Regels voor opslag van vaste paardenmest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Regels voor opslag van vaste paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 17:51

http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=77821
agriholland.nl

Ondernemers die meer dan 7 paarden houden worden binnen de Wet milieubeheer gezien als bedrijfsmatige houder van dieren. Bij minder dan 50 dieren is de ondernemer meldingsplichtig op grond van het Besluit landbouwbedrijven milieubeheer. Er hoeft dan geen milieuvergunning aangevraagd te worden voor opslag van vaste mest. Er geldt wel een maximum ten aanzien van de opslag tot 60 m3 vaste mest.

Ondernemers die wel een milieuvergunning moeten aanvragen moeten de mest die op het bedrijf wordt geproduceerd langer dan een half jaar kunnen opslaan via een mestdichte voorziening met opstaande randen. Opslag van mest langer dan 2 weken maar korter dan een half jaar mag alleen wanneer dat gebeurt boven een absorberende laag van 15 centimer met een organische stofgehalte van 25%. Dat kan bijvoorbeeld een turflaag zijn.

Een mestopslag moet minimaal 100 meter van woningen en gevoelige objecten in de bebouwde kom liggen. Voor buiten de bebouwde kom ligt die afstandsgrens bij 50 meter. Als dat niet lukt moet de mest worden opgeslagen in containers die minimaal eenmaal per twee weken worden afgevoerd.

jolanda10

Re: Regels voor opslag van vaste paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:56

En spreekt deze nieuwe wet ook over minder dan 7 paarden, of zijn hier geen regels voor.

Mag je met minder dan 7 paarden wel overal je mest neerleggen en is de stank'cirkel' van 100 mter dan ook niet van toepassing?

Weet iemand hoe dat voor deze aantallen is geregeld?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:02

Ik snap dit niet zo goed als nieuwtje.
Wat hier in dit bericht staat, was al zo.... Op www.minlnv.nl kan meer info gevonden worden voor degene die dat interesseert.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:13

wij hebben er nu uhm 6 op stal en gooien het achter de bak neer en dan rijd de boer het ooit uit als die zin heeft dat mag wel toch ? niemand heeft er last van haha

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:19

jolanda10 schreef:
En spreekt deze nieuwe wet ook over minder dan 7 paarden, of zijn hier geen regels voor.

Mag je met minder dan 7 paarden wel overal je mest neerleggen en is de stank'cirkel' van 100 mter dan ook niet van toepassing?

Ik vind het ook nogal onduidelijk.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:09

ze maken het ook steeds moeilijker Scheve mond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:27

Citaat:
Een mestopslag moet minimaal 100 meter van woningen en gevoelige objecten in de bebouwde kom liggen. Voor buiten de bebouwde kom ligt die afstandsgrens bij 50 meter. Als dat niet lukt moet de mest worden opgeslagen in containers die minimaal eenmaal per twee weken worden afgevoerd.

jolanda10 schreef:

Dat is een heel goed punt wat je daar aankaart, die idd voor veel paarden-aan-huis mensen relevant zal zijn.
*gaat boompjes om de mestpunt planten zodat ie niet te zien is vanaf de weg*

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:00

ja en die 100 meter is ook al zo realiseerbaar.... Gaaaap zelfs als je 'buiten' woont wordt dat lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:01

Buiten is het 50 Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:08

En is dat dan tot aan de erfgrens of tot aan de bewoning (dus het huis) en valt je eigen huis daar ook onder ??

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:09

Cayenne schreef:
Ondernemers die meer dan 7 paarden houden worden binnen de Wet milieubeheer gezien als bedrijfsmatige houder van dieren.

Ik vraag me af hoe ze hier aan komen, in de Wet milieubeheer is dit namelijk niet geregeld.
Ik ga dit deze week even uitzoeken op m'n werk.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:10

DubbelDun schreef:
En is dat dan tot aan de erfgrens of tot aan de bewoning (dus het huis) en valt je eigen huis daar ook onder ??

Eigen huis in ieder geval niet, ik geloof dat het tot de huis van derden is (dus niet garage o.i.d.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:10

*gaat morgen stappen tellen tot de buren*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:22

Dat haal ik wel, gelukkig Ja
Maar heb er ook maar 3 staan, op 3 hectare, of maakt dat allemaal niet uit hoeveel grond je hebt?
Lijkt me namelijk ook nog een verschil

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:24

Ik heb net vandaag een stukje getypt bij Wiki over een milieu vergunning. Uit jurispundentie is gebleken dat ook de perceelsgrootte meetelt.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:22

Zwaar frustrerend die nieuwe mestwet.
Niemand weet wat er precies wel en niet mag, niemand weet waar naar toe, alle mesttransporteurs zitten met hun handen in het haar, een groot zooitje.
Dan nog de toestanden met niet nagekomen afspraken, door mestboeren, voor het eerst mijn rechtsbijstand ingeschakeld, getver. Echt een strontzooi.
Handen vol met geld kost het, en veel ellende.
Terwijl iemand met 6 paarden niets hoeft te doen. Pfffffff

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:32

Ik voel met je mee, maar hier moest ik toch wel even om lachen Haha!
Gerner schreef:
Echt een strontzooi.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:37

Wat een gedoe allemaal zeg.
Wanneer komt er dan ook eens iemand die nou presies uitlegt wat nou WEL en NIET mag?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:54

Ai dan heeft stalhouder een probleem. Zij wonen buitenaf maar met 2 boerderijen onder een kap. En hebben er net meer dan 7. Maffe regel.

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:11

Wat de agrarische sector wel dan niet meemaakt met al die regels.... Als je ze overtreedt dan zijn de boetes (naar horen) niet mis. En zie dan maar met de strenge regels om te gaan.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:08

karuna schreef:
Ai dan heeft stalhouder een probleem. Zij wonen buitenaf maar met 2 boerderijen onder een kap. En hebben er net meer dan 7. Maffe regel.

Blijkbaar is er geen mestbeleid als je hobbymatig paarden houd. Dit hieronder staat op de site van LNV.
En hier staan weer geen aantallen paarden genoemd alleen maar beroeps- of hobbymatig, lekker duidelijk allemaal......... NOT! Ziek

Citaat:
Paarden in het mestbeleid Mest van paarden die u bedrijfsmatig houdt voor winst- of gebruiksdoeleinden, zoals paarden op maneges, vallen onder de bepalingen van de Meststoffenwet. De mest van deze paarden wordt gezien als ´dierlijke mest´ zoals dat gedefinieerd is in de Meststoffenwet. Houdt u paarden hobbymatig, of voor educatieve doeleinden? Dan vallen deze paarden niet onder de nieuwe wet. En hoeft u niet verder te lezen.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:15

En hoe zit het met hobyyisten met meer dan 7 paarden? Ik ken mensen die geen ondernemer zijn, maar normale werknemers, maar die wel meer dan 7 paarden hebben, als hobby. Vallen die nu onder de regels of niet???

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:19

jolanda10 schreef:
karuna schreef:

Blijkbaar is er geen mestbeleid als je hobbymatig paarden houd. Dit hieronder staat op de site van LNV.
En hier staan weer geen aantallen paarden genoemd alleen maar beroeps- of hobbymatig, lekker duidelijk allemaal......... NOT! Ziek

Citaat:
Paarden in het mestbeleid Mest van paarden die u bedrijfsmatig houdt voor winst- of gebruiksdoeleinden, zoals paarden op maneges, vallen onder de bepalingen van de Meststoffenwet. De mest van deze paarden wordt gezien als ´dierlijke mest´ zoals dat gedefinieerd is in de Meststoffenwet. Houdt u paarden hobbymatig, of voor educatieve doeleinden? Dan vallen deze paarden niet onder de nieuwe wet. En hoeft u niet verder te lezen.

He, dat is even boeiend de laatste regel. Ik vind mijn bedrijf, een manege n.l. niet een bedrijf die vooral winstgevend moet zijn. Paarden zie ik niet als gebruiksvoorwerp. Ik zie mijn lessen en paarden vooral bedoeld als een educatieve bezigheid. Leren van een paard en leren hoe jezelf bent. Vanuit het luisteren naar een paard dus meer te weten komen over jezelf. Net als laatst een artikel over iemand die paardrijlessen geeft, wat vergoed werd door het ziekenfonds. Doordat zij mensendiecktherapie met behulp van paarden geeft. Deze laatste regel biedt perspectieven. Ik ga dit zeker uitzoeken.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:20

Ah. het antwoord was sneller dan ik Lachen Nou, dan mag je dus als hobbyist ook 50 paarden hebben en nog buiten de regels vallen? Lijkt me ook niet erg logisch. Of gaan ze ervanuit dat je als hobbyist niet meer dan 7 paarden hebt? mmm Als je fokt en je fokt het jonge spul zelf op, zit je er zo boven.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:31

Zo zit Nederland gewoon in elkaar. Jaren geleden waren de boeren aan de beurt. Nu de meeste failliet zijn, of een einde hebben gemaakt aan hun leven, zijn nu de manege's aan de beurt. Bij paarden valt denken ze meer te halen. Foute conclusie trouwens,
Mensen met paarden hebben een hemel op aarde, komen ze te sterven, dan valt er niets meer te erven.