Bluetongue vastgesteld bij schapen in Limburg,advies paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Bluetongue vastgesteld bij schapen in Limburg,advies paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 23:44

http://www.nu.nl/news/804817/12/Blueton ... mburg.html
nu.nl

Bluetongue vastgesteld bij schapen in Limburg, advies paarden op stal.

DEN HAAG - Bij een schapenbedrijf in Kerkrade is donderdag de ziekte Bluetongue vastgesteld. Dat deelde het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) mee. Eerder waren al enkele bedrijven geblokkeerd, omdat het vermoeden bestond dat schapen mogelijk zijn besmet met de ziekte.
Bluetongue is een virus dat wordt overgebracht door stekende muggen die doorgaans in warmere oorden als Spanje en Portugal voorkomen. Het is de eerste keer dat de ziekte in Nederland opduikt.
Exportverbod
Als gevolg van de ontdekking geldt voor Nederland per direct een algeheel exportverbod van levende herkauwers (runderen, schapen en geiten) en levende producten van deze dieren (sperma, eicellen en embryo's).
Het ministerie liet verder weten dat rond de besmette bedrijven een beschermingsgebied van 100 kilometer komt met daarom heen nog een toezichtgebied van 50 kilometer. Levende herkauwers en levende producten mogen deze gebieden niet verlaten. In het beschermingsgebied wordt geadviseerd om herkauwers, varkens en paarden op te stallen, en insecticiden te gebruiken.
Bovendien is in een gebied van twintig kilometer rond het besmette bedrijf aan- en afvoer van herkauwers verboden en moeten deze dieren worden opgestald. Het gebruik van insecticiden is daar verplicht.
Symptomen
Bluetongue maakt vooral schapen ziek. Ze kunnen door de ziekte een blauwe tong en een gezwollen kop krijgen. De virusziekte veroorzaakt hoge koorts en kan leiden tot kreupelheid en de dood.
Andere herkauwers als runderen en geiten kunnen wel besmet raken met het bluetonguevirus, maar worden meestal niet ziek. Het virus is voor mensen ongevaarlijk, meldde het ministerie.

Sjoert

Re: Nieuwe besmettelijke ziekte, paarden ook op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 00:05

-> VN

Vonnie84

Re: Bluetongue vastgesteld bij schapen in Limburg,advies paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 00:46

Altijd fijn dat het ministerie er een kaartje bij doet van die 100 km grens Stoom uit je oren

Ik kom hier niet aan uit hoor:

Bijlage II
Beschermingsgebied Kerkrade (100 kilometer)

1. Artikel 4 van de regeling is op dit gebied van toepassing.
2. Het beschermingsgebied is als volgt begrensd:

1. Vanaf de kruising Belgische grens en Poppelseweg (N630), Poppelseweg (N630)
volgend in noordelijke richting overgaand in N630 volgend in noordelijke richting
overgaand in Ringbaan West volgend in noordelijke richting overgaand in Midden-
Brabantweg volgend in noordelijke richting overgaan in N261 volgend in
noordwestelijke richting tot aan Kleiweg.
2. Kleiweg volgend in oostelijke richting overgaand in Biesbosweg volgend in
oostelijke richting tot aan Sluisweg.
3. Sluisweg volgend in noordelijke richting tot aan Bergse Maas.
4. Bergse Maas volgend in noordoostelijke richting overgaand in Maas volgend in
noordoostelijke richting tot aan kruising Cuijksesteeg en Meulenbroekstraat.
5. Vanaf kruising Cuijksesteeg en Meulenbroekstraat het water volgend tot aan
Witteweg.
6. Witteweg volgend in noordelijke richting tot aan Rijksweg 203 (N271).
7. Rijksweg 203 (N271) volgend in zuidoostelijke richting tot aan Zwarteweg (N843).
8. Zwarteweg (N843) volgend in noordelijke richting tot aan de Duitse grens.
9. Duitse grens volgend in zuidelijke richting tot aan de Belgische grens.
10. Belgische grens volgend in noordwestelijke richting tot aan de Poppelseweg (N630).

xJurdyWonanx

Re: Bluetongue vastgesteld bij schapen in Limburg,advies paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 01:12

afijn..
Stukje van mij vandaan ligt Kerkrade Vork

Gelukkig staat mijn paard al op stal bijna de hele dag dus minder kans op besmetting.

Via mensen is niet overdraaglijk he ?

Hopen dat het virus zo weer weg is en zal voortaan toch maar vliegenspray opdoen..

insecticiden ? wat is dat... lijkt mij zoiets als vliegenspray enz tegen muggen en vliegen in ieder geval offeh ? Sigaar

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 01:20

Ook lekker gezellig woon er ook vlakbij.. En heb om me heen ook schapen en koeien staan woon net in zo'n boerengat tegen de belgische grens..
Maar ik kan me paarden niet binnen zetten op dit moment, de hele stal ligt vol met onderdelen van de brommer van me broertje :S

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:25

Voor de volledigheid de link naar de site van het ministerie van LNV, met daarop alle actuele informatie: http://www.minlnv.nl/

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:29

Je paard wordt er ook niet ziek van, hoogstens een drager van de ziekte (wat weer gevaarlijk is voor de schapen bij jou in de buurt). Doel van het opstallen van de paarden is dat ze dus niet gestoken worden door de cullicoides mug (zelfde mug die zomereczeem veroorzaakt). Deze muggen houden niet van donker(e stallen). (paard kan dus eventueel snachts op de wei)
Als je maar genoeg vliegenspray gebruikt (= insecticide), dan zou dat ook genoeg moeten zijn om je paard geen drager te maken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:37

Mijn eerste gedachte was: wat heeft dit voor gevolgen voor de WEG? Aken ligt niet zo heel ver van Kerkrade. Maar zoals ik het lees, is er (vooralsnog) geen reden voor paniek in paardenland. De dwingende maatregelen gelden (vooralsnog) alleen voor herkauwers. Paarden zijn geen herkauwers. En voor paarden geldt alleen een advies, geen dwingende maatregel:

www.minlnv.nl schreef:
* Met ingang van 22.45 uur geldt voor Nederland een algeheel exportverbod van levende herkauwers (runderen, schapen en geiten) en levende producten van deze dieren (sperma, eicellen en embryo's).
* Rond de besmette bedrijven wordt een beschermingsgebied van 100 kilometer ingesteld; met daarom heen nog een toezichtgebied van 50 kilometer (in totaal dus 150 kilometer rond het besmette bedrijf). Levende herkauwers en levende producten mogen deze gebieden niet verlaten.
* 20 kilometer rond het besmette bedrijf is aan- en afvoer van levende herkauwers (runderen, geiten) verboden;
* 20 kilometer rond het besmette bedrijf moeten herkauwers worden opgestald en is het gebruik van insecticiden verplicht.
* In het beschermingsgebied wordt geadviseerd om herkauwers, varkens en paarden op te stallen, en insecticiden te gebruiken.

http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pag ... _id=129317

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:55

Hmzz, lekker, dalijk komt het naar hier,

Had trouwens nog nooit van die ziekte oid gehoord

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:15

Kunnen die ziektes nou nooit eens wegblijven he?? Als het erger word zeg de regering weer dat er duizenden schapen enz. moeten worden afgemaakt om de ziekte niet te verspreiden.
Laten we hopen dat het zo ver niet gaat komen.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:28

Yippie, volgens mij woon ik binnen die straal. Scheve mond
[edit] Nee, ik weet het wel zeker Sigaar

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 09:39

Ben blij dat de regels voor paarden toch anders zijn dan het artikel eerst liet vermoeden. Aangezien MinLVN kampioen is in verspreiden van verwarrende berrichten, lijkt me nu hun eigen info redelijk duidelijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:50

Gelukkig is dit niet besmettelijk en zal er dus ook niet preventief geruimd hoeven worden.
Die ellende is er al genoeg geweest de afgelopen jaren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:13

Ministerie heeft ook aangekondigd dat ze niet gaan ruimen. Wel worden dieren die veel lijden (en dat is goed mogelijk met deze ziekte) afgemaakt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:24

Bluetongue Virus
Like AHSV, BTV is an orbivirus and exists as a number of serotypes; 24 have been identified to date. BTV is thought to infect all known species of ruminant, but severe disease usually occurs only in certain breeds of sheep and some species of deer (92, 184). Clinical signs may include fever, depression, nasal discharge, excessive salivation, facial oedema, hyperanemia, and ulceration of the oral mucosa, coronitis, muscle weakness, secondary pneumonia, and death.

The global distribution of BTV lies approximately between latitudes 35° S and 40° N, although in parts of western North America it may extend up to almost 50° N (45). Within these areas the virus has a virtually worldwide distribution, being found in North, Central, and South America, Africa, the Middle East, the Indian sub-continent, China, Southeast Asia, and Australia (99, 169). BTV has also at times made incursions into Europe, although it has not been able to establish itself permanently in that continent (107). Nevertheless, the 1956–1960 epizootic in Spain and Portugal resulted in the deaths of almost 180,000 sheep and is the most severe outbreak of BT on record (55).

BTV is transmitted between its ruminant hosts almost entirely by the bites of vector species of Culicoides. In consequence, its world distribution is restricted to areas where these vector species occur and transmission is limited to those times of the year when adult insects are active. In epizootic zones this usually means during the late summer and autumn, and this is therefore the time when BT is most commonly seen (107).

bron: Annual Review of Entomology
Vol. 45: 307-340 (Volume publication date January 2000)
(doi:10.1146/annurev.ento.45.1.307)

Culicoides Biting Midges: Their Role as Arbovirus Vectors

P. S. Mellor1 ­J. Boorman1 and ­M. Baylis1­
1Institute for Animal Health, Ash Rd., Pirbright, Woking, Surrey, GU24 0NF, UK; email: philip.mellor@bbsrc.ac.uk , matthew.baylis@bbsrc.ac.uk

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Het is dus dezelfde mug die zomereczeem, maar ook van oa african horse sickness en nog vele andere arbovirussen mee kan nemen.

Voor liefhebbers kan ik de gehele tekst sturen. Staat meer in over de verschillende virussen die deze vlieg over kan brengen.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:39

Ze verdenken dat de overdracht heeft plaatsgevonden tijdens die hittegolf hier. Normaal is het nog nooit hoger dan de Alpen gekomen. Aangezien eht nu niet meer zo warm is zal de kans op verdere verspreiding aanzienlijk minder zijn naar mijn idee.

Ik ben wel blij dat ze geen transportverbod voor paarden hebben opgesteld, ik ga morgen op wedstrijd! (en ja alleen morgen van het hele jaar)...
zou inderdaad ook een financieel fiasco voor aken worden als het nog zover zou komen..!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:55

wow, nou ik hoop maar dat het allemaal mee valt..
lijkt me niet echt een fijn gevoel als je daar in de buurt woont..
ik ga dit topic wel even volgen Lachen

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:04

Ik heb voor de zekerheid mijn twee geitjes maar op stal gezet. Ik woon in Midden-Limburg dus zit ook in die 100 km straal. Het is ook ieder jaar weer iets en als de geiten straks weer buiten mogen kunnen we zeker weer de kippen en eenden ophokken.....

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:11

ja zo blijven we inderdaad bezig...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:39

insecticiden is dus gewoon insprayen met vliegenspul? Blond

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:40

Kimmb schreef:
Deze muggen houden niet van donker(e stallen). (paard kan dus eventueel snachts op de wei)
Als je maar genoeg vliegenspray gebruikt (= insecticide), dan zou dat ook genoeg moeten zijn om je paard geen drager te maken.

Dat is niet waar. Paarden moeten ´s nachts juist op stal:

Citaat:
Hok ook paarden en varkens 's nachts op. Deze dieren zijn niet gevoelig voor de ziekte, maar kunnen de muggen wel voeden en zo in leven houden. Ook behandeling met insecticiden wordt geadviseerd.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:48

kapje schreef:
Kimmb schreef:
Deze muggen houden niet van donker(e stallen). (paard kan dus eventueel snachts op de wei)

Dat is niet waar. Paarden moeten ´s nachts juist op stal:

Citaat:
Hok ook paarden en varkens 's nachts op. Deze dieren zijn niet gevoelig voor de ziekte, maar kunnen de muggen wel voeden en zo in leven houden. Ook behandeling met insecticiden wordt geadviseerd.

Oeps Bloos , je hebt gelijk (vliegje houdt dus niet van licht).
".... de Culicoides-mug. Deze mugjes komen het meeste voor 's morgens vroeg en als het begint te schemeren. Paarden met deze aanleg kun je dus beter later buiten zetten en 's avonds weer vroeg op stal." (http://www.homeo-natura.nl/allergie%20paard.htm)

EdwardR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:50

@Floor: Ik lees dit in het bericht van Karin:
* Rond de besmette bedrijven wordt een beschermingsgebied van 100 kilometer ingesteld; met daarom heen nog een toezichtgebied van 50 kilometer (in totaal dus 150 kilometer rond het besmette bedrijf). Levende herkauwers en levende producten mogen deze gebieden niet verlaten.

Volgens mij is Hercules toch een levendproduct....

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:01

Van deze ziekte heb ik echt nog nooit eerder gehoord. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld. Gelukkig is het al flink aan het nazomeren, dus misschien verdwijnt het vanzelf.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:16

Mag ik nu nog wel met mijn paard de grens over dan? Ik moet met haar naar mijn opleiding net over de grens.