden he, waar wilde je die plaatsen dan? Beestjes moeten getemt worden, ingereden... Terwijl het wilde paarden zijn...
Een overschot aan herten/zwijnen/whatever plant je toch ook niet allemaal op een kinderboerderij neer of iets?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:42

Tja, 10.000 wilde paarden geef je niet zomaar een nieuw huis....
Dat is wat ik ook het liefste zou doen, maar het is onbegonnen werk vrees ik.
Australie heeft wel vaker last van overpopulatie, allemaal uitheemse dieren ingevoerd om andere problemen of dieren te bestrijden...en vervolgens een enorme wildgroei : (
Gericht schieten vanuit een helicopter is kolder, dat lukt je nooit....
Ze bijeen drijven op die enorme vlakten valt ook niet mee, maar is wellicht nog iets humaner... dan is het wel "snel" voorbij....
Heb gelijk wel van die nare plaatjes op mijn netvlies als ik erover nadenk.... Als de mens nooit bestaan had, was het de dieren een stuk beter vergaan Huilen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:43

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die de uitdaging willen uitgaan om er toch eentje te temmen.. En dat er ook wel genoeg mensen zijn die het echt kunnen. Ieder schot en de benzine van zo'n heli kost duur.. dus vervoer ze dan ergens naar een markt en kijk of er mensen ze komen kopen of iets dergelijks..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:46

echt, de manier waarop vind ik echt niet goed, dat staat als een paal boven water...
Alleen wat ik dan weer niet snap: Herten/konijnen/kan mij het schelen wat voor iets mogen afgeschoten worden als er risico is op overpopulatie.
Dan zijn het paarden en is het ineens zielig (want ik weet 100% zeker dat dit topic daar op uit gaat draaien)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:49

Ik snap wat je bedoelt hoor Dustinlover...
Maar zie je ze al vastgebonden en bijeengedreven staan? In paniek, doodsbang en alle ellende die daarvan komt....
Wanneer we het hadden over een paar honderd....maar dit zijn 10.000.
Wanneer er echt een goed diervriendelijk alternatief zou zijn, zou ik het graag willen weten...zelf weet ik het nl niet....

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:49

Er is een website waar foto's te zien zijn van de gruwelijkheden die hiermee veroorzaakt zijn in het verleden. Ik weet alleen de website niet meer. Wil hem ook niet meer zien. Ik snap niet dat de schutters nog nachtrust hebben...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:54

dat ze overschot afmaken, kan ik begrijpen, doen ze bij overig wild ook
maar om vanuit een helicopter te schieten en gewond achter te laten gaat te ver. drijf ze dan met kleinere groepjes bij elkaar, maak ze dan af, en verwerk het vlees, ipv weg te laten rotten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:56

Ik vindt dit een schandaal dit doe je niet met paarden.
Dat is het zelfde als ze zeggen dat er een overschot aan mensen zijn die ga je toch ook niet beschieten.
Vang die paarden dan en doe ze in europa in een reservaat zijn er zat hier sterft alles uit ze moeten blij zijn dat er nog wilden parden leven dat is zeldzaam.
Waar gaat de wereld heen

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:57

Tja dat er een overschot is is wel duidelijk, voel me altijd zo machteloos bij dit soort dingen.
We zouden moeten proberen een actie oid op te zetten maar ik weet zelf niet echt waar ik dan moet beginnen en wat de oplossing zou moeten zijn. Toch denk ook ik dat veel mensen hier wel aan mee willen werken! Misschien een heel stom idee hoor, maar dierenartsen in opleiding moeten toch ook oefenen? Waarom castreren die de hengsten dan niet? Meestal zijn er in verhouding meer hengsten dan merries dus lijkt mij een goede oplossing. Jonge dieren kunnen misschien nog wel getemd worden en als we vanaf nu zorgen dat die niet meer worden geboren is het probleem vanaf dat moment steeds kleiner aan het worden toch?