Hoefbevangenheid velde wereldkampioensmerrie Poetin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Hoefbevangenheid velde wereldkampioensmerrie Poetin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:15

www.paardenkrant.nl
paardenkrant.nl

Citaat:
PETIT MARS – Ruim twee maanden na de voor velen plotselinge dood van wereldkampioen Poëtin (Sandro Hit x Brentano II) heeft eigenaar Xavier Marie van Haras de Hus een verklaring uitgegeven. De topmerrie werd begin september eigendom van de Fransman Marie. Er waren toen al duidelijke tekenen van hoefbevangenheid in beide voorhoeven aanwezig. Met actieve therapie door Franse en Duitse dierenartsen is geprobeerd de situatie van Poëtin te verbeteren. Alle inspanningen waren vergeefs en er ontstond zelfs het begin van het kantelen van het hoefbeen. Daarop werd besloten de merrie uit haar lijden te verlossen en haar te laten inslapen.

Verschrikkelijk...Merrie is op veel te vroege leeftijd aan veelste zware training blootsgesteld!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-01-06 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:42

Waar haal je deze wijsheid vandaan? Volgens mij is er nog nooit een paard hoefbevangen geraakt van lopen....

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:25

-> VN

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:29

Tsjong.. ?? Hoefbevangen worden ze toch door te veel eiwitten etc.?

kimmie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:32

Needje schreef:
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Volgens mij is er nog nooit een paard hoefbevangen geraakt van lopen....

Das een hele gewaagde uitspraak Needje! Een van de oorzaken van hoefbevangenheid kan overbelasting zijn! Net als vergifteging, het niet af komen van de nageboorte en inderdaad voer.

yvonnepuntnl

Re: Hoefbevangenheid velde Wereldkampioen's merrie Poetin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:40

meiske16 schreef:
www.paardenkrant.nl
paardenkrant.nl

Verschrikkelijk...Merrie is op veel te vroege leeftijd aan veelste zware training blootsgesteld!

Joh, verdiep je eerst even in wat hoefbevangenheid is voordat je met zulke uitspraken komt!
Zoek maar even bij Google en je zult zien dat er veel meer oorzaken kunnen worden aangewezen en dat die van jou vaak niet eens genoemd wordt.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:54

Idd hoefbevangenheid kan idd komen door overbelasting. Ik ken het paard niet dus of het bij deze merrie kwam door overbelasting weet ik niet maar het zou kunnen.

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 01:30

mensen mensen mensen doe ff rustig aub, jeetje echt weer bokt, men zet iets neer en gelijk pats boem opmerking hier opmerking daar.
hoefbevangenheid kan door overbelasting komen hoeft uiteraard niet, er zijn meerdere oorzaken die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken.
punt is dat deze schitterende merrie veel te vroeg is dood gegaan en dat is dood maar dan ook echt dood zonde!!!

kimmie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 01:34

Wat ik trouwens absoluut niet begrijp is als ze al tekenen van hoefbevangenheid had bij de veiling dat er dan toch mee gereden is.

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 01:36

nou je het zegt... dat is idd heel raar, apart en te idioot voor woorden... maar ja vond de hele situatie al te idioot voor woorden!!!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 06:47

Je zou een bijzonder slechte nieuwslezer zijn. De eigenschap daarvoor is namelijk dat je neutraal bent. Ik vind het een heel gewaagde uitspraak die ik als ik jou was toch zou inslikken. Wat jij zegt hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 07:14

kimmie1 schreef:
Needje schreef:

Das een hele gewaagde uitspraak Needje! Een van de oorzaken van hoefbevangenheid kan overbelasting zijn! Net als vergifteging, het niet af komen van de nageboorte en inderdaad voer.

Ik vraag alleen hoe of wat. Ik heb er serieus nog nooit van gehoord dat paarden door overbelasting hoefbevangen kunnen worden. (En ik vind de uitspraak van de TS nog net ietsje gewaagder!)

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 07:59

OK, ik heb ff rondgesnuffeld. Er zijn zeker 20 oorzaken bekend. Waarvan overbelasting er idd 1 is. Maar daar hebben ze t meer over overbelasting door lange ritten met een paard zonder conditie.

JackenJill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:20

Mijn vorige verzorgpaard is idd ook hoefbevangen geraakt door overbelasting, máár, wel in combinatie met een slechte conditie en een winter lang medicijnen geslikt te hebben, én een eiwitrijke wei.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:29

Ik vraag me ook af in hoeverre overbelasting de oorzaak is bij dit paard. Ondanks dat t een bekende merrie is heb ik volgens mij in de sport nix van r gehoord.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:52

Dan heb je het wereldkampioenschap voor jonge paarden vast gemist

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:57

Needje schreef:
Ik vraag me ook af in hoeverre overbelasting de oorzaak is bij dit paard. Ondanks dat t een bekende merrie is heb ik volgens mij in de sport nix van r gehoord.....

Heeel snel even op google gezocht.
Dit sowieso:

Citaat:
At 2.5 million Euros Poetin is the most expensive horse ever to be sold at auction. Poetin was the 2003 World Champion Young Dressage Horse - Bundeschapionesse 2000/2003.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:58

OK, thanx!

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:04

Hoe de hoefbevangeheid is ontstaan daar weten we natuurlijk niks van.Net zoals al eerder is geschreven zijn er wel ruim 20 redenen,maar ze schrijven dat het kantelen al begonnen was.En dat de pony daarom afgemaakt is.Dat vind ik zo vreemd,want ik heb dus een Tinker Shirley en die is dus aan alle 4 de benen bevangen geraakt en ook zijn alle 4 de hoefbeentjes gekanteld.Maar daarom hoeft ze nog niet dood,ze kan niet meer bereden worden,maar loopt nog vrolijk voor een licht karretje.En ja ze is vaak aan het kreupelen en dan doen we weer een paar weken niks met haar dan heeft ze volledige rust.Maar inslapen doe ik alleen maar als ze echt vreselijke pijn gaat krijgen of als de hoefbenen door de zool dreigen te komen(dit is bij mijn vorige pony gebeurt en die is ingeslapen).Maar goed door dit korte berichtje word ook niet echt duidelijk hoe erg het was bij Poetin.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:05

Ja als het zo'n duur paardje was is het logisch dat ie afgemaakt is,want dan krijgen ze het verzekeringsgeld.Als hij lekker mag rusten in een weitje dan levert hij niks op,dan kost ie alleen maar geld.

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:06

Vidn wel dat er heel erg snel conclusies getrokken worden. Hoefbevangenheid kan heel erg veel verschillende oorzaken hebben.

Is gewoon heel erg jammer dat zo'm fantastische merrie veel te vroeg is doodgegaan.

Mause

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:09

Shirlemiep schreef:
Ja als het zo'n duur paardje was is het logisch dat ie afgemaakt is,want dan krijgen ze het verzekeringsgeld.Als hij lekker mag rusten in een weitje dan levert hij niks op,dan kost ie alleen maar geld.

denk niet dat een paard zoals Poetin verzekerd was... juist niet, vanwege het hoge aanschaf bedrag.

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:21

En dan nog als ht paard echt intensief behandeld is en er was echt geen oplossing meer, zou je er dan voor kiezen om een jong paard van zijn "oude dag" in de wei laten "genieten" als het dier alleen maar pijn heeft??
En daar komt bij, je zet een hoefbevangen paard niet in de wei, dat wordt dan al helemaal zijn dood.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:38

Misschien zeg ik weer iets doms, zou zomaar kunnen.
Maar stel ze zou behandeld worden, zou ze dan ook niet als fokmerrie gebruikt kunnen worden?
(of is de belasting dan te zwaar voor de benen?)

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:50

Dat kan idd te zwaar zijn voor de benen. Maar de vraag is, is het ook verstandig om de ongeboren vrucht bloot te stellen aan de medicatie die het paard ongetwijfeld nodig zal hebben.

*edit* typo's verwijderd
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 26-01-06 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt