Champion endurance horse cloned

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Champion endurance horse cloned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 22:30

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4443881.stm
BBC News

The birth of the world's second horse clone has been announced by scientists. The foal is a copy of a world endurance champion, Pieraz, an animal that has been castrated and was therefore incapable of normal reproduction.

The research was undertaken by genetic engineering labs Cryozootech of Evry, France, and LTR-CIZ of Cremona, Italy, where the foal is being kept.

The World's first horse clone Prometea, was produced by the same group of researchers in 2003.

Karin

Re: Champion endurance horse cloned

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 22:33

Afbeelding

BBC News schreef:

Stud horse

The new clone, called Pieraz-Cryozootech-Stallion, was born on 25 February, weighing 42kg. He will not be used for competition himself, but will instead make his living siring new generations of horses. Pieraz, the donor of the genetic material used to create the foal, reached the top of his equestrian discipline in 1994 and 1996. He is owned by the Kanavy family of Fort Valley, Virginia, US. In 2002, Valerie Kanavy heard about cloning and immediately liked the idea that her champion could transmit his qualities to future generations despite being castrated.

No horse clone had yet been born when she allowed a horse physiologist to perform a biopsy on Pieraz and store the tissue sample in nitrogen. "The original horse is a champion with a good record, but was gelded, so couldn't have any offspring," said Professor Galli of LTR-CIZ. "In these cases, the best horses are never bred, so they do not contribute to genetic progress. What we have achieved overcomes this problem; in two or three years, the cloned foal can be used as a stallion."

Stamina races

Endurance riding involves racing at controlled speeds over distances of many tens of kilometres. The sport is popular world-wide with a very keen following in the United Arab Emirates, where local horses are known for their stamina. Currently, international rules do not permit artificial insemination, or any kind of fertility treatment, for the production of thoroughbred race horses.

This is not such a great restriction in flat racing because the champion horses of the turf are rarely castrated; the best stallions and mares will be sent to stud at the end of their careers to breed the next generation of top horses. But the proponents of cloning say the copying technology could be useful in those sports frequented by animals that are often gelded at a young age and have no ability to reproduce normally.

Cryozootech has a bank of genetic material from more than 30 horses that have excelled in various equestrian disciplines, such as jumping and dressage.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 23:18

En zou ik dus echt geen veulen van willen hebben. Ben benieuwd hoe lang hij leeft. Daar zijn genetisch materiaal ouder is, en we weten allemaal wat er met Dollie is gebeurd.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 01:08

dit vind ik dus echt ziek!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 01:15

Ook ik vind dit geen goede ontwikkeling.

Voor het ontwikkelen van organen vind ik deze techniek ok, maar voor het klonen van hele organismen pas ik.

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 05:48

Maar ik blijf het ongelovelijk vinden dat dit kan..

HCdevilin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:51

nu kan een ruin dus een veulen krijgen.. Frusty

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:01

Wel een kunst zeg !

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:13

is er ook bekend uit welk soort cel ze het DNA hebben gebruikt? Dat was namelijk het probleem bij Dolly, daar hadden ze darmepitheel gebruikt. Gezien dat een van de meest snel delende cellen was is dolly verouderd geboren en had op jonge leeftijd al artrose... Gestoord

Ik ben benieuwd, maar zou het niet aandurven

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:17

En nog even en iedereen rijd op exact hetzelfde paard Tong uitsteken

Komt het toch ooit aan op de rijkunst Haha!

Ik ga alvast maar eens sparen. Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:06

Het is ongelooflijk dat ze het kunnen, maar ook ik zou er geen willen hebben.
En tja, ik weet niet... het is eigenlijk klooien met de natuur Verward Liever een normaal paardje Vork

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:02

trisca schreef:
is er ook bekend uit welk soort cel ze het DNA hebben gebruikt? Dat was namelijk het probleem bij Dolly, daar hadden ze darmepitheel gebruikt. Gezien dat een van de meest snel delende cellen was is dolly verouderd geboren en had op jonge leeftijd al artrose... Gestoord

Het lijkt me logischer dat ze gewoon stamcellen gebruikt hebben. Dolly was alleen interessant omdat zij is ontstaan uit een kern die al gedifferentieerd was. Bij 'normaal' klonen gebruiken ze stamcellen, deze kunnen nog volop delen en houden het langer uit.

Het grootste gevaar is dat bij normale bevruchting je de helft chromosomen van je moeder en de helft chromosomen van je vader krijgt. Samen dus 46, een deel van de genen op deze chromosomen moet uitgezet worden anders krijg je dubbele 'recepten' over één bepaalde eigenschap.
Bij klonen komt het vaak voor dat (omdat je hetzelfde DNA gebruikt) bij het delen van de cel, die genen niet uitgezet worden, en tsja...dan gebeuren er vreemde dingen in je embryo... Clown

(Lang leve de verplichte presentatie's op school...heb ik toch nog wat opgestoken Vork )

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:05

djoontje schreef:
trisca schreef:

Het lijkt me logischer dat ze gewoon stamcellen gebruikt hebben. Dolly was alleen interessant omdat zij is ontstaan uit een kern die al gedifferentieerd was. Bij 'normaal' klonen gebruiken ze stamcellen, deze kunnen nog volop delen en houden het langer uit.

Het grootste gevaar is dat bij normale bevruchting je de helft chromosomen van je moeder en de helft chromosomen van je vader krijgt. Samen dus 46, een deel van de genen op deze chromosomen moet uitgezet worden anders krijg je dubbele 'recepten' over één bepaalde eigenschap.
Bij klonen komt het vaak voor dat (omdat je hetzelfde DNA gebruikt) bij het delen van de cel, die genen niet uitgezet worden, en tsja...dan gebeuren er vreemde dingen in je embryo... Clown

(Lang leve de verplichte presentatie's op school...heb ik toch nog wat opgestoken Vork )

Bij mij studie Medische Biologie Haha! Knipoog

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:11

Citaat:

Citaat:
Bij mij studie Medische Biologie Haha! Knipoog

Oei...klinkt zwaar Haha! .
Ik weet ook niet of mijn info 100% klopt. Zelf uitgezocht namelijk.. Vork

Ik als gemotiveerde VWO-afgestudeerde die haar best doet niet in slaap te vallen in de eerste klas van het HBO en daarom maar wat wetenschappelijk onderwerpen kiest Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 13:15

Even voor de beeldvorming - dit is het 'originele' paard:

http://www.arabische-sportpferde.de/horses/pieraz.htm

(behaalde o.a. goud en de Best Condition op de WEG in Den Haag '94)

Overigens heb ik met Google nog geen (nieuws)berichten over dit tweede gekloonde paard kunnen vinden, alleen over het eerste (Prometea). Ik kan dus ook niet vinden welke technieken er zijn gebruikt etc. Wellicht nog even geduld en de (wetenschappelijke) nieuwspagina's in de gaten houden.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:16

ik ben er op tegen dat dit gebeurt Boos!
klooien met de natuur lijkt mij niet goed
we zetten al zoveel dingen naar onze hand
laat de natuur zelf ook nog wat doen.
waar is het eind ??
vroeg of laat krijg je hier problemen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:15

vrolijk schreef:
ik ben er op tegen dat dit gebeurt Boos!
klooien met de natuur lijkt mij niet goed
we zetten al zoveel dingen naar onze hand
laat de natuur zelf ook nog wat doen.
waar is het eind ??
vroeg of laat krijg je hier problemen mee.

Idd.. laat de natuur lekker zijn gang gaan,
waarom moeten we altijd alles naar onze hand zetten?
En dan is 't nog niet eens iets heel nuttigs dit,
of ben ik nou zo vreemd Scheve mond ?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:15

Gatverdamme....
Dit soort dingen vind ik dus níét kunne. Waar is de fun dan? De vreugde van de geboorte van een veulen? Op deze manier wordt het wel heel makkelijk, ook met goede sportpaarden. Het is juist bijzonder als er een is met speciale capaciteiten, maar nee, nu kopieer je 'm even...

Misselijk

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:26

HCdevilin schreef:
nu kan een ruin dus een veulen krijgen.. Frusty

Onjuist, zijn identieke zelf die gewoon hengst is kan nu dus veulens verwekken en daar zou ik er geen een van willen hebben.

Byron15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:33

Belachelijk, snap niet hoe mensen dit kunnen doen. Boos!
Nou maar hopen dat alles goed komt met het veulentje, of valt hij niet onder veulens, want eigenlijk is zijn dna al aardig oud. Kunnen ze er nu dan ook al mee rijden?????
Stelletje gekken, hier kan ik me echt heel kwaad om maken.
Volgens mij kan dit nooit goed gaan, beetje knoeien met de natuur. Het word als maar gekker

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:29

Ik vind het een prachtig paardje!!! Maar ben benieuwt hoe dit door blijft gaan Scheve mond Vind het beangstigend! Het moet eigenlijk niet kunnen dat we even een dier na maken straks heb je 10 dezelfde beestje lopen. Oke ze zijn niet helemaal gelijk maar moeder natuur maakt zijn eigen beestjes daar hoeven wij neit aan mee te werken!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:54

Waar gaat het heen met deze wereld!! Boos! Het respect voor de natuur is weer ver te zoeken... De aarde is zichzelf al aan het reiningen, maar zowat niemand luistert...Hoe lang duurt het nog voordat de wereld in mekaar dondert?!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:28

Het klinkt misschien heel cru, maar op eerlijk te zijn hoop ik dat het veulen zoveel problemen gaat krijgen dat mensen het uit hun hoofd gaan halen om zulke dingen te gaan doen Bloos

Ben er echt radicaal tegen. De mens bemoeit zich al meer dan genoeg met de natuur, en je kan zelf merken waartoe dat leidt(en het is idd geen positieve richting). Laat moedertje aarde toch gewoon haar gang gaan en bemoei je niet met het maken van nieuw leven, je bemoeit je al meer dan genoeg.

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:05

Heb mijn zware bedenkingen. De mens is zijn grenzen aan het verzetten, maar met alles gaat het de verkeerde kant op. Wanneer gaat de mens eens de juiste keuzes maken. Zeker, men noemt dit wetenschap; maar ik vind het meer manipuleren en op een zeer gevaarlijk vlak. Bekijk de bestrijding van ongedierten....zij worden er alleen sterker door en de mens steeds meer bevattelijk. Nu gaan we ons eigen maken het leven zelf te gaan ontwikkelen??? Het beangstigt mij wel....het zal mijn tijd wel duren,maar de toekomst??

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:59

Bij het clonen is er bewezen dat "het gecloonde ding" een veel zwakkere gezondheid heeft, dan zijn op natuurlijke manier verwekte soortgenoten.
Daarnaast is de verwachte leeftijd van "het gekloonde ding" ongeveer de helft dan dat van een natuurlijk verwekte soortgenoot.

En als laatste kan je je afvragen ofdat opvoeding en training niet een belangrijke invloed hebben op de ontwikkeling van een paard, was Salinero ooit de Salinero van nu geworden, als hij als veulen verkocht was aan een manegehouder en vanaf zijn derde jaar rondjes in de plaatselijke manege les had mogen lopen?