Laatste Belgische paardenslachterij in VS gesloten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Laatste Belgische paardenslachterij in VS gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 19:33

http://www.vilt.be/nieuwsarchief/detail.phtml?id=13315
vilt.be

Paarden slachten in de VS is taboe, paardenvlees eten barbaars. Jarenlang ijverde de Amerikaanse paardenlobby voor de sluiting van de drie nog resterende - Belgische - paardenslachterijen in de VS. Vorige week kreeg ze gelijk van de rechter. Voor Velda uit Zele zat er niets anders op dan wat Multimeat uit Ranst en Chevideco uit Rekkem eerder al hadden gedaan: hun Amerikaanse slachterij sluiten.
Een Amerikaanse rechtbank besliste vorige week in beroep dat paardenslachterijen niet langer het ministerie van Landbouw mochten betalen om inspecties uit te voeren in hun slachthuizen. Resultaat: het ministerie trok zijn inspecteurs terug. De paardenslachterij Cavel in DeKalb (Illinois), dochter van de Belgische groep Velda uit Zele, was verplicht te stoppen met slachten.

Authentic

Re: Laatste Belgische paardenslachterij in VS gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:00

Ik lees ook dat paardenvlees eten daar verboden is, toch vind ik 't een vreemde actie omdat paarden slachten niet per definitie slechter is dan in laten slapen. Dan weet ik niet hoe slachten er in Amerika aan toegaat maar ik heb wel gezien hoe het er in Nederland aan toe gaat, en dat vond ik eigenlijk heel netjes...

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:02

De verhalen die in over Amerika heb gehoord zijn iets minder netjes...

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:14

Jus_dOrange schreef:
Ik lees ook dat paardenvlees eten daar verboden is, toch vind ik 't een vreemde actie omdat paarden slachten niet per definitie slechter is dan in laten slapen. Dan weet ik niet hoe slachten er in Amerika aan toegaat maar ik heb wel gezien hoe het er in Nederland aan toe gaat, en dat vond ik eigenlijk heel netjes...

Hmm, ik lees nergens dat paardenvlees eten daar verboden is Verward Kan me niet voorstellen dat het eten van paardenvlees een taboe is, wij vinden het heel normaal! Grappig dat er toch zulke grote verschillen zijn wat dat betreft tussen de VS en Nederland.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:15

ben je lekker mee zeg! heb je een 4 jarige die zich supergoed voelt, kan je hem niet eens naar de slager brengen........ zou je dan ook nog een zuinige dierenarts hebben.... mag je paard lekker een tijdje spartelen.

Wat een onzin.... heb het altijd al gezegd.. Zo gek als een deur zijn ze daar.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:16

Nog niet eens bij stilgestaan KiWiKo, heb je wel een punt zeg! Of zou dat dan ook niet gebruikelijk zijn in de VS?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:18

Helemaal mee eens KiWiKo!

Zijn de slachterijen in de VS echt zo erg? Dan kunnen ze daar toch beter regels voor maken dan gewoon alle paardenslacterijen te sluiten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:23

dat ze alle paardenslagrijen sluiten vind ik vreemd, ik vind wel dat goed toezicht moet zijn HOE het gedaan word.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:29

ik vind gewoon dat elke staat zijn slachterij moet hebben..... je zal van New York naar San Francisco moeten reizen met je paard.....

Echt weer een bizar Amerikaans iets.

En in de slachterijen is het niet zo slecht hoor, als je ziet hoever het in Amerika gaat met dierenrechten...... wat voor een boetes en gevangenisstraffen aan verwaarlozing hangt, dan zullen er vast wel heel wat controleurs op een slachthuis rondhobbelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:34

dat absoluut, daar kunnen wij nog een puntje aan zuigen

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:43

KiWiKo schreef:
ik vind gewoon dat elke staat zijn slachterij moet hebben..... je zal van New York naar San Francisco moeten reizen met je paard.....

En in de slachterijen is het niet zo slecht hoor, als je ziet hoever het in Amerika gaat met dierenrechten...... wat voor een boetes en gevangenisstraffen aan verwaarlozing hangt, dan zullen er vast wel heel wat controleurs op een slachthuis rondhobbelen

hoi hoi.
kijk maar eens op youtube.
en typ maar in slauterhouse of horseslauter daar staan filmpjes van een aantal slachthuisen in america onderandere het slachthuis dat nu gesloten word.
nou daar word je echt misselijk van hoe ze daar omgaan met paarden die geslacht worden alleen al de manier hoe ze doodgemaakt worden.met stroom op het hoofd en ze zijn dan dus niet metteen dood
en dan heb ik het nog niet eens over het vervoer naar de slachthuizen toe.
dubbeldekker vrachtwagens.
paarden die ziek zijn of wat dan ook zullen gewoon afgemaakt worden.
voor degene die het stom vinden dat ze de slachthuizen daar sluiten.
en nog steeds denken dat het er daar net zo aan toe gaat als hier nou kijk dan even op you tube,als je het niet kunt vinden wil ik je wel een link sturen.
ECHT SCHOKKEND

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:45

raar.. ik ben het met KiWiKo eens, ik vind dit heel vreemd, vind dat je zelf mag bepalen wat je wilt, inslapen of slachten.. dus ik vind dit niet goed gedaan

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:48

knooopje schreef:
hoi hoi.
en typ maar in slauterhouse of horseslauter daar staan filmpjes van een aantal slachthuisen in america onderandere het slachthuis dat nu gesloten word.
nou daar word je echt misselijk van hoe ze daar omgaan met paarden die geslacht worden alleen al de manier hoe ze doodgemaakt worden.met stroom op het hoofd en ze zijn dan dus niet metteen dood
en nog steeds denken dat het er daar net zo aan toe gaat als hier nou kijk dan even op you tube,als je het niet kunt vinden wil ik je wel een link sturen.
ECHT SCHOKKEND

Dan moeten ze er betere regels voor maken en de regels beter controleren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:48

knooopje schreef:
KiWiKo schreef:

hoi hoi.
ECHT SCHOKKEND

wat maakt een dubbeldekker vrachtwagen uit??? Over Nederland en Belgie zijn ook zat van die filmpjes te zien, goed ze zijn wel 20 jaar oud....... maar wel te zien.

Als ik zie hoe Amerika doorslaat in het beschermen van dieren, dan kan ik mij niet voorstellen dat dit dagelijkse praktijken zijn.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:03

Doorslaan gaat idd misschien een beetje te ver Kiwiko.
Maar ik ben t hier wel mee eens dat t gesloten word.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:19

wat maakt een dubbeldekker vrachtwagen uit??? Over Nederland en Belgie zijn ook zat van die filmpjes te zien, goed ze zijn wel 20 jaar oud....... maar wel te zien.

Als ik zie hoe Amerika doorslaat in het beschermen van dieren, dan kan ik mij niet voorstellen dat dit dagelijkse praktijken zijn.[/quote]

deze filmpje zijn van vorig jaar en als je denkt, een dubbeldekker nou en
kijk dan vooral even naar de filmpjes...spreek ik je dan wel weer.
de naam van het slachthuis en de datum staan er wel bij.

SuperMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:21

IK vind het belachelijk dat het gesloten is, maar soit... laat dat hypocriete land maar lekker door penny'en, ze komen er nog wel achter.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:28

Vind het helemaal geen goede zaak eigenlijk .. Er is weinig mis met een goed abbatoir.
Filmpjes van dierenmishandeling vind je in elk land.

Met stroom zijn de dieren wel meteen dood (hersendood) het lichaam sputtert alleen nog wat. En als je stroom zo zielig vind hoe dat je dat jouw biefstukje aan zijn eindje is gekomen?

Het mooie hier is in iedergeval dat iedereen de vrije keuze heeft hoe zijn dier uiteindelijk inslaapt. Vind het dus een kwalijke zaak dat mensen die keuze wordt ontnomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:30

die filmjes vind je ook over nederlandse slachthuizen..... en dan vooral bij extreme sites.

het liefst nog wat bewerkt zodat de argeloze bezoeker er nog in gelooft ook.

ik kom regelmatig op slachthuizen, en ik kan je vertellen dat het over het algemeen niet zo ernstig is als geschets

en dan vooral in Amerika waar je gewoon een jaar de bak in draait als je hond een lege drinkbak heeft

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:49

Hier worden geen paarden in dubbeldeks vrachtwagens gestouwd,of misschien shetjes richting Italie.
Je hebt het hier over killerplants waar per dag enkele duizenden verwerkt worden op de zelfde industrieele manier als hier varkens of kippen.
Niet kleinschalig en met oog voor het individu,maar in een hoog tempo.
Ze worden op grote en gewicht gesorteerd ruwweg,een gang in gedreven,geklemd in een soort pers tegen een wand zodat ze niet meer kunnen bewegen, en vervolgens geschoten.
Door het zeer hoge tempo,en de verregaande automatisering gaat er van
alles mis,een aantal keer moeten schieten is geen uitzondering.
Vervolgens word het dier in een soort lade gedonderd,of valt daar eigenlijk in door het weer loslaten van de pers.Vaak nog levend en word vervolgens
verder verwerkt...
En dat is de reden dat het niet meer mag.De publieke verontwaardiging hier
over was zeer groot.
De gemiddelde Amerikaan eet geen paardevlees,de dieren die er verwerkt worden zijn voor de Europese en Japanse markt.
Zodoende wil men deze ellende daar ook niet meer,en terecht Sigaar

Ik heb niets tegen slachten ,indien het op een humane wijze gebeurt.
Dit was echter niet het geval.
Er zitten verschillende kanten aan zo'n zaak,paarden die ziek zijn mag je sowiso niet slachten voor humane consumptie,is geen sprake van ook in de VS.Het barst daar van de paarden die alleen als decoratie dienen.
Er is daar nu geen makkelijke manier meer om er vanaf te komen.
Dus gaan ze nu op transport naar Canada,1 van de grootste paardevlees
producenten ter wereld,op Argentinie na.
Met het sluiten van de pregnant mare urinebarns,is de aanvoer van goedkope veulens sowiso afgelopen.
Hopelijk gaat men nu verantwoorder fokken zodat er ook geen slachtpaarden meer geproduceerd worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:51

even Cru.......... waarom mag dit wel voor varkens, koeien en kippen...... maar niet voor paarden?

SuperMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:07

KIwiko, het is dat, mensen zijn hypociet. Een kip trekt ook wel eens net zijn nek in. En dan geen stroom, geen neksnede en dan in een kokend bad en geplukt worden.

Mensen wordt wakker, een dier gaat dood in een slachthuis, ieder dier. Trek het voor alle dieren gelijk en niet omdat je "sympathie" voor paarden hebt dat het zielig zou zijn voor die beesten. En aangezien er nog veel erger leed in de wereld is dan paarden die geslacht worden (zoals mensen die gedood worden, verhongeren en weet ik wel niet wat allemaal) Vind ik dat er niet zo'n heisa van gemaakt moet worden!!!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:31

KiWiKo schreef:
even Cru.......... waarom mag dit wel voor varkens, koeien en kippen...... maar niet voor paarden?

Natuurlijk ook niet voor die dieren,duhhh,dat ik dat nog moet uit leggen.
Als je wat minder selectief leest,had je dat begrepen.

Feit blijft dat veel mensen meer met paarden hebben als met varkens kippen of runderen.
Door je hobby ontstaat er toch een band,voor veel mensen is het ook een passie.
By the way,als je hond oud is breng je hem dan zelf weg,of zet je hem op transport naar Azie om respectloos omgebracht te worden door een ongeschoolde die het niet interreseert of het jouw vriendje was pakweg 14 jaar.
Dat sentiment bedoel ik, en kan ik respecteren.
Wat ik niet respecteer, is het domme vooringenomen zijn van sommigen hier die denken de wijsheid in pacht te hebben.
Als een zeer grote groep mensen zich zo verweert tegen het in hun land aanwezig zijn van zulke killerplants,zal daar toch een reden toe zijn lijkt me.
De omstandigheden en cultuur hier,vergelijken met daar, is het vergelijken van appels en peren.
Het is ook een beweging tegen, het verworden van het paard, een dier wat nauw met de geschiedenis van de ontwikkeling van de VS verweven is,tot een wegwerpproduct wat je op grote schaal respectloos tot vlees verwerkt.De mensen die hier tegen gelobbyt hebben ,worden waarschijnlijk ook niet vrolijk van hetgeen gebruikelijk is met dieren waar men verder niet bij stilstaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:35

gelul Haha! Haha!

Amerika pretendeert toch een gruwelijk westers land te zijn..

dieren worden over de hele wereld geexploiteerd...

en ik voor een ben voor een goed abbotair

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:45

KiWiKo schreef:
gelul Haha! Haha!

Goed onderbouwt Slapen

Amerika pretendeert toch een gruwelijk westers land te zijn..

Wat heeft dat er nu mee te maken?By the way;paardevlees hier bij de slager komt bijna allemaal uit Canada..

dieren worden over de hele wereld geexploiteerd...

Dus?!

en ik voor een ben voor een goed abbotair Ach gut
en ik voor een ben? Ach gut

Wat is een abbotair? Duivel
Het is abbattoir Pling ...en een goede waar men met vakmanschap te werk gaat
zal bij de meeste mensen en ook bij mij, niet zo'n problemen opleveren.
Maar dat is nu juist het punt. Pling

Doei, doei