Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
farrier schreef:Deze situatie is abs. niet natuurlijk. Er zijn twee grote verschillen: in het wild worden er veulens geboren, naar er voedsel is. Dat wil zeggen veel veulens in overvloedige jaren, weinig in magere jaren. Hier worden tig dieren door mensen bijelkaar gezet. In het wild kunnen ze vertrekken naar voedselrijkere gebieden, hier staan hekken omheen.
randalinpony schreef:?En ik vind dat gefok met Koniks of wat dan ook toch al van de gekken. Er is niet bepaald een markt voor zulke paarden. Laat de begrazing dan over aan een particulier of stamboek, die goed voor de dieren zorgt. Gebeurt op zoveel plaatsen, en werkt leuk voor alle partijen.
Citaat:Nederland is veel te klein voor dit soort projecten. Dit is gewoon een erg groot weiland met te weinig eten erop.
Riemke schreef:Mijn vriendin had er namelijk nog niet eens van gehoord en dat lijkt me best apart aangezien zij daar de hele dag is...!!!
Belker schreef:MOgelijk is dit een optie voor SBB, castreer de hengsten en gooi er over een paar jaar tijdelijk ( 6 maanden ofzo) weer een hengst in. Oftewel, zorg dat er beheerst wat wordt gefokt. Mogelijkheid is ook om de hengstveulens er uit te halen en te castreren voordat ze tot voortplanting kunnen overgaan.
Op zo een manier verklein je de nafok en komt er minder vee te lopen.