Paardeneigenaar Marrum niet vervolgd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammiej

Paardeneigenaar Marrum niet vervolgd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:05

http://www.aid.nl/AIDNIEUWS0705.htm
www.aid.nl

De eigenaar van de paarden uit het Friese Marrum wordt niet vervolgd. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag laten weten.

Reddingsactie paarden: nogmaals de beelden!
Verdrinken
De paarden van de boer raakten eind oktober ingesloten door hoog water. Een paard paarden verdronken, de anderen konden maar net worden gered. De boer had de dieren vlak voor de voorspelde storm naar een dobbe, een hoger gelegen stuk land, gebracht.

Het Functioneel Parket heeft besloten geen strafvervolging in te stellen naar aanleiding van wat er in het Friese Noarderleech is gebeurd met een kudde paarden.

In de nacht van 31 oktober op 1 november 2006 zijn er een aantal paarden verdronken en enkele tientallen bijna verdronken. De Algemene Inspectiedienst heeft, onder leiding van het Functioneel Parket, een feitenonderzoek gedaan. Hieruit is gebleken dat, voorafgaand aan de storm, de kudde paarden op de 'Alde Dobbe' zijn gezet. Deze dobbe ligt 4.80 meter boven NAP. De te verwachten waterstand was 3.30 meter + NAP. Een dobbe is een wal van aarde, in de vorm van een ring, die voor het aanwezige vee tot toevlucht kan dienen in geval van hoogwater. Uit verklaringen van, met name, medewerkers van It Fryske Gea is gebleken dat de paarden onverwacht en uit eigen beweging een andere, veel lager gelegen, dobbe hebben opgezocht, die wel gedeeltelijk onder water kwam te liggen in die nacht.

De Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren stelt niet iedere handeling strafbaar die een nadelig effect zou kunnen hebben op de gezondheid of het welzijn van dieren. Men moet bewust gehandeld hebben om strafbaar te zijn. Daar zijn geen aanwijzingen voor gevonden.

Marigold

Re: Paardeneigenaar Marrum niet vervolgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:19

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:06

Las het net op omrop fryslan...vind het ronduit belachelijk.

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:06

echt schandalig!:(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:07

RUBYWHITE schreef:
Las het net op omrop fryslan...vind het ronduit belachelijk.

De ophef of dat hij niet vervolgd wordt?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:34

Het is absoluut niet belachelijk dat hij niet vervolgd is. Hij heeft er alles aan gedaan om het te voorkomen en heeft zich uit de naad gewerkt de beesten goed te verzorgen toen ze daar eenmaal ingesloten stonden.

Ik wil van RUBYWHITE wel eens weten waar ze haar uitspraak op baseert.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:48

Wil jij de hele winter aan een strotouwtje op het beton staan met een koetrainer boven je kont en te eten krijgen wat er maar in de aanbieding is (oftewel doorgedraaid wordt) zoals UIEN?
Met 3 man (2 man, 1 vrouw) GOED voor > 300 paarden, > 300 koeien en > 300 schapen zorgen? Tuurlijk, met draaiende camera's wordt er wel met mooi hooi gesleept!
Het gaat er niet alleen om wat er in Marrum gebeurd is, ik blijf er bij dat de verdronken paarden uiteindelijk nog het beste af zijn.................. want als er een paardenhemel bestaat dan zijn die daar nu!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:55

linky schreef:
Wil jij de hele winter aan een strotouwtje op het beton staan met een koetrainer boven je kont en te eten krijgen wat er maar in de aanbieding is (oftewel doorgedraaid wordt) zoals UIEN?
Met 3 man (2 man, 1 vrouw) GOED voor > 300 paarden, > 300 koeien en > 300 schapen zorgen? Tuurlijk, met draaiende camera's wordt er wel met mooi hooi gesleept!
Het gaat er niet alleen om wat er in Marrum gebeurd is, ik blijf er bij dat de verdronken paarden uiteindelijk nog het beste af zijn.................. want als er een paardenhemel bestaat dan zijn die daar nu!

Daar heb je geen enkel bewijs van neem ik aan. (lees: weet ik zeker) Nergens op gebaseerd. Lever dan eens foto's van jouw gelijk. Je luistert alleen naar roddels. De redsters van de paarden komen geregeld daar op het bedrijf en zijn vol lof. De beelden destijds over wantoestanden daar op de TV waren gefilmd in 1994. Toen was zijn vader eigenaar. Daar kun je zijn zoon die nu het bedrijf fantastisch leidt niet aansprakelijk voor stellen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:03

ik denk dat er echt wel over nagedacht is voordat deze uitspraak, dus geen vervolging, gedaan werd.
het is juist mooi toch, het betekend dat het wel meevalt, dat is veel beter dan dat de paarden slecht verzorgd worden en de boer vervolgd wordt!
ik dacht eerst ook dat het er heel slecht was, maar na wat ik allemaal las van de meiden die de paarden gered hebben kijk ik er veel positiever tegenaan.
de paarden zagen er ook goed uit, niet mager ofzo, ik ben er zelf wezen kijken toen ze op het droge waren.
en blubber ect, ja is eigenlijk ook wel logisch met zoveel paarden.
nogmaals ik dacht er toen anders over maar heb er nu vertrouwen in dankzij de paardenredsters hun verslagen Ja

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:07

Even dimmen Slimmerik, je oordeelt wel erg snel, wij niet!
Mijn man is er persoonlijk geweest, dus helemaal GEEN roddels!!! Het is nog maar een paar jaar geleden en ik heb hem nog NOOIT ZO overstuur thuis zien komen.......... hij was er echt beroerd van!
De vader zit trouwens nog steeds in het bedrijf, en als er ergens een bedrijf is dat NIET fantastisch geleid wordt is het dat wel!
Het enige doel is voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk dieren vermeerderen (want FOKKEN kun je dit niet noemen).
Tuurlijk, ze gaan niet dood van de honger maar is dit een paardenLEVEN?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:10

linky, als je het zo bekijkt, dat de paarden het hele zomer seizoen op kudde met veulens op een groot land staan, dan is dat het ideale paardenleven.
de winters staan ze nu voor zover ik weet in loopstallen, open, buitenlucht, ongeschoren, voer en water tot hun beschikking.
ik weet wel van de verhalen van eerder, en dat is ook verschrikkelijk, maar blijkbaar gebeurd dat nu niet meer?
waarom kunnen anders de meiden die de paarden gered hebben zeggen dat de paarden het goed hebben?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:18

Zeker is dit een paardenleven. Hoe denk je dat de paarden zelf het liefst willen?? Juist: eten, drinken en lekker in het weiland (liefst vrije natuur natuurlijk) en zoals bij hem: áls ze op stal staan :in een groepsstal. Het is per slot een kuddedier.

Dus niet:
- zadel op de rug en rondjes op een manege hobbelen.
- Luxe eenpaards stallen
- geschoren onder een dikke deken een uurtje naar buiten
- over soms té hoge hindernissen gejaagd worden
- iedere zes weken van de ijzers eronder geslagen krijgen....
etc.

Ik zelf rijd ook paard hoor. Maar ik kan me wél voorstellen dat vanuit het paard bekeken de eerste optie fijner is.... Zoals wij het doen heeft de mens ervan gemaakt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:19

linky schreef:
Even dimmen Slimmerik, je oordeelt wel erg snel, wij niet!
Mijn man is er persoonlijk geweest, dus helemaal GEEN roddels!!! Het is nog maar een paar jaar geleden en ik heb hem nog NOOIT ZO overstuur thuis zien komen.......... hij was er echt beroerd van!
De vader zit trouwens nog steeds in het bedrijf, en als er ergens een bedrijf is dat NIET fantastisch geleid wordt is het dat wel!
Het enige doel is voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk dieren vermeerderen (want FOKKEN kun je dit niet noemen).
Tuurlijk, ze gaan niet dood van de honger maar is dit een paardenLEVEN?

Ik vind het toch vreemd dat er geen bewijzen van zijn.....

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:25

Een aantal staat nu inderdaad in een loopstal, maar hoe wil je dat met > 300 doen? Zoveel schuren zijn er gewoon niet, dus het merendeel staat nog aangebonden. De zomer is inderdaad prima, maar zou jij zo willen fokken? Niemand weet van welke vader welk veulen is.................. ALS het maar een veulen is.
Die van ons zijn ook niet geschoren hoor, en ik borstel ook echt niet elke dag, dat gebeurt in de natuur tenslotte ook niet.
Maar je probeert toch NAAR BESTE WETEN voor je dieren te zorgen?
Neem dan i.p.v. ruim 300, 50 merries, zoek een mooie hengst uit, dat is nog te overzien, en fokken kan zo leuk zijn! Paarden is voor mij emotie in al zijn facetten; vreugde om een gezond geboren veulen (waarvan de vader bekend is), verdriet als je op stal komt en er ligt een drachtige merrie dood (hartstilstand). En alles wat daar tussen zit, het geluid van hooi eten als je 's avonds afsluit, het lage hinnikje als je de stal in komt, de bokkensprongen als het hard waait............
Maar als ik 's avonds mijn ogen dicht doe wil ik dat ik WEET dat de paarden ook lekker in het stro liggen kunnen, met een plak geurend hooi om te knabbelen. Dat is toch het minste wat je voor ze doen kunt?

Hoe bedoel je Slimmerik, bewijzen? Bel Roos Kolkman eens of een ander uit die buurt? Die het bedrijf van heel dichtbij kennen?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:32

Van mijn paarden weet ik de vader ook niet. Zijn daar in mijn ogen niets minder om.

Bewijzen noem ik foto's etc. Niet de verhalen van een jaloerse buurvrouw die de boer liever ziet gaan als komen.....

Het feit dat het ministerie van Landbouw dit bedrijf goed keurt is voor mij een teken dat het goed is daar. En idd niet volgens de normen van de hedendaagse "paardenliefhebber" maar imo voelen ze zich prima zo.

De misstanden op sommige maneges zijn honderden malen triester.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:46

Wat ben jij een raar mens.......... Slimmerik (waar haal je die naam trouwens vandaan? Je bewijst het tegenovergestelde te zijn?)
hoe kom je nou weer bij een jaloerse buurvrouw? Jaloers op WAT?
Zij heeft toevallig een prachtige handels/africhtingsstal, talent, schitterende (ook Friesche) paarden en last but not least een (paarden)HART in haar lijf.

De malafide hondenfokkers hier in de buurt gaan hun gang ook nog steeds, het Min. v. Landbouw laat ze hun gang gaan, al jaren, prima dus? Sorry Slimmerik, ik kan m'n tijd wel beter besteden dan met "slimme" mensen zoals jij te diskussiëren. Ik zou zeggen ga er eens heen en kijk goed in ALLE schuren. Ook de dichte.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:50

Beetje triest dat je mijn naam belachelijk probeert te maken.
Ook al nergens op gebaseerd.
Het feit dat de AID wel degelijk over het hele bedrijf is geweest blijft voor mij een bewijs dat het toch buren(concurenten) gezeur is. Niemand kan foto's leveren. Jammer dat mensen zoals jij met die idiote wildwest verhalen een hardwerkende boer ten gronde willen richten.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:59

I.m.o. is het prima dat de boer NIET wordt vervolgd. Hij heeft zijn best gedaan en valt dit drama niet te verwijten. Over de situatie op zijn bedrijf kan ik niets zeggen, ik ken alleen de beelden van TV maar dat staat ook buiten de aansprakelijkheid voor dit drama. Hij wordt niet vervolgd voor die paarden in het water, de situatie op zijn bedrijf staat daar los van en heeft dan ook niet met dit topic te maken. Persoonlijk vind ik dat de paarden er goed uitzagen, niet mager en ach, dat ze vies waren is meer een mensenprobleem als dat ze zich daar zelf ongelukkig bij voelen....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:03

linky schreef:
Wat ben jij een raar mens.......... Slimmerik (waar haal je die naam trouwens vandaan? Je bewijst het tegenovergestelde te zijn?)
Zij heeft toevallig een prachtige handels/africhtingsstal, talent, schitterende (ook Friesche) paarden en last but not least een (paarden)HART in haar lijf.

Uhhh (paarden)HART????? Klopt dan zeker alleen voor haar eigen paarden?? Waarom heeft ze dan nooit aangifte gedaan?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:09

slimmerik schreef:
linky schreef:

Wat heeft het hebben van een mooie stal en schitterende paarden te maken met welzijn van paarden? Wie weet hoe graag die "schitterende" paarden willen ruilen met het leven van de paarden in Marrum. Een paard is een paard en géén mens.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:10

slimmerik schreef:
linky schreef:

Wat heeft het hebben van een mooie stal en schitterende paarden te maken met welzijn van paarden? Wie weet hoe graag die "schitterende" paarden willen ruilen met het leven van de paarden in Marrum. Een paard is een paard en géén mens.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:38

Dames, hou de gemoederen een beetje rustig he. Knipoog

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:36

Meestal bekijk ik de discussies van de zijlijn, maar hier wil ik toch even op reageren.

Als eerste wil ik zeggen dat er een grondig onderzoek is geweest naar deze boer en het geheel terrecht is dat hij vrij is gesproken.

De paarden staan versprijd over 2 lokaties. De ene is bij hem zelf en de andere is bij zijn vader. Zelf heeft hij een grote loodsen staan waar de paarden in staan en is hij hard bezig een 2e loods bij te bouwen (erg mooi). Zelf ben ik in december op het erf geweest bij zijn vader. Er stonden daar zoon 70 drachtige merry's en een stuk of wat veulens. Deze paarden stonden in een half open loods. De paarden hadden genoeg ruimte en vollop te eten (kuil) tevens lag er stro op de grond. De veulens stonden in een zelfde soort ruimte. Ook stonden er nog verschijdende paarden in de wei.

Tuurlijk is hun situatie minder in de winter dan in de zomer, maar dat is met mijn eigen paard ook zo die staad nu ook op stal terwijl ik hem het liefst in de wei had. Deze paarden hebben vollop bewegingsvrijheid en sociale contacten.
Ze worden inderdaat niet gepoetst en er zal bij een mankement sneller gezecht worden hij moet naar de slacht, maar het is een bedrijf.

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:05

dit ben ik helemaal met blizzard eens!
Ik heb goed met een van de 6 vrouwesn en die is ronduit positief over hem!
natuurlijk er gaan altijd wel paarden naar de slacht, en ze worden slechter verzorgd dan dat je bij je eigen paard doet, met idd het een bedrijf!en een paar andere boeren hebben ze met hen lichten naar het lagere stuk gedreven.Ik wil hen niet de schuld geven, maar je akn de boer ook lang niet voor alles laten opdraaien!ik vind dat gewoon belachelijk.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:08

Ja en wat het "fokken" betreft kun je het misschien idd vergelijken met rashonden en vuilnisbakkies.... De vuilnisbakkies zijn véél sterker en leven gemiddeld langer.