Paardrijden is net zo gevaarlijk als volleybal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Paardrijden is net zo gevaarlijk als volleybal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 17:38

http://www.brabantsdagblad.nl/regioport ... ID=1291597
brabantsdagblad

Zaterdag 26 oktober 2002 - DEN BOSCH - Het veiligheidskeurmerk voor maneges raakt snel ingeburgerd. Sinds de start in april hebben vijftig maneges het keurmerk bemachtigd. Nog eens 150 van de naar schatting 1000 maneges in ons land hebben zich aangemeld voor keuring. Of daarmee het grote aantal ongevallen ook afneemt is nog maar de vraag.


Paardrijden is een risicovolle sport. Na voetbal, gymmen op school en skeeleren/skaten is het in absolute zin de sport waarbij de meeste ongelukken gebeuren. Dat komt uiteraard door het grote aantal ruiters. Ons land telt volgens Claudia van Deyck van de Stichting Veilige Paardensport, de motor achter het keurmerk, 400.000 ruiters. Bijna evenveel mensen zitten incidenteel wel eens op een paard. En vallen er wel eens af. Volgens cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid zijn er jaarlijks 75.000 blessures. Iets minder dan de helft daarvan moet medisch behandeld worden. Ruwweg 10.000 ruiters gaan voor spoedeisende hulp naar het ziekenhuis. Alleen het veldvoetbal (51.000 behandelingen), het gymonderwijs (17.000) en het skeeleren/skaten leveren meer klanten aan de polikliniek.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 27-10-02 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 17:39

Trendrapport
Overigens gaat het te ver om paardrijden zonder meer gevaarlijk te noemen. Volgens het jongste trendrapport beweging en gezondheid van het TNO staat paardrijden op de negende plek van risicovolle (massa)sporten. Daarbij is gekeken naar het aantal keer dat spoedeisende hulp nodig was per duizend uur sportbeoefening. Die ranglijst wordt aangevoerd door skiƫn (68), zaalvoetbal (64) en motorsport (49). De middenmoot wordt gevormd door schaatsen (31), hockey (30), veldvoetbal (29) en basketball (25). Paardrijden (19) komt nog na volleybal (22) nog net in de top tien voor.
Spoedeisende hulp
Paardrijden is dus even gevaarlijk als volleybal. Maar zo onschuldig is het nou ook weer niet, waarschuwt Cees Meijer van de Stichting Consument en Veiligheid. "Het aantal ziekenhuisopnames bij ongevallen met paarden is relatief veel hoger dan bij andere sporten. Van de 10.000 gevallen van spoedeisende hulp moet twaalf procent opgenomen worden. Dat is drie keer hoger dan het gemiddelde van alle andere sporten." Bovendien zijn de verwondingen (breuken en kneuzingen) vaak ernstiger. Behandeling kost gemiddeld twee keer zo veel als letsel bij andere sporten. Op initiatief van Consument en Veiligheid is daarom twee jaar terug de campagnes Veilig Paardrijden gestart. Het keurmerk voor maneges is onderdeel van de aanpak om het aantal ongevallen terug te dringen. Daarnaast richt de campagne zich vooral op voorlichting aan jongeren (meisjes) tussen 10-14 jaar. Het keurmerk stelt een groot aantal eisen aan de accommodatie en bedrijfsvoering van een manege. De belangrijkste is volgens Van Deyck het lesgeven door gediplomeerde instructeurs. "Bij heel veel maneges is dat niet het geval. De meeste maneges zetten iemand voor de groep die zelf nauwelijks ervaring heeft." Belangrijk is volgens Van Deyck ook de procedure bij het wisselen van de lessen. Of de aanpak vruchten afwerpt, moet nog blijken. Recente ongevallencijfers zijn nog niet voorhanden. En het aantal maneges met keurmerk neemt weliswaar toe, maar dat zegt volgens Erwin van Dongen van de Eerste Eindhovense Pony Manege niet zoveel. "De FNRS, de branche-organisatie van de maneges, eist dat haar leden het keurmerk krijgen." Een kwart van de maneges is bij de FNRS aangesloten. Dat zijn veelal ondernemers als Van Dongen die veiligheid toch al hoog in het vaandel hebben staan. Van Dongen heeft ook zijn twijfels bij het effect van een keurmerk op de keuzes van de consument. "Een keurmerk interesseert de klant niks. De klant wil vooral snel en goedkoop rijles. Wij hebben ook het plaatje aan de muur hangen dat we drie sterren hebben van de FNRS. Maar er is nog nooit iemand geweest die vroeg wat dat betekende."

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:07

DAt klopt, het keurmerk zegt mij ook niets (ik weet wel wta het betekent). Goed les is voorwaarde 1, goede paarden voorwaarde 2. En niet alle fnrs-maneges voldoen in mijn ogen aan deze 2 voorwaarden. Ik zou bij ons in de buurt trouwens ook geen fnrs-manege weten. Delfzijl is de dichtsbijzijnde, maar dat is nog te ver weg.
Ik vind vaak dat de lessen in verernigingsmaneges BETER zijn dan lessen op een fnrs-manege (tenminste die waar ik geweest ben).

trouwens, volgens mij is paardrijden niet gevaarlijk, maar de meeste ongelukken gebeuren naast het paard, dus niet met paardrijden zelf.
Ik doe dan allerlei gevaarlijke sporten: skien, schaatsen, skeeleren, en paardrijden.
Maar mensen vergeten vaak dat ontspanning en een gelukkig mens weer veel minder vaak ziek is dan iemand die alleen maar voor de TV zit te zappen. Dus hoe gevaarlijk is sporten dan? relatief gezien valt het dus allemaal wel mee.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 20:42

Geweldig stuk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mickey ontzettend bedankt!!
Jullie snappen waarschijnlijk niet waarom ik zo blij ben met dit stuk maar ik heb dinsdag een hele discussie gehad met mijn gymleraar (waar ik overigens perfect mee op kan schieten) over de paardrijden geen sport was omdat het zo gevaarlijk is. Ik vond het wel een sport natuurlijk en zo kwam het dat ik gediscussieerd heb ipv. pauze.
Dit ga ik aan hem geven als ik hem zie!!!!! Hartstikke bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: luckyluuk, VivianHesen en 85 bezoekers