Mogelijk verplichte bestrijding giftig kruid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 23:20

Maar weet iemand nou al het ideale gif (om te spuiten) ertegen??

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:26

Sundancer schreef:
H Bleker de welshfokker? Knipoog

Jep Lachen

Hier hadden we dit jaar in de slootkant 5 planten staan die er dus uitgetrokken zijn.
Voor de zekerheid laten we de hele slootkant ook doodspuiten. Geen idee met wat, er komt iemand met een spuitvergunning met sterk spul spuiten.
Verder valt het bij ons in het dorp nog aardig mee, hier is de gemeente al aardig fanatiek met het maaien van bermen en slootkanten.

Aangezien onze weilanden allemaal in de laatste 2 jaar opnieuw zijn ingezaaid, haal ik ook ander onkruid uit de wei voor het maaien. Vooral zuring zit hier veel.
Dat laten we op een verharde ondergrond een paar dagen goed drogen en daarna gaat het 's avonds in de buitenbak op het zand gewoon in de fik.
Wat benzine erover en het is weg voordat iemand het merkt...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:58

Je zou eens op de Veluwe moeten kijken, je weet echt niet wat je ziet, alleen maar die rotzooi.......................

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:26

CounTree schreef:
Maar weet iemand nou al het ideale gif (om te spuiten) ertegen??


heb gisteren toevallig bij de boerenbond geinformeerd, die zeiden (na telefonisch overleg) dat er nog geen afdoende middel was Verward

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:03

Mist schreef:
heb gisteren toevallig bij de boerenbond geinformeerd, die zeiden (na telefonisch overleg) dat er nog geen afdoende middel was Verward


Nou precies, daar was ik al bang voor. Ik werd laatst getipt dat het gif mcpa 500 afdoende zou werken, maar navraag bij de lokale boeren leverde een negatief antwoord op!! "Het spul is zeer hardnekkig en er is geen gif tegen". Ja behalve dan aantippen met roundup als het nog in rozet vorm is.

Vandaar de min of meer noodoproep. Elk jaar zijn we flink wat uurtjes bezig om het spul uit de wei te trekken! En dat doen we nu al jaaaaaaren! Boos! . Helaas zijn we 1 van de weinige in de buurt en dus .....
Je krijgt het sommige gewoonweg niet aan hun boerenverstand dat ze het moeten verwijderen. Je krijgt doodleuk te horen....."oh nou mijn paarden mankeren anders nooit wat, ze eten het niet, dus waarom moeite doen!"
Helaas...wij weten wel beter! Maar zo schiet het niet op!!! Stoom uit je oren

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:15

ik zou het een heeeeele goede oplossing vinden,iedereen gewoon verplichten om het weg te halen.
Ik hoop dat belgie ook dat voorbeeld volgt

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:33

IK trek het ook uit de weide... Het ligt nu weg te rotten langs het hek...

Weet iemand hoe zo´n plant eruit ziet als deze uit gebloeid is?
Hoewel, ik kan het beter niet weten dan verwijder ik tenminste ook netjes de rest van het onkruid Knipoog

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:23

Pinky_girl schreef:
IK trek het ook uit de weide... Het ligt nu weg te rotten langs het hek...



uh ja en dan groeit het dus vrolijk verder naast het hek!!! Clown Ja ja ik spreek uit ervaring, helaas. En/of het zaad droogt lekker uit en waait verder.

Beter is het in een vuilniszak te stoppen, meenemen en in de grijze container dumpen.

CounTree

Berichten: 3921
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: simonshaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:29

guanacotje schreef:
ik zou het een heeeeele goede oplossing vinden,iedereen gewoon verplichten om het weg te halen.
Ik hoop dat belgie ook dat voorbeeld volgt


Wat dacht je van een soort sintjacobskruiskruid opzomerdag (incl. hulp van de gemeente)....de buurt vrij maken van dit gif, wat nl. ook giftig is voor de mens!!

Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:32

Citaat:
Wat dacht je van een soort sintjacobskruiskruid opzomerdag (incl. hulp van de gemeente)....de buurt vrij maken van dit gif, wat nl. ook giftig is voor de mens!!



Vind ik wel een goed plan, alleen moet je dat doen als de plantjes nog klein zijn. Helaas is dat middenin het broedseizoen..... De rest kunnen jullie zelf wel bedenken

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:50

Nu maar hopen dat Drenthe heel snel volgt. Het staat dit jaar voor het eerst bij ons in de wei, en alle bermen staan er vol mee. Dat kun je nooit van je leven in je eentje bestrijden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:33

CounTree schreef:
Wat dacht je van een soort sintjacobskruiskruid opzomerdag (incl. hulp van de gemeente)....de buurt vrij maken van dit gif, wat nl. ook giftig is voor de mens!!

Haha!


Doen ze in Engeland wel, locale Ragwort-days. Zou hier inderdaad ook een goed idee zijn, al was het maar om meer mensen bewust te maken van die zooi..

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:00

Ik vind het goed dat ze dit aanschaffen !
Op onze wij staat geen onkruid dus ik hoef lekker niets te doen Schijnheilig

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 14:57

annegti schreef:
Wij rijden nog weleens een stukje extra met de cyclomaaier....

er staat hier wel veel st. jacobskruid maar die andere zooi kom ik nog niet zo vaak tegen. Als ik het wel zie staan trek ik het eruit en pleur het in mijn groene container. MZ. Opgeruimd staat netjes.


Het maaien en daarna in de groene container gooien van dit kruid heeft geen nut...net als het op de composthoop gooien van dit spul....

Het moet na het maaien in de GRIJZE bak zodat het verbrand wordt.
De inhoud van de groene bakken komen als kompost weer in de natuur terecht met het gevolg.....

Overigens, het maaien van dit kruid zal niet voldoende helpen.
De plant komt weliswaar niet in bloei en kan geen zaden verspreiden maar het wortelgestel zal zich zeer sterk uitbreiden zodat je er volgend jaar nog wat meer hebt.. Verward

Verwijderen dus met wortel en al, daarna in de grijze bak of verbranden. OK dan!
Draag handschoenen en een stofkapje.
Het stuifmeel van deze plant schijnt het giftigst te zijn voor de mens maar ook contact met de huid (handen) is schadelijk.
Voor foto´s van de plant en bloem die overigens Jacobs Kruis Kruid heet (Senecio jacobaea) en niet te verwarren met Sint Jans kruid , even kijken op :
http://caliban.mpiz-koeln.mpg.de/~stueb ... man/20.jpg


Groeten Nick

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:10

Mist schreef:
heb gisteren toevallig bij de boerenbond geinformeerd, die zeiden (na telefonisch overleg) dat er nog geen afdoende middel was Verward



De reguliere spullen (round-up bijvoorbeeld) kun je bij diverse winkels halen, vraag ook bijvoorbeeld eens bij een loonbedrijf Knipoog vaak goedkoper..
Het spul moet je dan plaatselijk spuiten
Het nadeel hiervan is wel dat je paard een aantal (meestal 7) dagen niet in de wei kan.
Doe het dan in gedeeltes en zet die stukken waar je spuit tijdelijk af, een kwart van je land bijvoorbeeld dan de week erna het volgende stuk...

Het volgende klinkt misschien heel vreemd...
We zijn bezig met het testen van een heel natuurlijk product....
Dit product kun je ook overal kopen....en is niet eens zo duur...
Met ZEE zout !!! (strooizout) strooien over de plant zorgt voor een uhhh, minder prettig effect bij de plant die ook nog eens in de wortel doortrekt.
De werkelijke effecten van deze test zijn nog niet bekend, volgend jaar eerst kijken wat er nog wel op komt...maar zeker het proberen waard.

Groeten Nick

Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:10

Ik ken een persoon die twee paarden verloren heeft aan deze plant, hij heeft zijn weide volledig laten besproeien, ik ga hem kontakteren om het middel te kennen waarmee hij het gedaan heeft, donderdag l.l. was ik daar, en er stond niets meer, hij woonde bij Gent/Belgie. Hij heeft wel spijtig zijn twee lievelingen verloren op twee dagen, echt rot

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:17

Adri schreef:
Ik ken een persoon die twee paarden verloren heeft aan deze plant, hij heeft zijn weide volledig laten besproeien, ik ga hem kontakteren om het middel te kennen waarmee hij het gedaan heeft, donderdag l.l. was ik daar, en er stond niets meer, hij woonde bij Gent/Belgie. Hij heeft wel spijtig zijn twee lievelingen verloren op twee dagen, echt rot


Ben zeer benieuwd !!
Vooral ook hoe het er het volgende seizoen bij staat natuurlijk..
Hoop het te horen..

Nick

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:04

Mist schreef:
heb gisteren toevallig bij de boerenbond geinformeerd, die zeiden (na telefonisch overleg) dat er nog geen afdoende middel was Verward


Oranje-zwarte rupsjes, het is me opgevallen dat die paar planten die aan mijn weitje groeien allemaal worden opgegeten door oranje-zwart gestreepte rupsjes, die eten mooi de bloemknoppen eraf voor ze in bloei komen te staan. (en ze zitten echt met z'n allen massaal op SJK planten, enkel daar en nergens anders)

Natuurlijk geen volledig afdoend-middel, maar moeder natuur heeft er blijkbaar zelf toch ook wat op gevonden.
Hier heeft namelijk geen enkel SJK de bloei gehaald, bloemknoppen zijn allemaal opgevreten.

Wilde er nog een foto van maken maar ben het helemaal vergeten ...

[edit] apart topic hierover gestart zie [VMR] Oranje-Zwart gestreepte rups op Sint Jacobskruid [/edit]
Ben wel blij met m'n rupsjes Clown

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:19

daar komen toch de st jacobsvlinder uit ? da's toch de reden dat die geiten-wollen-sokken dat plantje weer uitgezaaid hebben, omdat ze die vlinder zo graag weer wilden zien ?

Tenzij het echte gremblins zijn en de plant met huid en haar opeten....zou ik ze toch maar er uit trekken hoor Lola Haha!

merel1618

Berichten: 663
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: heiligerlee (groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:57

ik hoop dat het snel geregelt word dat dat smerige rot kruid verdwijnt
op de stal waar ik help hebben we vanmorgen een paard moetten laten inslapen omdat ze waarschijnlijk van dat kruid heeft gehad het stond op het land waar ze stond ze is bij ons terug op stal gekomen (ze was verkocht ) omdat er een veulen geboren was en de merrie broodmager was. ze heeft het nog 11 weken gerekt maar vanmorgen is ze in overleg met de da ingeslapen . van de winter stond ze nog bij ons een plaatje van een fries een stermerrie vanmorgen was ze nog maar een schim vanzichzelf ze heeft zich al deze weken staande gehouden voor haar veulen die het overigens topper doet.
ze is in mn armen ingeslapen
dus dat rotkruid verdelgen al moet het met de hand en maaien dat scheelt heel veel kan het kruid niet tegen

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:35

*AANDACHT*AANDACHT*AANDACHT*

Ik las zonet een uitgebreid artikel over St. Jacobskruid.
Ik heb het ingescand, dus als er geinteresseerden zijn, ik stuur het je graag door. Je geeft me dan gewoon je emailadres.
Er staat o.a. in hoe je het kan bestrijden.
Het is een zeer interessant artikel, dat ik elke paardenhouder aanraad!!

WAARSCHUWING!
WANNEER ST.JACOBSKRUID IN CONTACT KOMT MET DE HUID, IS HET OOK GIFTIG VOOR DE MENS!!!
ALS JE HET UITTREKT, DOE DAN HANDSCHOENEN AAN!!!



OOK BELANGERIJK:
IN DE WEI GRAZEN DE MEESTE PAARDEN ER OMHEEN,
MAAR VERMENGD IN HOOI MERKEN ZE HET NIET MEER OP.
GEDROOGD BLIJFT HET KRUID GIFTIG! DUS CONTOLEER OOK JE HOOI!!!


Edit: er bestaat een website met precies dezelfde informatie als in het artikel waar ik het over had: www.kruiskruid.nl - is misschien handiger Knipoog .

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 01:36

Wij dachten op stal prachtig natuurhooi gekocht te hebben. Vandaag zijn we er achter gekomen dat we al een week of vijf hooi met kruiskruid er in geven. Ben "blij" dat ik donderdag op controle naar de kliniek moet, laat hem meteen onderzoeken.