Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Albert schreef:Ik vind het een vreemd verhaal dat een paard de (zeik)natte stro zo graag eet dat het in aantoonbare hoeveelheden in het paard zit.
missmiekie schreef:Ik denk niet dat jullie erbij waren, dus ik denk dat we de waarheid maar ergens in het midden moeten laten.
Sammie schreef:http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1484
dehoefslag.nl
Een jaar na dato krijgt Alan Waldman om een erg bizarre reden een fikse straf opgelegd van de FEI. Met drie hernia’s en dus ontzettend veel pijn in zijn rug, nam hij op het WK voor jonge springpaarden een forse dosis Aleve (aspirine). Vervolgens plaste hij in de box van zijn paard Tello (v. Baloubet du Rouet). Die at van het stro en kreeg hierdoor verboden stof Naproxen in het bloed en werd daarop positief getest in Lanaken. Een jaar na dato moet Waldman de zilveren medaille inleveren en heeft hij een wedstrijdverbod van een half jaar en een geldboete gekregen. Tello werd ook nog positief getest op Fluxinin, een pijnstiller beter bekend onder de naam Finadine. Het is een kortwerkend middel dat gebruikt wordt bij spastische koliek. De stof is normaliter na vier tot vijf dagen uit het lichaam verdwenen. Tello kreeg het tien dagen voor het WK door de veterinair toegediend toen hij koliekverschijnselen had. Waldman: ‘In de test kwam een minimale hoeveelheid naar voren die absoluut geen invloed kan hebben op de prestaties van het paard. Maar de FEI kijkt niet hoeveel erin zit, maar óf het aanwezig is. En dan komt het woord doping wel heel hard aan, want in feite is het dat niet. De veterinair snapt ook niet hoe het kan dat het middel nog zo lang aanwezig kon zijn.’
manie schreef:Hoewel ik het ook een bizar verhaal vind en ook wel twijfel aan de versie van de ruiter, kunnen sommige geneesmiddelen in bijzonder lage doseringen nog gemeten worden in het lab. In de paardensport geldt nou eenmaal een nul-optie. Dus al worden in een theoretisch geval nanogrammen gedetecteerd je bent wel schuldig.
Albert schreef:manie schreef:Hoewel ik het ook een bizar verhaal vind en ook wel twijfel aan de versie van de ruiter, kunnen sommige geneesmiddelen in bijzonder lage doseringen nog gemeten worden in het lab. In de paardensport geldt nou eenmaal een nul-optie. Dus al worden in een theoretisch geval nanogrammen gedetecteerd je bent wel schuldig.
Ik vond het vreemd omdat:
Paarden geen urine doordrenkte stro eten,
Urine geen aspirine kan bevatten, maar een afbraakproduct,
een driedubbele hernia toch zilver kan opleveren.
draaakje schreef:wat een verhaal. en aan alle kanten slecht, want als je een hernia hebt moet je op zon nivo gewoon niet gaan rijden, dat is gewoon vragen om problemen...
hilden1971 schreef:Sorry maar een paard wat op zo`n nivo loopten waarschijnlijk ook nog eens een duit centen kost daar ga je toch niet bij in de stal staan pissen. Het zal wat wezen dat straks elke vrouwelijke ruiter ook maar een keer in de stal gaat zitten pissen lekkere vertoning, maar bovenal niet respectvol voor het dier. Die laat je toch ook niet op jouw aanrecht zeiken.
hilden1971 schreef:Sorry maar een paard wat op zo`n nivo loopten waarschijnlijk ook nog eens een duit centen kost daar ga je toch niet bij in de stal staan pissen. Het zal wat wezen dat straks elke vrouwelijke ruiter ook maar een keer in de stal gaat zitten pissen lekkere vertoning, maar bovenal niet respectvol voor het dier. Die laat je toch ook niet op jouw aanrecht zeiken.