Chauffeurs en personen die vee vervoeren, of met vee omgaan en verantwoordelijk zijn tijdens het transport, inclusief laden en lossen, dienen vanaf 5 januari 2008 over een officieel getuigschrift te beschikken. Dit schrijft de inmiddels in werking getreden Europese Transportverordening 1/2005 voor. Hierbij nog eens alle informatie op een rijtje.
Het getuigschrift dient als bewijs dat de persoon vakbekwaam is om het veetransport te mogen uitvoeren. Het betreft hier met name de diersoorten runderen, schapen, geiten, varkens en paarden, waarbij geen onderscheid gemaakt wordt in veevervoer in binnen- of buitenland.
Het getuigschrift voor de chauffeur is verplicht bij veetransporten over een afstand van meer dan 65 kilometer, gerekend van de plaats van vertrek tot de plaats van bestemming. Daarbij moet tevens sprake zijn van een economische activiteit. Daaronder valt sowieso veehandelstransport, maar ook bijvoorbeeld transport door een veehouder naar een slachterij, of een varkenshouder die zelf zijn biggen vervoert. Ook de commerciële vervoerders van paarden, dat wil zeggen alle paardenvervoer behalve voor hobby en sport, moeten dus een getuigschrift hebben.
Dat is weer kort dag! Dus ze gaan dit in November besluiten en ee nmaandje of zo later geldt he tal? Dat is toch niet normaal? Schrijven ze er ook bij, hoe je zo'n getuigschrift krijgt? Moet ik een getuigschrift hebben als ik mijn merrie naar de hengst breng? En als ik dan de merrie van een kennis gelijk in een moeite door meeneem? Als ik mijn paar dnaar de trainer breng om he tklaar te maekn voor show of toernooi? Is dat commercieel?Wat een gekloot allemaal zeg, alleen omdat die perverselingen van de vleesinduistrie alles verpesten!
Maar hoe zit het dan als ik een paard voor iemand anders naar een wedstrijd of veearts breng? Das geen hobby maar ook niet commercieel.
Bterlaan: goed lezen het staat er allemaal in. Je eigen paard vervoeren valt onder hobby. maarja ga maar eens bewijzen dat je geen handelaar bent of beroepsmatig bezig.
En de beroepsvervoerders, zouden die nou echt zoveel beter met de dieren omgaan, als ze een papiertje hebben? De baas wil geld verdienen, dus opschieten! Zoveel mogelijk beesten in die wagen, zodat de ruimte "goed" benut wordt...
ehm het is al jarenlang verplicht om daar een diploma voor te hebben.
deze worden in horst ipc dier onder andere gegeven.
dus ik vind het een beetje vreemd overkomen dat ze dit nu naar de pers brengen??
jullie hoeven je echt niet druk te maken, alleen de mensen met een ahndelsstal en ik denk ook wedstrijd stallen zullen dit in de toekomst moeten gaan halen.
vind het niet meer dan normaal, voor gevaarlijke stoffen moet je ook je adr diploma halen.....
dus is geen geldtrekkerij oid hoor.
maar dit diploma is er dus al jaren, dus snap niks van dit persbericht.
wat wel zo is, is dat ze gps in de wagens willen gaan doen, en temperatuurmeters in de bak die rechtstreeks in verbinding staan via een satteliet met de instantie die ze in de gaten gaat houden .
Vippie, waar staat dat dan, dat eigen paarden hobby zijn? Ik zie alleen de varkenshouder die zijn eigen biggen naar de slacht brengt en dat is juis twel commercieel.Ah, ik had alleen het uittreksel gezien, het zal dan wel in het "hele bericht" staan? Eigen paard altijd hobby? Lijkt me sterk. Je kunt toch een commerciele paardnhouderij hebben en dan zijn ook eigen paarden geen hobby. En hoe zit het als je voor iemand anders rijdt die zelf geen transport heeft? Of je neemt andermans paard mee op een tocht die je zelf toch al maakt? Nee, ik blijf bij mijn frustratie over de perverse vleesindustrie waardoor ons hobbyisten het leven zuur wordt gemaakt.
Crossmonster, over welk diploma heb je het? Voor professionele transportfirma's of ook voor hobbyisten? Ik heb alleen mijn rijbewijs en rijd behoorlijke stukken door Europa met mijn trailer. Ook voor anderen, ja, maar niet voor geld.
Nou ja, ze zoeken het maar uit, het is een grote warboel en niemand kent de regels. Ook de chipplicht is zoiets. Die geldt in principe voor alle paarden die in NL vervoerd worden. In DE is geen chipplicht en mijn paarden zijn niet gechipt. Dus mag ik niet in NL rijden met mijn paarden. Nou, ik ben mooi naar een show in BE geweest en reken maar dat ze door NL gereden zijn. En geen enkel paard op de volle (Duitse) vrachtwagen was gechipt, dat weet ik heel zeker. En op een NLse keuring of toernooi zou dan geen enkel buitenlands paard mee mogen doen uit een niet-chip-land. Nou, de mensen weten het niet eens en komen vrolijk toch. En geen haan die ernaar kraait. En wat heb je aan regels waaraan niemand zich houdt/kan houden? Helemaal niks dus. Het wordt alleen ee ngrote janboel. En duur.
Ik ben erg blij met deze beslissing, ik heb te vaak gezien hoe dieren en ook paarden echt opgestapeld worden em vervolgens naar het buitenland naar het slachthuis vervoerd worden, deze maatregel is vooral bedoeld voor slachtvee en iedereen die zijn dier vervoerd zoals het moet en de paieren in orde heeft heeft niets te vrezen, ik weet dat de regels nog veel meer aangescherpt gaan worden, bv 12 uur reizen en de dieren verplicht uitladen en 24 uur laten rusten, het voordeel hiervan is dat de kosten te hoog worden en het geen zin meer heeft dieren over verre afstanden naar slachthuizen te vervoeren.
Ik exporteer zelf veel rijpaarden naar het buitenland en deze maatregelen gaan me zeker geld kosten maar dat heb ik er graag voor over, tenslotte heb ik dankzij deze dieren iedere dag te eten en daar mag best wat tegenover staan .