Jacobskruiskruid, de kant van de natuurliefhebber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Jacobskruiskruid, de kant van de natuurliefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 14:55

http://www.bndestem.nl/roosendaal/article520132.ece
bndestem.nl

Zaterdag 22 juli 2006 - Al enkele jaren wordt er in de media aandacht besteed aan het Sint Jacobskruiskruid. Wat men echter bedoelt is het Jacobskruiskruid ( Senecio jacobaea). In de media komen meestal alleen de paardenliefhebbers aan het woord. In hun pleidooien over de giftigheid van deze plantensoorten krijgen de natuurbeschermers meestal de schuld van de in hun ogen explosieve toename van deze mooie wilde bloemensoort.
Want mooi is deze soort zonder meer met haar wat oranjeachtige hartje en diep gele lintbloemen.
Die natuurbeschermers zouden deze soort bewust uitgezaaid en verspreid hebben om een vlindertje in stand te houden. Je moet maar op het idee komen om mensen de schuld te geven voor het aanmoedigen van een overigens prachtig roodzwart gekleurd nachtvlindertje, dat toevallig algemeen is en ook nog overdag actief is.
Ik zal een poging doen om mijn ervaring over de verspreiding van het Jacobskruiskruid aan u uit te leggen, wetende dat ik daardoor een aantal paardenvijgen over me heen zal krijgen. Ik vind dat de burger ook recht heeft op de kant van het verhaal van een natuurliefhebber.

Lees hier meer!

Sammie

Re: Jacobskruiskruid, de kant van de natuurliefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:12

Op de sintjacobskruiskruid zit idd een rups (die ook giftig is) wat later uitgroeid tot een vlinder, maar om nu te zeggen dat het St. Jacobskruiskruid een mooie bloem is???! Nou sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. Verder is het gewoon een zeer lastig uit te roeien en zichzelf snel verspreidende bloem die voor veel diersoorten giftig is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:17

Inderdaad sammie, ik vind het ook echt geen mooie plant, er zijn zo veel meer mooie bloemen.. klaprozen ofzo, dat ze die dan wat meer uitzaaien..
En die rupsjes zullen het ook wel goed doen op andere planten, om nu weet ik hoeveel paarden en koeien te vergiftigen om een paar vlinders erbij te krijgen.. Wat een onzin!
Ik vind dat hetzelfde idee als overal giftige appelbomen planten omdat ze er leuk uitzien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:43

Ik denk dat ik maar eens zo'n rupsenfokkerij ga beginnen, volgens mij moet dat best lopen Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:49

Dus omdat paarden in weilanden lopen deze te kort afgrazen heeft het JKK vrij spel?
Het zal idd een samenloop van omstandigheden zijn, maar ik ben pas de afgelopen jaren de JKK in de schrikbarende hoeveelheden tegengekomen zoals ik het nu zie.

En dat verse planten niet gegeten worden is ook niet waar. Als er niets meer op het land staat beginnen ze ook daar aan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:51

tot voor ong. 10 jaar geleden kwam de hele plant niet eens in Nederland voor. Een of andere ambtelijke idioot vond het een mooi berm plantje Misselijk en heeft het her en der geplant.

Sterker nog. In Engeland is de plant zelfs verboden en daar heeft het ecosystem er écht geen last van.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 25-07-06 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:51

het is een lelijke plant, iig nee ik vind hem gewoon echt niet mooi
doe mij maar een boterbloem, margrietje of klaproos ipv die grillige stengels&bladeren van het JKK

wat wel erg opvalledn is, is dat in de weilanden die nu compleet dood&bruin zijn het JKK nog fier rechtop staat, en nog echt groen met geel is ipv bruin en dor zoals alle andere planten Scheve mond

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:07

Sammie schreef:
tot voor ong. 10 jaar geleden kwam de hele plant niet eens in Nederland voor. Een of andere ambtelijke idioot vond het een mooi berm plantje Misselijk en heeft het her en der geplant.

Sterker nog. In Engeland is de plant zelfs verboden en daar heeft het ecosystem er écht geen last van.

Maar daar hoor je meneer de natuurliefhebber niet over.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:14

ik ben toch meer een dierenliefhebber dan een natuurliefhebber, stomme K-plant, uitroeien dat spul, die rups zoekt maar een andere plant en trouwens hoe lang is het leven van een vlinder ten opzichte van een paard?!
Laatst bijgewerkt door haan op 25-07-06 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:15

En al die weilanden die nu braak liggen omdat boeren ook de moeten niet meer is, of natuurmonumenten het bewust zo laat?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:35

Ik vind het wel een mooie plant, maar ook ik zie hem liever als een zeldzaamplantje ergens in de duinen. Niet in de weilanden in iedergeval.
Het is leuk dat de natuurliefhebber zegt dat je als paardenhouder moet gaan kijken waar het hooi vandaan komt. Nou die mogelijkheid heb je als particulier vaak helemaal niet.
Ik denk ook niet dat je de samenleving "iets" aandoet als je vraagt om het plantje uit te roeien. Het vraagt om een iets ander beleid. Eerder maaien zodat hij niet kan uitzaaien, voorlichting over hoe je op je eigen terein de plant kan bestrijden en meer maatregelen. De gemiddelde burger zal er weinig van merken.

Ik denk overigens niet dat er mensen zijn die het plantje hebben uitgezaaid, dat gaat me echt te ver.
Ik denk dat uitroeien ook een utopie is maar we kunnen ons best doen om hem stevig terug te dringen.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:51

Denk dat je daar een heel goed punt hebt Tolstoj.

Leuk om zo de andere kant ook eens te horen. Maar ik geloof niet dat hij het helemaal goed begrepen heeft. En wat voor nut heeft het om de taxus en zwarte els erbij te halen? alsof die in het hooi zitten! Er zijn zoveel giftige planten, maar die laten paarden over het algemeen uitzichzelf wel staan, en komen niet in het hooi. Dát is het gevaar van JKK, dat het in het hooi/kuil komt.

Laat het inderdaad een fijn zeldzaam duinplantje wezen, met alle rupsjes en vlindertjes daar! Vork

En hoezo zou het schadelijk zijn om hem nu grootschalig aan te pakken, als hij hier eerst niet eens stond? Verward

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:52

Volgens mij heeft de beste man er niet bij stilgestaan dat deze plant giftig is voor alle dieren (en mensen), niet alleen voor paarden. De plant hoeft ook niet perse uitgeroeid te worden, maar nu groeit het als een gek en verdringt het andere planten, die ook en zo niet belangrijker zijn voor ons ecosysteem. JKK moet zeker aangepakt worden, want het loopt de spuigaten uit.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:01

Ik heb een reactie bij BN De Stem geplaatst, ben benieuwd wanneer die geplaatst wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:03

Wil je die hier ook kwijt?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:05

Hij was nogal lang en ik heb hem niet gekopieerd voor het verzenden Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:40

hij staat vast nog wel in je verzonden items (hint, hint)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:42

Haha, nee het kan alleen via zo'n stom formulier. Ik ben iig puntsgewijs ingegaan op een aantal argumenten van hem en heb nog verwezen naar andere sites over JKK.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:45

Oh, jammer. Enfin, we horen het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:09

Het zou misschien zin hebben het emailadres te gebruiken met onze meningen? Knipoog Zo heb ik een wei gehad waar het giga veel groeide en de natuurstroken er vlak bij dus helemaal vol stonden, alleen die plant, echt niet mooi, een vreselijk lelijke plant, maar die rupsjes komen ook maar een paar van voor, echt niet veel. Idd aten ze van de plant, maar die plant stierf er niet van.

Die plant is gewoon niet uit te roeien en het begint hier in brabant al best moeilijk te worden hooi zonder JKK te krijgen, heb al 2 partijen terug moeten brengen, vertel ook van te voren als er JKK in zit, breng ik het terug. Onbegonnen werk om uit te pluizen als je hooi voert, ben je lang mee bezig en de volgende morgen vind je hele planten in de stal en vraag ik mij af hoe kan dat nou, heb zo goed gekeken!! Boos! Al die kleine stukjes, stukjes blad, bloemetje e.d wat er nog in zit en ongemerkt mee gaat tussen die grote kaken, weet je niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:13

Ik zou het ook terugbrengen, in het JKK topic op Medisch (pagina 27) staan foto's hoe JKK verspreid wordt als er een paar keer is geschud.
Het beste is persoonlijk het hooiland te bekijken voordat er wordt gehooid. En als je echt geen JKK-vrij hooi kunt vinden, over te stappen op luzerne of stro.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:42

Ik hoorde zelfs dat als er één takje in een hooibaal zit dat het gif dan al door de hele baal verspreid is en je em helemaal moet weggooien..
Of t waar is weet ik niet, maar ik zou het er niet op wagen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:05

heb hem een mailtje gestuurd! als ik een reaktie terug krijg zet ik hem wel op bokt!
in de mail stond onder andere een vraag aan hem of hij dacht dat alle boeren netjes vermelde dat het in het hooi zat.
sommige mensen kennen het plantje niet eens of denken dat het wel mee valt. hoe hij daar dan over dacht.
gr.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:13

Ptries schreef:
Ik heb een reactie bij BN De Stem geplaatst, ben benieuwd wanneer die geplaatst wordt.

Hoi Patries,
Wat is BN DE Stem waar kan je dat vinden? Bloos

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:31

Leuk en emotioneel natuurverhaal van die meneer met zijn rupsjes en beestjes etc. Paarden moetn niet zeuren, luchtvervuiling is erger.
Je zou de sukkel eens uitnodigen om een aan JKK stervend paard te komen bekijken dan stelt hij de mening iets bij misschien.
hij heeft een eigen mening en gedeeltelijk zit er best wel iets in zijn verhaal maar ik vind die opmerking over luchtvervuiling erg laatdunkend naar ons als paardeneigenaren/liefhebbers die donders goed uit moeten kijken dat hun paard niet op een vreselijke manier sterft aan zo'n schattig en mooi plantje.
Die opmerking schiet bij mij in het verkeerde keelgat.