Bizar dopinggeval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Bizar dopinggeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 20:57

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1484
dehoefslag.nl

Een jaar na dato krijgt Alan Waldman om een erg bizarre reden een fikse straf opgelegd van de FEI. Met drie hernia’s en dus ontzettend veel pijn in zijn rug, nam hij op het WK voor jonge springpaarden een forse dosis Aleve (aspirine). Vervolgens plaste hij in de box van zijn paard Tello (v. Baloubet du Rouet). Die at van het stro en kreeg hierdoor verboden stof Naproxen in het bloed en werd daarop positief getest in Lanaken. Een jaar na dato moet Waldman de zilveren medaille inleveren en heeft hij een wedstrijdverbod van een half jaar en een geldboete gekregen. Tello werd ook nog positief getest op Fluxinin, een pijnstiller beter bekend onder de naam Finadine. Het is een kortwerkend middel dat gebruikt wordt bij spastische koliek. De stof is normaliter na vier tot vijf dagen uit het lichaam verdwenen. Tello kreeg het tien dagen voor het WK door de veterinair toegediend toen hij koliekverschijnselen had. Waldman: ‘In de test kwam een minimale hoeveelheid naar voren die absoluut geen invloed kan hebben op de prestaties van het paard. Maar de FEI kijkt niet hoeveel erin zit, maar óf het aanwezig is. En dan komt het woord doping wel heel hard aan, want in feite is het dat niet. De veterinair snapt ook niet hoe het kan dat het middel nog zo lang aanwezig kon zijn.’

garny95

Re: Bizar dopinggeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:59

jee wat een bizar verhaal, het is bijna komisch maar wel heel erg natuurlijk

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:13

Wel erg sneu voor de ruiter.
Ben je al zo sterk dat je toch meedoet, en zelfs een medaille wint, wordt hij weer onder je neus vandaan gekaapt.....
Teminste, dat is wat ik ervan begrijp....

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:13

laat maar
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 07-11-07 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:14

Inderdaad heel erg bizar. Wel erg lachwekkend, maar absoluut niet leuk voor Waldman dat hij zijn medaille moet inleveren.
Het dopingbeleid blijft een beetje vreemd. Nagelbijten / Gniffelen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:24

Ik vind het een vreemd verhaal dat een paard de (zeik)natte stro zo graag eet dat het in aantoonbare hoeveelheden in het paard zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:28

Jij zegt wat ik denk albert

En dan moet waldman wel erg veel aleve's gevreten hebben wil dat nog zoveel in zijn urine zitten dat dat te vinden is bij een groot paard...

wat een L.l verhaal van die man zeg....

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:34

Ik denk niet dat jullie erbij waren, dus ik denk dat we de waarheid maar ergens in het midden moeten laten.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:40

Raar verhaal.
Paard heeft toevallig iets voor koliek gehad én stro gegeten waar de ruiter overheen heeft geplast.
En met een 3 dubbele hernia helpt volgens mij geen aleve meer en kun je echt niet rijden lijkt mij.
Als het allemaal echt zo is dan is het erg rot voor Alan.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:41

wat een verhaal. en aan alle kanten slecht, want als je een hernia hebt moet je op zon nivo gewoon niet gaan rijden, dat is gewoon vragen om problemen...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:47

Albert schreef:
Ik vind het een vreemd verhaal dat een paard de (zeik)natte stro zo graag eet dat het in aantoonbare hoeveelheden in het paard zit.

Hoewel ik het ook een bizar verhaal vind en ook wel twijfel aan de versie van de ruiter, kunnen sommige geneesmiddelen in bijzonder lage doseringen nog gemeten worden in het lab. In de paardensport geldt nou eenmaal een nul-optie. Dus al worden in een theoretisch geval nanogrammen gedetecteerd je bent wel schuldig.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:48

Mhh apart verhaal zeg!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:48

missmiekie schreef:
Ik denk niet dat jullie erbij waren, dus ik denk dat we de waarheid maar ergens in het midden moeten laten.

Nee ik was er niet bij.
Maar ik ken geen paard die nat stro met een vreemd luchtje op eet..

En inderdaad, hoeveel moet de ruiter wel niet geslikt hebben dat het nadat het door het hele lichaam van de ruiter is gegaan en dan daarna nog traceerbaar is in het bloed van een paard!

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:49

Sammie schreef:
http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1484
dehoefslag.nl

Een jaar na dato krijgt Alan Waldman om een erg bizarre reden een fikse straf opgelegd van de FEI. Met drie hernia’s en dus ontzettend veel pijn in zijn rug, nam hij op het WK voor jonge springpaarden een forse dosis Aleve (aspirine). Vervolgens plaste hij in de box van zijn paard Tello (v. Baloubet du Rouet). Die at van het stro en kreeg hierdoor verboden stof Naproxen in het bloed en werd daarop positief getest in Lanaken. Een jaar na dato moet Waldman de zilveren medaille inleveren en heeft hij een wedstrijdverbod van een half jaar en een geldboete gekregen. Tello werd ook nog positief getest op Fluxinin, een pijnstiller beter bekend onder de naam Finadine. Het is een kortwerkend middel dat gebruikt wordt bij spastische koliek. De stof is normaliter na vier tot vijf dagen uit het lichaam verdwenen. Tello kreeg het tien dagen voor het WK door de veterinair toegediend toen hij koliekverschijnselen had. Waldman: ‘In de test kwam een minimale hoeveelheid naar voren die absoluut geen invloed kan hebben op de prestaties van het paard. Maar de FEI kijkt niet hoeveel erin zit, maar óf het aanwezig is. En dan komt het woord doping wel heel hard aan, want in feite is het dat niet. De veterinair snapt ook niet hoe het kan dat het middel nog zo lang aanwezig kon zijn.’

Clown Clown Clown Wie plast er nu in de box van zijn paard? is dat een nieuwe hype? En was dat paard zo uiteghongerd dat hij zulk stro opat? Normaalgezien zijn ze wel selectief met wat ze eten, hoor!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:57

manie schreef:
Hoewel ik het ook een bizar verhaal vind en ook wel twijfel aan de versie van de ruiter, kunnen sommige geneesmiddelen in bijzonder lage doseringen nog gemeten worden in het lab. In de paardensport geldt nou eenmaal een nul-optie. Dus al worden in een theoretisch geval nanogrammen gedetecteerd je bent wel schuldig.

Ik vond het vreemd omdat:
Paarden geen urine doordrenkte stro eten,
Urine geen aspirine kan bevatten, maar een afbraakproduct,
een driedubbele hernia toch zilver kan opleveren.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:15

deze ruiter gelooft ook vast nog in sinterklaas en de kerstman.....
met 3 hernia's het op Aleve goed kunnen doen is al een mirakel......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:17

@ Quazzle, als je nodig moet, en er geen wc in de buurt is, dan moet je toch iets? liever in de box dan buiten lijkt me.. zo vreemd is dat niet..
de rest van het verhaal vind ik idd ook heel vreemd, maar daar kan ik geen oordeel over geven Lachen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:40

klopt nix van. geen paard eet bezeken stro...schoon stro neemt ook niet goed urine op. en er zijn-tussen aanhalingstekens- toevallig(?)wel 2 stoffen in zn bloed gevonden. dus van toeval is hier geen sprake....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:00

Albert schreef:
manie schreef:

Ik vond het vreemd omdat:
Paarden geen urine doordrenkte stro eten,
Urine geen aspirine kan bevatten, maar een afbraakproduct,
een driedubbele hernia toch zilver kan opleveren.

Klopt al weet je niet of dat afbraakproduct door het paard of de mens is afgebroken....
Daarbij gaat het niet om aspirine maar om naproxen, hiervan wordt dit wordt voor 30% gemetaboliseerd in de lever. Eliminatie vindt plaats met de urine 95%, vnl. geconjugeerd (afbraakproduct), 10% onveranderd.
Dat een paard dat stro zou hebben gegeten vind ik ook bijzonder in dit geval, eigenlijk nog vreemder dan het feit dat humaan geconsumeerde geneesmiddelen in het paard terecht kunnen komen......

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:22

draaakje schreef:
wat een verhaal. en aan alle kanten slecht, want als je een hernia hebt moet je op zon nivo gewoon niet gaan rijden, dat is gewoon vragen om problemen...

Ooit erover nagedacht dat zo'n ruiter niet rijdt voor het rijden maar voor het geld, de reclame of een klant die hij niet mag verliezen?
Ik ken ontzettend veel ruiters(en ja meer in het springen, dat klopt) die met blessures(soms ernstige) gaan rijden omdat ze anders een probleem met sponsoren,klanten of finacieen krijgen.
Slim is het niet maar het gebeurd echt veel vaker dan je denkt!

Verder is het verhaal opzich wel een beetje vreemd(al moet ik toegeven dat ik ook wel eens in een box geplast heb hihi als de nood hoog is..... Haha! ) maar een paard dat stro eet laat dit echt wel liggen als er een sterke urine lucht omheen hangt.
Tel idd daarnaast het bijna-geen-absorptie vermogen van stro op; zeker binnen zo'n korte tijd en het feit dat deze medicatie niet direct vrijkomt in je urine....hmmmm strange Vork

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:27

Tello, is dat niet het paard waar Meredith Michaels-Beerbaum mee op een staander geland is?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:38

Sorry maar een paard wat op zo`n nivo loopten waarschijnlijk ook nog eens een duit centen kost daar ga je toch niet bij in de stal staan pissen. Het zal wat wezen dat straks elke vrouwelijke ruiter ook maar een keer in de stal gaat zitten pissen lekkere vertoning, maar bovenal niet respectvol voor het dier. Die laat je toch ook niet op jouw aanrecht zeiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:41

hilden1971 schreef:
Sorry maar een paard wat op zo`n nivo loopten waarschijnlijk ook nog eens een duit centen kost daar ga je toch niet bij in de stal staan pissen. Het zal wat wezen dat straks elke vrouwelijke ruiter ook maar een keer in de stal gaat zitten pissen lekkere vertoning, maar bovenal niet respectvol voor het dier. Die laat je toch ook niet op jouw aanrecht zeiken.

sorry hoor, maar denk je nou echt dat dat paard denkt, hee maar dit wil ik niet, weet je wel wie ik ben? sorry maar kan hier alleen maar om lachen, als je moet, moet je, is er geen wc in de buurt, dan maar in de boks, man of vrouw wat maakt dat uit? dier kijkt niet vanuit een mens, hoe vaak moet dat nog gezegd worden?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:49

Hoelang zou hij erover gedaan hebben om dit verhaaltje te verzinnen Clown Sterke verteller is het Haha!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:53

hilden1971 schreef:

Vandaar dat die van mij de andere kant uit kijkt als ik buiten rijd en wéér moet plassen(en dus in de bosjes ga) halverwege....snapte het al niet!
Denk je dat hengsten ook meer moeite hier mee hebben omdat wij toch van het andere geslacht zijn?
Vandaar dat die springruiters altijd zo slap staan te ouwehoeren in die boxen op grote wedstrijden, tis net als op de wc in de kroeg....tsjonge er staat daar toch een lekker merrietje.....

*lig nu echt helemaal dubbel en dat nog wel van mijn eigen post, knap ghehe ROFL *