Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:28

http://www.nrc.nl/binnenland/article713 ... sprakelijk (split)
nrc.nl

Het onberekenbare gedrag van dieren komt voor rekening van de eigenaar ervan. Dat stelde de Hoge Raad al vast in 2002. Deze discussie laaide weer op na het euvel met de ontsnapte Gorilla uit Blijdorp. Er was grote onduidelijkheid of de dierentuin aansprakelijk kon worden gesteld. In artikel 179 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek staat het hoofdbeginsel aldus: „De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij [etc.].” Wie door een hond (of een ander dier) wordt gebeten, of van een paard gegooid, kan volgens de wet juist wel met z’n schade terecht bij de bezitter of eigenaar. Ongeacht de vraag of de bezitter nu iets te verwijten valt of niet.

In oktober 2002 stelde de Hoge Raad voor het eerst vast dat „het onberekenbare gedrag van een dier in beginsel voor rekening van de eigenaar van dat dier komt”. Tijdens een buitenrit in het Amsterdamse Bos wierp een geschrokken paard een onervaren ruiter af. Er was door de ruiter noch door de instructeur een fout gemaakt. Conclusie van de Hoge Raad: de manege is aansprakelijk.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:29

Citaat:

Het onberekenbare gedrag van dieren komt voor rekening van de eigenaar ervan. Dat stelde de Hoge Raad al vast in 2002. Deze discussie laaide weer op na het euvel met de ontsnapte Gorilla uit Blijdorp. Er was grote onduidelijkheid of de dierentuin aansprakelijk kon worden gesteld.

In artikel 179 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek staat het hoofdbeginsel aldus: „De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij [etc.].” Wie door een hond (of een ander dier) wordt gebeten, of van een paard gegooid, kan volgens de wet juist wel met z’n schade terecht bij de bezitter of eigenaar. Ongeacht de vraag of de bezitter nu iets te verwijten valt of niet.

In oktober 2002 stelde de Hoge Raad voor het eerst vast dat „het onberekenbare gedrag van een dier in beginsel voor rekening van de eigenaar van dat dier komt”. Tijdens een buitenrit in het Amsterdamse Bos wierp een geschrokken paard een onervaren ruiter af. Er was door de ruiter noch door de instructeur een fout gemaakt. Conclusie van de Hoge Raad: de manege is aansprakelijk. Een opmerkelijk arrest omdat lagere rechters tot dan toe risicoaanvaarding bij de ruiter hadden aangenomen. Wie immers zelf op een paard gaat zitten, accepteert de kans op een val en dus op schade voor eigen rekening. Het Blijdorp-slachtoffer kan makkelijk pleiten dat als iemand die op een paard gaat zitten al geen eigen risico meer heeft, dat zeker geldt voor iemand die in een beveiligde dierentuin regelmatig een gorilla bezoekt.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:36

Aan de ene kant natuurlijk enorm logisch, maar wat nu als er een paard bijvoorbeeld door iemand geprovoceerd wordt. Ze maken dan vast geen uitzondering?
Wat gebeurt er met het eigen risico van bv. een bijrijdster die eigenhandig besluit wat balkjes te draven, of je paard onaangekondigd op buitenrit mee te nemen...?

De wet is scheef Koe

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:38

Nou weet ik weer waarom ik mijn ponyverzorger
altijd ten strengste verboden heb om ook maar
een hoef met mijn pony buiten het hek van de
manege te komen!!!!

Dat was dus de reden.. Zeker aangezien ze ook
nog minderjarig is.....
En ik had slechts 2 regels: 1 zonder cap rijden?
dan ben je per direct pony verzorger af..
1 hoef buiten het terrein en je bent ter plekke
pony verzorger af...
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 24-05-07 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:39

Ik vind het ook erg dubbel persoonlijk.

Stel je voor dat je een verzorger hebt voor je paard, of een paard rijdt op een manege. Dit paard wordt nogal heet met springen en je bent hiervoor gewaarschuwd, maar je besluit toch te gaan springen, valt eraf en breekt je been.

Dan lijkt het mij toch dat de manege/eigenaar niet aansprakelijk kan zijn Verward Je bent immers gewaarschuwd Verward

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:40

Op zich klinkt het idd logisch want inprincipe ben je verantwoordelijk voor je eigendomme dus ook voor je paard of hond of kat als hij of zij wat doet maar vindt het wel raar dat je zelf aansprakelijk bent wanneer iemand anders jouw paard hond of kat uitlokt dat raar gedrag.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:41

Dit wist ik al jaren. Voor ons paard hebben we ook een extra verzekering voor ongelukken die met andere ruiters op haar rug kunnen gebeuren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:42

Dat je ook aansprakelijk bent wanneer iemand gedrag uitlokt bij je paard vind ik al helemaal krom. Dus stel dat een of andere gek (ja ze zijn er immers) je paard probeert de misbruiken (als in sex) en je paard zal uithalen en de gek raken en hij raakt gewond, dan ben je nog aansprakelijk ook? Nagelbijten / Gniffelen Ik mag hopen dat dit er buiten valt..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:43

Cayenne schreef:
Ik vind het ook erg dubbel persoonlijk.

Stel je voor dat je een verzorger hebt voor je paard, of een paard rijdt op een manege. Dit paard wordt nogal heet met springen en je bent hiervoor gewaarschuwd, maar je besluit toch te gaan springen, valt eraf en breekt je been.

Dan lijkt het mij toch dat de manege/eigenaar niet aansprakelijk kan zijn Verward Je bent immers gewaarschuwd Verward

Dat je ook aansprakelijk bent wanneer iemand gedrag uitlokt bij je paard vind ik al helemaal krom. Dus stel dat een of andere gek (ja ze zijn er immers) je paard probeert de misbruiken (als in sex) en je paard zal uithalen en de gek raken en hij raakt gewond, dan ben je nog aansprakelijk ook? Nagelbijten / Gniffelen

Juist als manege ben je aansprakelijk. Al die bordjes van "eigen risico" etc. is eigenlijk allemaal een wassen neus.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:44

Ik wist het al een hele tijd, maar blijf het dubbel vinden.
Zoals men zegt, als je op een paard gaat zitten weet je dat je een bepaald risico loopt.

Een vriendin van me mocht op een paardje rijden van een ander. Daar werd al gezegd dat als ze zou vallen dat het dan voor haar eigen zou zijn. Ze valt dus ook, erg hard maar heeft de eigenaar nooit aansprakelijk gesteld. Zij zegt ook, IK ben erop gaan zitten en ik heb het risico genomen. Dus ik draai op voor de kosten.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:45

ik heb met bijrijders altijd de afspraak dat alles voor eigen risico is. mijn pony heeft 1x een verzorgster een gebroken arm getrapt, ze ging er achter staan terwijl ze uithaalde naar een ander paard. verzorgster was op de hoogte van de hoge trapkans van mijn pony en heeft schade opzichzelf genomen. met huidige verzorgster wil ik dit nog een x zwart op wit zetten. toch blijf ik bij paarden van mening dat je weet wat de gevaren zijn en als je dan toch met het dier omgaat je die risico's aanvaard en zelf verantwoordelijk bent. mijn verzorgers mogen overgens niet buitenrijden

ElCamino

Volgens mij gaat dit toch niet altijd op bij paarden.??
Wanneer het paard verantwoordelijk is voor iets, is de eigenaar de verantwoordelijke maar wanneer het paard iets veroorzaakt door toedoen van de ruiter ( die niet eigenaar is) dan wordt het toch verhaald op diegene zijn verzekering ???
Dacht dat er zoiets ook was...

MilesNF

Dit klopt voor een groot deel, maar er is ook nog een eigen schuld bepaling, art 101 van boek 6.
De eigenaar(of eigenlijk bezitter) van het dier is in eerste instantie aansprakelijk, maar kan hij bewijzen dat er ook schuld is bij het slachtoffer, dan kan het slachtoffer ook opdraaien voor de kosten.
Dus als iemand je paard loopt te pesten en jij hebt het al meerdere keren gewaarschuwd dat je paard dan gaat bijten. Als je dat kan bewijzen ligt de schuld voor een deel bij het slachtoffer en zal die ook voor (een deel van) de kosten opdraaien.

@racheltinka: Zo'n afspraak kun je wel maken, maar is niet rechtsgeldig, ook niet als je het zwart op wit zet.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 24-05-07 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

slimmerik schreef:
Juist als manege ben je aansprakelijk. Al die bordjes van "eigen risico" etc. is eigenlijk allemaal een wassen neus.

En dat vroeg ik me dus juist net af! Clown

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:46

Cayenne schreef:
Dat je ook aansprakelijk bent wanneer iemand gedrag uitlokt bij je paard vind ik al helemaal krom. Dus stel dat een of andere gek (ja ze zijn er immers) je paard probeert de misbruiken (als in sex) en je paard zal uithalen en de gek raken en hij raakt gewond, dan ben je nog aansprakelijk ook? Nagelbijten / Gniffelen Ik mag hopen dat dit er buiten valt..

Komt op hetzelfde neer dat als je als fietser, plots de weg op rijdt vóór een aanstormende auto. Dan ben je als automobilist altijd aansprakelijk. Ook als je een winkeldief te pakken neemt.....ben jij aansprakelijk etc.

Getup

en als je van te voren een contract opstelt; dat de bijrijder verantwoordelijk is?
Met zo'n aap denk ik nog; die hoort niet te ontsnappen. Al vind ik wel, dat de vrouw schuldig is.
Maar als je paard ergens van aan de haal gaat (zoals diegene die verongelukt is, omdat de brandweer langs kwam met toeters en bellen), moet je dan maar gewoon binnen blijven,ofzo?

Getup

Lieke schreef:
Dit klopt voor een groot deel, maar er is ook nog een eigen schuld bepaling, art 101 van boek 6.
De eigenaar(of eigenlijk bezitter) van het dier is in eerste instantie aansprakelijk, maar kan hij bewijzen dat er ook schuld is bij het slachtoffer, dan kan het slachtoffer ook opdraaien voor de kosten.
Dus als iemand je paard loopt te pesten en jij hebt het al meerdere keren gewaarschuwd dat je paard dan gaat bijten. Als je dat kan bewijzen ligt de schuld voor een deel bij het slachtoffer en zal die ook voor (een deel van) de kosten opdraaien.

dit gaat ook wel op in het geval van de gorilla....

Wwrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:47

Waar hebben je die verzekering afgesloten, wij hebben wel een wa verzekering nog apart op het paard, maar volgens mij niet als er een andere ruiter op rijdt. Hoor het graag.

Volgens mij ben je ook aansprakelijk als er iets gebeurd met je bijrijder op je eigen erf, dus ongeacht of ze in de bak o.i.d. rijden.

Citaat:
Een vriendin van me mocht op een paardje rijden van een ander. Daar werd al gezegd dat als ze zou vallen dat het dan voor haar eigen zou zijn. Ze valt dus ook, erg hard maar heeft de eigenaar nooit aansprakelijk gesteld. Zij zegt ook, IK ben erop gaan zitten en ik heb het risico genomen. Dus ik draai op voor de kosten.

In dit geval kan dat zo goed lopen. Maar op het moment van werkelijk blijvend letsel, zal niet de persoon maar diens verzekering proberen de schuld bij derde te leggen. Dat heb je dan dus zelf niet meer in de hand ongeacht of je vindt dat je zelf aansprakelijk bent.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:47

getup schreef:
en als je van te voren een contract opstelt; dat de bijrijder verantwoordelijk is?
Met zo'n aap denk ik nog; die hoort niet te ontsnappen. Al vind ik wel, dat de vrouw schuldig is.
Maar als je paard ergens van aan de haal gaat (zoals diegene die verongelukt is, omdat de brandweer langs kwam met toeters en bellen), moet je dan maar gewoon binnen blijven,ofzo?

Die contractjes zijn niet rechtsgeldig.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:48

dus als iemand besluit om bij jou paard(en) de wei in te gaan, zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven of uberhaupt van weet (je hoort steeds meer van zulke verhalen dat mensen ongevraagd je paarden gaan borstelen oid in de wei) en die krijgt een trap.. dan ben jij aansprakelijk voor de schade? Verward

edit: zo'n contract met een bijrijder is toch niet rechtsgeldig?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:48

@ getup Onzin, er is nooit tegen die vrouw gezegd: niet naar die aap kijken hoor, straks springt hij over de gracht en valt je aan. De bepaling is vrij strikt.

@elcamino: dat klopt, maar dat gaat op schade tegenover derden. Bijvoorbeeld als je bijrijder zo dicht langs een auto rijd dat je paard met zijn hoef langs de auto rijdt en daardoor schade lijdt. Alles wat het dier uit zichzelf doet (ook al is het uitgelokt) valt onder de aansprakelijkheid van de eigenaar
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 24-05-07 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:49

Wwrangler schreef:
Waar hebben je die verzekering afgesloten, wij hebben wel een wa verzekering nog apart op het paard, maar volgens mij niet als er een andere ruiter op rijdt. Hoor het graag.

Interpolis....kost volgens mij iets van €20 per jaar...

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:49

Ik hoop het in ieder geval nooit mee te maken.
Maar je weet nooit. Ik weet wat voor afspraken je ook maakt met je bijrijdster of wie dan ook. Als het uiteindelijk gebeurd en ze wil kwaad dan kunnen ze dat heel goed. En dan heb jij geen poot meer om op te staan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:50

Lieke schreef:
Onzin, er is nooit tegen die vrouw gezegd: niet naar die aap kijken hoor, straks springt hij over de gracht en valt je aan. De bepaling is vrij strikt.

In het geval van de aap en de vrouw ben ik nog steeds van mening dat de vrouw ook schuldig is. Het was toch wel uitlokking. Bij paarden ligt het nou eenmaal net weer anders, maar het blijven dieren dus een risico is er altijd wel. Toch zie je op deze manier ook dat het eigenlijk erg risicovol is om een bijrijder te hebben.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:52

dan wordt het nog een lastige zaak, met bijrijders etc.(ik heb er geen)