Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk
Het onberekenbare gedrag van dieren komt voor rekening van de eigenaar ervan. Dat stelde de Hoge Raad al vast in 2002. Deze discussie laaide weer op na het euvel met de ontsnapte Gorilla uit Blijdorp. Er was grote onduidelijkheid of de dierentuin aansprakelijk kon worden gesteld.
In artikel 179 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek staat het hoofdbeginsel aldus: „De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij [etc.].” Wie door een hond (of een ander dier) wordt gebeten, of van een paard gegooid, kan volgens de wet juist wel met z’n schade terecht bij de bezitter of eigenaar. Ongeacht de vraag of de bezitter nu iets te verwijten valt of niet.
In oktober 2002 stelde de Hoge Raad voor het eerst vast dat „het onberekenbare gedrag van een dier in beginsel voor rekening van de eigenaar van dat dier komt”. Tijdens een buitenrit in het Amsterdamse Bos wierp een geschrokken paard een onervaren ruiter af. Er was door de ruiter noch door de instructeur een fout gemaakt. Conclusie van de Hoge Raad: de manege is aansprakelijk. Een opmerkelijk arrest omdat lagere rechters tot dan toe risicoaanvaarding bij de ruiter hadden aangenomen. Wie immers zelf op een paard gaat zitten, accepteert de kans op een val en dus op schade voor eigen rekening. Het Blijdorp-slachtoffer kan makkelijk pleiten dat als iemand die op een paard gaat zitten al geen eigen risico meer heeft, dat zeker geldt voor iemand die in een beveiligde dierentuin regelmatig een gorilla bezoekt.
Cayenne schreef:Ik vind het ook erg dubbel persoonlijk.
Stel je voor dat je een verzorger hebt voor je paard, of een paard rijdt op een manege. Dit paard wordt nogal heet met springen en je bent hiervoor gewaarschuwd, maar je besluit toch te gaan springen, valt eraf en breekt je been.
Dan lijkt het mij toch dat de manege/eigenaar niet aansprakelijk kan zijnJe bent immers gewaarschuwd
![]()
Dat je ook aansprakelijk bent wanneer iemand gedrag uitlokt bij je paard vind ik al helemaal krom. Dus stel dat een of andere gek (ja ze zijn er immers) je paard probeert de misbruiken (als in sex) en je paard zal uithalen en de gek raken en hij raakt gewond, dan ben je nog aansprakelijk ook?
slimmerik schreef:Juist als manege ben je aansprakelijk. Al die bordjes van "eigen risico" etc. is eigenlijk allemaal een wassen neus.
Cayenne schreef:Dat je ook aansprakelijk bent wanneer iemand gedrag uitlokt bij je paard vind ik al helemaal krom. Dus stel dat een of andere gek (ja ze zijn er immers) je paard probeert de misbruiken (als in sex) en je paard zal uithalen en de gek raken en hij raakt gewond, dan ben je nog aansprakelijk ook?Ik mag hopen dat dit er buiten valt..
Lieke schreef:Dit klopt voor een groot deel, maar er is ook nog een eigen schuld bepaling, art 101 van boek 6.
De eigenaar(of eigenlijk bezitter) van het dier is in eerste instantie aansprakelijk, maar kan hij bewijzen dat er ook schuld is bij het slachtoffer, dan kan het slachtoffer ook opdraaien voor de kosten.
Dus als iemand je paard loopt te pesten en jij hebt het al meerdere keren gewaarschuwd dat je paard dan gaat bijten. Als je dat kan bewijzen ligt de schuld voor een deel bij het slachtoffer en zal die ook voor (een deel van) de kosten opdraaien.
Citaat:Een vriendin van me mocht op een paardje rijden van een ander. Daar werd al gezegd dat als ze zou vallen dat het dan voor haar eigen zou zijn. Ze valt dus ook, erg hard maar heeft de eigenaar nooit aansprakelijk gesteld. Zij zegt ook, IK ben erop gaan zitten en ik heb het risico genomen. Dus ik draai op voor de kosten.
getup schreef:en als je van te voren een contract opstelt; dat de bijrijder verantwoordelijk is?
Met zo'n aap denk ik nog; die hoort niet te ontsnappen. Al vind ik wel, dat de vrouw schuldig is.
Maar als je paard ergens van aan de haal gaat (zoals diegene die verongelukt is, omdat de brandweer langs kwam met toeters en bellen), moet je dan maar gewoon binnen blijven,ofzo?
Wwrangler schreef:Waar hebben je die verzekering afgesloten, wij hebben wel een wa verzekering nog apart op het paard, maar volgens mij niet als er een andere ruiter op rijdt. Hoor het graag.
Lieke schreef:Onzin, er is nooit tegen die vrouw gezegd: niet naar die aap kijken hoor, straks springt hij over de gracht en valt je aan. De bepaling is vrij strikt.