paard overleden door val tijdens olympische spelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vraeghoeve

Berichten: 710
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:20


Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:32

pharagirlke schreef:
edit: verkeerd gelezen sorry sylleke


No problemo Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:47


jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:33

Nou................de verhalen uit Duitsland oid kloppen niet hoor. Over is inderdaad in een hele goede kliniek geopereerd maar na vijf uur bleek er toch geen redden aan. En is hij niet meer uit zijn narcose gehaald.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:07

Niet best voor de equipe en gevoel van de Olympische Spelen maar al helemaal niet voor het paard, ruiter en eigenaar. Erg dubieus gevoel krijg je erbij... Scheve mond [/list][/list]

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 01:41

misschien best voor het paard...

Ukkie18

Berichten: 3
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:08

ik vin het egt zow onwijs erg!
maar het had ook net zow goed bij het springen zelf kunnen gebeuren, tis nu alleen bij de eventing gebeurd..
maar dat neemt natuurlijk niet weg dat t erg is.. Boos!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 14:32

nu wordt er weer gereageerd van zullen we dan met z'n allen de sprot maar opgeven dan als het zo gevaarlijk is? Bekijk en nu eens simpel. Bij alle takken van sport is er gevaar voor ruiter en paard. En niet alleen tijdens de sport, maar ook transport en weidegang. Maar het gaat er om vraag je om problemen, of zijn die er zowiezo al. In de wei vraag je er niet om, tijdens de dressuur ook niet. Bij springen, tja daar ben ik nog niet helemaal over uit, maar bij eventing is het gewoon zo dat fouten maken niet kan. Fouten maken is menselijk, en ook iets voor paarden. Helaas gaan er grove gevolgen van uit als je een fout maakt bij de eventing. Ik heb het niet over de snelheid waarmee het parcours wordt afgelegd, dat zit wel goed. Ook de conditie en de verzorging van de paarden is gewoon TOP. Maar de hindernissen in het parcours vind ik te gevaarlijk. Daar gaat het om, en niet dat we met z'n allen dan maar niet meer moeten rijden, dat is zacht gezegd overdreven.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:39

Ik vind het heel erg voor de ruiter. Maar ik denk dat hij het net zo erg had gevonden als het op een gewone wedstrijd was. Het is en blijft je paard waar je smorgens mee vertrekt, en lateer nooit meer thuis komt. Dat is iets heel verschrikkelijks. Ik vind de eventing een hele mooie sport om naar te kijken enz. En ik denk niet dat het veel gevaarlijker is dan een gemiddeld springparcours, meestal zijn de hindernissen niet zo erg hoog, en het zijn niet zomaar paarden die ze dit "zomaar" even laten springen. Deze paarden zijn hier jaren naartoe getraind. En ze hebben er aanleg voor, ze vinden het leuk, als de hindernissen te zwaar waren, dan zouden die paarden er na 3 wedstrijden genoeg van hebben en ermee stoppen, dus ik denk niet dat het een sport is die afgeschaft moet worden..Want dan kunnen we net zo goed stoppen met alle takken van de paardensport..De hindernissen, daar is nix mis mee, ze worden niet zomaar genouwd hoor, daar word echt rekeking mee gehouden of paarden niet uitkomen enz..en of het niet te gevaarlijk is., Afschaffen is dus belachelijk..

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:36

Inderdaad, afschaffen van deze tak van de paardensport is niet aan de orde. De mensen en paarden die deze sport doen hebben goed getraind, hebben meer dan 100% vertrouwen in elkaar en deze paarden zijn in topconditie. Ik heb alleen maar respect voor de ruiters die deze tak van de paardensport durven te beoefenen.
Verder is de paardensport sowieso 1 van de gevaarlijkste sporten, je werkt met een levend dier, dat net als zijn bereider ook weleens zijn dag niet kan hebben. Maar ook in de wei, in de trailer en gewoon in het verkeer. Kijk eens hoeveel paarden daar sneuvelen... Dus het ligt echt niet aan de eventing, maar aan de status van het paard, de ruiter, de vertrouwensband tussen deze twee... (en in sommige gevallen aan de medeweggebruikers).
Als we nu allemaal alle gevaren die we lopen terwijl we deze sport beoefenen gaan vrezen, kunnen we maar beter stoppen, want als je bang bent voor wat er kan gaan gebeuren... dan loop je nog veel meer gevaar!

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:54

Ik heb erbij gestaan terwijl een paard tijdens een concours zijn bekken brak. Het paard weigerde (kwam verkeerd uit) voor de hindernis, helemaal niet spectaculair of zo, ging gewoon in de rem. Ik zeg nog tegen de persoon die naast me stond, hij loopt niet zuiver meer achter, de ruiter merkte dit ook en verliet de ring, in het losrijgedeelte van de bak zakte het paard ineen. DA constateerde gebroken bekken, paard is terplekke ingeslapen.
Gevaarlijke sport- ja, als je niet weet waar je mee bezig bent wel, maar ik denk dat er meer paarden overlijden doordat degene die erop zit hem "niet kan houden" en hij tegen een auto aan botst, dan er paarden op een concoursterrein overlijden.

Beetje hetzelfde idee als mensen die bang zijn om in een vliegtuig te stappen, die stappen wel elke dag in de auto.......statistisch gezien heb je 100.000x meer kans te overlijden in je auto Knipoog

marl
Berichten: 35
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:24

Jammer voor de ruiter en natuurlijk voor het paard.

Eventing is inderdaad geen ongevaarlijke sport. Het argument dat paarden niet kunnen aangeven of ze wel zo'n gevaarlijke cross willen lopen, vind ik niet echt sterk. Dat kunnen ze namelijk ook niet bij de dressuur... En dat is ook echt niet altijd zo natuurlijk. Niet dat ze dressuur ook maar meteen af moeten schaffen hoor!! Ik wil er eigenlijk maar mee zeggen dat je alles wel zielig kunt vinden.

Sommige mensen denken dat je beter alle paarden een natuurgebied in kunt jagen, geloof ik. Maar de meeste paarden vinden de omgang met mensen volgens mij heel prettig.

Eventing paarden hebben het volgens mij heel goed. Veel afwisseling in het werk. Daarnaast is de verzorging vaak helemaal top.

Misschien dat het eventingpaard van Joris van Springel wel een veel leuker leven heeft gehad dan een dressuurpaard wat 15 jaar lang 24 uur per dag binnen staat en een uurtje per dag z'n rondjes loopt. Zelfs al was het leven van dit eventingpaard korter!!!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132200
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:28

Dit topic is weer terug van weggeweest Knipoog
Er zijn een flink aantal reacties gesplit omdat de toon er niet bepaald vriendelijker op werd.
De discussie is weer open, graag elkaar met wederzijds respect behandelen !

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:41

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 01-10-23 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:13

Ok, voor al degen die zijden dat Springen minder gevaarlijk was, vandaag is er dus een paard gevallen met Springen op de OS. Véél veilger ja Scheve mond .

Het fijne weet ik er ook niet van, maar het schijnt dat dit paard ook niet zo 'n geluk heeft gehad. Helaas was dit keer het Franse team aan de beurt... Ach gut

Zo zie je maar dat een ongeluk in een super klein hoekje schuilt en neit enkel bij de Eventing.

Ukkie18

Berichten: 3
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:36

Elke sport is gevaarlijk, en zoals al eerder werd gezegt is de paardensport een van de gevaarlijkste sporten ter wereld.
Maar een ongeluk schuilt in een klein hoekje, dat t nu bij de eventing (en springen) is gebeurd, kan ook gebeuren als je buiten aan t rijden bent met je paard. Je paard schrikt, belandt in de sloot of t prikkeldraad o.i.d. en daar is je ongeluk, om t maar es heel simpel te zeggen.
ALLES kan een gevaar zijn, ook in de wei lopen: een veulen van dit jaar liep in de wei bij de manege. Hij was op de een of andere manier met z'n been in het schrikdraad vast komen te zitten en moest ook afgemaakt worden! Verdrietig
Maar ja, zo kan iedereen denk ik wel iets opnoemen wat hij/zij mee gemaakt heeft. Het feit blijft dat een ongeluk idd in een klein hoekje zit en bij alles en iedereen kan gebeuren!!

wenn
Berichten: 124
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:19

erg zeg Huilen

weet niet precies wat voor sport het is maar het is mega erg als je een paard moet laten inslapen

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:00

Ukkie18 schreef:
Elke sport is gevaarlijk, en zoals al eerder werd gezegt is de paardensport een van de gevaarlijkste sporten ter wereld.
Maar een ongeluk schuilt in een klein hoekje, dat t nu bij de eventing (en springen) is gebeurd, kan ook gebeuren als je buiten aan t rijden bent met je paard. Je paard schrikt, belandt in de sloot of t prikkeldraad o.i.d. en daar is je ongeluk, om t maar es heel simpel te zeggen.
ALLES kan een gevaar zijn, ook in de wei lopen: een veulen van dit jaar liep in de wei bij de manege. Hij was op de een of andere manier met z'n been in het schrikdraad vast komen te zitten en moest ook afgemaakt worden! Verdrietig
Maar ja, zo kan iedereen denk ik wel iets opnoemen wat hij/zij mee gemaakt heeft. Het feit blijft dat een ongeluk idd in een klein hoekje zit en bij alles en iedereen kan gebeuren!!


Inderdaad, en het is gewoon dom dat je de sport, de ruiter of het paard de schuld geeft, want niemand wilt dit...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:00

Sylleke schreef:
Ok, voor al degen die zijden dat Springen minder gevaarlijk was, vandaag is er dus een paard gevallen met Springen op de OS. Véél veilger ja Scheve mond .

Het fijne weet ik er ook niet van, maar het schijnt dat dit paard ook niet zo 'n geluk heeft gehad. Helaas was dit keer het Franse team aan de beurt... Ach gut

Zo zie je maar dat een ongeluk in een super klein hoekje schuilt en neit enkel bij de Eventing.


maar die is wel niet dood Knipoog
twee paarden zijn kreupel door verkeerde ondergrond of zo iets.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:12

pharagirlke schreef:
maar die is wel niet dood Knipoog
twee paarden zijn kreupel door verkeerde ondergrond of zo iets.


Ja kijk, die ene was ook opgeladen met de 'paardenambulance' of wa was het Lachen
in elk geval: de vraag is ook nog maar of da paard er goed uit komt en of dat die ooit weer 'normaal' kan werken, is het dan wel zo goed da hij nog leeft é. Da bedoel ik dan ook maar...

[edit] 'k zeg nu niet dat da paard dood moet hé Knipoog Maar als ze Over and Over hadden laten leven, was da ook niet echt paardvriendelijk...

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:20

ja dat wou ik nog even typen, maar toen was het topic verdwenen. Ik zat te kijken tijdens het springen, en zag dat er een paard in de hindernis belandde. Erg vervelende val trouwnes. Maar het paard liepdoor, en toen verliet de ruiter de ring omdat (zag ikk ook) het paard niet helemaal zuiver meer was. Stel nou dat dit bij het eventing was gebeurd, dan was het toch zeker wel erger geweest. en is gelijk mijn beredenering bevestigd.

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:43

luister mensen dit topic is niet voor niets weg geweest! dus laten we nu niet van voor af aan beginnen!!!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:31

rara door wie kwam dat? we zijn hier als vowassen mensen aan het discussieren, dat gebeurd wel vaker hier op bokt. Het is voor iedereen leerzaam. Idereen mag z'n mening geven mits dat netjes gebeurd, dat staat ook in de regels van bokt.

Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:24

Ik vind voor elke ruiter, die alleen naar huis moet na een wedstrijd, waar hij of zij haar paard verloren heeft, enorm moeilijk, het is alleen thuis komen, en je weet, een paard zonder ruiter, is en blijft een paard, een ruiter zonder paard, is slechts een mens. Ik heb de ruiter gezien na zijn thuiskomst op t.v. en hij was danig onder de indruk, ik denk dat hij zijn beste maatje verloren heeft. Denk ook even aan de paarden op 31.8.2004 Waregemse koersen, daar zullen ook weer paarden pijn krijgen en liefst niet verloren gaan.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:47

sherwood"]
Stel nou dat dit bij het eventing was gebeurd, dan was het toch zeker wel erger geweest. en is gelijk mijn beredenering bevestigd.
[/quote]

Hindernissen bij Eventing zijn wel niet zo hoog als die bij Springen... Weet je trouwens hoe het met het paard afliep (weet alleen dat er eentje is afgevoerd met de 'paardenambulance')


[quote="sherwood"]
rara door wie kwam dat? we zijn hier als vowassen mensen aan het discussieren, dat gebeurd wel vaker hier op bokt. Het is voor iedereen leerzaam. Idereen mag z'n mening geven mits dat netjes gebeurd, dat staat ook in de regels van bokt.
[/quote]

Dat vind ik ook Knipoog .

[quote="Adri schreef:
Ik vind voor elke ruiter, die alleen naar huis moet na een wedstrijd, waar hij of zij haar paard verloren heeft, enorm moeilijk, het is alleen thuis komen, en je weet, een paard zonder ruiter, is en blijft een paard, een ruiter zonder paard, is slechts een mens. Ik heb de ruiter gezien na zijn thuiskomst op t.v. en hij was danig onder de indruk, ik denk dat hij zijn beste maatje verloren heeft.


Ik denk ook dat die het heel moeilijk hebben en zich zo al schuldig genoeg voelen, zonder alle verwijten die ze van sommigen zullen krijgen.