Opvang zoekt adres voor afgedankte paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:01

En toch moet je dan aan het paard denken, als ze er niet meer voor willen betalen heeft het beest ook geen waardig bestaan.
Laat ze dan maar een beter plekje voor het paard zoeken.
Ergens waar hij nog gewaardeerd word ondanks de gebreken of leeftijd.
Juist de mensen die er gewoon geen zin in hebben zou je het paard bij weg moeten halen, daar is de liefde voor het beest ver te zoeken lijkt me.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:13

Een goed adres is nooit iets mis mee. Maar waarom de eigenaren van alle financiele verplichtingen ontlasten en daar een ander mee opzadelen. Die bovendien nog eens moet gaan dulden dat er zo maar een willekeurige vrijwilliger gaat controleren of je dat paard wel goed verzorgd. Wat ik normaal zou vinden dat wanneer je het onderhoud gewoon nog kunt betalen maar door omstandigheden zelf de verzorging niet meer kunt doen dit een ander laat doen en dat die ander daar niet voor hoeft te betalen. of anders moet je hem verkopen.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:21

Hier wordt veel de vergelijking gemaakt met een hond of kat. Maar ik vind een paard niet echt te vergelijken met een hond of kat, wat kosten en ruimte die ze innemen betreft. Een paard is toch een gebruiksdier en als je dat niet meer kunt doen wil je meestal toch een tweede paard. Maar niet iedereen heeft de plek, tijd of kan de kosten ophoesten voor twee paarden. Een tweede hond of kat waar je wel mee kunt doen wat je voor ogen hebt (al kan ik niet zoveel verzinnen, behalve sledehonden oid). Ik zou mijn paard niet gauw weg doen. Maar als ik niet meer op haar kan rijden zou ik wel graag een goed tehuis vinden voor een hoop minder geld dan ik nu betaal bij een pensionstal. Niet iedereen heeft een wei aan huis waar je een "afgedankt" paard in kunt zetten. Dus kan dit een prima oplossing zijn. Mijn katten kunnen altijd bij mij in huis blijven, ook al zijn ze oud en krakkemikkig of ziek, maar een paard vind ik echt wat anders.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:38

Scheve mond eh ik heb 2 honden die allebei borreliose hebben en handen vol geld kosten aan dierenartskosten en nog een oude hond van 17 en ik doe graag behendigheid moet ik dan maar weer een hond bijhalen volgens jou
wordt ook een duur grapje.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:10

Mijn vienddin gaat morgen toch even contact opnemen met de stichting!
Wie weet......

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:02

Ik heb er gemengde gevoelens bij......... Scheve mond

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:02

Natasha schreef:
Ik heb er gemengde gevoelens bij......... Scheve mond

Waarom dan?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:08

Om de al genoemde redenen.

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:34

hmz zo belangrijk is het dus om een gezond paard te hebben. Hij staat jaren voor je klaar, maar owee als ie oud is en niet meer kan, ruil maar in voor een ander. Die van mij staat inmiddels al tien maanden met een blessure, het komt goed maar duurt lang. Beestje is net 19 geworden. Zal er geen Z meer mee kunnen rijden, maar wel nog wat recreatie. Hoe moeilijk ik het er ook mee heb gehad dat ik geen wedstrijden meer kan rijden, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem maar weg te doen en een jong paard te kopen. Hij blijft gewoon lekker op zijn (dure) pensionstal zolang als hij het daar nog naar zijn in heeft. Heb geen geld voor een tweede er bij, zou wel kunnen hoor door hem op een landje te dumpen met een schuilstal, maar moet er niet aan denken.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:20

voor je een paard koopt moet je eerst eens denken waar je aan begint.
als je het alleen als een gebruiks voorwerp ziet dan kan je er beter niet aan beginnen.
jij kiest voor het beest, wat voor best dan ook, en dan moet je door gaan tot het einde.
ik kan me wel voorstellen dat als je opeens door omstandigheden geen geld meer heb en dus ook het dier niet kan onderhouden, je soms beslissingen moet neemen om het dier te verkopen of een goed tehuis voor te vinden, maar je doet geen beest weg omdat het oud, versleten of niet meer aan je verwachtingen voldoet.
zo denk ik erover, de stichting neemt jou lasten over, en dat ze er geld voor vragen vind ik niet gek.
er komt altijd een veearts de dieren na kijken en zonodig behandelen.
en daar vragen ze dan een vergoeding voor.
vind ik zelf wel redelijk toch?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:53

Ja, na pb contact met een kenner van de stichting, ben ik ook overtuigd van hun goede bedoelingen!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:09

kimmie1 schreef:
hmz zo belangrijk is het dus om een gezond paard te hebben. Hij staat jaren voor je klaar, maar owee als ie oud is en niet meer kan, ruil maar in voor een ander. Die van mij staat inmiddels al tien maanden met een blessure, het komt goed maar duurt lang. Beestje is net 19 geworden. Zal er geen Z meer mee kunnen rijden, maar wel nog wat recreatie. Hoe moeilijk ik het er ook mee heb gehad dat ik geen wedstrijden meer kan rijden, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem maar weg te doen en een jong paard te kopen. Hij blijft gewoon lekker op zijn (dure) pensionstal zolang als hij het daar nog naar zijn in heeft. Heb geen geld voor een tweede er bij, zou wel kunnen hoor door hem op een landje te dumpen met een schuilstal, maar moet er niet aan denken.


Maar wat doe je als je hélemaal niet meer kan rijden maar je paardje geen pijn verder heeft ? Blijf je dan ook nog 20 jaar je dure pensionstal betalen ???
Paarden zijn nu eenmaal ietsie duurder in verzorging dan een hond of kat.

Ik heb ook altijd dubbele gevoelens bij zulke opvang. Niet vanwege de bedoelingen maar vanwege het gemak waarop nu mensen hun problemen/paarden kunnen afschuiven.
Maar dat is ook het geval met asiels. Het is makkelijk je dier te dumpen en dan te zeggen dat je het beste voor hem wilt. En laat deze mensen met alle goede bedoelingen je probleem oplossen.

Maar d'r zullen al vele dieren door gered zijn en het is natuurlijk geweldig als ze nog een goed leven kunnen hebben.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:30

Ik denk niet dat er ook maar iemand is die zijn dier wel zou houden als zo'n stichting en de dierenasiels niet zouden bestaan. Mensen die hun verantwoording niet willen of kunnen nemen, die heb je jammer genoeg altijd.... moeten de dieren daar dan het slachtoffer van worden Verward

(Oh..... als ik dan toch bezig ben..... laten we de kinderbescherming ook maar opheffen dan Verward Dan leren al die onverantwoordelijke ouders het wel af Verward )

Sorry, maar dat is de wereld omdraaien...... dit soort initiatieven ontstaan doordat er schrijnende situaties zijn...... ik geloof er niets van dat mensen hun dier makkelijker gaan dumpen omdat er een asiel is.

Ook zijn er zat situaties te bedenken waardoor iemand echt niet meer voor een dier kan zorgen zonder dat diegene daar ook maar iets aan kan doen.

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:31

Al moet ik inderdaad nog 20 jaar deze pensionstalling betalen, zolang hij het daar naar zijn zin heeft blijft ie lekker daar staan. Het is voor mij zo veel meer geworden als een " gebruiks" dier! Er is een band. En al zou ik helemaal niet meer kunnen rijden, maakt me niets uit. Ik ben in principe heelmaal geen recreatieruiter, heb het nu ook wel gezien op de weg na 10 maanden, maar alles om hem beter te maken. Of er ooit nog in de bak gereden kan worden is de vraag. Dus dan gaan we hem maar voor het karretje beleren. Ik die altijd zei: mijn paard komt niet voor de kar. Jah misschien ben ik wel gek, maar ben er blij mee!
(p.s. absoluut geen kwaad woord over deze stichting hoor!)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:56

Helaas worden er ieder jaar maar paarden bijgefokt, en moeten mensen met hun oudere en niet meer inzetbare paard ergens naartoe. Als er nu al problemen zijn om een plek te vinden voor een ouder paard, dan gaat dat in de toekomst nog erger worden. Met dat verschil dat het dan niet alleen om oudere paarden of paarden met een blessure zal gaan, maar om paarden die niemand hebben wil, omdat er simpelweg de middelen niet meer voor zijn. En wat moet je dan?

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:44

Ik denk heus wel dat die stichting goede bedoelingen heeft, maar hun manier van handelen is de mijne niet bepaald...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:31

Kun je dat eens uitleggen Myra?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:57

Hey, vorig jaar ben ik met een vriendin gaan logeren bij Jacqueline. Ze heeft er bed&breakfast en je kan je eigen paarden er op een weide zetten. Jacqueline vangt paarden op die andere mensen afdanken. Het gaat om paarden die wél nog een toekomst hebben, al zullen sommige paarden minder intensief bereden kunnen worden. Jonge paarden met kwetsures worden grondig onderzocht en gaan pas weg als ze terug gezond zijn. Jacqueline zoekt een goed tehuis voor deze dieren.

Ik denk dat zowel jacqueline als de mensen die de paarden opvangen idealisten zijn. Je moet niet rekenen dat je een super-sport-paard krijgt. Maar wel een dier dat eventueel gebreken heeft of nood aan iemand waarop het kan vertrouwen.

Over de adoptatie-bijdrage. Het klink inderdaad raar dat je moet betalen om een paard een goed tehuis te geven. Maar bij Jacqueline komen continu nieuwe paarden bij en zij moet die ook kunnen onderhouden. Zonder geld van vrijwilligers draait zo'n stichting niet.

Deze stichting is volgens mij niet bedoeld om mensen goedkoop aan een goed paard te helpen. Maar eerder om paarden die niet aan de slacht toe zijn (en soms onheus behandeld geweest zijn) aan mensen te geven die het begrip en geld kunnen opbrengen om deze dieren een nieuwe thuis te geven.

Hier en daar lees ik zeer voorbarige conclusies. Iemand met zoveel energie en idealisme als Jacqueline, zou moeten gesteund worden. Als andere mensen hun dieren niet zouden afdanken of verwaarlozen, dan zou zij er niet moeten zijn om nieuwe plekjes te zoeken voor deze dieren. Ik zeg niet dat iedereen die zijn paard bij haar achterlaat het slecht voor heeft met dieren. Soms kan je nergens heen met je paard en heb je geen geld om het dier te verzorgen. Maar toen wij er vorige zomer waren, waren er ook wel een paar schrijnende gevallen die gelukkig op tijd naar de dierenarts zijn kunnen gaan.

femke

ruiter44
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:34

misschien slager in veel gevallen toch nog niet zo'n slecht idee!!!!!!

merel1618

Berichten: 663
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: heiligerlee (groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:44

ik vind dit idee heel goed maar waarom adoptie?
er zijn ook genoeg mensen op zoek naar een leuk paardje voor recreatie
en ik begrijp uit deze verhalen dat er paardjes tussen zitten die daar voor in aanmerking komen. de regel van weidegang aan/bij huis vind ik zeer overdreven.ik ga ervanuit dat iedereen het liefst zn paardje in de zomer op de wei heeft , maar dat is niet overal mogelijk ,zijn dat dan de mindere mensen? handelaars mogen ook niet, oke daar kan ik me iets bij voorstellen MAAR wat dan degene die op handelsstallen werken en hun paardje daar mogen stallen (want bij veel handelsstallen mag/kan dat ,niet alle handelaars zijn beroerd. ik hoef maar naar de handelaar te kijken waar ik help,die heeft hart voor zn dieren)dus ik en vele andere zouden niet zo een paardje kunnen hebben. in mijn geval ik wil juist een lekker tut paardje waar je af en toe mee weg kan ik hoef niet zo nodig een sportpaard of elke dag rijden. gelukkig komen dat soort paardjes ook bij ons op de stal en word er altijd gekeken waar zo een beesie het best terecht kan komen dus komt er voor mij wel 1 voorbij waar ik mee kan tutten

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:01

Ik bemoei me niet snel met dit soort discussies, maar nu kan ik het echt niet laten.

Een ieder die een paard koopt, weet dat er een tijd komt dat het dier te oud wordt of te gebrekkig om er nog mee te werken. Mijn mening is dat je er ook dan voor je dier moet zijn.
Ik weet wat ik zeg.... ik heb op mijn 10de jaar een pony gekregen van mijn ouders...... het diertje is 36 jaar oud geworden. De laatste 10 jaar van haar leven heeft ze me heel veel geld gekost aan dierenartsen en speciale voeding en kon er niets meer met haar worden gedaan (buiten een beetje wandelen dan). Ze genoot van haar luie leventje.
Er is geen haar op mijn hoofd geweest die er ook maar een halve seconde aan heeft gedacht om haar dan maar "weg te doen".
Sterker nog.... toen ze uiteindelijk moest inslapen had ik het er vreselijk moeilijk mee.
Nu heb ik weer een paard staan wat niet meer bruikbaar is...... ze is 14 jaar oud en heeft geen pijn zolang ze niet wordt belast...... moet ik haar dan maar "weggooien"...... ik kan voor haar namelijk een gezond paard houden......

ME NEUS!!!!!! Al zou geen van mijn paarden nog iets kunnen doen...... er wordt er niet één van "weggegooid"!!!!

Er is een groot verschil tussen paardenliefhebbers:

Er zijn mensen die van paarden houden.
EN Er zijn mensen die van paardensport houden

Ik vind dat Dinopino (oid) helemaal gelijk heeft met haar mening over onze WEGWERPMAATSCHAPPIJ.
Daar in tegen vind ik ook dat die mensen van die stichting goed werk doen...... Het is de maatschappij waar we in leven die dit soort zaken noodzakelijk maakt!!!! Een paardenassiel..... te triest voor woorden.

Ik denk echter wel dat de stichting juist van de mensen die afstand doen van hun paard een vergoeding moeten eisen...... dat doen ze in dierenasiels ook. Wellicht een idee voor de toekomst...... dan dragen de ex-eigenaren toch nog een beetje bij aan de verzorging van het door hun weggegooide paard.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 23:41

Klein beetje off topic: ruiter44 ik vind jou erg vervelend om steeds over de slager te beginnen. Als iemand een leuk paardje als gezelschap zoekt wat is er dan verkeerd aan zo'n "bemmiddelingsbureau". Begrijp alle tegenstand niet zo!!! Pijn of echt versleten oké dan is het gebeurd, maar klein gebrek? so what een paard geeft ook veel plezier zonder dat je er op kunt rijden!!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:34

ruiter44"]
misschien slager in veel gevallen toch nog niet zo'n slecht idee!!!!!!
[/quote]

Inderdaad, je kan een paard dat er te erg aan toe is, niet altijd helpen door het in leven te houden. Maar in mijn vorige berichtje had ik het duidelijk over paarden die wel nog een toekomst hebben, al is het niet in de topsport of whatever... Zo een paarden kunnen misschien niet bij jou terecht, maar er zijn heus mensen die er wel een plaatsje voor vrij hebben.


[quote="merel1618"]
de regel van weidegang aan/bij huis vind ik zeer overdreven.ik ga ervanuit dat iedereen het liefst zn paardje in de zomer op de wei heeft , maar dat is niet overal mogelijk ,zijn dat dan de mindere mensen?
[/quote]

Je bent geen minder mens omdat je geen weide ter beschikking hebt. Maar je bent wel een minder mens als je een paard koopt, terwijl het dier helemaal geen plaats heeft om te lopen, te grazen, te rollen, paard te zijn. Een paard alleen houden vind ik ook absoluut niet kunnen. Als je niet aan deze eisen kan voldoen, dan heb je inderdaad veel pech (en zo zijn er veel mensen). Voor mij zijn deze regels echt niet overbodig.
Om even min of meer terug te komen op ruiter44 zijn/haar opmerking: een paard dat echt heeft afgezien en rustig moet kunnen herstellen, heeft geen baat bij 24 uur alleen in een stalletje staan. Het heeft alleen zin zo'n dier in leven te houden als het dier dan ook werkelijk een paardwaardig bestaan kan leiden (en heeft hier mijns inziens zelfs het meest van alle paarden recht op).

[quote="merel1618 schreef:
handelaars mogen ook niet, oke daar kan ik me iets bij voorstellen MAAR wat dan degene die op handelsstallen werken en hun paardje daar mogen stallen



Ik vermoed dat met 'geen handelaars' bedoeld wordt dat het paard niet naar een handelaar mag gaan om doorverkocht worden (kan ook niet, want het paard blijft van de stichting). Dus op een rustig pension (met weidegang), toevallig bij een handelaar, zal wel niet zo'n probleem zijn, zeker? Dat zijn dingen die je natuurlijk moet bespreken met de mensen van de stichting, maar wat jij veronderstelt staat niet letterlijk op de site.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:48

Ik ben het helemaal eens met Jerintho en Annick, als je paard zijn hele leven voor jou en andere mensen gewerkt heeft dan doe je hem toch niet weg omdat je geen wedstrijden meer kunt rijden oid, dan gun je hem toch een rustige oude dag bij jou, als het inderdaad financieel niet meer lukt dan is het een ander verhaal, helaas is het inderdaad helaas nodig dat er 'paardenasiels' zijn, mensen zijn tegenwoordig maar makkelijk, als het ff moeilijk gaat dan doe je je hond paard kat of wat dan ook toch weg.

even off topic, ik zag de opmerking staan dat je op sportief gebied veel minder met een hond kan dan met een paard, maarre ... ook met honden kun je topsport bedrijven, misschien wel meer mogelijkheden als met een paard. Knipoog

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:23

kan je er ook kleine ponys adopteren??