Duidelijkheid laag btw-tarief voor africhten jonge paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Duidelijkheid laag btw-tarief voor africhten jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 17:09

http://www.fnrs.nl/nieuws.php?id=100
fnrs.nl

Intensieve correspondentie vanuit de FNRS heeft ertoe geleid dat de belastingdienst heeft bepaald om het lage btw-tarief (6%) toe te passen op het africhten van jonge paarden. Dit tarief wordt niet alleen toegepast op het zadelmak maken, maar ook op het verder trainen van een ongeoefend zadelmak paard naar een dressuur-, spring- of menpaard. Ook deze training behoort tot de opfok waarvoor het 6%-tarief geldt. Dit is uitermate goed nieuws voor opfok- en africhtingsstallen die zich richten op het opleiden van jonge paarden.

De belastingdienst stelt zich wel op het standpunt dat vanaf het moment dat er eenmaal een dressuur- of springpaard is, de verdere training belast is met het 19%-tarief. Het is dus zaak dat ondernemers goed vastleggen wat hun werkzaamheden inhouden. Dit kan door een schriftelijke overeenkomst met de eigenaar van het paard waarin is vastgelegd wat de werkzaamheden inhouden. Indien voldoende bewijs ontbreekt, moet de ondernemer er rekening mee houden dat achteraf een naheffing kan worden opgelegd. Eén en ander is vastgelegd in het besluit van de Staatssecretaris van Financiën van 1 oktober 2007 nr. CPP07-536M.

Zesiram

Re: Duidelijkheid laag btw-tarief voor africhten jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:12

Het is maar wat je duidelijkheid noemt natuurlijk?
Dus als ik mijn paard naar een trainingsstal breng, dan betaal ik de eerste maand 6% ( immers africhting ), maar zodra er dressuuroefeningen gereden worden, moet ik 19% gaan betalen. Ik snap er niks van?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:24

Zal wel als ie dan eenmaal geklasseerd is ofzoiets,ik vind het ook niet echt duidelijk.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:24

Een trainingsstal zal contractueel vast moeten gaan leggen wat het einddoel van de africhtingsfase is. Na het bereiken van dit doel (gas, rem, stuur bv.) wordt het training. Inderdaad best moeilijk, want wat als je afspreek dat M-klaar het einddoel is? Ach moeilijk, eigenlijk makkelijk dus Schijnheilig

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:27

Mijn paard gaat dus in januari drie maanden in de africhting. HIj is ruitermak ( nou ja, ik heb er op gezeten, gestapt, gedraaft, lekker gewiebeld etc, maar hij kent nog geen hulpen ). Hij wordt daar dressuurmatig doorgereden, ik hoop hem aan het eind van de periode op B-niveau te hebben. Ik vraag me dan toch echt af welk tarief dan geldt. B-niveau vind ik nog niet echt een dressuurpaard, maar mijn paard is en wordt wel een dressuurpaard ( gezien afstamming en mijn ambities ). ik kan echt niet uit het bericht halen welke afspraak ik kan maken met de trainer?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:39

Ik volg dit even want snap het niet echt Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:50

Toe maar, zadelmak maken en inrijden wordt nu dus werkelijk als kunst gezien! Haha!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:54

erleyne schreef:
Mijn paard gaat dus in januari drie maanden in de africhting. HIj is ruitermak ( nou ja, ik heb er op gezeten, gestapt, gedraaft, lekker gewiebeld etc, maar hij kent nog geen hulpen ). Hij wordt daar dressuurmatig doorgereden, ik hoop hem aan het eind van de periode op B-niveau te hebben. Ik vraag me dan toch echt af welk tarief dan geldt. B-niveau vind ik nog niet echt een dressuurpaard, maar mijn paard is en wordt wel een dressuurpaard ( gezien afstamming en mijn ambities ). ik kan echt niet uit het bericht halen welke afspraak ik kan maken met de trainer?

In jouw geval valt het onder africhting, tenminste, dat haal ik uit deze zin:

Cayenne schreef:
Dit tarief wordt niet alleen toegepast op het zadelmak maken, maar ook op het verder trainen van een ongeoefend zadelmak paard naar een dressuur-, spring- of menpaard.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:21

Nouks schreef:
Toe maar, zadelmak maken en inrijden wordt nu dus werkelijk als kunst gezien! Haha!

Nee, als onderdeel van de fokkerij. En daarbinnen geldt het 6% btw tarief Knipoog

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:52

dus zolang het een ongeklasseerd paard betreft is het eigenlijk africhting, maar zo snel hij geklasseerd is dan valt hij onder een dressuur/springpaard en valt hij onder de 19% regeling. Of begrijp ik het verkeerd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 19:19

Volgens mij is dat inderdaad hoe het zit Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:22

WesseLady schreef:
[***] schreef:

Nee, als onderdeel van de fokkerij. En daarbinnen geldt het 6% btw tarief Knipoog

Grapjeeee Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:16

O,gut Nederland weer op z'n smalst. Waarom makkelijk doen als het ook lekker moeilijk kan Slapen
Nu nog even bij wet vast leggen wanneer een jong paard een dressuurpaard is of een springpaard.
Moeten zij hiervoor een examen afleggen? Bepaald aantal punten hebben behaald? Etc, etc.....

Belastingdienst, makkelijker konden we het niet maken, wel moeilijker!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:09

en weer een manier om geld binnen te halen Slapen

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 05:59

En zo worden we nog meer uitgemolken door meneer de belasting. Misselijk
Ze hebben er nu weer een nieuwe melkkoe bij Verward

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:18

Nou ik volg dit ook even, lekkere duidelijke stelling zo! Boos!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:45

Je moet gewoon het paard niet uit laten brengen, dat is heel simpel Haha!
In de training loopt ie dan al op Z-niveau maar hij wordt niet uitgebracht, dus is het geen dressuur cq springpaard.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:33

Jonge_Monte schreef:
En zo worden we nog meer uitgemolken door meneer de belasting. Misselijk
Ze hebben er nu weer een nieuwe melkkoe bij Verward

Bij?? Ik geloof dat je nu over het hoofd ziet dat het het twee kanten op had gekund. Ze hebben nu eindelijk duidelijkheid gegeven dat africhting onder 6% valt, en niet onder 19%. Het is dus POSITIEF nieuws!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:51

Zo, ben ik even blij. Dit gaat tot zó veel geruzie leiden dat ik voor de komende jaren geramd zit voor een topinkomen!

Serieus: het is echt een lastig iets, maar iedereen doet er verstandig aan vast te leggen dat het om africhting gaat, trainingsstallen zullen 'africhting' op de factuur gaan zetten en dan maar hopen dat de belastingdienst het spelletje meespeelt.

Of een paard geklasseerd is, speelt niet mee. Topsportpaarden gaan pas met een jaar of 5-6 een keertje mee naar wedstrijd en starten dan meteen in het Z. En hoe beoordeel je dan deelname aan aanlegtests? De regeling is van de zijde van de belastingdienst duidelijk door iemand opgesteld zonder verstand van paardenzaken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:04

Ik vraag me af hoe ze dat gaan toetsen, Floortje. Leeftijd zegt ook niets. Er zijn fokmerries van 8 die nog zadelmak gemaakt moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:47

FloortjeM schreef:
Serieus: het is echt een lastig iets, maar iedereen doet er verstandig aan vast te leggen dat het om africhting gaat, trainingsstallen zullen 'africhting' op de factuur gaan zetten en dan maar hopen dat de belastingdienst het spelletje meespeelt.

Voor trainingsstallen maakt het echt niet uit welk BTW-tarief ze rekenen. Ze vragen 19%? Ze dragen die zelfde 19% na ontvangst weer af. Ze vragen 6%? Ze dragen diezelfde 6% zo weer af.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:50

Inderdaad nouks Haha! volgens mij maakt het geen bal verschil voor de ondernemer zelf.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:16

dat zou ik niet zeggen: als jij als klant 13% meer moet betalen, dan denk je nog weer wat langer na, haal je je paard eerder naar huis, etcetera. Dus veel trainingsstallen verhogen niet meer dan conform indexering, maar moeten dus wel meer gaan betalen.

@Fitzroy: daar zal dus nogal wat over geprocedeerd worden, of er komt een beleidsmemo van de hand van iemand met verstand van paarden.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:19

FloortjeM schreef:
dat zou ik niet zeggen: als jij als klant 13% meer moet betalen, dan denk je nog weer wat langer na, haal je je paard eerder naar huis, etcetera. Dus veel trainingsstallen verhogen niet meer dan conform indexering, maar moeten dus wel meer gaan betalen.

Helemaal mee eens! 13% op het bedrag wat je voor training per maand betaalt is genoeg om mensen aan het denken te zetten hoor!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:38

maar wat ik me dan afvraag, hoe weet de belasting of het paard geklasseerd is? Dit staat niet op papier verder toch en dan zouden ze dit gegeven weer bij de KNHS moeten gaan nazoeken.