'Dopingstraf in paardensport eenvoudig te ontlopen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Dopingstraf in paardensport eenvoudig te ontlopen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 09:45

http://www.nu.nl/news/1290985/40/%27Dop ... en%27.html
nu.nl

De aanpak van doping in de paardensport faalt. Trainers die worden geschorst, ontlopen hun straf door paarden een andere naam te geven.

Dit blijkt uit onderzoek van het televisieprogramma Zembla. "Mensen lachen om een tuchtstraf, want er zijn zo veel mogelijkheden om te ontsnappen en gaten te vinden in het tuchtrecht'', zegt hoogleraar Rob van Wessum in de uitzending van zondag.

Van Wessum, nu in de Verenigde Staten verbonden aan de Universiteit van Michigan, werkte jarenlang als dierenarts bij het Korps landelijke politiediensten (KLPD).

Belangenverstrengeling

Volgens Zembla werkt een dopingcontroleur die monsters verzamelt ook als dierenarts voor de trainers van paarden die hij moet controleren. Van Wessum vindt dat een vorm van belangenverstrengeling die niet moet worden toegestaan.

De Nederlandse draf- en rensport (NDR) wilde in de uitzending niet reageren. Ook het dopinggebruik in de springsport zal in deze uitzending worden onderzocht.

De uitzending is vanavond te zien om 21.50 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

ChirooHeleen

Re: 'Dopingstraf in paardensport eenvoudig te ontlopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:13

Haha! Sorry ik moet hier stiekem wel een beetje om lachen... Creatief met wetten...

Het is natuurlijk diep triest dat dit zo makkelijk kan. Doping mag niet en gebruik moet strafbaar zijn zonder er onder uit te kunnen komen!

Roozzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:29

Kga wel ff kijken:P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 00:06

Vannacht om 1.35 uur is op Ned 2. de herhaling van Zembla te zien Knipoog Dit voor de mensen die de oorspronkelijke uitzending van vanavond gemist hebben Lachen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 06:47

Het staat ook gewoon bij uitzending gemist hoor, dus waarom moeilijk doen en snachts nog gaan kijken Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:26

nou nou,mensen die niet voor de camera durfen te reageren,het lijkt de maffia wel,en dat in ons kleine kikkerlandje....
tijd om de wetten eens flink aan te scherpen dacht ik zo.....

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:10

Ik heb gister de uitzendig gezien. Ik wist wel dat er zo hier en daar wat aangerommeld werd met "medicijnen" maar dat er figuren rondlopen die banden hebben met de onderwereld is wel nieuw voor mij Bloos!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:23

marquez1 schreef:
Ik heb gister de uitzendig gezien. Ik wist wel dat er zo hier en daar wat aangerommeld werd met "medicijnen" maar dat er figuren rondlopen die banden hebben met de onderwereld is wel nieuw voor mij Bloos!

voor mij ook!
Ik vind het echt schandalig!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:21

Ik heb helaas alleen het einde gezien, ging het puur om de draf-en rensport en de NDR? Of is in het begin van het programma ook bv de springsport erbij gehaald? Ben wel benieuwd of de KNHS nu ook onder vuur komt te liggen. Want ook daar zijn tuchtraden en als je af en toe in de P&S leest wat ruiters uitspoken op wedstrijd met hun paard mag daar van mij ook wel aangifte van worden gedaan.
Dat van die onderwereldfiguren viel mij ook op, dat het er vaak niet eerlijk aan toe gaat was wel bekend maar dat het een halve maffia is.....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:23

De springsport werd ook nog behandeld Ja

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:38

Ze pleiten voor een wettelijk verbod op doping bij paarden. Nu is het alleen binnen de bonden geregeld en kan het voor de tuchtcomissie komen, waar dan weer belangenverstrengeling voor kan komen. Als er een wettelijk verbod komt op doping kan iemand voor de rechter gedaagd worden.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:27

Geloof niet alles wat daar gezegd word hé. Ik bedoel een groot deel van wat ze zeiden is gissen naar iets. Ik wil niet zeggen dat er niks gebeurd dat niet door de beugel kan, ik weet ook, het is soms een vies wereldje (drafsport), maar er werden ook namen genoemd van mensen die ik zeer goed ken en die waren er vrij kapot van dat ze in zo'n daglicht gesteld werden..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:55

Cayenne schreef:
Het staat ook gewoon bij uitzending gemist hoor, dus waarom moeilijk doen en snachts nog gaan kijken Clown

Oh.... tsja, daar kijk ik bijna nooit Knipoog vaak ben ik rond dat tijdstip nog wel op, en anders hebben we nog altijd de DVD recorder of de video-recorder, gebruik ik zéer veel Vork
Maargoed, heb het opgenomen, ga nog even kijken.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:43

Blond Blond Blond
Heb net op uitzending gemist gekeken maar kan deze aflevering van Zembla nergens vinden...
Kan iemand helpen?

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:02

Vind het idd wel erg vreemd dat de doping controleur ook tegelijkertijd dierenarts kan zijn van een desbetreffend paard. En wat de naamwijzigingen is toch redelijk makkelijk tegen te gaan lijkt me. Net zoals id wielersport een DNA paspoort instellen vanaf een bepaald niveau oid. Kun je altijd een paard terugvinden.

Denk wel dat er in de paardensport criminele activiteiten plaatsvinden ( elke sport trouwens waar dikke prijzen te winnen zijn ). Denk alleen al ah witwassen van geld met gokken op drafbanen, of met zwartgeld paarden aanschaffen.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:09

amanda2 schreef:
Blond Blond Blond
Heb net op uitzending gemist gekeken maar kan deze aflevering van Zembla nergens vinden...
Kan iemand helpen?

je kan hem nu bekijken op de site

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:59

thanx! OK dan!