Dierenbescherming eist bijvoeren dieren Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Dierenbescherming eist bijvoeren dieren Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 09:50

Laatst bijgewerkt door Sjoert op 14-02-06 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast voor VN

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:02

-> VN

Xx_Mitt_xX

Re: Dierenbescherming eist bijvoeren dieren Oostvaardersplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:28

Gelukkig is er tenminste de dierenbescherming nog!
Is toch van de gekke dat die dieren met bosjes omvallen omdat
ze geen voer kunnen vinden

Nu maar hopen dat ze gelijk krijgen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:30

Tsja, in de natuur gaan er ook dieren dood als het eten op is.
De vraag is hoe natuurlijk deze situatie eigenlijk is?

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:33

Deze situatie is abs. niet natuurlijk. Er zijn twee grote verschillen: in het wild worden er veulens geboren, naar er voedsel is. Dat wil zeggen veel veulens in overvloedige jaren, weinig in magere jaren. Hier worden tig dieren door mensen bijelkaar gezet. In het wild kunnen ze vertrekken naar voedselrijkere gebieden, hier staan hekken omheen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:36

Natuurlijk sterven er ook dieren in de natuur. Maar als het voedsel op is, trekken de dieren weg. Dat kan daar volgens mij niet, met alle gevolgen van dien. Hoog tijd dat er eens iets aan gedaan wordt.

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:15

Als je geen beesten kunt verzorgen... of niet wil verzorgen... NEEM ZE DAN NIET!!! *is heel boos *

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:19

Ik vind inderdaad dat de dieren nu bijgevoerd meoten worden (en misschien uitgedund in aantal) want dit is geen natuurlijk situatie, zoals hierboven al is aangegeven, ze kunnen niet wegtrekken naar gebieden waar nog wel voedsel voor ze is.

viv1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:29

volgens mij is dezelfde dicussie vorig jaar ook al gevoerd (grappige woordspeling)... weet alleen niet wat de uitslag toen was. Waarschijnlijk was de winer al voorbij toen er een oplossing was, Nederland kennende.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:33

farrier schreef:
Deze situatie is abs. niet natuurlijk. Er zijn twee grote verschillen: in het wild worden er veulens geboren, naar er voedsel is. Dat wil zeggen veel veulens in overvloedige jaren, weinig in magere jaren. Hier worden tig dieren door mensen bijelkaar gezet. In het wild kunnen ze vertrekken naar voedselrijkere gebieden, hier staan hekken omheen.

En hier ben ik het helemaal mee eens . Die Oostvaardersplassen zijn totaal niet te vergelijken met 'in het wild'.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:07

Ik vind het raar dat ze dat nog niet doen.
Meestal worden dieren wel bijgevoerd, tenminste hier in de buurt wel. Of dat gebeurt alleen door het wildbeheer, dat kan ook.

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:11

Hekken zijn niet natuurlijk. De mensen van Natuurmonumenten zijn arrogant en denken dat ze boven alle kritiek verheven zijn. Zij vinden dat dit natuurlijk is en zijn niet van plan het lijden van de dieren te verzachten. Vorig jaar heb ik meegedaan aan een emailactie van de Dierenbescherming, jammer dat het allemaal niks helpt...

nella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:31

Is inderdaad een alles behalve natuurlijke omgeving daar. Loopt gewoon een sproorweg door het gebied heen :S

Zijn verder nog veel meer voorbeelden over dat gebied te noemen waaruit blijkt dat die mensen daar behoorlijk slecht bezig zijn.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:35

het is niet natuurmonumenten maar staatsbosbeheer die het beleid voert in de oostvaardersplassen, en ze maken er een zooitje van

volgens het artiekel zijn ze pas bereid te gaan bij voeren bij 60% sterfte, wat nou niet echt natuurlijk is.

ook is staatsbosbeheer er van overtuigt dat bij voeren slecht is voor de dieren, echt te zot voor woorden

als je als individu of overheids oorgaan dieren houd heb je de plicht daar voor te zorgen!!!!

ik hoop echt dat de dierenbescherming wint, in het belang van alle dieren in de oostvaardersplassen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:57

In een echt natuurlijke situatie komen ook altijd predatoren voor die de zwakke dieren ruimen. Paar tijgers loslaten misschien?

Nee, ik vind dit te zot voor woorden, maar volgens mij is dit nu al jaren aan de gang? Nederland is veel te klein voor dit soort projecten. Dit is gewoon een erg groot weiland met te weinig eten erop.

?En ik vind dat gefok met Koniks of wat dan ook toch al van de gekken. Er is niet bepaald een markt voor zulke paarden. Laat de begrazing dan over aan een particulier of stamboek, die goed voor de dieren zorgt. Gebeurt op zoveel plaatsen, en werkt leuk voor alle partijen.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:42

Ik ben het op zich eens met de stelling dat dieren in de natuur niet bijgevoerd moeten worden. Maar er is hier sprake van een terrein met een hek erom dus die vlieger gaat niet op. Daarnaast is het zo als hierboven gezegd zo dat in de natuur verzwakte dieren ten prooi vallen aan roofdieren. Lullig maar bekort wel het lijden!

Ik vind het ook geen wenselijke situatie. Of staatbosbeheer moet ervan uitgaan dat de natuurlijke selectie over een aantal jaren plaatsvindt.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:03

randalinpony schreef:
?En ik vind dat gefok met Koniks of wat dan ook toch al van de gekken. Er is niet bepaald een markt voor zulke paarden. Laat de begrazing dan over aan een particulier of stamboek, die goed voor de dieren zorgt. Gebeurt op zoveel plaatsen, en werkt leuk voor alle partijen.

Wat mij betreft blijft het gewoon bij Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten, maar van mij mogen ze wel bijvoeren. Nogal raar om pas te gaan voeren als er bijna geen dieren mee rover zijn om te kunnen voeren.

Citaat:
Nederland is veel te klein voor dit soort projecten. Dit is gewoon een erg groot weiland met te weinig eten erop.

Is Nederland te klein, of zijn er teveel mensen?

Riemke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:10

Wat een onzin allemaal. Denken jullie dat met simpel bijvoeren dit probleem is opgelost?? Waarom hebben ze dat dan niet al gedaan?? Dat is allang gedaan! Een vriendin van me is nu bezig met een onderzoek daar, en het is allemaal niet zo simpel als jullie denken. Er loopt al jaren onderzoek naar, maar de oorzaak is niet te vinden! en dan is een oplossing ook niet echt makkelijk he..
En er zijn nog zooooveeeeel dieren daar, ze is al 2 maanden bezig ze alleen al te tellen...
Zo, de telegraaf weet het allemaal wel weer mooi te vertellen zeg...allemaal opgeblazen dus!!!

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:05

Er is daar geen natuurlijke selectie. Het is gewoon fokken, fokken, fokken wat die dieren daar doen. Zo lang er geen selectie is, in de vorm van bijvoorbeeld roofdieren zal het aantal dieren daar alleen maar blijven groeien. De kudde wordt dan te groot en nadat het aantal dieren op zijn grootst is, zal het gebied 'op' zijn en zal het aantal dieren ineens kelderen door een groot voedseltekort.
Ditzelfde is gebeurd op een of ander onbewoond eiland ergens boven (ik geloof) Scandinavië met rendieren die door mensen geïmporteerd werden en daarna daar konden leven zonder roofdieren of andere bedreigingen. Daar staat vast een heel verhaal over ergens op internet, maar ik ben nu iets te lui om te gaan zoeken.

Staatsbosbeheer kan dan een paar dingen doen:
-Zorgen dat de kudde niet groter wordt, hetzij door anticonceptie, hetzij door het wegvangen (en opeten) van de jonge dieren
-De (zwakke) dieren laten doodgaan, of door verhongering, of door afschieten
-Het teveel aan dieren laten bestaan en gaan bijvoeren om het gebied te ontlasten.
-Of natuurlijk een combinatie van deze 3.

En nee, Riemke, met simpel bijvoeren is het niet opgelost. Dan stimuleer je namelijk weer de groei van de dieren, daardoor wordt de kudde dan weer groter en het gebied weer meer belast, waardoor je het jaar daarop weer meer moet gaan bijvoeren.
Staatsbosbeheer is daar echter op tegen, want die hadden bedacht dat zoiets wel in Nederland zou kunnen, zonder hulp van mensen. Dat hebben ze fout gedacht, maar een fout toegeven is blijkbaar toch te moeilijk .

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:13

Als er vorig jaar honderden dieren zijn gestorven, snap ik eigenlijk niet waar men zich druk om maakt.
Dan moet er genoeg eten zijn voor deze (toch al niet zo harde) winter.

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:46

Sjoert vorig jaar heeft de Dierenbescherming ook al actie gevoerd. Een langzame hongerdood achter een hek lijkt me niet diervriendelijk...

Riemke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:32

dat dieren doodgaan in een natuurreservaat is niet echt de bedoeling dacht ik zo. Maar er wordt al een lange tijd naar een oplossing gezocht, en er lopen dus hopen onderzoeken erna. Maar om nou meteen een 'bedrijf' aan te klagen die ook alleen maar het beste voor heeft met de dieren vind ik nou weer een beetje te ver gaan.. Ik wil wel even waarschuwen dat dit bericht in de krant staat, en ook nog eens in de telegraaf, dus dat het waarschijnlijk nogal opgeblazen is om het verhaal mooier te maken (wat met zo ontzettend veel berichten in de krant gebeurd!!) Mijn vriendin had er namelijk nog niet eens van gehoord en dat lijkt me best apart aangezien zij daar de hele dag is...!!!
Alle mensen willen toch hetzelfde!! Dat de dieren daar een fijn leven hebben wat zo natuurlijk mogelijk gehouden wordt! Alleen kan dat gewoonweg niet altijd en zullen er inventieve oplossingen moeten komen..
Ik vind het hardstikke fijn dat die beesten daar lekker vrij rond kunnen huppelen en ik denk dat de beesten dat ook best fijn vinden hahaha

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:27

Lastige situatie.
In De Stille Kern, bij Zeewolde, lopen ook diverse kuddes rond die bijna tot niet worden bijgevoerd. Gelukkig kan er hier geen voortplanting plaats vinden omdat er alleen merries en ruinen lopen.
MOgelijk is dit een optie voor SBB, castreer de hengsten en gooi er over een paar jaar tijdelijk ( 6 maanden ofzo) weer een hengst in. Oftewel, zorg dat er beheerst wat wordt gefokt. Mogelijkheid is ook om de hengstveulens er uit te halen en te castreren voordat ze tot voortplanting kunnen overgaan.
Op zo een manier verklein je de nafok en komt er minder vee te lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:35

Riemke schreef:
Mijn vriendin had er namelijk nog niet eens van gehoord en dat lijkt me best apart aangezien zij daar de hele dag is...!!!

Tja, die zat natuurlijk in de rimboe de dieren te tellen . Maar zonder gekheid, ik neem aan dat zij daar met eigen ogen kan aanschouwen dat ze onderweg dode en/of sterk vermagerde dieren tegen komt.

Waarom hielp het bijvoeren niet? Volgens die vriendin hadden ze dat toch al eens geprobeerd? Daar ben ik echt erg benieuwd naar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:37

Belker schreef:
MOgelijk is dit een optie voor SBB, castreer de hengsten en gooi er over een paar jaar tijdelijk ( 6 maanden ofzo) weer een hengst in. Oftewel, zorg dat er beheerst wat wordt gefokt. Mogelijkheid is ook om de hengstveulens er uit te halen en te castreren voordat ze tot voortplanting kunnen overgaan.
Op zo een manier verklein je de nafok en komt er minder vee te lopen.

Dat is waar en met paarden zou dat goed te doen moeten zijn, maar of het bij al die andere beesten ook zo 'makkelijk' gaat is nog even de vraag. Misschien jagers de Oostvaardersplassen insturen en die de opdracht geven om de echt verzwakte exemplaren overhoop te schieten? Klinkt ook niet echt aardig, maar is lang niet zo zielig als een langzame hongerdood sterven.