Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urielle schreef:Even een aantal vliegensprays die hieronder vallen:
Zedan BremsenBremse
Vlieg Op Spray en Gel
Zedan SP
GN ANtivlieg
Espree Anti Insect
De Groene Os Insectvrij
Op internet zag ik al dat een aantal bedrijven een alternatief hadden met hertshoornolie, tea tree of eucalyptus ed erin.
[***] schreef:Lijkt me niet. Je hebt pbh spray tegen bijten en het zit ook in de zeer goed verkochte anti daas spray van hofman lieve's.
Urielle schreef:http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=114
dehoefslag.nl
Producten met citronella, waaronder insectenwerende sprays, mogen per 1 september 2006 niet meer verkocht worden. De Europese Unie heeft dit al jaren geleden vastgelegd in de Biocidal Products Directive, een richtlijn voor biociden. Het verbod berust op procedurele gronden, niet op inhoudelijke. Citronella staat op een lijst waarvoor de industrie geen dossier met gegevens heeft ingediend. Het verbod is er dus niet zozeer omdat de stof gevaarlijk zou zijn, maar omdat niemand heeft aangetoond dat het niet zo is. Alleen als aantoonbaar problemen ontstaan door het wegvallen ervan, is het mogelijk als EU-lidstaat een ‘essential use’-toepassing aan te vragen, maar als andere landen dat niet doen, is het vrij kansloos. Naar schatting negentig procent van de vliegensprays bevat citronellaolie, die al meer dan vijftig jaar wordt gebruikt als insectenwering. Zelf vliegenspray maken – met vaak veel hogere concentraties citronellaolie dan commerciële sprays – blijft toegestaan.
Stennisje schreef:Maar je kunt dan nog wel citronella kopen om zelf spray te maken?
Ik heb gister nog zo'n ding gekocht voor in het stopcontact, gaan die er ook uit dan?
HAMSTEREN!!!
Citaat:Producten met citronella, waaronder insectenwerende sprays, mogen per 1 september 2006 niet meer verkocht worden.
Citaat:Het verbod is er dus niet zozeer omdat de stof gevaarlijk zou zijn, maar omdat niemand heeft aangetoond dat het niet zo is
sjietaah schreef:Inderdaad de Atex Daasspray van Hoffmans Lieve die werkt wel.. maar stinkt ontzettend..
Die jaagt niet alleen de dazen weg, maar ook alle andere personen en dieren die bij de paard willen komen
Ze meuren dan een uur in de wind..
Als ik er aan denk ruik ik het al
Word het in heel europa verboden? Of alleen in Nederland.. Anders ga ik het lekker in Belgie halen..
En anders word het importeren vanuit Amerika
Of inderdaad.. Met zijn allen citroenen uitpersen