Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Studentes van het agrarisch onderwijscentrum AOC in Enschede hebben dé oplossing bedacht voor het voortdurend knappen van paardenhalsters: een onbreekbare halster met veiligheidsclip.
"Bij een beetje stal gaan er soms wel drie op een dag kapot", zeggen Kelly Leurink en Ingrid Wevers. "Eén zo'n ding kost de hele wereld niet, maar als je het over een heel jaar bekijkt, kan het behoorlijk in de papieren lopen."
De acht studenten zochten aan het begin van hun examenjaar naar een product om de wereld te veroveren. Medestudente Clarissa van der Poel kwam met een kapot halster aan. De zoveelste voor de amazone uit Lonneker. "Daar waren we dus snel uit", lacht Maaike Temmink uit Neede. "Een onbreekbaar halster. Dat moest het worden."
De merknaam van het halster is Safina, Esperanto voor 'oneindig'. Het halster is vervaardigd van autogordels van de sloop en ringen van het Water- en Touwcentrum. Bij de sociale werkvoorziening SWB wordt het halster in elkaar gezet, nadat de studenten eerst zelf het stikwerk hebben gedaan. Bij de ontwikkeling draaide alles om de veiligheid van het paard.
"Je kun wel een onbreekbaar halster maken voor een iets te wild paard, maar als het dier ergens aan blijft hangen moet het zichzelf uiteindelijk wel los kunnen trekken", leggen de jonge ondernemers uit. Daarvoor werd met behulp van de technici van het Hengelose Thales een veiligheidsclip ontwikkeld die de leidsel met de halster verbindt.
"In de clip zit een breekbout die bij vijfhonderd kilo knapt", leggen de meiden uit. "Dat is een veilig gewicht voor een paard in paniek. Het halster kan meer dan het dubbele hebben, dus dat blijft heel. Bij het product zitten twee gratis breekbouten. En een nieuwe kost niet erg veel."
Afgelopen weekeinde waren ze met hun uitvinding aanwezig op de Achterhoekse Paardedagen in Zelhem. "In Zelhem hebben we meer contacten weten te leggen", zegt Femke Buurema uit Epse. De studentes hopen dat het halster een kassucces wordt.
De prijs ligt rond het dubbele van een gewoon halster in de hogere prijsklasse dat zo'n 25 euro kost. "Het ligt er een beetje aan hoeveel halsters een stal afneemt. Want dat is wel de markt waar we op mikken. Natuurlijk maken we ze ook voor een particulier. Eén keer een halster kopen en dan nooit weer."
Citaat:Het halster is gemaakt gerecycled materiaal van autogordels en speciaal geselecteerde ringen en gespen. Omdat een onbreekbaar halster alléén niet veilig is, hebben de studenten een clip ontworpen die bij bepaalde krachten breekt. In de huls zitten twee bouten, een vaste en een breekbout. Wanneer het paard trekt, knapt de bout en het paard is los. Wel heeft het dier nog zijn halster om, zodat je hem gemakkelijk kunt vangen. Bij de clip worden vijf breekbouten bijgeleverd. Deze kun je zelf erin draaien om de clip opnieuw te gebruiken
Wuis schreef:Bij mij is nog nooit een halster kapot gegaan.
Pollewoppy schreef:In sommige situaties heb ik liever dat het halster wél breekt...
Pollewoppy schreef:In sommige situaties heb ik liever dat het halster wél breekt...