Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:10/06 Overgewicht nu ook een plaag voor kleuters en voor paarden
Volgens een nieuwe Britse studie dreigt het gewichtsprobleem in de samenleving de komende tijd nog erger te worden. Want maar liefst een op de vier kinderen die sinds 2000 werden geboren, vertoont op driejarige leeftijd al tekenen van overgewicht.
Het "health survey for England", het grootste onderzoek van dit soort, geeft volgens de krant aan dat van de kleuters van drie jaar zo'n 18 procent te zwaar is en 5 procent echt kampt met obesitas. Dat betekent dat een kwart van die peuters al te zwaar is, met alle gevaren vandien voor de gezondheid.
De nieuwe cijfers bevestigen dat dit probleem in omvang blijft toenemen, want bij een onderzoek in 1995 was nog minder dan 20 procent van de heel jonge kinderen te zwaar. Of om te spreken met Tim Cole, hoogleraar aan het Instituut voor Kindergezondheid van het Londense University College, "is het zowel erg belangrijk als erg zorgwekkend dat kinderen van die leeftijd al dik zijn en kennelijk steeds dikker worden".
Maar niet alleen de mens wordt geplaagd door deze samenlevingskwaal. Want de Sunday Telegraph heeft ontdekt dat overgewicht nu ook al toeslaat in de dierenwereld. Om precies te zijn bij de paarden, die volgens dierenartsen ook steeds vaker aan obesitas lijden, wat ook voor hen gezondheidsrisico's inhoudt.
Volgens Henry Tremain, van de Britse vereniging voor dierenartsen, "maken mijn leden steeds vaker melding van overgewicht, zowel bij paarden als bij pony's". De oorzaken die de artsen signaleren lopen paralel aan die bij mensen: te weinig beweging en te veel eten.
Ook de klimaatsverandering speelt in dit geval echter een rol, want daardoor staat er tijdens de (warmere) winters meer eetbaar gras in de wei. En in die tijd van het jaar heeft een paard juist minder voedsel nodig. Ook de gevolgen van deze obesitasgolf lijken sterk op die bij mensen: aandoeningen als hart- en longziektes, een vorm van "paarden-diabetes" en steeds meer gevallen van laminitis, een hoefziekte. Dat alles heeft ertoe geleid dat naar schatting maar liefst 80 procent van de 700.000 paarden in het Verenigd Koninkrijk te zwaar is.
Veeartsen gebruiken een schaal van 1 tot 5 om het gewicht van een paard te meten en volgens Samantha Lewis van de Internationale Liga voor de Bescherming van Paarden (ILPH) kreeg de overgrote meerderheid van de paarden twintig tot dertig jaar geleden een voldoende en was het toen een zeldzaamheid als een paard een score had van 4 of 5. Nu is het gemiddelde echter opgelopen tot 4, en zijn zelfs echt dikke paarden (een 5) niet ongewoon meer.
Volgens ms. Lewis is dat een gevolg van het feit dat mensen té veel houden van hun paard en het daarom te veel eten geven. "Een bijkomend probleem is dat het bij een paard minder zichtbaar is als het te zwaar wordt dan bij een mens of een kleiner dier. Maar de gezondheidsrisico's op langere termijn zijn veel ernstiger dan bij een te mager paard".
Tallie_Ho schreef:Ik ben echter een stevige amazone, maar mijn paard houd ik toch echt wel slank hoor
Pikeur schreef: