Paardenhoudster woedend na inval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Paardenhoudster woedend na inval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:14

http://www.bndestem.nl/breda/article598036.ece
bndestem.nl

Vrijdag 25 augustus 2006, ULICOTEN - "Ach ja, het is weer bijna oktober. De vierde dag van die maand is het werelddierendag, dus moet de dierenbescherming nu wel weer even scoren." Af en toe vol van cynisme vertelt Wanda van Duin, eigenaresse van de Ulicotense paardenhouderij Pelgrims Park, haar verhaal. Het verhaal over 'de inval' van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming, waarbij afgelopen woensdag 12 van haar 46 Pinzgauer Noriker-paarden in beslag werden genomen.

Wat vooraf ging:
50 paarden verwaarloosd
Het verhaal achter 'verwaarloosde paarden Ulicoten'

Arabesk

Re: Paardenhoudster woedend na inval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:16

Ik heb hier gewoond en gewerkt, dit is onterecht en berust op een wraakactie van een exwerknemer.

Recent ben ik nog op het bedrijf geweest 8 juli. Er staan 'zielige' paarden tussen, een stuk of vijf, maar elk van die paarden heeft zijn verhaal.

1. Op dit bedrijf staan 45 gezonde paarden
2. Het paard met het ontstoken oog was onder behandeling van een veearts, de rekeningen hiervan zijn aanwezig op het bedrijf
3. Wat de paarden die afgevoerd zijn mankeerden kan je hier nalezen: http://members.lycos.nl/pelgrimspark/ Tevens een aardig verslag van hoe de DB te werk gaat Cool
4. http://www.mijnalbum.nl/Album=ILUHIIHJ foto's van de ALLE paarden vóór de inbeslagneming

De DB had op zijn minst in overleg kunnen treden met de eigenaresse om de achtergrond van deze paarden te horen. Deze 12 paarden zijn zonder enige vorm van waaschuwing en of overleg afgevoerd.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-08-06 23:22, in het totaal 3 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:19

Arabesk schreef:
Citaat:
wacht maar totdat jouw paard zoiets overkomt

de behandelend VA vond het kennelijk niet nodig om het paard af te voeren naar een kliniek.

Dat heb ik mee gemaakt.
Op wedstrijd! (niet mijn paard)
Dat was dit jaar nog.
Een half uurtje na de klap op het oog is het paard afgevoerd naar de kliniek in Utrecht (zelfde kliniek dus)

2 uur later is hij al behandeld. (operatie)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:22

op de laatste foto's uit het andere topic zie ik meerder paarden die van mij dikker zouden mogen.
maar zoiets kun je eigenlijk niet beoordelen vanaf foto's, je moet ze dan in het echt zien.

wel vind ik de hoeven er onverzorgd uitzien. en ik ben erg benieuwd hoe dat oog op dit moment behandeld werd??

toch bijft zoiets moeilijk. bij ons op stal staat ook een merrie (ongeveer 25 jaar) die graatmager is. dat beest mankeerd altijd wat! ik zou er persoonlijk niet zo veel geld in gestoken hebben, maar de eigenaresse is natuurlijk gehecht aan dat paard en doet dat wel.
onderstaande foto's zijn van niet zo lang geleden, hij was toen in de rui. (ik heb toen geprobeerd hem zo goed mogelijk op de foto te krijgen, zodat het allemaal niet zo opviel)
zoals je ziet erg mager en vol kale plekken. maar het paard is vrolijk en galopeerd nog regelmatig met zijn veel jongere weidegenoot door de wei.
mishandeling??
het is dat er twee gezonde paarden naast staan, anders had de DB hier ook al lang op de stoep gestaan.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZCHRERTM
http://www.mijnalbum.nl/Foto=AAOOUNVK
Laatst bijgewerkt door loulou op 25-08-06 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:23

Arabesk schreef:
Ik heb hier gewoond en gewerkt, dit is onterecht en berust op een wraakactie van een exwerknemer.

Ja hoor, vast. Misschien dat een ex werknemer de dierenbescherming heeft ingelicht uit 'wraak' (of misschien gewoon omdat het nodig was). De dierenbescherming neemt echter GEEN tip top verzorgde paarden in beslag.

Slim om foto's van even geleden te plaatsen. Nu is duidelijk zichtbaar dat ze echt achteruit zijn gegaan in plaats van vooruit (hoezo opknappen). Ik snap echt niet dat er 'paardenliefhebbers' zijn die de verdachte zo verdedigen. Sterker nog, ik vind het gewoon eng.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:23

Er staan wel wat paarden bij die wat aan de magere kant zijn, maar ik kan nu niet beoordelen dat ze echt mishandeld of slecht verzorgd zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:26

Ludora schreef:
Er staan wel wat paarden bij die wat aan de magere kant zijn, maar ik kan nu niet beoordelen dat ze echt mishandeld of slecht verzorgd zijn.....

Dat is aan alleen de dikte inderdaad moeilijk te beoordelen. Soms is iets mager zelfs ook gezonder dan moddervet. Ik baseer mijn mening dan ook op de slechte hoeven en vooral ook op het onbehandelde oog.

Ook baseer ik mijn mening op de tekst van de verdachte zelf. Zij heeft geen flauw idee hoe het nou toch kan dat sommige paarden vel over been zijn. Waarom is dit niet onderzocht? Dan wist ze het wel en had ze er iets aan kunnen doen.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:26

dat zijn dus foto's van mijn hand en mijn mening stond in het andere topic! Het gaat over hoe het bedrijf NU was en niet 2 jaar geleden (ja toen kon het idd veel beter!)...op dit moment kan ik met heel mijn hart en 100% zekerheid zeggen dat ze NU niet werden onthouden van medische zorg en voedsel. Ik ben hier op 'vakantie', heb geen plicht om hier te werken, maar als ik hier ben voer ik te paarden en goed ook. Ik ben hier met plezier, want door mijn spierprobleem wordt ik erg beperkt. Ik ben hier heel regelmatig en als ik er niet ben is arabesk er wel. Het is een steek in mijn hart, ik verbruik hier al mijn energie aan de verzorging van de paarden (met liefde overigens), als er dan iemand komt en probeert een tegendeel te bewijzen..... maar ja laten we de rechter maar beslissen! Wij hebben er alles aan gedaan om die dieren een goed leven hier te bieden!

dat oog is de dag na het ongeval opgemerkt, binnen een half uur was de dierenarts hier, maar de zwelling was te groot om te opereren (mening dierenarts!) en stond op antibiotioca (nu dus niet meer, want ze wilden niet luisteren naar wat het dier voor medicatie had!) De operatie stond gepland!!!!! Daarbij heeft ze een piepklein veulen aan de voet, het had teveel geweest voor haar (in een slechte conditie door gebroken been voor geboorte van haar veulen)..... dat is hoe het werkelijk zit. Het had misschien anders gekund, maar er was 100% medische zorg en dus geen onthouding (en ja dat was de klacht als we bij de feiten blijven). Trouwens iemand die niks medische doet, gaat geen 46 paarden ontwormen en dus ongeveer 40 goede wormenspuiten kopen (reken dat eens uit!)
Kathirza had een leverprobleem, paard heeft het na bijna dood zijn helemaal gered en galopeerde weer in de wei...vind jij het gek dat ze zo mager is?? ik dus echt niet en als je haar goed bewegende alerte oortjes nu zag, dan ging ze het redden. Nog twee weken erbij en ze had weer gewoon rond geweest......dat is wat de feiten zijn en waar die mannen van de inspectie niet eens naar wilden kijken!
de dierenarts was doorslaggevend, die man is hier notabene de deur gewezen een aantal jaar geleden! Ik vind dit dus echt niet objectief, die had een gekleurde mening. 1 of 2 dagen wachten op een neutrale dierenarts en je had een heel ander beeld!

maar we moeten afwachten wat de rechter zegt!! Die pers is hier geweest en heeft alles kunnen zien en kunnen fotograveren....
Laatst bijgewerkt door brechje op 25-08-06 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:27

als vervolg op de vorige twee topics kunnen we het er waarschijnlijk over eens zijn dat men zich vooral stoort aan het ontstoken oog van de merrie.

feit is dat de hoefsmid op de dag van inname een afspraak had om de paarden te bekappen, voor vele bokkers hier waarschijnlijk aan de late kant.

en onder de ingenomen paarden zijn een paar gehandicapt, atactisch.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:28

CCCCorine schreef:
Ludora schreef:

Dat is aan alleen de dikte inderdaad moeilijk te beoordelen. Soms is iets mager zelfs ook gezonder dan moddervet. Ik baseer mijn mening dan ook op de slechte hoeven en vooral ook op het onbehandelde oog.

Ook baseer ik mijn mening op de tekst van de verdachte zelf. Zij heeft geen flauw idee hoe het nou toch kan dat sommige paarden vel over been zijn. Waarom is dit niet onderzocht? Dan wist ze het wel en had ze er iets aan kunnen doen.

Die foto's heb ik niet gezien, euh ik denk dat ik het hele verhaal dus niet ken Verward Ik reageerde alleen op de foto's uit de link.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:29

Een paard dat doorleeftijd tanden mist en daardoor niet goed zijn eten kan kauwen moet speciaal seniorenvoer of slobber krijgen, die trap je niet zonder meer het land op.
En paarden mager omdat ze aan het wisselen zijn? Kan, maar op dat moment had ik er de TA bijgehaald.
En veulens van een jaar bij een merrie laten staan waardoor de merrrie leeggetrokken wordt: dan speen je toch op tijd en haal je ze uit elkaar?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:29

Ludora schreef:

Die foto's heb ik niet gezien, euh ik denk dat ik het hele verhaal dus niet ken Verward Ik reageerde alleen op de foto's uit de link.....

Je moet even die 2 linken openen die in de EERSTE post staan!!!

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:31

ik denk dat de wwrheid ergens in het midden ligt. de media zal het vast allemaal opgeblazen hebben. maar de db neemt dieren ook niet voor niets in. die paarden zien er niet heel mager uit, maar ze zien er ook absoluut niet goed doorvoet uit. als ze idd zoals hier gezecht wordt de paarden de laatste tijd magerder zijn geworden snap ik de db volkomen want dan zijn ze echt te dun en onverzorgt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:31

Had net een heel stuk getikt, toen ging het topic opslot, nog maar eens dan.

Het is (voor buitenstaanders zoals ik) heel moeilijk hierover te oordelen. De foto's (mn die van het ontstoken ook) zien er echt niet best uit. Dit lijkt mij (ondanks de mening van de behandelend DA) een spoedgeval. Volgens mij was dit paard op de faculteit direct geholpen. De andere paarden op een aantal foto's vind ik ook wel erg mager (zo niet vel over been..), helaas kan dat gebeuren, ook bij mensen. Dat is niet gezond nee, maar het zou idd kunnen dat dit als gevolg van een ziekte is en het kan nog heel lang duren voordat ze dan weer bijgekomen zijn. Ik snap wel dat mensen aktie ondernemen als ze een paard (zo mager als die grijze of met een uitpuilend doorbloed oog) zien. Maar misschien hadden ze dan beter eerst naar Wanda (zo heet ze toch?) kunnen gaan.
Gelukkig worden er ook goede foto's laten zien. Het grootste deel van de paarden staat er gezond en tevreden bij. Er zal dus absoluut geen sprake van opzet zijn. Wat een verschrikkelijk vervelende situatie, zowel voor de paarden als voor de eigenares (die duidelijk geen kwaad in de zin heeft).

Ara, weet je al hoe het met de "afgevoerde paardjes" gaat? Jammer dat ze met zoveel stress door de DB afgevoerd zijn.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:35

Ik denk dat de dierenbescherming niet zomaar paarden meeneemt! Het duurt al lang voor ze in actie komen dus ze zullen hun redenen wel gehad hebben om ze mee te nemen. En als mijn paard een tak in zijn oog heeft gekregen staat de DA toch onmiddelijk bij mij hoor!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:35

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:37

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:37

Cassidy, die foto's heb ik ook op een ander forum gezien. Vind het niet meer als normaal dat ze daar ingegrepen hebben!!!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:39

Terecht dat deze paarden in beslag zijn genomen. In het andere topic werd wel steeds gezegd dat het oog onder behandeling is bij een dierenarts maar dat is pas gebeurd nadat het al wel minstens een week geleden is nadat de tak er in terecht was gekomen. Een oog is kwetsbaar en er had gelijk nadat er een tak in was gekomen gekeken moeten worden of er schade aan het oog was ontstaan. Door dan gelijk preventief te handelen had voorkomen kunnen worden dat er zo'n erge onsteking zou onstaan. Hier wordt eerst gewacht tot het er vreselijk uitziet en pas dan wordt er een dierenarts bijgehaald.

Paarden die te mager zijn heb je neit 123 weer in goede conditie dat klopt helemaal maar je moet ook niet zo lang afwachten. Als je ziet dat ze mager worden moet je gelijk beginnen met bijvoeren. Kon hij niet eten vanwege ontstoken kies dan was het verstandiger geweest om eerder een tandarts in te schakelen. Zelfde geld voor de hoeven daar is gewoon niet op tijd wat aan gedaan.
Er worden allerlei ziektes als excuus aangevoerd maar ik ben nog nooit op een stal geweest waar zoveel ziektes heersten.

Dat de moeders zo mager waren omdat ze veulens hadden is ook niet nodig. Ze kan best dunner worden maar ik ken genoeg fokmerries die er stukken beter uitzien ook al hebben ze een veulen. Als het paard niet in conditie is om het te laten veulenen moet je het ook niet laten dekken.

Hier wordt gewoon steeds veel te lang afgewacht door de eigenaresse. Pas als ze in slechte conditie zijn wordt er gehandeld. Je moet van te voren zo handelen dat voorkomen wordt dat ze in slechte conditie raken.

Misschien zijn ze wel niet helemaal op de goede manier afgevoerd maar liever een half uurtje stress van onjuist vervoer dan een leven lang lijden vanwege slechte verzorging.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:40

Cassidy schreef:
Een paard dat doorleeftijd tanden mist en daardoor niet goed zijn eten kan kauwen moet speciaal seniorenvoer of slobber krijgen, die trap je niet zonder meer het land op.
En paarden mager omdat ze aan het wisselen zijn? Kan, maar op dat moment had ik er de TA bijgehaald.
En veulens van een jaar bij een merrie laten staan waardoor de merrrie leeggetrokken wordt: dan speen je toch op tijd en haal je ze uit elkaar?

ik vind helemaal dat je gelijk hebt! Maar er is hier aan afweging gemaakt tussen weidegang of stal (de dunne paarden gingen iedere dag naar stal om bij te eten), ook de afspraak met de tandarts was al gemaakt. Ze heeft een megadruk bedrijf en dus alles van te voren gepland....ik vind een jaar ook te lang om veulen aan de voet te houden, maar die atactische veulen had dit nodig om bij te komen (en ze zag er bij de weg prachtig uit!!) en ze heeft een melkerij, gunt de veulens de eerste 3 a 4 maanden fulltime bij de moeder en gaat daarna pas melken.....dat is een afweging, ook op dierenwelzijn en liefde voor haar paarden te maken. Ik zou ook geen atactische paarden houden, maar ze is geen handelaar en ze staan hier gewoon niet in de weg. Die beestjes waren zichtbaar gelukkig, ookal hebben ze die handicap en als poetspaard voor de zorgboerderij zijn ze gewoon geschikt. Is gaat gewoon om de verschillende methode en zij wil het zo natuurlijk mogelijk, maar respecteerd en gunt de paarden die iets mankeren gewoon hun oude dag! Dat is al een hele discussie op zich, maar ieder zijn eigen mening. Het gaat erom dat ze niet zijn onthouden van medische zorg en voedsel, dat is de aanklacht.......er zitten honderden euro's in die 4 zieke paarden (staat zwart op wit), maar dat is blijkbaar niet van belang. De hoefsmid is hier elke 6 weken (staat ook zwart op wit), hij was trouwens ook diegene die wanda heeft opgepept om tegengas te gaan geven....dat hij toevallig hier gister was (ja dat stond al gepland, we hebben namelijk heel veel huifkartochten deze week....heel lastig, want ze hebben ook twee werkpaarden meegenomen en dat betekend 1 wagen minder)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:40

Waar ik wel over val is dat de DB niet alleen de paarden mee hebben genomen die er slecht uitzagen, maar aan het afromen zijn geslagen, hebben meegenomen wat ze mee konden nemen. Wat ze niet te pakken konden krijgen staat er dus nog steeds. Hoezo willekeur?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:41

Ik ben blij dat er eindelijk iemand gereageerd heeft die weet hoe het met het oog zat. Nu maar hopen dat iedereen eerst de post van Brechje leest voordat ze gaan roepen hoe verschrikkelijk het oog er uit ziet...

Ik drukte op verzenden... en zag dat er nieuwe posts waren Verdrietig
Te laat... Lindsey, lees de post van Brechje! Er is meteen toen ze er achter kwamen een dierenarts bijgehaald!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:44

brechje schreef:
Cassidy schreef:

ik vind helemaal dat je gelijk hebt! Maar er is hier aan afweging gemaakt tussen weidegang of stal (de dunne paarden gingen iedere dag naar stal om bij te eten), ook de afspraak met de tandarts was al gemaakt. Ze heeft een megadruk bedrijf en dus alles van te voren gepland....ik vind een jaar ook te lang om veulen aan de voet te houden, maar die atactische veulen had dit nodig om bij te komen (en ze zag er bij de weg prachtig uit!!) en ze heeft een melkerij, gunt de veulens de eerste 3 a 4 maanden fulltime bij de moeder en gaat daarna pas melken.....dat is een afweging, ook op dierenwelzijn en liefde voor haar paarden te maken. Ik zou ook geen atactische paarden houden, maar ze is geen handelaar en ze staan hier gewoon niet in de weg. Die beestjes waren zichtbaar gelukkig, ookal hebben ze die handicap en als poetspaard voor de zorgboerderij zijn ze gewoon geschikt. Is gaat gewoon om de verschillende methode en zij wil het zo natuurlijk mogelijk, maar respecteerd en gunt de paarden die iets mankeren gewoon hun oude dag! Dat is al een hele discussie op zich, maar ieder zijn eigen mening. Het gaat erom dat ze niet zijn onthouden van medische zorg en voedsel, dat is de aanklacht.......er zitten honderden euro's in die 4 zieke paarden (staat zwart op wit), maar dat is blijkbaar niet van belang. De hoefsmid is hier elke 6 weken (staat ook zwart op wit), hij was trouwens ook diegene die wanda heeft opgepept om tegengas te gaan geven....dat hij toevallig hier gister was (ja dat stond al gepland, we hebben namelijk heel veel huifkartochten deze week....heel lastig, want ze hebben ook twee werkpaarden meegenomen en dat betekend 1 wagen minder)

En ze zei: dat ze niet aan een hoefsmid kon komen??
en daarbij als de hoefsmid er elke 6 weken is zien die hoefen die voeten er niet zo uit te zien!
Bij ons op stal komen ze ook op een vaste dag, maar daar zien ze er niet zo uit!!!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:46

De mevrouw zelf heeft hier helemaal niks gezegd. Maar Arabesk kon in Noord-Holland geen hoefsmid vinden voor iemand die ze daar kent. Maar dat is een totaal ander verhaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:48

daantjuhhh schreef:
En ze zei: dat ze niet aan een hoefsmid kon komen??
en daarbij als de hoefsmid er elke 6 weken is zien die hoefen die voeten er niet zo uit te zien!
Bij ons op stal komen ze ook op een vaste dag, maar daar zien ze er niet zo uit!!!

Ja dat kan, in Edam zijn ook paarden afgevoerd wegens 'verwaarlozing' ook zo'n onterecht verhaal. Ik heb zelf heel Noordholland afgebeld voor een hoefsmid, ze zaten allemaal vol. Wat moet je dan?

Afbeelding
Deze paarden zijn in 2005 afgevoerd ONTERECHT! Ze zouden niet snel genoeg dikker geworden zijn (dat duurt nou eenmaal langer dan een maand) en de hoeven onverzorgd.

Ik heb het een beetje gehad met de DB

Een daarvan stond op een andere plek en is goddank niet afgevoerd.

Arabesk schreef:
Afbeelding
Erger nog dan dit kreeg ik hem, pas toen er weer een beetje vlees op zat durfde ik foto's te maken.
De reden van deze verwaarlozing is een lang verhaal en ik ga hier geen oude koeien uit de sloot halen. Koe

Afbeelding
drie kwart jaar later (vlak na de winter) nog niet echt veel vlees erop

Afbeelding
1,5 jaar later

Afbeelding
oeps ietsje te vet gemest

Afbeelding
2 jaar later, eindelijk spieren
staart is wel opgevreten door de shetlander

Mensen hebben me voor gek verklaard, maar hij is best mooi geworden en heeft er uiteindelijk niks aan over gehouden. Hij is nu kerngezond en heeft sinds ik hem heb nog niks gemankeerd, niet kreupel en niet ziek Ja
Het was een lange weg, maar ik hoop dat m'n paardje nog heel lang bij me blijft Lovers
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-08-06 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt