Citaat:
14 juni is er bij ons een klein wonder geschied, onze pony merrie Wisper (Keur, prestatie sport, liep Z1 tussen de paarden met mij) is bevallen van een kerngezonde ponytweeling.
Het mooie aan het verhaal is dat we vorig jaar net als elk jaar naar de hengstenshow van het NRPS gingen.
Omdat het NRPS 25 jaar bestond hadden zij een leuke actie bedacht.
Als je de best bewegende paarden- en ponyhengst kon raden en je werdt uitgeloot, kon je een gratis dekking winnen!
Het geluk stond aan mijn zijde en we wonnen de gratis dekking van Di Caprio du Bois.
Dit is één van de zeer goede sportponyhengsten uit de stal van fam. van de Bosch van stoeterij du Bois.
Di Caprio du bois is een afstamming van Fs Don't Worry, een ponyhengst die onder Janna Freund in Duitsland in het Prix st. George loopt tussen de paarden.
Moeder Camilla du Bois is Keur, preferent en stant af van de zeer bekende Carina, Keur, preferent, prest. fok& fok.
Een hengst met een prachtig papier dus.
We hadden alleen 1 probleem, Wisper kreeg geen gerijpt eitje en kreeg helaas ook nog een ontsteking in de borst erbij.
Nadat mijn schoonvader het bijna wilde opgeven (omdat het al zo laat in het seizoen was) wilde ik het nog 1x proberen en wonder boven wonder was Wisper drachtig!
We hebben haar laten scannen en daar werd verteld dat er maar 1 bevrucht eitje zat....
( we laten Wisper altijd scannen, omdat ze al eerder een tweeling zou hadden gekregen, maar dat hebben we toen weg laten halen)
Het was dus een extra verrassing dat er twee veulens kwamen!
Wisper is van mijn schoonvader Jan Buur, hij heeft de merrie zelf gefokt en haar moeder hebben we ook nog op stal staan. (in totaal 4 generaties)
Het eerste veulen dat Wisper kreeg was Buur's Noura (Gomel x Eagle), met dat merrieveulen aan de voet werd Wisper NH kampioen op de keuring in Assendelft in 2001.
Het jaar erop heb ik ABOP mogen doen omdat Wisper een ongeluk kreeg en dus even uit de roulatie was.
Ik (leonie Buur, schoondochter van Jan Buur) reed zwanger onze ABOP terwijl Wisper drachtig was van haar tweede veulen, we hebben het dus met z'n 4e gedaan.
Het 2e veulen is Buur's Palusha een merrie uit Painted Black x Eagle.(2003)
Zij is al jeugdkampioen geweest van NH, ZH en Utrecht in 2005.
En vorig jaar stond ze reserve kampioen van de 3 jarige stermerries op de Nationale Keuring te Ermelo.
Zij draagt dit jaar voor het eerst een veulen van Kasparow (dat is dus de 4e generatie).
Het 3e veulen is Buur's Bo Jangles een fantatisch mooi veulen uit Wisper en Isarco.(2005)
Dit veulen werd eerste van de merrieveulens van NH,ZH en Utrecht en mocht ook weer naar de nationale keuring.
Dezelfde zomer werden we gebeld door de fokker van Isarco of Bo Jangles te koop stond en zodoende hebben we haar verkocht aan deze mensen.
We hopen dat ze het goed gaat doen als keurings- en fokmerrie.
4e veulen is Buur's Dior, weer een merrieveulen uit Di Caprio du Bois.(2006)
Een verschrikkelijk braaf en mooi veulen, die we hebben verkocht naar Groningen.
De nieuwe eigenaren zijn er erg blij mee en ze gaat als ze er klaar voor is, de sport in.
Het 5e en 6e veulen zijn dus de tweeling.(2007)
De eerste is een hengstje en heet Buur's D-Jay, Di Caprio du Bois x Eagle.
En het tweede is een merrieveulen en heet Buur's J-Lo, Di Cario du Bois x Eagle.
2 voor de prijs van géén dus!