Deel geredde paarden naar de slacht, PvdD richt fonds op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:01

Hmm ja gemengde gevoelens.
Aan de ene kant heel erg sneu. Iedereen die zo zn best heeft gedaan om die paardjes te redden. Nu blijkt dat niet de paarden maar het geld van die boer gered is. Kan me alleen maar troosten dat het duur vlees was voor hem als hij die hele reddingsactie moet betalen.
Aan de andere kant..tja niet alle paarden kunnen blijven leven want dan krijgen we een paardenoverschot in nederland. Je weet gewoon dat er paarden geslacht worden. Alleen heb je nu een beeld bij de paarden omdat ze zo lief aan kwamen galopperen door dat water.

Hmm ik vond die bonte die een beetje vooraan liep wel leuk eigenlijk. Wat zou die moeten kosten?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:02

Bella schreef:
Tja vind het allemaal maar dubbel om over na te moeten denken. Tuurlijk schreeuwt er in mij het idee: Al deze dieren naar de slacht? zonde...

Maar de andere kant stroomt er ook bij mij boeren bloed door mijn aderen en na een keer nuchter nadenken ging mij enkele jaren geleden de vraag al branden: WAAROM KENT NEDERLAND WEL RUNDVLEESFOKKERIJEN, VARKENSVLEESFOKKERIJEN, SCHAPENVLEESFOKKERIJEN, PLUIMVEEVLEESFOKKERIJEN maar geen PAARDENVLEESFOKKERIJEN??
Met deze vraag toen eens naar een docente op mn opleiding gegaan en die kwam dus met het verhaal dat Nederland een van de weinige landen is waar dit echt als een taboe gezien wordt en hier al eens onderzoek naar gedaan is, of een paardenvleesfokkerij een haalbaar bedrijf zou kunnen zijn in Nederland. Het antwoord was geloof ik nee in onze huidige samenleving...

omdat in nederland voor zover ik weet paarden fokken voor consumptie verboden is waarom denk je dat een groot deel van de paarden naar het buitenland gaat. Maar erg sneu voor die paarden maar wij hebben daar niks over te zeggen helaas

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:03

Wat een gedoe zeg, als die overstroming er niet geweest was hadden er ook enkelen van deze paarden naar de slacht gegaan, had geen haan naar gekraaid.
Maar nu mag het opeens niet?
Er zijn heel wat dieren die een veel erger leven achter de rug hebben voordat ze geslacht worden, die hebben niet op een weitje rondgerend en gedaan en toch staan die beesten nog elke dag op het menu bij de meeste mensen.

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:04

ik vind iets heel raar.
mensen vinden het erg als de paarden daar in de kou moeten staan in het water ingesloten.
Maar als blijkt dat het voor de slacht hoor je ineens "ooooo ze gingen toch naar de slacht" waarachter ik ze in gedachten hoor zeggen "maar dan is het niet zo erg!". Kijk maar;
MissToseland schreef:
ja, die dieren zouden sowieso al naar de slacht gaan, hoe wreed het ook klinkt



In andere topics heb ik gelezen dat die vent al vaker te laks is geweest t.a.v. zijn paarden.

nog een vraagje... waar gaan die paarden dan voro de slacht naartoe? Denk daar eens over na! Want hier in nederland zul je niet zoveel afnemers vinden, in Belgie iets meer... maar uiteindelijk gaan ze op transport naar Italie. ik weet uiteindelijk niet wat het ergste is, transport naar italie of hier langzaam dood gaan in het koude water van de zee......
Laatst bijgewerkt door oudehinken op 06-11-06 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

volbloed6

Berichten: 151
Geregistreerd: 17-08-06

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:04

Suzanne F. schreef:
Hmm ja gemengde gevoelens.
Aan de ene kant heel erg sneu. Iedereen die zo zn best heeft gedaan om die paardjes te redden. Nu blijkt dat niet de paarden maar het geld van die boer gered is. Kan me alleen maar troosten dat het duur vlees was voor hem als hij die hele reddingsactie moet betalen.
Aan de andere kant..tja niet alle paarden kunnen blijven leven want dan krijgen we een paardenoverschot in nederland. Je weet gewoon dat er paarden geslacht worden. Alleen heb je nu een beeld bij de paarden omdat ze zo lief aan kwamen galopperen door dat water.

Hmm ik vond die bonte die een beetje vooraan liep wel leuk eigenlijk. Wat zou die moeten kosten?




Sorry maar wat een onzin. Een overschot aan paarden? Als je dat zelf veroorzaakt ja. Als je paarden gaat fokken voor de slacht zit je nog met hetzelfde aantal paarden naar mijn idee!! Ik ga tohc ook geen kinderen baren om ze vervolgens op te eten?? Of af te staan aan adoptie om er geld voor te ontvangen. Sorry maar ik vind dat erg wreed.EN dan kun je zeggen dat doen ze ook met koeien kippen etc maar die eet ik toevallig ook niet. Ik ben tegen fokken voor de slacht

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:06

oke zonet had ik wat gepost
inderdaad wat nikky ofzo ? al zei
ze gaan niet naar de slacht
teminste de merrie's niet
ze staan op stal in tzumarrum
die man is vandaag bij mijn vader op de zaak geweest
met zijn paarden
en ik denk dat die man gelijk heeft ?
ik denk dat hij het zelf wel beter weet

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:06

volbloed6 schreef:
Sorry maar wat een onzin. Een overschot aan paarden? Als je dat zelf veroorzaakt ja. Als je paarden gaat fokken voor de slacht zit je nog met hetzelfde aantal paarden naar mijn idee!!

Inderdaad. Boos!

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:07

orange1 schreef:
oke zonet had ik wat gepost
inderdaad wat nikky ofzo ? al zei
ze gaan niet naar de slacht
teminste de merrie's niet
ze staan op stal in tzumarrum
die man is vandaag bij mijn vader op de zaak geweest
met zijn paarden
en ik denk dat die man gelijk heeft ?
ik denk dat hij het zelf wel beter weet



He he eindelijk iemand die het ook snapt
mijn berichten worden niet eens gelezen denk ik
of er word overheen gelezen of zo
dus ik hield al op
maar ben blij dat je het ook zegt

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:11

nikkiej_86 schreef:
orange1 schreef:
oke zonet had ik wat gepost
inderdaad wat nikky ofzo ? al zei
ze gaan niet naar de slacht
teminste de merrie's niet
ze staan op stal in tzumarrum
die man is vandaag bij mijn vader op de zaak geweest
met zijn paarden
en ik denk dat die man gelijk heeft ?
ik denk dat hij het zelf wel beter weet



He he eindelijk iemand die het ook snapt
mijn berichten worden niet eens gelezen denk ik
of er word overheen gelezen of zo
dus ik hield al op
maar ben blij dat je het ook zegt


ha ha Tong uitsteken naja het is gewoon zo !
die vent weet t wel beter dan hun denk ik Knipoog

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:12

Ik hoop het wel ja:D

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:12

naar de slacht is een ding, maar laat ze dan hier geslacht worden en niet eerst op zo'n ellendig transport naar bijv. Italië gezet worden...

En geef belangstellende de kans er een gezond paardje uit te kiezen... Knipoog


en niet te vergeten, geef die vent een gigantische straf, want nu zijn niet vooral de paardjes gered, maar inderdaad het geld van hem... Boos!

Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:13

oudehinken schreef:
Maar als blijkt dat het voor de slacht hoor je ineens "ooooo ze gingen toch naar de slacht" waarachter ik ze in gedachten hoor zeggen "maar dan is het niet zo erg!". Kijk maar;
MissToseland schreef:
ja, die dieren zouden sowieso al naar de slacht gaan, hoe wreed het ook klinkt


Volgens mij is het juist andersom. Mensen vinden het zieliger dat deze paarden naar de slacht gaan omdat ze ook al vast hebben gezeten. MissToseland stelt dan dat dat ze toch wel naar de slacht zouden gaan, vastzitten of niet. Volgens mij hoor Knipoog

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:13

janinetjjj schreef:
En een deel naar maneges.


en wat is daar zo erg aan?

hoe wreed het trouwens ook klinkt,we eten ook schaap,koe en kip.
ik moet ook slikken als ik het hoor,daar niet van

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:14

sorry hoor maar waarom leest nooit iemand mij nikkiej 's berichten ?

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:15

@orange1 : Tsja dat weet ik nou ook niet Tong uitsteken haha

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:17

Je weet gewoon dat paarden gegeten worden, net als koetjes, varkentjes, kippies etc.
Daar verander je niks aan. Als deze paarden niet in het nieuws waren geweest had je het ook niet geweten dat deze opgegeten gingen worden. Beetje het verhaal van het lege hok van het konijntje met kerst.

Het kan zijn dat je zelf geen vlees eet.. nou prima. Maar miljoenen mensen eten wel vlees. Ikzelf geen paardenvlees maar ik ben wel zo realistisch dat ik weet dat er paarden geslacht worden, dat is het leven. Je kan niet alle zielige paardjes redden. (daarom ga ik ook nooit naar paardenmarkten toe, ik wil alles wel meenemen omdat ik ze zielig vind)

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:17

oke als niemand mijn reacties leest antwoord ik hier niet meer

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:17

@Oudehinken: Mij heb je dus ook niet horen schreeuwen over 'oooh wat zielig'. Vond juist dat al die ophef hierover vrij oneerbiedig over kwam richting alle andere wijze van vleesfokkerijen/houderijen en transporten etc etc waar dieren ook zeker gelijk of meer te lijden hebben.
En tja wat moet een man met ruim 100 paarden van verschillende rassen?? Gaat er bij mij maar 1 lampje branden.

@Margot_VH: Nog niet eerder bevestigd gehoord dat dat verboden is.

Van Amerika weet ik wel dat er inderdaad een hoop ophef ook gemaakt wordt, maar verboden...ook niet eerder gehoord.

En ja inderdaad, de huidige reis richting de slacht, veelal Italie is vaak al een afvalrace op zich. Veel paarden op kleine ruimte, hoop stress, weinig tot geen transportrust, geen eten...
De paarden worden aangenomen, gewogen en vervolgens wordt er uitbetaald. Dat zou betekenen dat er meer geld komt uit een drachtige, zwaardere merrie. Men moest eens weten hoeveel drachtige merries op transport gaan naar Italie!!

Puce
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-12-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:17

Ik kan mij dus echt niet voorstellen dat nadat met deze reddingsoperatie zeker tien duizenden zo niet meer dan een ton aan geld is gespendeerd, de paarden ´gewoon´ geslacht worden. Gestoord

Het gaat er bij mij niet in dat als iedereen wist dat de paarden nadat ze weer op het droge zouden staan geslacht zouden worden, er zoveel moeite zou zijn gedaan en zoveel geld zou zijn gespendeerd om de paarden naar het droge te halen!!
i.m.o zouden dan een heleboel mensen denken `nah.. ze gaan toch opgegeten worden waarom al die moeite´?? (Petje af trouwens voor iedereen die zich, ondanks dat ze waarschijnlijk wisten dat ze geslacht zouden worden, ingezet hebben om de paarden te ´redden´)
Laatst bijgewerkt door Puce op 06-11-06 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:19

Noouuu ik vind dat echt schandalig. ik vind dat echt niet kunnen, daar is zoveel ingestoken (geld, mankracht, tv) en dan worden ze gewoon naar de slacht gebracht. ik vind het zowizo belachelijk dat ze die paarden terug hebben gegeven. Pfff

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:19

nikkiej_86 schreef:
De merries zitten allemaal bijna vol zegt P.Lootsma net zelf op tv Fryslan en gaan dus echt niet naar de slacht
dit zeg ik in elk topic die hier mee te maken heeft
P.Lootsma zegt net zelf op de tv dat een ENKELING naar de slacht gaat:D
dat is toch mooi;)


Het schijnt maar niet door te dringen...... De meeste paardjes van Lootsma gaan dus niet naar de slacht. Normaal heeft iedereen de mond vol van de roddelkrant De Telegraaf en nu wordt het ineens voor zoete koek gegeten?

Maar soms worden paarden gefokt voor de slacht, net als koeien, varkens en kippen. Jullie eten toch allemaal fricandellen?? En andere snacks....?

Leoonie
Berichten: 839
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:20

ik vind het bespottelijk!!
die beestjes hebben moeten overleven in die kou, echt moeten knokken, en nu gaan ze als nog dood!!
er zaten echt leuke paardjes tussen.
echt erg dat zulke mensen dat over hun hart kunnen krijgen!
ik walg echt van de slacht. ik weet dat het gebeurt, maar neem dan de wat oudere paardjes. deze paarden zijn gefokt om geslacht te worden!
eigenlijk zijn wij mensen egoistisch Boos!
moet je eens voorstellen; je zit je tijd uit tot dat je voor de tijgers word gegooit.
paarden zijn toch edel...
bah! ze moeten er eigenlijk wat aan doen!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:20

Niet mijn ding. maargoed. ik ga me hier niet in mengen.
wij kunnen tenslotte niet voorkomen dat het gebeurd. Scheve mond
De paarden zijn, zijn eigendom. Hoe we het ook wenden of keren.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:22

Kafue schreef:
Ongelovelijk werkelijk waar.
Half Nederland in rep en roer. Vier meisjes die een behoorlijk gevaarlijke reddingsactie doen om de paarden te redden.
Heel veel geld erin gepompt noem maar op leger, brandweer, politie die de wacht houden en dergelijke.
Alles om dat een enorm grote sÜkkel en een behoorlijke klöötzak zijn dieren niet meer op tijd achter de winterdijk krijgt omdat hij waarschijnlijk te laat begonnen was. Vervolgens het andere mensen, fryske gea noem maar op in de schoenen wil schuiven.

En nu het puntje bij het paaltje komt mag meneer zijn vee houden en ook nog verkopen aan de slacht, fijn de winst opstrijken.
Lang leve Nederland en de regeltjes en de wetjes.
Werkelijk ongelovelijk en te zot voor woorden.


Hier heb ik niets aan toe te voegen! Wat een land Boos!

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Re: Deel geredde paarden naar slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:22

@Leonie lees jij wel alle berichten??
De berichten van Orange1 en mij worden totaal genegeerd
naja als jullie dan zo graag die berichten niet willen lezen ben ik er ook klaar mee