Paard en Pony vaak slecht af in Breda

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard en Pony vaak slecht af in Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 06:49

http://www.bndestem.nl/breda/article1343531.ece
bndestem.nl

De Dierenbescherming constateert een toename van het aantal mishandelde en verwaarloosde paarden en pony's in de regio Breda. In het eerste kwartaal van 2005 kwamen twee meldingen binnen, hetzelfde kwartaal in 2006 waren het er zeven en tot nu toe nu zijn het er al tien.
De Dierenbescherming gaat na dergelijke meldingen naar het opgegeven adres. Volgens woordvoerster Daniëlle de Jonge blijkt tijdens gesprekken dat mensen in toenemende mate dieren en dus ook paarden aanschaffen zonder zich vooraf te verdiepen in de verzorging ervan.
Er zijn mensen, volgens De Jonge, die een paard kopen omdat er op de manege ook een leuke rondloopt of omdat een vriendinnetje van de dochter er ook een heeft. Gevolg: dieren staan op natte ondergrond, hebben geen beschutting, krijgen onvoldoende water en/of niet het juiste voer. Ook hebben sommige dieren slecht verzorgde hoeven. Niet alleen particulieren, maar ook paardenhandelaren maken zich er volgens De Jonge schuldig aan.

Lees hier het hele bericht.

milou123

Re: Paard en Pony vaak slecht af in Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:50

Triest.. Maar ik heb het idee dat dit niet alleen in omgeving Breda is.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:29

Misschien heeft Breda een wat fanatiekere inspecteur, dat kan natuurlijk ook. Er zijn, bij mijn weten, nog steeds regio's die geen inspecteur hebben. Zo heeft de regio Den Helder een hele tijd geen inspecteur gehad.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:36

Jammer, het is ook Zo gemakkelijk om zo maar even een paard of pony aan te schaffen. Je zoekt een stukje land en klaar.... jammer dat hier geen duidelijke regels....of beter wetten!! voor zijn...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:51

Ik denk dat Breda er nu uit steekt omdat een ijverige journalist is Breda de moeite heeft genomen er een artikel over te schrijven. Ik ben bang dat het alleen overal even erg is Boos!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:55

Idd Falova, dit hoeft echt niet alleen in omgeving Breda te zijn. Denk dat ze in deze regio gewoon meer controleren.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:00

Onze krant heeft nou eenmaal niet zoveel artikelen Nagelbijten / Gniffelen, al weet ik zo een paar stallingen op te noemen waar het zo ziekelijk is Verward Dat wil je niet weten wat ze met die paarden doen!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:17

idd ilsje, er zijn genoeg stallen te vinden hier in breda waar je liever niet naar binnen loopt, maar ook partikulieren in de buurt.
alleen al door zo'n geval heb ik een aantal jaren paarden gehad puur omdat de eignaren er toch nisk om gaven dat er mensen aan hun paarden zaten. spreek hier ook over 10 jaar terug
maar dat is nu ook weer anders, nu mag je van veel mensen er nog niet naar kijken want zelf doen ze het ook niet.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:19

Ik denk dat dat wel overal is trouwens Knipoog alleen denk ik dat onze krant opzoek was naar artikelen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:24

Nou uit die berichten hier lijkt het wel of Breda het paarden-mishandelcentrum van NL is. Beetje vreemde reacties vind ik het wel eigenlijk.

Het bericht in de krant zou me meer zeggen als de schrijver het aantal meldingen in de regio Breda zou vergelijken met het aantal meldingen in andere regio's. Ik denk nl dat de stijging van het aantal meldingen landelijk even groot is. Nu heeft de schrijver het zichzelf makkelijk gemaakt, het enige feit in het artikel kun je achterhalen door 1 telefoongesprek met de DB. Onderzoek doen was te veel werk?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:28

deze krant is maar regionaal he, dus is gewoon in het algemeen dat er meer meldingen zijn geweest. Voor de inwoners zelf dus.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:29

er zijn inderdaat hier in de buurt wel stallen waar je liever nie tkomt. maar ergens anders in het land zijn die erook wel degelijk.
volgens mij was meer onderzoek ook teveel moeite.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:03

Het lijkt idd alsof breda de meeste dierenmishandelingen heeft!
Gelukkig weten de meesten wel beter en het zal wel een regionaal bericht zijn. Knipoog

De pony van de buren van mijn ouders neigen ook naar hoefbevangen.
Hele tijd mee rondgelopen en vanochtend durfde ik pas de eigenaresse aan te spreken.
Werd ze kwaad op mij dat ik zei dat de pony's nodig bekapt moeten worden.
Ik zei alleen dat er anders een grote kans is dat ze hoefbevangen worden.
Nou er was kort geleden een hoefsmid bijgeweest en hoefbevangen zijn ze niet en zus en zo!
Begon ze kwaad te worden op mij, omdat ik er iets van zei.
Maar ze kon mij niet vertellen wanneer de hoefsmid erbij was geweest!
Ik weet wel beter, heb haar gezegd dat ik het goed bedoel om het hun te zeggen.......
Nou. Wil je mensen een tip geven en goed voorlichten, stoot ik weer mijn kop! Boos!
Misschien dan toch de DB erop af sturen?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:39

Volgens mij is het idd landelijk gestegen, niet alleen hier.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:07

mischien zijn er in breda goedkopere stallen, waardoor mensen sneller een paard kopen
hier in flevoland is de grond een stuk duurder
dus denken mensen eerst 10 keer na

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:13

tessie1985 schreef:
mischien zijn er in breda goedkopere stallen, waardoor mensen sneller een paard kopen
hier in flevoland is de grond een stuk duurder
dus denken mensen eerst 10 keer na

Over het algemeen is stalling in Brabant wel iets goedkoper dan in bv de randstad ja.
Maar dan is Breda nog een relatief duur stukje brabant.
Maar zoals gezegd komt dit uit een regionaal deel van een (Brabantse) krant en zegt dit dus niets over de vergelijking met andere delen van NL.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:00

Ik woon in Friesland maar volgens mij is het hier echt niet veel beter gesteld hoor.
Als je soms ziet hoe ze er hier ook bij staan...

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:24

Het ligt echt niet aan Breda maar de mensen die de paarden verwaarlozen.. echt belachelijk. Er zijn zoveel mensen die alles voor ene pard over hebben maar er geen kunnen betalen en wie kunnen dat wel? zulk volk...tsjj

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:02

Je hebt overal in nederland waar mensen met op een manier met hun paard omgaan wat niet door de beugel kan. Ik ben iig een inwoner van breda die haar oaard niet mishandeld/verwaarloost (althans dat denk ik)

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:20

Ik mishandel mijn paard trouwens ook niet Tong uitsteken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:27

Blingh schreef:
Je hebt overal in nederland waar mensen met op een manier met hun paard omgaan wat niet door de beugel kan. Ik ben iig een inwoner van breda die haar oaard niet mishandeld/verwaarloost (althans dat denk ik)

helemaal mee eens. (neehoor jij mishandelt hem niet hoor) ben dan maar een halve inwoner(woon er net buiten in een dorpje). de prijzen zijn best nog wel redelijk hier. maar veel mensen zette ze bij een boer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:23

Ik woon eigenlijk in teteringen he? Maarja gemeente breda!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:54

ikke20 schreef:
Blingh schreef:

helemaal mee eens. (neehoor jij mishandelt hem niet hoor) ben dan maar een halve inwoner(woon er net buiten in een dorpje). de prijzen zijn best nog wel redelijk hier. maar veel mensen zette ze bij een boer weg.

bij een boer hoeft niet altijd slecht te zijn hoor. Al veel die ik ken het gewoon met domme kracht en met het argument "moet ie maar normaal doen". Sommige boeren hebben wel hart voor hun dieren, andere zijn gewoon stom Tong uitsteken.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:47

Sja ik denk ook dat dit niet alleen in regio Breda het geval is...

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:13

Hele tijd mee rondgelopen en vanochtend durfde ik pas de eigenaresse aan te spreken.
Werd ze kwaad op mij dat ik zei dat de pony's nodig bekapt moeten worden.

Wel stoer van je dat je haar aangesproken hebt! Ik loop zo ook al een tijdje rond met het idee om de eigenaar van een drietal ponies aan te spreken over de conditie van die ponies