Belgische paarden uiterlijk 1 juli 2008 geïdentificeerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Belgische paarden uiterlijk 1 juli 2008 geïdentificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 10:02

http://www.paardenverzekeraar.nl/nederl ... iceerd.htm
paardenverzekeraar.nl

Uiterlijk 1 juli 2008 moeten alle Belgische paarden geïdentificeerd zijn. De identificatie van paarden bestaat uit het inplanten van een microchip en het afgeven van een paspoort en een mutatiedocument. Er wordt enkel een uitzondering gemaakt voor veulens bestemd om te worden geslacht in het jaar waarin ze zijn geboren. Deze dieren mogen geïdentificeerd zijn door middel van een attest waarop het identificatienummer van de moeder is vermeld.

Bij toepassing van de Europese regelgeving is identificatie verplicht: sinds 1 juli 2006 voor alle paarden voordat ze naar het slachthuis worden afgevoerd en voor alle paarden die bestemd zijn voor de export of het intracommunautaire handelsverkeer voordat zij het nationale grondgebied verlaten.
  • Paarden geboren na 31/12/2006 moeten worden geïdentificeerd binnen 120 dagen na de geboorte en alleszins voordat ze worden gespeend of van eigenaar veranderen
  • Vanaf 1 juli 2007, a. Voor alle veulens geboren na 31/12/2005, b. Voor alle paarden die deelnemen aan verzamelingen, c. Voor alle paarden voordat zij van eigenaar veranderen.
  • Op 1 juli 2008 moeten alle paarden die op het Belgische grondgebied verblijven, geïdentificeerd zijn.

Wicked2016

Re: Belgische paarden uiterlijk 1 juli 2008 geïdentificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:18

De honderste keer al Tong uitsteken Er zit ondertussen al zo'n 4 jaar een chip in maar nooit laten registreren omdat niet wisten hoe ze de databank gingen maken Clown

www.facopaard.be (voor Belgische bokkers die nog moeten chippen)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:27

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:50

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:53

Great! Kijk er al naar uit hoor...

Toch bedankt voor de informatie Tong uitsteken

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:27

ik heb een chip,een geldig paspoort,moeten ze nog geencodeerd worden(nieuw woordje uitgevonden dat wil zeggen opname in hun databank)
kostprijs per paardachtige 43 euro en een veearts bezoek om de chip en paspoort te controleren.
heb er 8 staan dus mooi prijsje.
Voor diegene die nog niets hebben en geen stamboek dieren hebben is de prijs per paard of pony ongeveer 110 euro.
Die dienen om singlament opname,paspoort en chip en encodering.Alles moet aan de da betaald worden en die stort het verschuldigde bedrag door.
In die 110 zitten dus alle kosten ook de da kosten.
Voor diegene die stamboek hebben moeten via stamboek gaan.
Men moet wel een dokument van vlaco afhalen en dat naar vlaco sturen,zei sturen de nodige dokuenten naar da en die neemt dan conat met u op.
Hopelijk is dat een beetje een duidelijke uitleg.
Int kort,ze moeten weer iets duurder zjin dan de andere databanken.(43 euro per dier om in te schrijven) vroeger was dat 10 euro per registratie van de chip.
en was het via internet te achterhalen wie de eigenaar van het dier was.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:47

Waarom kunnen wij pakweg geen DNA ontheffing aanvragen?
Welke minister moet ik daar een boze brief voor sturen?

al die flauwekul ook...

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 18:27

Heb op dit ogenblik twee paarden met een chip, waarvan ik het verleden zou moeten achterhalen, chip nergens bekend, één paard met een paspoort van een ander paard, met een duidelijke wijziging van de schets van het paard, betreffende de bles en zijn voeten. Alle inlichtingen genomen bij alle instanties die iets met de chip te maken hebben, Nederland overhoop gehaald, het voedselagentschap gebeld in Belgie, niemand kan mij zeggen vanwaar de paarden komen, niemand kan zeggen wie en wat de chip laten aanbrengen heeft. Fantastisch alle paarden moeten gechipt zijn, en waar zijn de gegevens van de paarden die al gechipt zijn. Ik heb hier nrs van chips die beginnen met 528, hopeloze gevallen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:01

528 is nederland normaal gezien.
data bank waar alle chips in komen te staan,en niet elk stamboek zijn eigen databank zou al veel oplossen.
Maar maak dat de regeringen en de stamboeken wijs.
Er is immers een prijzenkaartje mee gemoeid.
En ieder wil dus wel graag zijn eigen databank beheren zodat hun lade wat gespekt wordt.
Zie bv het luxe woord encoderen!!

het zou voor Adri stukken makkelijker zijn en voor alle mensen die met zulke zaken te maken hebben,als ze maar één data bank moesten bezoeken.
Zolang dat niet het geval is is het chippen nog niet waterdicht.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:42

Dat hele chipgebeuren is niets meer dan een voorbode om te kijken hoe(veel) ze straks lekker kunnen verdienen aan iedereen die een paard heeft. Nu moeten ze de populatie eerst in kaart brengen en de 1 of andere adviseur heeft vast al wel een statistiekje uit z'n mouw geschud hoeveel de schatkist van de overheid gespekt zal kunnen worden. (zodat ze hun buitenverblijf in Spanje kunnen financieren)

Het is 1 grote bullshit en voor mij heel simpel. Dieren die binnen komen op het slachthuis zonder chip worden niet geslacht en alle dieren die wél gechipt zijn moeten die minstens 3 maand hebben (wachttijd voor slachten is in veel gevallen slechts een week of 2)
Hele onzin opgelost, het kost de paardenhouder geen onnodige extra kosten en in Brussel weten ze zogezegd nog steeds waar het vlees vandaan komt.

Maar nog steeds de hamvraag, welke minister stuur ik een brief?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:26

@ Adri ... het is misschien een stomme vraag van mij, maar hebt je al de chip fabrikant gebeld en gevraagt aan WIE die specifieke 528 chip(s) is afgeleverd? Ze zijn verplicht dit informatie bij te houden. En als je weet aan wie het afgegeven is (stamboek, dierenarts, chipper) kan de zoek actie misschien verder ...??

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:28

Citaat:
Bij toepassing van de Europese regelgeving is identificatie verplicht: sinds 1 juli 2006 voor alle paarden voordat ze naar het slachthuis worden afgevoerd en voor alle paarden die bestemd zijn voor de export of het intracommunautaire handelsverkeer voordat zij het nationale grondgebied verlaten.

Paarden geboren na 31/12/2006 moeten worden geïdentificeerd binnen 120 dagen na de geboorte en alleszins voordat ze worden gespeend of van eigenaar veranderen
Vanaf 1 juli 2007, a. Voor alle veulens geboren na 31/12/2005, b. Voor alle paarden die deelnemen aan verzamelingen, c. Voor alle paarden voordat zij van eigenaar veranderen.
Op 1 juli 2008 moeten alle paarden die op het Belgische grondgebied verblijven, geïdentificeerd zijn.

De 'Europese regelgeving', en nota bena GEEN WET!, is voor passport identificatie .... er staat niets in de regelgeving over identificatie door microchippen!!!!!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:32

van welke site komt dat Peterina?

Als je het zo leest dan is een stamboekpapier in theorie toch voldoende?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:40

Mijn paard heeft nog chip, nog paspoort nog papieren, en dat blijft voorlopig nog even zo.

Ik wacht het hele boeltje nog af, de kostprijs is mij enorm hoog en zeker omdat de regering je nadien dan weet zitten om je te controleren en je zakken te legen.

Ik ben echt allergisch aan de controleobsessie van de regeringen van tegenwoordig. binnenkort mogen we al niet meer preventief ontwormen en weet ik veel wat nog allemaal,...

Mijn paard is prima zonder chip en paspoort voorlopig en echt officiele informatie voor paardenhouders is er nog niet gekomen, stel dat je geen internet hebt dan "weet je niet van die wet" want mijn DA heeft er iig nog niets over gezegd.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:06

Big Brother is watching you Nors opkijken

jet53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:57

IK BEN TEGEN CHIPPEN. Dit omdat niet is bewezen dat het geen kwaad kan voor welk dier dan ook.
Ik heb gezien dat er toch regelnmatig problemen komen van het chippen.
Toen wij nog in Nederland woonden hebben we van ons paard ipv chippen het DNA laten vaststellen. ER worden dan enkele manenharen geplukt en hier haalt men het DNA profiel uit. Je ontvangt dan een sticker en deze komt in de papieren van het paard.
Je moet in Nederland wel vrijstelling van het chippen vragen, als je deze vrijstelling hebt ontvangen dan jkan je het DNA laten vaststellen.

Ik woon nu in Duitsland en daar is het chippen niet verplicht. Dit omdat de regering het nog steeds niet bewezen acht dat het paard er geen nadeel van zal gaan ondervinden.

Dus wil je niet laten chippen dan is DNA vaststellen een evengoed, zo niet beter middel.
Chips kan men eruit snijden. Het DNA kan men niet verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:30

Ik heb mijn paard laten chippen toen ik haar kocht in 2001.Hier in Belgie.
Na alle broodje aap verhalen over verdwijnende chips heb ik hem laatst nog eens laten controleren .En hij zat nog keurig op zijn plaats.
Ze is geregistreerd bij IDchips in brussel.Zonet heb ik haar chipnummer is ingetikt en alles klopt perfect.ik ben nog steeds de eigenaar van mijn eigen paard Knipoog .
Ik heb bij de dierenarts geinformeerd hoe het nu precies gaat lopen.maar blijkbaar word het zelfde systeem als bij honden gebruikt.Via de dierenarts krijg je een europees dierenpaspoort met daarin de registratie's van de entingen en het chipnr.En natuurlijk moet je daar voor betalen

Mijn andere paard is een nederlands paard en die heeft haar stamboekpaspoort met daarin haar entingen en chipnr. dat blijft gewoon gelden en daar hoef je niks mee.

Persoonlijk ben ik blij met het chippen.Zie maar weer aan swieb.Het paard word weer duidelijk herkent aan zijn chipnr.Ik had anders van dit paard geen swieber gemaakt ergens zoek je toch op het beeld in je hoofd en dat was een wat dikkere tinker.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:54

Silvana,als je in belgie woont moet je paard dat al een chip en paspoort heeft ook nog encoderen,anders ben je niet in orde.
ben je nog niet geregistreerd in hun data bank.
die van id chips is niet hun geldige data bank,ik was er ook met al de paarden,en het is niet voldoende

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:31

Peterina schreef:
@ Adri ... het is misschien een stomme vraag van mij, maar hebt je al de chip fabrikant gebeld en gevraagt aan WIE die specifieke 528 chip(s) is afgeleverd? Ze zijn verplicht dit informatie bij te houden. En als je weet aan wie het afgegeven is (stamboek, dierenarts, chipper) kan de zoek actie misschien verder ...??

Wel Peterina, bedankt voor je antwoord, misschien kan U mij ook helpen, onderstaand geef ik twee nummers waar ik dag en nacht naar op zoek ben, niemand kan mij iets vertellen,
528210000642362
528210000952157
Nergens zijn deze twee chips in een databank gemeld, ik weet dat U zelf ook op zoek geweest bent naar het eerste nummer, hoe kan dit nu, chippen en nergens te achterhalen. Ik vertrouw op U en zou graag Uw hulp hebben, aangezien U van chippen veel meer weet dan ik, maar mijn zoektochten zijn eindeloos en zonder resultaat. Andere chipnummers heb ik wel kunnen achterhalen, maar deze twee zijn werkelijk voor mij een probleem, het gaat hier om paarden die in Belgie staan, geen papieren aanwezig.
adri

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:04

Ik kwam dit trouwens op een internetsite tegen:

Citaat:
3 maart 2007 - Geïmplanteerde microchips kunnen kanker veroorzaken
Bij de ontwikkeling van implanteerbare microchips, die sedert meerdere jaren gebruikt worden om dieren individueel te identificeren, stonden technische aspecten op de voorgrond. Omdat voor het gebruik bij dieren geen dwingende regels voorgeschreven zijn, vond buiten een algemene evaluatie van de algemene vertraging, geen evaluatie plaats met betrekking tot de gevolgen op lange termijn van de implantaties. Het instituut voor experimentele pathologie in Hannover zorgde voor opwinding in vakkringen. In het kader van een studie inzake de ontwikkeling van kanker ten gevolge van radioactieve bestraling of het toedienen van chemische stoffen werden bij muizen microchips ingeplant teneinde deze individueel te identificeren. Onafhankelijk van de behandeling in het kader van de studie ontwikkelden 36 van de muizen met een implantatie, in de loop van hun verdere leven tumoren met de geïmplanteerde microchip in het centrum. Dit is geen alleenstaande waarneming. Ook de Ecole Nationale Veterinaire der Unite d'Anatomie Pathologique in Nantes bericht van 52 tumoren, die zich ontwikkelden bij muizen die microchips geïmplanteerd kregen. Marta Vascellari van Instituto Zooprofilattico Sperimentale delle Venezie at Viale dell'Universita in Legnaro beschrijft een identieke geval uit de huisdierpraktijk: een negenjarige Franse bulldog ontwikkelde in de onmiddellijk omgeving van een microchip, die jaren voordien geïmplanteerd was, een kwaadaardige bindweefselgezwel. Ook de toxicologische afdeling van Bayer Ag in Kansas bericht over twee onafhankelijke kankerstudies bij ratten, die geassocieerd worden met de implantatie van microchips. Alhoewel het bij alle gevallen om toevalswaarnemingen handelt en systematische studies over kankerhomogeniteit m.b.t. geïmplanteerde microchips niet voorhanden zijn, zijn de gegevens alarmerend en blijkt het inplanteren van microchips gevaarlijker dan voorheen aangenomen werd.

Bron: American Family Voices, januari 2007; www.vetpathology.org
Bovenstaand is een vertaling van het artikel: Implanted Microchips Cause Cancer.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 01:57

Stuur dat door naar meneer de minister Sjoert. Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 02:20

Toch blij dat ik in NL zit en het recht heb gehad om mij paarden NIET te laten chippen...Haha!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:36

Adri schreef:
Peterina schreef:

Wel Peterina, bedankt voor je antwoord, misschien kan U mij ook helpen, onderstaand geef ik twee nummers waar ik dag en nacht naar op zoek ben, niemand kan mij iets vertellen,
528210000642362
528210000952157
Nergens zijn deze twee chips in een databank gemeld, ik weet dat U zelf ook op zoek geweest bent naar het eerste nummer, hoe kan dit nu, chippen en nergens te achterhalen. Ik vertrouw op U en zou graag Uw hulp hebben, aangezien U van chippen veel meer weet dan ik, maar mijn zoektochten zijn eindeloos en zonder resultaat. Andere chipnummers heb ik wel kunnen achterhalen, maar deze twee zijn werkelijk voor mij een probleem, het gaat hier om paarden die in Belgie staan, geen papieren aanwezig.
adri

is de chip nu gevonden????
Ben eens benieuwd.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:35

Savath, neen, geen enkel teken van die chips, zelfs het Belgisch voedselagentschap zal hem ook niet vinden, zij zouden mij een antwoord bezorgen, maar helaas tot op heden noppes, zoek dan maar uit welk paard je voor je hebt, zonder chip en met verkeerd paspoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 02:01

savath schreef:
S,als je in belgie woont moet je paard dat al een chip en paspoort heeft ook nog encoderen,anders ben je niet in orde.
ben je nog niet geregistreerd in hun data bank.
die van id chips is niet hun geldige data bank,ik was er ook met al de paarden,en het is niet voldoende

Ik weet het.Maar de dierenarts raad aan nog een poosje te wachten,omdat niemand nog precies weet hoe alles gaat werken.

mijn paard met nederlands paspoort zou zelfs opnieuw geschetst moeten worden Verward

het zal wel gaan zo als het met de hondenpaspoorten ging,alles een verward zooitje.