Aankomende jaren flinke prijsstijging voor paardenvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Aankomende jaren flinke prijsstijging voor paardenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 11:19

www.nevedi.nl
nevedi.nl

Het afgelopen half jaar vormen tekorten aan belangrijke grondstoffen zoals graan en graanvervangers een centraal aandachtspunt in de diervoederindustrie. Door een lager aanbod en een wereldwijd stijgende vraag naar deze grondstoffen onstaat er schaarste. Zelfs het idee van schaarste werkt al prijsopdrijvend, laat staan een werkelijk tekort. Er is dus reden voor ongerustheid. Blijven voldoende grondstoffen voor paardenvoeders beschikbaar? en als dat het geval is: Heeft dat product dan nog een acceptabele prijs?

Er is sprake van een schaarste door een stijgende vraag en een lager aanbod. Niemand weet hoe het in de toekomst gaat lopen. Ook in de politiek ontstaat verwarring, er was immers altijd voedsel in Europa.

Op basis van voorgaande moeten paardenliefhebbers net zoals alle andere dierhouders, er rekening mee houden dat de prijs voor paardenvoer de komende jaren structureel hoger komt te liggen. Uiteraard probeert de Nederlandse Vereniging voor de Diervoederindustrie (Nevedi) via de Europese Commissie en de Nederlandse overheid een versoepeling van de Europese regels te bevorderen. Op deze manier zullen er meer grondstoffen beschikbaar zijn, en wordt de stijgende prijsontwikkeling een halt toegeroepen.

Huertecilla

Re: Aankomende jaren flinke prijsstijging voor paardenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:35

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 11:37

Dit is een officieel persbericht, dat vandaag pas uit komt.
Vandaar Haha!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:38

En dat is te zien aan de stijgende stalprijzen Scheve mond Niets aan te doen vrees ik...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:39

Het gaat zooo hard met de brok qua prijzen.. We zijn in een paar maanden al een paar euro gestegen per zak! Idioot,hoor, waar zal het ophouden?...

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:39

Wij betalen nog steeds hetzelfde tot nu toe!
Maar de stallingsprijzen worden ook hoger doordat het stro zo duur is he..

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:45

Tja wat word er nou niet duurder en duurder in dit land....?! Boos!

EMIGREREN MENSEN!!!!!! Ja

Daaaaaaaag Balkenende en andere bijbehorende geldplukkers c.q. belasting- en accijnzenMAFFIA Doei!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:46

Ctal schreef:
Wij betalen nog steeds hetzelfde tot nu toe!
Maar de stallingsprijzen worden ook hoger doordat het stro zo duur is he..

Stro wordt zo duur doordat het stro gemanipuleerd wordt in de groei. Een hoog gewas knakt veel sneller dan een laag gewas. Een hoog gewas levert veel stro en uiteraard een laag gewas veel minder.
Misschien is het verstandig om over te gaan op een ander stalstrooisel?. De productie van gewassen die geschikt zijn voor stalstrooisel worden gewoon minder in Nederland.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:57

Majella001 schreef:
EMIGREREN MENSEN!!!!!! Ja

Alsjeblieft niet zeg!!
Ik zit hier bewust ver van de betuttelmentaliteit dus hou die lekker daar Knipoog
en verder is het voer hier ook duur, zie mijn link Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:07

hilden1971 schreef:
Stro wordt zo duur doordat het stro gemanipuleerd wordt in de groei. Een hoog gewas knakt veel sneller dan een laag gewas. Een hoog gewas levert veel stro en uiteraard een laag gewas veel minder.

Klopt.

Citaat:
Misschien is het verstandig om over te gaan op een ander stalstrooisel?. De productie van gewassen die geschikt zijn voor stalstrooisel worden gewoon minder in Nederland.

Wel, het is verstandiger om paarden minder te stállen Haha!
Áls je ze al meent te moeten opsluiten, geef ze dan in vrédesnaam stro op de vloer om zich nog énigzins bezig mee te houden en als ruwvoer.
Ik geef stro als het stapelvoer.

hc

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:43

Ik denk dat de kosten voor het minder op stal zetten van paarden hoger liggen dan de verhoging van de kosten voor strooisel en voer. Grond is nu eenmaal erg duur in Nederland, en dat gaat ook niet minder worden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:45

Je begrijpt er toch ook niks van.
Ennerzijds wordt graan verbrand om energie op te wekken.
Anderzijds wordt de beste landbouwgrond van Nederland onder water gezet (Blauwe Stad in Oost Groningen). Mede hierdoor wordt je als land voor je voedselvoerziening (mens en dier) volledig afhankelijk van andere landen. Bloedlink als je het mij vraagt.

En dan nu mauwen over te hoge graanprijzen en stro tekorten

Ik zou wel benieuwd zijn hoe wijlen Sicco Mansholt hier over dacht.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:52

manie schreef:

Een 7-tal jaren terug schreef ik dat ik een oude diesel op bio-diesel. Daarbij was het voor míj essentieel dat dit áfgewekte olie was, en bij- of afvalproduct en geen primair- zéker geen voedingsmateriaal.
Géén zonnebloemolie uit de winkel dus, maar de oude frituurolie van de buurtkroeg.
Op het moment dat je landbouwgrond gaat benutten als alternatief voor brandstof ben je fundamenteel verkeerd bezig: dan wend je schaarse productiemiddelen voor primaire voedselbehoefte aan voor een secundaire (of tertiaire) behoefte.

hc

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:04

let maar op; ook als de graanprijzen zakken, word t voer nooiiit meer goedkoper( zie benzineprijzen)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:06

Huertecilla schreef:
manie schreef:

Een 7-tal jaren terug schreef ik dat ik een oude diesel op bio-diesel. Daarbij was het voor míj essentieel dat dit áfgewekte olie was, en bij- of afvalproduct en geen primair- zéker geen voedingsmateriaal.
Géén zonnebloemolie uit de winkel dus, maar de oude frituurolie van de buurtkroeg.
Op het moment dat je landbouwgrond gaat benutten als alternatief voor brandstof ben je fundamenteel verkeerd bezig: dan wend je schaarse productiemiddelen voor primaire voedselbehoefte aan voor een secundaire (of tertiaire) behoefte.

hc

Precies Ja
Bloedlink dus....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:07

Dat zal ook niet gebeuren; de prijs zal idd geval stagneren op een gegeven moment maar zakken? Denk het niet!

Ctal, wat voer je voor brok en wat zijnd e kosten voor een zak van 25 kg?

Iemand hier die een onderhoudsbrok kent voor minder dan 9 euro per zak?...

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:02

Het voer is nu al een stuk duurder. Mijn paard staat bij een boer die alleen kuilvoer en voederbieten voert en de rest kun je zelf kopen om te voeren. Mijn paard is volledig met pensioen en krijgt per dag nog muesli en slobber. De muesli en slobber is ook al duurder geworden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:07

Ach ik zit in de levering van horecaprodukten en het gaat nog wel veel verder...
Melk, kaas, bloem, tortillawraps, melkprodukten, boter, mais, tortillachips, alles wat direct of indirect met het graan te maken heeft wordt duur Scheve mond

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:00

Huertecilla schreef:

hc

Correct, helaas zijn mensen verslaafd aan autorijden en een junk doet alles om aan zijn volgende shot te komen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:03

Net als de verhoogde aardappelprijs van 2 jaar geleden, gevolg duuuure patatjes.
Maar zakken met de prijzen .. hooooo maar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:13

tamary schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Correct, helaas zijn mensen verslaafd aan autorijden en een junk doet alles om aan zijn volgende shot te komen.

Ik ben niet verslaafd aan autorijden, maar wil wel snel en comfortabel van A naar B zonder meteen zee-en van tijd kwijt te zijn, en een halve dag ziek op de bank te zitten na een ritje met de bus. Als je moet woekeren met de tijd, niet voor een acceptabel bedrag in de buurt van je werk kunt gaan wonen en je paarden er naar je zin kunt stallen, moet je roeien met de riemen die je hebt. In dat geval de auto.

Er zijn alternatieven voor biologische brandstoffen voor autogebruik, alleen wordt daar niet echt de aandacht aan gegeven die het verdient, omdat de auto (en de fossiele brandstof) nog steeds een te grote melkkoe is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:34

Cassidy schreef:
Er zijn alternatieven voor biologische brandstoffen voor autogebruik, alleen wordt daar niet echt de aandacht aan gegeven die het verdient, omdat de auto (en de fossiele brandstof) nog steeds een te grote melkkoe is.

Probleem daarmee is dat de bestaande infrastructuur daar niet voor geschikt is. De kosten om dat te vervangen/aan te passen zijn heel hoog.

Perslucht is gevaarlijk bij verkeerd gebruik kan het ontploffen en veel schade toebrengen.

Waterstof is moeilijk op te slaan omdat de moleculen door elk materiaal dat wij nu hebben heen kan komen. Als je een auto met een volle tank benzine een maand laat staan heb je nog steeds een volle tank. Met waterstof ben je dan ong. 10% kwijt. Daarnaast is het een energieopslag middel (=accu) en moet je dus meer energie gebruiken om het te maken dan dat je terug krijgt. Waterstof maken kan welliswaar met elektriciteit en water, maar het elektriciteitsnet kan de huidige vraag naar stroom al amper aan.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:48

Ben ik even blij dat die van mij op gras en kuil loopt Vork . De laatste zakken brok, muesli en haver zijn een paar jaar geleden opgegaan Clown . Hij loopt nog steeds als een trein, helaas af en toe met dezelfde snelheid.... Hamer

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:12

Heb net van hippostar een voerzak ontdekt (onderhoudsbrok) van 8.45, was de goedkoopste en die verkoper zei dat de prijs wel weer zou zakken uiteindelijk.
dat betwijfel ik echter...