Sterke daling tal dekkingen Fries paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Sterke daling tal dekkingen Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 17:00

vanRijnwoude

Re: Sterke daling tal dekkingen Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:32

Iets wat absoluut niet meteen betekent dat populariteit is gedaald en ik vind dit al helemaal niet iets voor de KFPS om voor te schamen!
Stel dat fokkers kritischer zijn geworden... wordt er hoogstwaarschijnlijk alleen nog maar gefokt door fokkers die toekomst zien in hun veulen.. je gaat tenslotte geen onnodig geld over boord gooien!

Denk dat het uiteindelijk allemaal ten goede komt van het perfectioneren van het fries ras.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:36

ook wel logisch, friese merries met een stamboek in het papier, daar brengen de veulens amper 1500, (en minder )op
het kost dus meer geld om te fokken,

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:42

dat maakt helemaal niks uit dat er dit jaar minder merries zijn gedekt. Soms meer soms minder!

Kirsten_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:10

Nou bij ons op de manege, zijn er tussen de pensionklanten juist fanatiek allemaal friezen bij gekomen..

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:41

Denk niet dat het iets met de populariteit van het Friese paard te maken heeft.
Economisch gaat het slecht en mensen letten nu op hun geld.

Alleen maar beter voor het Friese ras zoals tartaarsaus al zegt.

Dutchess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:03

Plus het feit dat de Arabo-friezen toch zeer sterk in opmars zijn.

Een paard met de uiterlijke kenmerken van een Fries, maar met veel meer capaciteiten en uithoudingsvermogen (gemiddeld) is toch voor veel mensen aantrekkelijker.

Plus dat er lagere dekkingskosten zijn op dit moment, een strenger beleid om dekhengst te mogen worden/blijven, goede mogelijkheden met volle papieren in Nederland en buitenland, en een kleinere, jongere organisatie die op dit moment betrokkener en tot meer bereid is.

http://www.arabofriezen.nl

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:48

Nou dat ze de uiterlijke kenmerken van een Fries hebben vind jij misschien, ik denk daar toch wat anders over.....
Als je naar een hengstenshow gaat waar ze allebei getoond worden dan is het verschil duidelijk: de Fries heeft véél betere gangen!
Er zijn trouwens goedkopere échte Friese dekhengsten dan Arabo-frieze dekhengsten dus daar hoeft niemand om naar de arabofriezen te gaan.....

En betrokkener??? Sorry hoor, maar dat ben ik ook al niet met je eens....
Als er ergens betrokken mensen zijn dan is het wel bij het enige echte Friese Paarden Stamboek!
Bereid tot ????

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:28

Ik denk ook dat de hele ellende van de afgelopen jaren het Friese Stamboek parten is gaan spelen, en daar bedoel ik niet alleen de economische recessie mee. Ik ken bijvoorbeeld een voormalig eigenaar van een Fries die niet blij was met de extra kosten voor het in stand houden van het centrum in Drachten, wat toch uiteindelijk niets heeft uitgehaald.

merelberfe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:07

Dutchess schreef:
Plus het feit dat de Arabo-friezen toch zeer sterk in opmars zijn.

Een paard met de uiterlijke kenmerken van een Fries, maar met veel meer capaciteiten en uithoudingsvermogen (gemiddeld) is toch voor veel mensen aantrekkelijker.

Plus dat er lagere dekkingskosten zijn op dit moment, een strenger beleid om dekhengst te mogen worden/blijven, goede mogelijkheden met volle papieren in Nederland en buitenland, en een kleinere, jongere organisatie die op dit moment betrokkener en tot meer bereid is.

http://www.arabofriezen.nl

Ik heb dit weekend voor het eerst de arabofriezen in het echt mogen aanschouwen. De eigenaar zat er serieus over na te denken om een arabofries te gebruiken.
Nou, daar zijn we heeeeeel snel op afgestapt! Hun gangen waren echt niet goed zeer slechte stap en hun galop was ook verschrikkelijk. Erg kort en druk waren ze. Zeer weinig tot geen ah gebruik Nee, niet voor ons. Je levert veeels te veel in mocht je gaan dekken met een arabofries.
Hun dekgeld was ook aardig aan de hoge kant: 750 excl.! nou daar kun je menig andere goedgekeurde Friese dekhengsten voor gebruiken!

Ontopic: Denk idd dat het gewoon met de economie te maken heeft. De echte fokkers worden kritischer en de broodfokkers denken nu ook meer na voordat ze al hun merries laten dekken, wordt minder aantrekkelijk natuurlijk.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:09

De perikelen van het stamboek zullen de meeste fokkers worst zijn. Het overgrote deel van de dekkingen kwamen bij hobbyfokker terecht.

Ik denk eerder dat die catagorie een beetje afhaakt, fokken is duur en onzeker en de tijden dat een willekeurig veulen €5000,00 opbracht zijn allang voorbij.

Ook blijken veel Friezen in de dressuurring gewoon niet te kunnen presteren( lees amateurruiters met een fries) Een Fries correct rijden kost gewoon moeite, zeker de galop. En als blijkt dat het te moeilijk wordt kopen de mensen wel een ander zwart paard...

Dus de markt is aan het verschuiven en zal zich heus wel stabiliseren, maar de Fries als modeartikel, die markt is vol. Dat kun je wel zien op de paardenmarkt, de haflingers worden minder en de rijen friese veulens neemt hun plaats in.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:58

Ik denk dat Amondi een sterk punt heeft daar, fokken is duur en onzeker.
En idd de paarden prijzen zakken steeds meer..

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:34

amondi schreef:
De perikelen van het stamboek zullen de meeste fokkers worst zijn. Het overgrote deel van de dekkingen kwamen bij hobbyfokker terecht.

Ik denk eerder dat die catagorie een beetje afhaakt, fokken is duur en onzeker en de tijden dat een willekeurig veulen €5000,00 opbracht zijn allang voorbij.

Ook blijken veel Friezen in de dressuurring gewoon niet te kunnen presteren( lees amateurruiters met een fries) Een Fries correct rijden kost gewoon moeite, zeker de galop. En als blijkt dat het te moeilijk wordt kopen de mensen wel een ander zwart paard...

Dus de markt is aan het verschuiven en zal zich heus wel stabiliseren, maar de Fries als modeartikel, die markt is vol. Dat kun je wel zien op de paardenmarkt, de haflingers worden minder en de rijen friese veulens neemt hun plaats in.

Ik ben het met je eens dat de Fries een duur paard is doordat ze "in" zijn en dat dat in deze economie een nadeel is.

Je conclusie dat veel Friezen in de dressuurring niet kunnen presteren is volgens mij onjuist. Ik denk dat juist de echte amateurs vaak beter presteren met een Fries dan ze met een ander paard gedaan zouden hebben door het goede karakter van de Fries. Dat die mensen niet goed kunnen rijden heeft niets met de dressuurkwaliteiten van hun Fries te maken.....

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:21

Ik vind dit eigenlijk goed nieuws, als dit minder dekken ook betekent dat men (nog) bewuster gaat nadenken voor men fokt.
Het is een ras met enorm veel inteelt, waar door de geschiedenis nu een maal niet veel aan te doen is... maar toch.

Ik ben dol op Friezen, prachtpaarden met prachtkarakter, maar zal er waarschijnlijk nooit nog een kopen vanwege de problemen door inteelt.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:40

Weet je wat nog beter is dat het Friese paard geen cent meer waard is dan blijven alleen de echte liefhebbers van dit ras over . En niet de mensen die het ras puur hebben om eraan te verdienen. En inderdaad inteelt is een groot probleem , in de jaren zestig kon je de Friezen bijna op twee handen tellen en daarna is het zo gegroeid naar wat het nu is . Geen wonder dat er zoveel inteelt is . wij hadden met onze merrie's altijd dat de nageboorte er niet / of niet optijd eraf kwam. Nu zijn we gaan kruisen met Andalusiers en hebben we nooit meer problemen daarmee.

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:37

Zoals al gezegd brengen friezen lang niet meer zoveel op als een aantal jaren geleden. Simpelweg omdat de vraag toen hoger was dan het aanbod. Inmiddels is er genoeg aanbod maar is de vraag hetzelfde gebleven of minder geworden en is dus de handel in friezen wat gedaald. Maar goed, de goede friezen met goede papieren of veel aanleg voor het mennen/ dressuur blijven duur!

Ik denk dat het goed is dat niet zomaar iedereen meer een veulentje fokt bij zijn fries! Hopelijk gaan de mensen dan meer fokken in plaats van vermeerderen! Zie het dus zeker niet als een negatief iets dat de dekkingen gedaald zijn.

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:42

En wat het inteelt betreft, het is aan de fokker om een hengst uit te zoeken die in combinatie met de merrie een laag inteeltpercentage geeft.

Het zou voor mij in ieder geval nooit een reden zijn om geen fries te kopen! Mijn merrie heeft een inteelt% van 1, nog wat en nergens last van hoor. Tenminste, niet van iets wat daar aan te wijten valt

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:37

De goede friezen met goede volpapier blijven hun geld toch wel waard. Ik ben van mening dat er de laatste jaren door een soort van rage iedereen maar is gaan fokken om het fokken om veulens duur te kunnen verkopen. Er lopen een hoop lelijke friezen rond en dat vind ik jammer. De echte liefhebbers blijven toch wel.