Weer paarden ingesloten in hoog water

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

Weer paarden ingesloten in hoog water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 22:50

http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/17907/W ... water.html
waldnet.nl

Buitendijks tussen Ferwert en Blija raakten dinsdagavond wederom paarden ingesloten door het hoge water. Rond de klok van 19.00 uur was het hoogste waterpeil bereikt en stonden circa 100 paarden in ruim één meter hoog water.
De brandweer van Ferwert heeft de situatie in ogenschouw genomen en kon al snel de conclusie trekken dat er voor de dieren geen levensbedreigende situatie gaande was. Het waterpeil zakte snel. De paarden trokken net als op 1 november van het afgelopen jaar veel bekijks.
Ook de Pier bij Holwerd trok veel bezoekers, tijdens de vloed sloegen de golven tot over de toegangsweg en kwam de parkeerplaats op de Pier onder water te staan.

Karl66

Re: Weer paarden ingesloten in hoog water

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:02

[NM] > [ON]

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:31

Ik verplaats het door naar VN. Lachen

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:55

Ik snap niet dat er bij een weeralarm nog dieren buitendijks mogen staan.
Waren er ook veulens bij?
Die zullen dan wel een kou hebben opgelopen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 01:12

Je zou denken dat ze na 1 keer wel maatregelen nemen dat t niet weer gebeurt, maar nee....

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 03:13

Alle paarden lopen daar nu buiten uiteraard met hun veulens. En zijn nog een paar merries die daar moeten bevallen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 03:30

Oh dit snap ik echt niet dus Boos!. Die vorige ellende bij Marrum en dan nu weer zoiets. Gelukkig dat het water snel zakte!
Laatst bijgewerkt door Maysie op 27-06-07 03:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 03:31

Hebben ze dan helemaal Niets geleerd van de vorige keer? Ik vind t sneu voor de paarden die wederom de dupe zijn van de laksheid van de mensen, hoevaak moet t nog mis gaan? Of hoeveel erger moet t nog misgaan voor ze t eindelijk eens snappen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 07:10

weer hetzlefde he, moet eerst wat ergs gebeuren voor ze actie ondernemen!
bah!

gelukkig zakte het water snel, en is het nu een gode beslissing geweest. dit had ook anders kunnen aflopen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:04

Ik hoop inderdaad dat water snel zakt, ook voor de andere dieren die nu staan ingesloten. Vraag me af waarom een boer, die weet dat dat stuk bij hevige regenval volloopt ( zal dan toch wel elk jaar zo zijn) zijn vee niet naar ander stuk brengt als paar dagen onophoudelijk regent.
Mijn weilnad staat ook vooraan blank. ik houd goe din gaten, als andere stukken ook nat gaan worden komen ze op andere wei te staan. heeft niks met insluiten te maken, zal hoogstens 15 cm zijn, maar natte voeten is ook niet heel gezond.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:08

marrum was niet de 1e keer hoor, ik kan me nog heel goed beelden herinneren van een groep konik paarden op een eilandje die met bootjes hooi en vers water kregen. Weet alleen niet meer waar dat was

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:09

ik vindt het belachelijk dat ze die paardjes zo maar laten staan Boos! Boos!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:15

Lekker zeg.. geef je dan veel om je paarden of wat Misselijk
Ik snap niet dat mensen dat normaal vinden.. Boos!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:31

Mijn jaarlingen staan daar nu ook buitendijks, gelukkig alleen tussen de winter- en de zomerdijk in. De groep paarden die in het water staat, staat achter het groepje waar mijn jaarlingen in lopen. Normaal gesproken gebeurd dit niet in deze tijd van het jaar.
De groep waar het nu om gaat is een groep jonge dieren (1 en 2 jaar, een paar 3 jarigen) en geen drachtige merries of merries met veulens. Na een half uur was het water alweer gezakt.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:44

Jullie hebben je woordje altijd wel klaar als het om een ander gaat. Normaal gesproken is het nu zomer en kunnen die dieren daar gewoon blijven stan. Onze beesten staan ook dag en nacht op het land weer of geen weer.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:45

nowornever schreef:
Jullie hebben je woordje altijd wel klaar als het om een ander gaat. Normaal gesproken is het nu zomer en kunnen die dieren daar gewoon blijven stan. .

idd, hier ben ik het mee eens....

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:52

ladylay schreef:
nowornever schreef:
Jullie hebben je woordje altijd wel klaar als het om een ander gaat. Normaal gesproken is het nu zomer en kunnen die dieren daar gewoon blijven stan. .

idd, hier ben ik het mee eens....

Maar als mijn dieren het risico lopen om zó in het water te komen staan of om wat voor reden ook risico lopen, gaan die van mij écht wel op een veiliger plek of op stal!!! Boos!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:54

Ben ik het ook mee eens.Er word altijd gelijk een heel drama van gemaakt.Dit is gewoon het werk van de natuur en de natuur is onvoorspelbaar.En het weeralarm?ook niet te vertrouwen,het zou maandag nacht gaan stormen,enz.nix geen storm geweest,was het opeens een dag later weer voorspeld.En wat hoor je s'avonds bij het weerbericht?Er is geen storm geweest maar wel harde wind!!Dieren en natuur zijn één,laat ze toch gewoon hun gang gaan,komt bijna altijd weer goed hoor.Moet je kijken hoe hoog het water in Engeland staat,daar maken ze er geen drama van dat de dieren daar in hoog water staan.Dit is typisch nederland, van een mug een olifant maken.De natuur is keihard,alleen de sterkste dieren zullen overleven.Puur natuur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:55

Met die regenbuien die van het weekend spontaan de lucht uit kwamen vallen stond het halve land al onder water voor je het in de gate had.

Ze waren er snel bij dit keer, maar gelukkig was er geen actie nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:56

ik vind de ophef hier erg overdreven, de paarden hebben een half uurtje in het water gestaan, tja lullig, maar niet levensbedreigend. Er is verder helemaal geen achtergrond info bekend. Liepen de paarden waar ze hoorden te lopen? Had dit stuk normaal droog gebleven of is er niets door gebroken? Weeralarm? Dat wat ingetrokken...
Vind dus wel dat je iets meer info moet hebben om hierover te kunnen oordelen. Vind het gros van de berichten hier dan ook nietszeggende penny reacties.... "sielugh!"
Als Marrum niet gebeurt was, hadden we hier hoogstwaarschijnlijk niks van gehoord, maarja, nederland is media geil, dus wat doe je eraan?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:05

Dit hoor je idd doordat het vorig jaar zo mis is gegaan (en daar waren de paarden naar een hoger stuk gehaald, echter doordat ze 's nachts met helicopters af en toe kwamen overvliegen om te kijken, zijn die paarden weer teruggelopen naar hun uode, vertrouwde stuk...).
Alleen in hoge uitzonderingsgevallen, loopt het land hier in de zomerperiode onder, een paar jaar geleden ook in een situatie als deze, alleen hoorde je daar niets over.

Denk je echt dat paardeneigenaren met opzet hun paarden dit gevaar laten lopen? Nee, ik ook niet. Mijn 2 jaarlingen hadden geluk dat ze net 2 weken geleden weer tussen de zomer en winterdijk waren gezet, en dus nu droge voeten hielden.
Ik ben maandag nog wezen kijken vanwege de stormwaarschuwing, maar er was niets aan de hand. Dat het water gisteren (een half uur) hoog heeft gestaan is erg vervelend, maar er was controle en geen bedreigende situatie.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:06

Rolleyes

Tsja ik vind gewoon dat ze die dieren niet meer daar neer moeten zetten.
Wat een risico neem je

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:15

gohya schreef:
Ben ik het ook mee eens.Er word altijd gelijk een heel drama van gemaakt.Dit is gewoon het werk van de natuur en de natuur is onvoorspelbaar.En het weeralarm?ook niet te vertrouwen,het zou maandag nacht gaan stormen,enz.nix geen storm geweest,was het opeens een dag later weer voorspeld.En wat hoor je s'avonds bij het weerbericht?Er is geen storm geweest maar wel harde wind!!Dieren en natuur zijn één,laat ze toch gewoon hun gang gaan,komt bijna altijd weer goed hoor.Moet je kijken hoe hoog het water in Engeland staat,daar maken ze er geen drama van dat de dieren daar in hoog water staan.Dit is typisch nederland, van een mug een olifant maken.De natuur is keihard,alleen de sterkste dieren zullen overleven.Puur natuur!

Beetje ongenuanceerd naar mijn mening...
De paarden staan tussen hekken, sloten etc. opgesloten en de situatie is dus nauwelijks nog te vergelijken met het leven in de vrije natuur en het gegeven dat de sterksten zullen kunnen overleven... Ik zou me er persoonlijk niet lekker bij voelen wanneer mijn paard buitendijks zou staan wanneer er storm voorspeld wordt, maar goed, dat is persoonlijk. Er is genoeg grasland binnen de dijken, wel zo veilig.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:20

hopla schreef:
Ik snap niet dat er bij een weeralarm nog dieren buitendijks mogen staan.
Waren er ook veulens bij?
Die zullen dan wel een kou hebben opgelopen.

Ja, dat snap ik dus ook helemaal niet.. Het is nu al 2 keer gebeurd, en dat is al 2 keer te veel... Scheve mond

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:25

oeps... hoe laat was dit?
om 21:00 stonden wij nog op die pier....