Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Vandaag was de dag waar ik al tijden naar uitkeek: mijn kleine -grote- dame zou thuiskomen!! Het ieniemienie kleine veulentje wat nu bijna 2,5 jaar geleden geboren werd en langzaamaan richting volwassen paard aan het gaan is.
Samen met een stalgenootje en een vriendinnetje vertrokken we eind van de morgen richting de opfok. Camera mee, halster, wortelen, een portie zenuwen en goede moed. In mijn achterhoofd de grootste nachtmerries over hoe we haar ooit de trailer in zouden krijgen...
Aangekomen bij de opfok bleek die nachtmerrie echter zeer klein, na een minuut of 2 stond ze al binnen. Touw eraf, links en rechts vastgezet aan de kettingen, stang erachter, klep dicht en het zeiltje aan de achterzijde ook. Rijden maar!
In het begin voelden we wat gestommel in de trailer, maar verder bleef ze mooi rustig.
Totdat we nét voor de afslag Hattem teveel kabaal en gestommel hoorden. Direct de alarmlichten aan en de vluchtstrook op. Ik ben uit de auto gesprongen en heb het deurtje van de trailer open gedaan. Op dat moment knalde het raampje van de trailer eruit. Toen ik door de deur keek was het eerste wat ik zag: een tweetal benen die daar niet hoorden...
Andante had zich op de één of andere manier óver de voorstang heen gewerkt en 'hing' nu zeg maar aan haar oksels.
Ik stond volledig te trillen, op anderhalve meter afstands raasde het verkeer met 120 aan ons voorbij, in de trailer een doodsbang jong paard wat worstelde en deed en wij ernaast, niet wetende wat te doen. Ze kon niet voor of achteruit, hing te hangen.
De stang zouden we niet loskrijgen, uit de trailer geen optie naast de snelweg, terugduwen ging niet... Dus uiteindelijk maar 112 gebeld, doorverbonden met de politie die er snel zouden zijn.
Op dat moment -ik stond te bellen- weer een hoop kabaal in de trailer, ze had zich via de voorstang, over het schot, om weten te draaien en was onderuit geklapt. Nu lag ze met het hoofd in de richting van de laadklep, op de bodem van de trailer.
Ik denk dat we in totaal een minuut of 15 op de politie hebben gewacht, ik kan je zeggen: het leek uren te duren...
Ze hadden een paardenman meegenomen, en nadat de situatie bekeken was, beslotem we voorzichtig verder te rijden in de richting van een carpoolplaats. Dit onder begeleiding van de politie.
Daar aangekomen de klep open gedaan, maar al met gemengde gevoelens; straks hébben we haar eruit... en dan? Ze gaat never nooit meer die trailer ín als ze er eenmaal uit is...
Dus: klep weer dicht gedaan (Andante was zó kapot... Ze had niet eens meer de kracht om overeind te komen) en onder begeleiding van de politie weer op pad.
Onderweg de dierenarts gebeld, of hij wilde komen om haar na te kijken zodra we terug waren.
Net voor Kampen weer een hoop kabaal: mevrouw had zich in de benen gewerkt... Na een korte stop besloten om door te rijden.
Bij stal aangekomen ging ze heel braaf de trailer uit, keek flink om zich heen en liet goed van zich horen. Gelukkig stond ze keurig op vier benen, zonder er eentje te ontlasten of wat dan ook. Op stal gezet bleek ze erg onrustig en hebben we besloten stallen te wisselen. Andante in Fanja haar stal en Fanja in de mooie grote stal die voor Andante bedoeld was.
Bij de dierenarts was ze heel braaf, een wondje op haar neus, net boven d'r oog, achter op haar oortje en een snee in heer rechterachterbeen, niet zó erg dat erg gehecht moest worden. De dierenarts vond dat ze er nog goed bijstond na het hele verhaal aangehoord te hebben. Wél moest ze een antibiotica-prik hebben. Arme Dante... En arme wij! Tot op heden zijn de prikken bij Andante geen succes geweest. Gelukkig bleek mijn kleine meid enorm stoer en ging het prikken héél goed!!! Nu zien hoe de poeder-antibiotica over haar voer gaat... Of ze dat kan wegwerken.
Daarna hebben we haar even met rust gelaten, kon ze even bijkomen...
En vanavond de kennismaking met mamma, wat een rijkdom! Beide dames in de bak!
De ene in alle rust en met een houding van 'laat mij maar' en de andere er puberig omheen. Geen gegil of geklier, eigenlijk heel erg goed!!!
Uit de bak halen ging ook prima en we hebben zelfs Andante haar voorbeentjes een beetje kunnen afspuiten!! Knap paard!!
Dus een verschrikkelijk inspannende dag... Ben kapot!!
Nu nog zien hoe het met de trailer verder gaat...