Overgewicht nu ook een plaag voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Overgewicht nu ook een plaag voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 17:46

http://www.hetbelangvanlimburg.be/nieuw ... t.asp?art={277D4748-F282-4857-BAA7-2C0F026EA189}
hetbelangvanlimburg.be

Niet alleen de mens wordt geplaagd door de samenlevingskwaal die overgewicht heet: want de Sunday Telegraph heeft ontdekt dat overgewicht nu ook al toeslaat in de dierenwereld. Om precies te zijn bij de paarden, die volgens dierenartsen ook steeds vaker aan obesitas lijden, wat ook voor hen gezondheidsrisico's inhoudt.

Volgens Henry Tremain, van de Britse vereniging voor dierenartsen, "maken mijn leden steeds vaker melding van overgewicht, zowel bij paarden als bij pony's". De oorzaken die de artsen signaleren lopen paralel aan die bij mensen: te weinig beweging en te veel eten.

Ook de klimaatsverandering speelt in dit geval echter een rol, want daardoor staat er tijdens de (warmere) winters meer eetbaar gras in de wei. En in die tijd van het jaar heeft een paard juist minder voedsel nodig. Ook de gevolgen van deze obesitasgolf lijken sterk op die bij mensen: aandoeningen als hart- en longziektes, een vorm van "paarden-diabetes" en steeds meer gevallen van laminitis, een hoefziekte. Dat alles heeft ertoe geleid dat naar schatting maar liefst 80 procent van de 700.000 paarden in het Verenigd Koninkrijk te zwaar is.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Overgewicht nu ook een plaag voor kleuters en voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 17:47

Citaat:
10/06 Overgewicht nu ook een plaag voor kleuters en voor paarden

Volgens een nieuwe Britse studie dreigt het gewichtsprobleem in de samenleving de komende tijd nog erger te worden. Want maar liefst een op de vier kinderen die sinds 2000 werden geboren, vertoont op driejarige leeftijd al tekenen van overgewicht.

Het "health survey for England", het grootste onderzoek van dit soort, geeft volgens de krant aan dat van de kleuters van drie jaar zo'n 18 procent te zwaar is en 5 procent echt kampt met obesitas. Dat betekent dat een kwart van die peuters al te zwaar is, met alle gevaren vandien voor de gezondheid.

De nieuwe cijfers bevestigen dat dit probleem in omvang blijft toenemen, want bij een onderzoek in 1995 was nog minder dan 20 procent van de heel jonge kinderen te zwaar. Of om te spreken met Tim Cole, hoogleraar aan het Instituut voor Kindergezondheid van het Londense University College, "is het zowel erg belangrijk als erg zorgwekkend dat kinderen van die leeftijd al dik zijn en kennelijk steeds dikker worden".

Maar niet alleen de mens wordt geplaagd door deze samenlevingskwaal. Want de Sunday Telegraph heeft ontdekt dat overgewicht nu ook al toeslaat in de dierenwereld. Om precies te zijn bij de paarden, die volgens dierenartsen ook steeds vaker aan obesitas lijden, wat ook voor hen gezondheidsrisico's inhoudt.

Volgens Henry Tremain, van de Britse vereniging voor dierenartsen, "maken mijn leden steeds vaker melding van overgewicht, zowel bij paarden als bij pony's". De oorzaken die de artsen signaleren lopen paralel aan die bij mensen: te weinig beweging en te veel eten.

Ook de klimaatsverandering speelt in dit geval echter een rol, want daardoor staat er tijdens de (warmere) winters meer eetbaar gras in de wei. En in die tijd van het jaar heeft een paard juist minder voedsel nodig. Ook de gevolgen van deze obesitasgolf lijken sterk op die bij mensen: aandoeningen als hart- en longziektes, een vorm van "paarden-diabetes" en steeds meer gevallen van laminitis, een hoefziekte. Dat alles heeft ertoe geleid dat naar schatting maar liefst 80 procent van de 700.000 paarden in het Verenigd Koninkrijk te zwaar is.

Veeartsen gebruiken een schaal van 1 tot 5 om het gewicht van een paard te meten en volgens Samantha Lewis van de Internationale Liga voor de Bescherming van Paarden (ILPH) kreeg de overgrote meerderheid van de paarden twintig tot dertig jaar geleden een voldoende en was het toen een zeldzaamheid als een paard een score had van 4 of 5. Nu is het gemiddelde echter opgelopen tot 4, en zijn zelfs echt dikke paarden (een 5) niet ongewoon meer.

Volgens ms. Lewis is dat een gevolg van het feit dat mensen té veel houden van hun paard en het daarom te veel eten geven. "Een bijkomend probleem is dat het bij een paard minder zichtbaar is als het te zwaar wordt dan bij een mens of een kleiner dier. Maar de gezondheidsrisico's op langere termijn zijn veel ernstiger dan bij een te mager paard".

wsundayl

Re: Overgewicht nu ook een plaag voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:53

Sta niet echt te kijken van dit bericht. Zie het al geruime tijd om me heen en ook hier op Bokt. Veel mensen vinden dat een paard wel dik mag zijn, zeker als het een ponyras betreft.

Net zoals honden en katten die ook al jaren steeds dikker worden en waar er ook meer van komen.

Mensen willen graag het goede doen voor hun dier en overvoeren ze te veel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:56

Inderdaad, honden en katten worden ook steeds dikker Scheve mond.

Veel paarden zijn trouwens te dik, zonder dat de eigenaar het door heeft. Meeste mensen zien toch graag een mooi rond paard.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 17:57

Mee eens Ja Mijn paard was nooit "rond" te krijgen, maar was wel redelijk mooi op gewicht. Zijn ribben zag je niet maar je voelde ze wel. Toch kreeg ik dan commentaar van mensen dat ze hem nog wat ronder zouden willen zien, terwijl al dat gewicht ook weer op de benen aan komt.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:58

verbaast me totaal niet eigenlijk.
veel paarden worden tegenwoordig ontzettend vertroeteld alsof het kinderen zijn. Niet alleen paarden overigens, je ziet ook steeds meer dikke honden en katten.
ergens is er ook veel onwetendheid wat voedingsbehoefte betreft, maar dat geld niet alleen voor de dieren ook voor de mensen toch?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:04

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:06

Tsja, ik heb altijd geleerd dat je best de ribben van een paard een beetje mag zien, maar inderdaad roepen veel mensen dan: oei wat issie mager. Het valt me bij de wat "vollere" paarden op dat de bijbehorende amazones ook niet echt mager zijn, zou er een relatie bestaan???

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:10

pjortrg.... dat verband tussen vollere paarden en eigenaars bestaat denk ik zeker...
mensen zie elf graag eten geven hun huisdieren ook graag wat extras....
dit zie je ook heel erg bij honden... dikke baas... dikke hond

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:12

Ik heb een fjord, deze word door mij expres niet te dik gehouden. Hij mag maar een paar uur per dag op de wei omdat hij anders te veel aankomt. Hij krijgt daarbij wel voldoende voer om genoeg energie te behouden voor de trainingen.

Maar het verbaasd me niks, ik zie inderdaad in de buurt bij ons behoorlijk wat stevige paarden staan.

In mijn ogen is mijn fjord niks te dik meer, hij is het wel geweest toen ik hem kocht Tong uitsteken

Ik ben echter een stevige amazone, maar mijn paard houd ik toch echt wel slank hoor Knipoog

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:16

Tallie_Ho schreef:
Ik ben echter een stevige amazone, maar mijn paard houd ik toch echt wel slank hoor Knipoog

gelukkig maar!
Jou draagt hij maar een deel van de tijd. Zijn eigen gewicht moet hij de hele dag meetorsen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:18

Pikeur schreef:

Een klassiek voorbeeld!

Mijn inziens is er te weinig kennis bij mensen die hun paard zo dik hebben.. Het spijt me. Een echte paardenkenner weet dat te dik zijn gewoon absoluut niet goed is! En die weet hoe hij moet voeren. Daar ligt het vaak ook aan.

Op Bokt zie je regelmatig mensen met te dikke paarden, als je daar wat van zegt krijg je dingen als: "Ja maar hij had een blessure!" Of weet ik wat nog meer.

Mensen alsjeblieft! Hou je paard in een gezonde conditie, het is echt absoluut ongezond als ze zo dik zijn!!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:23

ja, ik heb gelukkig nu eindelijk een stalling die royena niet te dik laat worden in de zomer Haha! Go jij! Go jij!
voorheen was ze altijd te dik,... al zij ik elke keer dat ze niet zo veel voer moest... Ziek
dus het licht ook niet altijd aan de eigenaar in dit geval.

maar ik ben het wel enorm eens met het bericht, er zijn zooo veel dieren te dik... das gewoon niet gezond.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:24

Dit is heel herkenbaar; op onze pensionstal hadden twee zussen een Arabische ruin staan en een Arabische merrie; doordat de meiden beide kinderen hadden kwamen ze ongeveer drie keer per week. Vanuit een soort schuldgevoel in verband met te weinig tijd (?) gaven ze de paarden naast het voer 6 voedingssupplementen, broccoli, bloemkool, aardappelschillen etc...

De paarden waren moddervet en toen 1 vd twee kreupel werd in de schouder werd het genezingsproces vertraagd door overgewicht. De smid en de paardenarts waarschuwden hen dat ze de paarden konden kapotvoeren... Ze werden twee keer in de week ongeveer 25 minuten gereden (dan hadden ze gewerkt) en moesten 's nachts binnen blijven want de merrie zou bang zijn in het donker...Ze stonden dus relatoef vrij veel stil.

Toen de ruin 's nachts sloeg tegen de deur (hij was echt geobsedeerd door voedsel) weigerde ik hem te voeren en toen dreigden ze te vetrekken; de ruin zou tekort komen, ik moest hem voeren als hij er om vroeg.

De paarden waren beiden zeer stijf. Bezoekers vroegen of de ruin een hoogdrachtige merrie was!...

Volgens mij denken eigenaren dat ze hun paarden op die manier goed doen, maar ik denk dat het eingelijk een vorm van mishandeling is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:36

Echt te vet is, vind ik, ook dierenmishandeling inderdaad. Als je soms van die veeeeel te dikke hondjes ziet.. die zitten zichzelf zo in de weg Verdrietig

Er zullen vast ook paarden zijn, waarbij het zo gesteld is. Vreselijk!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:38

Ik zie ook wel veel dikke paarden, maar dit onderzoek is van het VK en ik vermoed dat het daar nog wel een stukje erger is.
Ik ben daar vaak op vakantie geweest en ging dan ook een stukje paardrijden. Heb daar nog geen slank paard gezien, alle paarden waren moddervet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:40

Ja, dat is ook bij een hoop hondjes het geval. Het schijnt dat dikke honden een veel minder lange levensverwachting hebben! Als de paardeneigenaren die hun paard echt overvoeren verteld zou worden dat hun paarden ernstig ziek zouden kunnen worden door vetzucht, zouden ze dan misschien wakker geschud worden?.. Oja, iemand had gemaild dat de eigenaren van dikke paarden vaak zelf ook aan de zware kant waren; bij de zusjes was dat ook zo. Toeval?... Bloos

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 18:43

Ik schrik er wel van dat het in het VK maar liefst 80% van de paarden is. Ik had niet zo'n hoog cijfer verwacht eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:44

Ik zat eigenlijk al een tijdje te wachten op een dergelijke berichtgeving. Clown

Geen verrassing voor mij, ook van de 80% schrik ik niet, alhoewel ik ook moet zeggen dat ik steeds meer stal- en paardeneigenaren (in NL dan natuurlijk) tegenkom die er erg goed op letten !
Juist doordat er de laatste jaren al veel aandacht aan is besteed in de media denk ik.

In de UK heb je natuurlijk veel ponyrassen die dik worden van lucht. Ook bij de welsh is het een gewoonte om ze veel te vet te voeren. "Keuringsconditie" wordt dat dan genoemd, of in een enkel geval "overconditie".
Een welsh pony die in een goede conditie wordt getoond, wordt achteraan gezet, met de opmerking dat deze in "sportconditie" verkeerd. Gelukkig zijn ze in GB al van plan daar iets aan te doen d.m.v. een 'Fit for the future' rubriek.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:49

Toch denk ik dat de Britten qua ervaring met paarden en het leven met hen- veel dichter bij het paard staan dan wij Nederlanders.

Toen ik daar met renpaarden werkte, viel me op hoe afgetraind de paarden waren; de Volbloeds zagen er qua conditie veel beter uit dan in NL bij Duindigt...

Ook op de maneges stonden de paarden veel buiten en werden in grotere boxen gehouden.

Zouden ze daar echt dikker zijn dan in NL?!? Of liggen de criteria in NL lager m.b.t. onderzoek naar vetzucht bij paarden?

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:53

Iedereen word dikker, dus ook de dieren inderdaad. Nu moet ik toegeven wij hebben zelf een dikke kat die de hele dag geen poot verzet en alleen maar eet.. mijn paard is voor een IJslander netjes op gewicht en de rest van de paarden bij ons zijn ook allemaal netjes op gewicht maar worden dan ook bijna elke dag getraind en het voer is goed afgestemd op het werk, ook de weidegang is beperkt. Daar staan ze een paar uurtjes en verder in het zand.
Maar 80% is veel..

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:07

Mij valt het ook erg veel op. Maar ik zal maar niet te veel commentaar geven aangezien één van onze ijslanders erg dik is.. Dat is er al lángzaam aan het afgaan. Voor de rest zien onze andere paarden er redelijk goed uit. Het blijft natuurlijk oppassen geblazen! Verder zijn onze honden prima op gewicht en onze katten ook. Maar er zitten er een paar tussen die echt moddervet zijn/worden Clown

Verder zie je het inderdaad steeds meer dieren die echt dik zijn. Honden die ze aan het uitlaten zijn en nouwelijks op hun benen kunnen staan Erg triest.. We proberen in ons pension de mensen er héél voorzichtig op aan te spreken. Als ze zoiets zeggen van: 'ja, vind je? Dat vonden wij ook al.' en we geven ze dan wat info hoe het ''beter'' kan.. Maar je hebt ook mensen die zeggen: 'ja, ziet er goed uit he?'. Dan weet je al genoeg en kun je beter je mond houden..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:11

Tsja, je ziet het overal om je heen. Mijn paard is nooit te dik geweest, pony's ook niet --> maar die *(%$# shetlanders!! Ik krijg ze níet slank. 's morgens en 's avonds mogen ze anderhalf uur op de wei en tóch vet worden hè. Ik troost me maar met de gedacht dat ze er veel erger uit zouden zien wanneer ze 24/7 stonden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:25

Ach, als ze maar niet hoefbevangen raken, toch? Soms jaag ik onze Shetjes door de wei en er loopt er een voor de wagen, je moet toch wat, niet waar?... Wij proberen het ook te voorkomen door ze zo veel mogelijk op zand te houden en ze beperkt ruwvoer te geven, maar..,Ze kijken en ze groeien, echt idioot!... Frusty Frusty Frusty

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:42

Ik denk er ook vaak over. Overgewicht is voor dieren net zo slecht als voor mensen. Mijn paard staat nu ook aan aantal uur op de wei 5 a 6 dagen p.w en met warm weer trainen we minder hard. Ze wordt nu iets ronder maar dik zeker niet. Toch ga ik nu zorgen dat ze niet dik wordt. Ik vind dat je voor je paard moet denken die beesten eten wel hoor.