’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XXXX2015

’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:17

http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/article1479173.ece
ad.nl

HOEK VAN HOLLAND - Als Sonja haar verhaal even onderbreekt omdat het haar even te veel wordt, staat haar man Eef op. De ruwe bolster slikt en loopt weg. ,,Ik huil iedere dag, maar niet waar iemand bij is,’’ zal hij later zeggen.
De dood van hun zoontje Dicky (6), die al spelende op de manege in Hoek van Holland in de tredmolen voor paarden verstrikt raakte en stikte, is natuurlijk nog lang niet verwerkt. Als je het verlies van een oogappel al ooit kunt verwerken. ,,Ik weet zeker van niet,’’ zegt Eef.
Eef en Sonja willen praten over het voorval op 18 maart, wat hun beider leven zo dramatisch veranderde. Want ook al overheerst het verdriet, ze zijn ook kwaad. Op minister Klink, die op Kamervragen van de PVV antwoordde dat hij het niet nodig acht om alle tredmolens in Nederland te laten controleren. ,,Die man weet niet waar hij het over heeft,’’ zegt Eef met trillende stem. ,,Hij heeft het over een tredmolen, maar het is in werkelijkheid een gehaktmolen. Zo’n ding mag gewoon nergens, helemaal nergens meer staan.’’ ,,Al staat er ergens nog één zo’n ding, dan is dat er één te veel,’’ vult Sonja aan.

Lees hier het hele artikel.

Masada

Re: ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:44

Ik denk niet dat het mogelijk is om alles te verbieden waarbij een ernstig ongeluk is gebeurd.
Er zijn zoveel dingen gevaarlijk als ze niet gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn.
Natuurlijk is het verschrikkelijk wat er hier gebeurd is maar dit is toch gebeurd door onoplettendheid.
Dit kindje is even aan de aandacht van de ouders ontsnapt en dat heeft grote gevolgen gehad.
Je kunt dan niet de tredmolen er de schuld van geven.
Ik heb wel begrepen dat de molen een erg oude versie is en ik ben zo'n oudje nog nergens tegengekomen.
Ik vind dan ook dat de maneges hier ook een rol in spelen.
En daarbij horen kinderen niet op toestellen te spelen die voor paarden zijn bedoeld.
Ik kan me de reactie van de ouders goed voorstellen maar helaas denk ik dat ze weinig kans maken met een wetsregel.
Er vallen ook doden door het spelen met gereedschap e.d. en dat kun je ook allemaal niet verbieden.
Hoe triest het ook is, kinderen horen niet bij een tredmolen te spelen of in de buurt te kunnen komen.
Natuurlijk is het vreselijk wat er is gebeurd en ik wens de ouders dan ook enorm veel sterkte toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:08

Ik ben het eens met hopla.

Ik vind het ontzettend zielig voor het kindje en ook voor alle betrokkenen.

Ik heb de foto bekeken van de molen in kwestie en voor paarden is deze niet gevaarlijk (zodra er eentje stopt met lopen staat het hele ding meteen stil), daarom geloof ik niet dat de manegehouder iets te verwijten valt. Het ding was immers bedoeld om paarden aan te zetten en niet als speeltoestel voor kinderen.

Wat ik dan weer niet kan begrijpen is dat ouders, zelfs na zo'n verschrikkelijk ongeluk, hun kinderen bij diezelfde molen laten spelen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:12

Vind het overdreven om dan opeens al die tredmolens te gaan controleren.
1) het is voor paarden, niet voor kinderen
2) het gebeurd niet maandelijks ofzo, eerste keer dat ik zoiets hoor.

beetje overdreven, snap echt wel dat het zwaar kl*te is voor de ouders.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:17

Sneu voor 't kind maar er horen geeneens kinderen bij zo'n ding in de buurt te komen, maneges kunnen een leuke speelplaats zijn maar niet ongevaarlijk, zo ongeveer alles kan daar gebeuren. Ik snap dat ze door het verdriet om hun kind het liefste al die dingen willen zien verdwijnen, maar het is niet het enigste voorwerp dat levens heeft gekost, zo kan je alles wel verbieden. Ze zijn gewoon voor paarden, niet voor kinderen.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:30

Allereerst, Ik vind het zeer en zeer triest voor de ouders dat ze op deze manier hun kind moeten verliezen.
Mijn mening hierover: kinderen horen niet op een manege te spelen zonder toezicht van hun ouders, als ze een trap van een paard krijgen, moeten dan paarden verwijderd worden van een manege? Het gaat mij te ver dat er tredmolens verwijderd moeten worden omdat er een (vreselijk) ongeluk mee is gebeurd.
Ouders : een manege is geen kinderspeelplaats !

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:01

ik vind het te makkelijk om te zeggen dat een manege geen speelplaats is voor kinderen, ik denk dat 80% van de manegelessen is gevuld met kinderen. Dus dat er kinderen rondlopen op een manege is een feit. Daarnaast kunnen ouders niet altijd 100% toezicht houden op hun kind, vroeg of laat ontsnappen ze een keer aan de aandacht.

Tuurlijk horen kinderen niet in die molen te spelen. Maar zo'n molen zou ook niet in staat mogen zijn een mens te doden. Ik snap eigenlijk niet dat er zoveel mensen zijn die het gewoon vinden dat er zo'n ernstig ongeluk kan gebeuren in zo'n molen, dat zou imo helemaal niet moeten kunnen. Die molens zouden daar een beveiligingsstop of iets dergelijks voor moeten hebben, of de draaiende delen zouden afgeschermd moeten worden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:07

tja.. ook dus is weer een verhaal met 2 kanten..
ik ken ook zo een molen, en inderdaad, als er een paard aan gaat hangen, staat hij stil..
de molen zit inderdaad niet "dicht" en je kunt er dus zo bij...
maar wat ik niet snap: als de molen draaide, dan moeten er toch ook paarden in hebben gestaan?
wat heeft een kind daar dan in de buurt te zoeken??
voor hetzelfde geld was het kind door een paard die in de molen stond van zijn graatje getrapt.... nu was het toevallig de molen en niet het paard...
waar je met dieren werkt heb je altijd risico's... en dat zouden de ouders toch ook moeten weten...
dus laat je kinderen daar niet zomaar rondhangen en overal aan zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:11

Ik vind het heel erg voor de ouders, dat zeker Ja
Maar ze slaan nu wel erg door.

Het is bij een manege of pensionstal geen speeltuin.
Ouders horen gewoon hun kinderen daar elke sec on de gaten te houden.
Als een stapmolem veilig is voor paarden is dat imo genoeg, daar is hij voor bedoeld.

Voor hetzelfde geld was het mannetje geslagen door een paard, dan elk paard maar kluisteren dat op de gang staat?

Sorry, maar de verantwoordign ligt bij de ouders, dat moeten ze niet willen verschuiven op andere dingen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:17

Verschrikkelijk dat dit gebeurd is, maar inderdaad een manege is geen speeltuin. Ik vind wel dat er duidelijke bordjes daar moeten komen want een kind kan daar gewoon zo in lopen en vast komen te zitten. Wel raar dat hij draaide terwijl er blijkbaar geen paard liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:18

Stond in het vorige topic toen niet dat de kinderen hem zelf aan hadden gezet?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:20

runningkawa schreef:
Stond in het vorige topic toen niet dat de kinderen hem zelf aan hadden gezet?

dan vind het eerlijke gezegd helemaal "dom"...
klinkt misschien heel hard.. maar wat waren de ouders in de tussentijd aan het doen?
mij is als klein kind altijd geleerd dat ik overal met mijn handjes af moest blijven.. en al helemaal als het om zulke apparaten gaat...
mijns inziens is er behoorlijk wat fout gegaan als de kinderen hem zelf aan hebben gezet, daar is dat ding niet voor gemaakt en tja.. daar krijg je ongelukken van...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:22

In principe moeten machines toch altijd zo worden beveiligd dat er geen mensen in vast kunnen komen te zitten? Wat mij betreft zou dat los moeten staan van het soort machine en het doel, maar een machine moet gewoon afgeschermd zijn zodat je er niet in kan blijven haken of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:24

viewtopic.php?f=11&t=744222&st=0&sk=t&sd=a

hier staat dat hij ondertussen is aangezet
Idd, dat jongetje zit niet binnen het aanzetten en een sec levensgevaarlijk vast
Als de ouders erbij waren geweest hadden ze dat ding uit gezet en de kindjes op hun donder gegeven en was het klaar geweest.
Nu moesten eerst de kinderen oudere gaan roepen, voordat ze beseffen dat het fout was, ben je misschien al 5 min verder.

nogmaals erg erg triest, maar om dan al die dingen te willen verbieden?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:25

miss_jumpy schreef:
In principe moeten machines toch altijd zo worden beveiligd dat er geen mensen in vast kunnen komen te zitten? Wat mij betreft zou dat los moeten staan van het soort machine en het doel, maar een machine moet gewoon afgeschermd zijn zodat je er niet in kan blijven haken of wat dan ook.

heel eerlijk gezegd denk ik dat zo een molen voor kinderen (hoe belachelijk klinkt dat) veiliger is dan zo een molen met dichte wanden en rekken die ze in Deurne hebben bv.
daar kun je geen kant op, die blijft doorlopen, je zit opgesloten...
en kinderen kruipen overal overheen of onderdoor, dus ook in een afgeschermde molen...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:28

miss_jumpy schreef:

Stap/tredmolens zijn bedoeld om paarden in te zetten, niet om mensen in te zetten.

Ik vind het ontzettend triest voor de ouders dat dit gebeurd is, maar waar twee kijven hebben twee schuld. De molen had wellicht beter beveiligd kunnen worden, maar er hadden ook geen kinderen in mogen spelen. Het apparaat is voor paarden bedoeld, niet als speeltuinobject.

Alle tredmolens verbieden vind ik erg ver gaan, waar trekken we dan de grens? Ik ga mee in de uitspraak: maneges en pensionstallen zijn geen speeltuinen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:29

Kinderen zijn razendsnel en zien geen gevaar. Zelf klom ik als klein meisje bij de kerk op omdat de bal in de dakgoot lag. Boven gekomen vond ik het toch wel erg warm en heb ik staand in de dakgoot even mijn trui uitgedaan en alvast maar naar beneden gegooid. pfffffff ik bedoel maar, nu denk ik, meisje je was stapelgek. Wij woonden naast die kerk, mijn ouders pasten echt goed op, maar toch heb ik op de een of andere manier kans gezien naar boven te klimmen. Wat ik hier mee wil zeggen is dat het ouders niet altijd lukt om kinderen continu in de gaten te houden, en ze het gevaar van bepaalde dingen in te laten zien. Mijn 3-jarige dochter sprong in de sloot toen ze met opa de eendjes stond te voeren. "ik kan wel zwemmen opa" riep ze onderweg. Ja, dat dacht ze, dat kon ze dus niet. Opa een halve hartverzakking..... Het is echt onmogelijk om een kind overal tegen te beschermen en te waarschuwen. De stapmolens verbieden is echt geen optie. De enige manier is m.i. kinderen proberen op tijd voor van alles te waarschuwen op een dusdanige manier dat ze idd het gevaar inzien, dat is de kunst. En ze zo veel mogelijk, en zo goed mogelijk in de gaten houden. Maar voorkomen kun je dit soort ongelukken niet.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:31

Soms krijg ik het idee dat ik het enige kind op de wereld was die alleen mocht buitenspelen terwijl ze nog geen 12 was... en dat was ook op de boerderij en ik zat ook wel eens aan knopjes terwijl ik wist dat dat niet mocht... dat heet grenzen opzoeken.

Gelukkig daarom dat veel landbouw machines zo worden gemaakt dat draaiende delen afgeschermd worden en anders een soort beveiligingsstop krijgen.

En daarom vind ik dat dit soort machines veel veiliger moeten worden gemaakt.

En ik ben het heus met iedereen eens dat een manege geen speeltuin is want ook de paarden zijn gevaarlijk maar denken jullie echt dat kinderen nooit aan de aandacht ontsnappen of ook op wat oudere leeftijd toch rare dingen doen waarvan iedereen dacht dat ze wel zouden snappen dat dat niet mag??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:32

Maar wel voorkomen dat het verkeerd gaat
Opa zal echt je kind niet hebben laten verdrinken Haha!
Hij kon niet voorkomen dat ze erin sprong, ze staan naast je en een seconde later springen ze.
Maar als je daar als volwassene bij bent gebeurd er verder niks ernstigs, als een nat pak.

Als er volwasene in de buurt van de stapmolen waren geweest, was dat mannetje ook niet gestikt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:34

wat mensen thuis doen moeten ze zelf weten... maar dit gebeurde op het terrein van een ander... dan behoor je je kinderen onder controle te hebben lijkt me...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:38

We hebben ook een tredmolen, het draaiende gedeelte is afgesloten met een hek zodat je echt een hele toer uit moet halen om al klimmend terwijl dat ding draait bij het draaiende motortje te komen en dan ook nog eens vast komen te zitten?
Dan ben je echt in mijn ogen heel erg knap.

Het is sneu voor het jongetje en die tredmolen ziet er niet uit zoals de onze nee, maar om nou alle tredmolens te gaan verbieden?
Ze had beter op moeten letten, ze had haar zoontje moeten verbieden er niet mee te spelen, dit is gewoon uit emotie een slachtoffer zoeken.
nee sorry, het is sneu voor het kindje, maar het is niet de schuld van de tredmolen dat het jongetje is overleden. (en al helemaal niet van de onze, als we het toch over verbieden hebben)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:39

Kind heeft niets in de stapmolen te zoeken.. Verschrikkelijk voor de ouders hoor, maar ben haast geneigd te zeggen: Dikke bult....

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:40

Ik heb me ingehouden dat niet te zeggen, maar inderdaad, ik had het bijna opgeschreven. Bloos

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:45

dus als een ouder een keer niet zo goed oplet is het eigen schuld...??
Vreselijk, ik ben blij dat ik wel eens een engeltje op mijn schouder heb zitten in het leven en probeer van dat soort situaties weer te leren.

Maar ik vind het echt heel erg dat sommige mensen zo hard zijn, jullie zullen zelf wel nooit een fout maken??

Ik zeg niet dat tredmolens afgeschaft moeten worden, maar ze moeten gewoon veilig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:46

veilig voor paarden ja...
het is geen draaimolen, diemoeten veilig zijn voor kinderen.
Als daar zoiets zou gebeuren zou ik het heel anders vinden