ruiters en hondenbezitters zitten elkaar dwars

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 08:34

Sommige hondeneigenaren laten hun verstand in de koelkast. Zelf is mijn paard jaren geleden aangevallen door een paar grote honden. De baas vond het nog leuk ook, tot ik van mijn paard afviel , doordat hij zich moest verdedigen. Een van de honden is toen door mijn paard dood geslagen en gelukkig waren er getuigen. Hij spande een proces tegen mij aan, omdat zijn hond dood was, maar het viel anders uit. Hij heeft mij een schadevergoeding moeten geven, want mijn paard had bijna vijftig hechtingen. De man heeft op zijn hondenvereniging ook knap veel problemen gehad. De medeleden hebben hem even flink de les geleerd.Gelukkig had mijn paard er geen hekel aan honden door gekregen.In die tijd had ik zelf twee Bouviers en die gingen altijd mee naar de wei en we gingen ook vaak samen mee in de weilanden als ik ging rijden.Die speelden ook vaak samen. Als ik honden zie , los, ga ik altijd even aan de kant staan, klaar om eraf te springen en de honden op te vangen. Moet niet nodig zijn, maar niet alleen loslopende honden zijn een pest in het bos, wat denk je van kinderen die er lol in hebben om achter een struik opspringen en je paard een rolberoerte te laten krijgen, of wat denk je van die crossbrommers die de hoek om komen scheuren, op de ruiterpaden, gelukkig kun je die horen. En toch is het heerlijk om in het bos te rijden, Geef mij de wintertijd maar, weinig trammalant.

Groetjes Marije

profiel gemaakt.


2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:39

Lhundol schreef:
ik ken het probleem. ik rij elke dag op de horneboegse hei in hilversum. deze hei is relatief niet zo groot en er staat er hek omheen omdat we 12 koeien ter begrazing hebben. huh denk je, dan mogen de honden toch niet los? nou dat mag dus wel! het is een soort project. de koeien zijn ook erg rustig, maar... dat is ook wel nodig als de hei net zo druk als een park is! er lopen elke veeel mensen na hun werk een rondje, of ze gaan hardlopen. ook doet het leger bij ons vaak veldoefeningen... het is dus mega druk!

snappen....

ja het is inderdaad altijd vet druk op de horneboeg maar in een bepaalde gedeeldte daar moet je je hond vast houden daar , maar het is egt ontiegelijk druk daar alleen mountainbiker op het ruiterspad(terwijl er fietspad genoeg is ) , scouting clubs , hardloper en honden
en ik weet niet of je de zandvlakte daar kent . Dat is officieel voor paarden maar nu zijn er altijd kinderen en honden en die honden graven er ook altijd vet grote gaten dus daar valt er ook al niet te rijden Scheve mond
gr gwen

Kaya

Berichten: 281
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:30

Sjonniej schreef:
Echt hoor, iedere brede berm word gewoon verrot gereden door mensen die er niet bij na denken dat het bij de tuinen hoor van de mensen.
Misschien een beetje late reactie, maar ik wil even zeggen dat een berm never-nooit-niet bij een tuin hoort! Sterker nog: veel mensen pakken gedempte sloten en wegbermen gewoon bij hun tuin, zetten de omheining over het midden van de gedempte sloot of langs de rand van het asfalt. Dat is mooi fout! De berm hoort bij de weg - vaak 50 of zelfs 75 cm, afhankelijk van de wegbeheerder. Je mag natuurlijk netjes die berm maaien etc, maar het is echt niet het eigendom van degene met de aangrenzende tuin en het is bijv. ook verboden om obstakels in de berm te plaatsen, zoals mensen soms doen: grote stenen etc.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:32

CCCCorine schreef:
Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Hondeneigenaren horen hun hond onder controle te hebben en de ruiters hun paard. Problem solved.

Net zoals de rest, helemaal mee eens. Waarom kan niet iedereen naast elkaar leven? Het bos moet toegankelijk zijn voor zowel ruiters als honden. Iedereen heeft daar toch recht om te komen? En waarom moet het plezier van de een nu altijd ten koste van een ander gaan? Dat is toch nergens voor nodig.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:34

Klopping schreef:
Sommige hondeneigenaren laten hun verstand in de koelkast. Zelf is mijn paard jaren geleden aangevallen door een paar grote honden. De baas vond het nog leuk ook, tot ik van mijn paard afviel , doordat hij zich moest verdedigen. Een van de honden is toen door mijn paard dood geslagen en gelukkig waren er getuigen. Hij spande een proces tegen mij aan, omdat zijn hond dood was, maar het viel anders uit. Hij heeft mij een schadevergoeding moeten geven, want mijn paard had bijna vijftig hechtingen. De man heeft op zijn hondenvereniging ook knap veel problemen gehad. De medeleden hebben hem even flink de les geleerd.Gelukkig had mijn paard er geen hekel aan honden door gekregen.

Pfoeh! GERECHTIGHEID!

De hond is de betere mens

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:20

Jus_dOrange schreef:
Jippie... Scheve mond

Ik vind dat als honden normaal opgevoed worden dat het wel moet kunnen...


Ik ook, onze hond blafte nooit naar paarden.

Bij onze manege in de buurt is iedereen gelukkig bekend met paarden en respecteren ze ze ook. Ze houden hun honden bij zich en als ze bijvoorbeeld met een auto langskomen ofzo passeren ze altijd stapvoets.
Jammer dat het niet in heel Nederland zo is Scheve mond

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:30

Landa schreef:
Ik ben en honde-eigenaar en paarde-eigenaar. Mijn (inmiddels) derde hond luistert erg goed. Wij doen daar zelf ook alles aan. We gaan regelmatig wandelen in een bos waar ook veel paarden lopen. We roepen de honden dan bij ons en wachten rustig af tot alles gepasseerd is.
Soms lopen we (per ongeluk) op een paarde pad. De paardenmensen reageren daarop soms door erg hard langs te rijden. Jammer.

Ik ben twee keer achterna gezeten door een hond toen ik paard aan het rijden was. Dit was geen prettige ervaring. De hond hapte en mijn paard was in paniek geen houden aan.

Ik denk dat als we rekening houden met elkaar en bergip tonen dat er dan veel voorkomen c.q. opgelost kan worden. Ik denk dat het belangrijk is dat je het pard , maar ook de hond begrijpt en kan zien hoe hij/zij reageert.

laatst lipe ik met de (aangelijnde) hond langs de weg. Er kwamen twee ruiters aan. het ene paard begon te steigeren en uiteraard wilde het andere paard ook niet verder. Een oudere man op fiets stond er zo ongeveer tussen in.

Ik heb de hond afgelegd. Vervolgens zei de ruiter dat ik wel door kon lopen. Mijn inschatting was dat ik er niet tussen ging lopen. Mijn hond reageert niet, maar wat als ik klem kom tussen een paard, dat angstig is?

Mijn advies is om rekening te houden met elkaar. Ik ben ook altijd erg blij als mens en hond rekening houden met mij en wachten.

Maar wat inderdaad te denken van automobilisten? Sommige gaan keurig stilstaan of langzaam rijden. Ik groet dan ook altijd vriendelijk.

Maar sommigen vinden het lollig om te gaan toeteren......

Met vriendelijke groet,


Hier ben ik het 100% mee eens.

Helaas zijn er idd mensen die het leuk vinden als je paard met je aan de kletter gaat.

Bij ons bijvoorbeeld padvinders, die de neiging hebben om met een tak "perongeluk" op de kont van je paard te slaan.
Het is dat ik ze altijd recht aankijk, anders hadden ze het nog gedaan ook!

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:32

gwen1222 schreef:
ja het is inderdaad altijd vet druk op de horneboeg maar in een bepaalde gedeeldte daar moet je je hond vast houden daar , maar het is egt ontiegelijk druk daar alleen mountainbiker op het ruiterspad(terwijl er fietspad genoeg is ) , scouting clubs , hardloper en honden
en ik weet niet of je de zandvlakte daar kent . Dat is officieel voor paarden maar nu zijn er altijd kinderen en honden en die honden graven er ook altijd vet grote gaten dus daar valt er ook al niet te rijden Scheve mond
gr gwen


Idd, en als je ze dan vriendelijk verzoekt om weg te gaan krijg je hun ouders nog aan de stok ook!!

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:45

hier een honden eigenaar en vroegere paardenbezitter, ik loop zelf regelmatig met 5 honden in het bos, in een loosloopgebied dus!! daar mogen ook paarden komen, geen probleem hoor, als ik paarden aan zie komen roep ik de honden en lijn ze of aan of blijf netjes aan de kant staan met ze, voor hun veiligheid en die van de paarden....maar hoe vaak ik al niet ternauwernood mijn hond heb kunnen terug roepen omdat ruiters het gewoon vertikken gas terug te nemen als ze langs wandelaars komen, met of zonder hond, ja sorry dat ik dan niet snel genoeg ben om mijn honden bij me te hebben....hond van een kennis van mij is zo onder een paar hoeven terecht gekomen, hond was totaal in paniek, dat was meer paard gaat achter hond aan dan andersom, mensen moeten gewoon eens respect hebben voor elkaar, ik voor de ruiters en de ruiters voor mij en mijn honden, ff stapvoets niks aan de hand...

Kwimmol
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 16:33

Ik vind dat als er een plek is waar honden mogen loslopen je als paardeneigenaar niet daar zonder te denken dat je geen risico loopt mag rijden met je paard. Maar als het eigenlijk een plek is waar honden aangelijnd moeten worden (zoals in vianen bij de grindput) dan vind ik het niet zo erg als er honden zijn die toch loslopen, maar het is wel zo dat ik dan niet insta voor mijn paard. Dit zeg ik dan ook als er honden op me af komen, ik kan wel zeggen dat hij niet trapt, maar ik weet dit niet voor honderd procent zeker.. En zolang de honde-eigenaar zijn of haar hond dan niet aanlijnd ben ik niet aansprakelijk voor de consequenties.. Als die hond in mijn paard zijn staart gaat hangen en naar zijn achterbenen hapt, dan zou hij best wel eens een trap kunnen geven, en als hij die hond goed raakt, dan zou die hond het weleens niet kunnen overleven... Maar dat is dat het risico dat de eigenaar van die hond loopt.. vind ik!

Als 2 trouwe ogen zich sluite voorgoed en je zonder hem naar huis toe moet, met een halster in je hand.. en je hart vol pijn
dan probeer je jezelf te overtuige.. k mocht niet egoïstisch zijn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dezzie, douschka, Lizenlotte, senna21, XxMariellexX en 12 bezoekers