'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 11:25

http://www.dehoefslag.nl/actueel/nieuws ... temid=2301
dehoefslag.nl

Geen van de wetenschappers aanwezig op de FEI-workshop van dinsdag 31 januari in Lausanne heeft bewijs dat de techniek van het laag, rond en diep rijden (LDR) negatieve gevolgen heeft voor het paard. Dat is de voornaamste conclusie van de bijeenkomst waar de internationale dressuurwereld met spanning op heeft gewacht na eerdere aantijgingen in de Duitse media aan het adres van de Nederlandse dressuurwereld, die met LDR zoveel internationale successen behaalt. In Lausanne waren gerenommeerde internationale wetenschappers aanwezig.

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:28

benieuwd hoe lang het duurt voor er weer iemand alsnog gaat roepen dat hij/zij het beter weet dan al die wetenschappers...

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:48

Citaat:
Geen bewijzen tegen negatieve welzijnsgevolgen 'laag rond en diep' gevonden (31/01/2006)
Tevredenheid bij de grote Nederlandse delegatie, dat was het belangrijkste gevoel dat vandaag in Lausanne overheerste. In een bovenzaal van het Olympisch museum vond de workshop over ‘over-bending’ plaats en het gebruik van deze trainingstechniek.
Een eerste conclusie van de workshop was dat het niet wenselijk is vanwege de negatieve associatie nog langer over de termen ‘over-bending’en ‘Rollkur’ te spreken. Een nieuwe term werd geïntroduceerd: ‘hyperflexion’, te vertalen dus als ‘hyperflectie’ oftewel ‘hyper buiging’. Bovendien werd geconcludeerd dat het echte welzijnsprobleem in de paardenwereld ligt bij ondeskundige ruiters en trainers, die zich bedienen van technieken die voorbehouden zijn aan professionals.
Geen van de wetenschappers had bewijs dat de techniek van het laag, rond en diep rijden negatieve gevolgen heeft voor het paard. Veterinair Emile Welling toonde rontgenfoto’s van beide Olympische kampioenspaarden Bonfire en Salinero, die geen enkele radiografische afwijking vertoonden, zelfs niet bij de inmiddels 23-jarige gepensioneerde Bonfire. Sjef Janssen zelf maakte duidelijk dat het extreem laag en diep trainen maar een van de vele gereedschappen is die hij gebruikt in de training en dat het hoe, waarom en hoeveel altijd door het paard zelf wordt aangegeven. De Maastrichtse bewegingswetenschapper Eric van Breda, de Utrechtse wetenschapper Dr Rene van Weeren, zij allen presenteerden onderzoek dat positief is voor paarden die in de ‘laag, rond en diep-positie’ getraind worden.
Sjef Janssen toonde zich na afloop “voor 75% tevreden” en hoopt dat de rust in de internationale dressuurwereld nu voorlopig even terugkeert, totdat de dressuurcommissie, de welzijnscommissie en de veterinaire commissie van de internationale bond FEI hun werk verder hebben afgerond. “Ik had gedurende de middag even het gevoel dat we erg snel op conclusies afstevenden. Het is jammer dat een iets behoudender deel van de veterinaire commissie verdere conclusies tegenhield”, concludeerde Emile Welling. Maar ook hij was tevreden over de open oren die hij de hele middag ontmoette.
Dressuurvoorzitter Mariette Withages belooft voor de start van het buitenseizoen in mei met meer conclusies en aanbevelingen te komen en zei: “We zijn nog niet aan het eind van de tunnel. We zien nog geen licht! Maar we zijn al wel een heel eind en daar ben ik erg blij om.”

Bron: KWPN website (Claartje van Andel)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:51

En nu maar afwachten wanneer het volgende onderzoek komt

JulienSVU

Berichten: 3535
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:02

Zie je wel..

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:26

Nou vraag ik mij af waarom de NL dressuur "top" volgens deze methode zou rijden als het schadelijk is... Dat betekend dat ze strax allemaal met waardeloze paarden zitten? Lijkt me ook niet echt de bedoeling van de ruiters/amazones...

Edit... Sorry heb over het woord NIET heen gelezen
Laatst bijgewerkt door Jes op 01-02-06 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:29

Sterker nog, "oude rotten" in het vak als Alex en Silfout en Tinke Bartels stappen over en hebben hun paarden beter aan het lopen als ooit daarvoor!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:26

Ik ben benieuwd wat het volgende is wat dierenmishandeling enz, er moet toch wat te zeiken zijn..

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:40

Toch meen ik hier te lezen dat dit gaat over de lange termijn gevolgen van het LDR rijden. Dat hierdoor geen schade bij de paarden optreedt, wil niet zeggen dat het paard zich prettig voelt bij zo'n (voornamelijk) halshouding.

Want tja, bij mensen zijn we er intussen ook achter dat bijvoorbeeld psychologische mishandeling, in de vorm van schelden, gekleineerd worden enz. ook mishandeling is, maar hierbij kan je geen schade aan het lichaam ontdekken.

Let op: nu zeg ik hier niet dat LDR mishandeling is! Ik zeg alleen dat het misschien wel door de paarden zelf als onprettig wordt ervaren, tenslotte zie je een paard in de wei / natuur nooit zo lopen, daar zal heus wel een reden voor zijn. Bovendien kan een paard volgens mij zou maar heel weinig zien, waardoor het misshcien angstig zou kunnen worden. Ik ga tenslotte ook niet fietsen als ik mijn kin de hele tijd op de borst heb. Nu weet ik dat dit een antropomorphisme (of zoiets) zou kunnen zijn, omdat mensen niet op dezelfde manier kijken als paarden, maar toch. Ook wordt mijns inziens de luchtweg van het paard enigszins beknelt door de hoofdhouding, dit lijkt me ook niet prettig. Al moet ik zeggen dat ik ook bij dit laatste niet helemaal zeker ben van mijn zaak.
Ik moet zeggen dat ik Anky en Edward in real life heb zien rijden, en hoewel de LDR op dat moment nooit zo extreem was als dat ik weleens op foto's heb gezien, zag er het voor het paard niet gedwongen uit, maar misschien is dat gewoon omdat dit de beste ruiters van de wereld zijn en precies weten hoe ver ze kunnen gaan. Daarnaast zal het ook wel gewoonte zijn voor hun paarden om zo te lopen.

Dus mijn conclusie is: de paarden worden dus door LDR niet beschadigt, maar of het ook prettig is voor het paard, daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik zal in elk geval nooit zo gaan rijden, ten eerste omdat ik nooit zo goed zal kunnen rijden als Anky en Edward en ten tweede omdat ik meer in de Natural hoek zit.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 13:50

Volgens mij kun je dan bij elke vorm van rijden wel in twijfel gaan trekken of het "prettig" is voor het paard..

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:58

Ach ik vind heel die topsport maar negatief voor het paard
En uiteindelijk is het voor het paard het beste om gewoon lekker met een kudde paarden rond te trekken

Maar in ieder geval wel fijn dat door wetenschappers is geconstateerd dat LDR niet schadelijk is.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:02

Ik denk dat we onze paarden allemaal in een natuurgebied moeten gooien

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:09

Pas op, dadelijk krijgen we nog last van overbevolking in 't bos.

ff ontopic:
om ff op dorientjuh te reageren:
Citaat:
Daarnaast zal het ook wel gewoonte zijn voor hun paarden om zo te lopen.

Citaat:
Dus mijn conclusie is: de paarden worden dus door LDR niet beschadigt, maar of het ook prettig is voor het paard, daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik zal in elk geval nooit zo gaan rijden, ten eerste omdat ik nooit zo goed zal kunnen rijden als Anky en Edward en ten tweede omdat ik meer in de Natural hoek zit.

Hier ben ik het denk ik wel mee eens. (alleen zit in niet in de Natural hoek, ik ben gewoon een normale dressuurmuts).
Is een legbatterij voor een kip schadelijk? Misschien gaan ze niet zo lang mee (net als de paarden die zware training gevolgt hebben), maar die kippen zijn ook niet beter gewent.
Nou heb ik me niet zo verdiept in het legbatterij-wezen, maar ik leg maar even een vergelijking.

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:18

ik had het ook al in de telegraaf gelezen met als kop "Wetenschappelijke goedkeuring trainingsmethode Van Grunsven. Doorbraak in dressuursport"

zal later vandaag wel even dat stukje inscannen

AnneB
Berichten: 1371
Geregistreerd: 03-05-05

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:19

dorientjuh schreef:
Toch meen ik hier te lezen dat dit gaat over de lange termijn gevolgen van het LDR rijden. Dat hierdoor geen schade bij de paarden optreedt, wil niet zeggen dat het paard zich
prettig
voelt bij zo'n (voornamelijk) halshouding.

Want tja, bij mensen zijn we er intussen ook achter dat bijvoorbeeld psychologische mishandeling, in de vorm van schelden, gekleineerd worden enz. ook mishandeling is, maar hierbij kan je geen schade aan het lichaam ontdekken.

Let op: nu zeg ik hier niet dat LDR mishandeling is! Ik zeg alleen dat het misschien wel door de paarden zelf als onprettig wordt ervaren, tenslotte zie je een paard in de wei / natuur nooit zo lopen, daar zal heus wel een reden voor zijn. Bovendien kan een paard volgens mij zou maar heel weinig zien, waardoor het misshcien angstig zou kunnen worden. Ik ga tenslotte ook niet fietsen als ik mijn kin de hele tijd op de borst heb. Nu weet ik dat dit een antropomorphisme (of zoiets) zou kunnen zijn, omdat mensen niet op dezelfde manier kijken als paarden, maar toch. Ook wordt mijns inziens de luchtweg van het paard enigszins beknelt door de hoofdhouding, dit lijkt me ook niet prettig. Al moet ik zeggen dat ik ook bij dit laatste niet helemaal zeker ben van mijn zaak.
Ik moet zeggen dat ik Anky en Edward in real life heb zien rijden, en hoewel de LDR op dat moment nooit zo extreem was als dat ik weleens op foto's heb gezien, zag er het voor het paard niet gedwongen uit, maar misschien is dat gewoon omdat dit de beste ruiters van de wereld zijn en precies weten hoe ver ze kunnen gaan. Daarnaast zal het ook wel gewoonte zijn voor hun paarden om zo te lopen.

Dus mijn conclusie is: de paarden worden dus door LDR niet beschadigt, maar of het ook prettig is voor het paard, daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik zal in elk geval nooit zo gaan rijden, ten eerste omdat ik nooit zo goed zal kunnen rijden als Anky en Edward en ten tweede omdat ik meer in de Natural hoek zit.

Zie je een paard in de natuur een dubbele pirouette draaien, passageren, piafferen? Je ziet een paard sowieso in het wild niet nagevelijk of in wat voor 'dressuurhouding' dan ook lopen.
Toch worden al deze dingen binnen de dressuursport uitgevoerd en bij mijn weten staken paarden meestal nog als ze het ergens niet mee eens zijn of als iets onprettig voor ze voelt. De meeste (top)ruiters/amazones voelen het wel aan wanneer een paard iets niet aankan of wanneer het paard zich onprettig voelt. Je bent, als je het mij vraagt, dan ook geen (top)ruiter/amazone als je daar toch doorheen rijdt.

Als je gaat kijken naar wat écht prettig is voor het paard, dan is dat waarschijnlijk gewoon in een kudde op het land lopen. Zo is het begonnen met paarden maar door de jaren heen zijn mensen paarden gaan gebruiken voor andere doeleinden. Mensen begonnen ook als holbewoners, daar is nauwelijk nog iemand van over.

Volgens mij is er zo in alle diciplines wel iets te zeggen over 'of het prettig is voor het paard'.
Western: Is spinnen goed voor het paard?
Springen: Vindt het paard het wel fijn om van 1.80 m. hoogte op zijn voorbenen te landen?
Dressuur: Is het wel fijn voor het paard om in de 'dressuurhouding' te lopen, te verzamelen en weet ik het wat nog meer.
Zo kan ik nog wel even doorgaan over diciplines.

Naar mijn weten is LDR een goede manier van losrijden en reageren paarden er goed op, mits het uit ontspanning komt uiteraard.
Nu is bewezen dat er geen schadelijke gevolgen zijn van LDR ben ik erg benieuwd wat de 'kritici' en zeurdozen in de paardenwereld nu weer gaan vinden om een aantal ruiters onderuit te halen.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:23

Gerechtigdheid! *o/*

Zie je nou wel!!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:31

youngster schreef:
Ik denk dat we onze paarden allemaal in een natuurgebied moeten gooien


En dan dressuurwedstrijden rijden met plukken gras in de staart en lange sokken...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:34

Geweldig Ben benieuwd waar ze nu weer mee komen

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:35

eigenlijk is het te zot voor woorden dat als je alles al gewonnen hebt, en je wordt 2x olympisch kampioen met twee verschillende paarden, dat je je dan toch nog op deze manier moet verdedigen!!!

ik hoop dat er nu eindelijk eens een eind komt aan het gezeur.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:44

Ik denk.... dat de critici nu zullen gaan beweren dat de wetenschappers er geen verstand van hebben, of dat ze omgekocht zijn...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:46

ik heb al gelezen dat het een samenzwering is om te verdoezelen dat de int juryleden niet kunnen jureren

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:52

Ben blij dat deze discussie nu eindelijk eens ten ruste gelegt kan worden... Anky heeft bewezen dat ze idd goed met haar paarden omgaat als je ziet hoelang haar paarden mee gaan en "schade" vrij blijven.
Maar geloof dat dressuur een overtrekking is van de natuurlijke bewegingen. En hoe meer er van het paard verwacht wordt, hoe minder dat hij zich op zijn gemak zal voelen. Sommige paarden hebben hier duidelijk meer problemen mee en je ziet dus regelmatig ook een paard behoorlijk zwaaien (in de hogere klasses) met zijn staart en dat duid alleen maar op"verzet". Dus ik denk niet dat alle paarden zich lekker voelen op internationaal niveau, maar dat daar niet echt naar gekeken wordt. Toch heb ik niet het idee dat Anky haar paarden er een heel groot probleem mee hebben. En wees nu eerlijk... het is wel een beetje muggenziften als we hier onze nek over breken... wat dan al die manege paarden die hele dagen in hun mond worden getrokken en op hun rug geplof geplof geploft worden? Of paardjes die er weer eens vanlangs krijgen omdat ze weigeren en dat alleen maar omdat de ruiter niet weet hoe hij zijn paard op een sprong moet aanrijden?
Dus ik heb de hele drukte achter dit Laag en Diep rijden nooit echt begrepen. Zag een topic hier op Bokt met foto´s van anky die laag aan het rijden was... en wat een kritiek dat erop was... Nou ik doe het anky niet na en denk dat ze na al haar prestaties wel bewezen heeft dat we een beetje vertrouwen in haar mogen hebben...

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:07

LecyTinker schreef:
Ben blij dat deze discussie nu eindelijk eens ten ruste gelegt kan worden...


Met de discussie is op zich toch niets mis? Er zijn heel veel mensen (waaronder ikzelf) die zich juist door deze discussie meer in de anatomie van het paard zijn gaan verdiepen; ook de 'echte paardenmensen' en de wetenschappers. Dat is toch juist prima? Nieuwe inzichten kunnen het welzijn van het paard bevorderen.

Het is alleen jammer dat deze discussie gepaard is gegaan met zoveel negativiteit en persoonlijke aanvallen.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:09

AnneB schreef:
Volgens mij is er zo in alle diciplines wel iets te zeggen over 'of het prettig is voor het paard'.
Western: Is spinnen goed voor het paard?
Springen: Vindt het paard het wel fijn om van 1.80 m. hoogte op zijn voorbenen te landen?
Dressuur: Is het wel fijn voor het paard om in de 'dressuurhouding' te lopen, te verzamelen en weet ik het wat nog meer.
Zo kan ik nog wel even doorgaan over diciplines.


Amen... Als je wilt dat je paard zich 'prettig' voelt kun je 'm beter los laten in een natuurgebied.
Maar bedenk wel dat paarden juist niet uitgestorven zijn door hun 'aanpassingsvermogen' en doordat de mens hun nodig had. Anders hadden we ze alleen nog maar van plaatjes in boeken kunnen bewonderen. Of in de dierentuin als we geluk hadden...

AnneB schreef:
Mensen begonnen ook als holbewoners, daar is nauwelijk nog iemand van over.


Idd, onze ketel sprong op storing vorige week. Toen liep ik ook steen en been te klagen dat het koud was, mijn oer instincten zijn dan ver te zoeken hoor

Hoop dat Anky nu weer een klein beetje rust heeft/krijgt...

renee16

Berichten: 4899
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:11

Fijn dat het eindelijk "bewezen" is dat het geen kwaas kan bij een paard, dat goed gereden word op de LDR methode.
Nou denk ik dat mensen als Anky van Grunsven echt wel weet wat ze doet en dat hier ook weinig tegen in te bnengen is.

Ik vind het meer "het gevaar" dat minder geschoolde ruiters ht gaan doen. En dan heb ik het niet over andere ruiters op hoger niveau. Maar ook veel B en L ruiters proberen dit ook.
Die (nog) niet aanvoelen wanneer het onprettig wordt voor het paard, ik denk dat heir het grote gevaar van het LDR rijden in schuilt.