Amazone overlijdt na val paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:51

Eng hoor....zo worden we weer even met de neus op de feiten gedrukt dat paardrijden behoorlijke risico's met zich meebrengt.....vreselijk voor die vrouw en haar familie. Verdrietig

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:03

ik ben ook al eens met mijn pony omgeklapt ik had helemaal niks gelukkig. Scheve mond
echt erg gewoon.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:43

Nou hebben we nog steeds geen antwoord op onze vragen als iemand dit weet.

Hoe is het met het paard afgelopen?

valando13

Berichten: 534
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: rotterdam, hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:59

egt erg Huilen Huilen zal je maar gebeuren zeg...iets wat niemand verwacht en hoop te gebeuren...!!
ik wens de familie veel sucses

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:27

Dat is dus echt mijn grote angst dat een paard een keer achterover klapt als ik er bovenop zit... Het is mij gelukkig nog nooit overkomen, maar ik heb het al meerdere keren zijn gebeuren, maar toen liep het wel goed af... Ik wil alle betrokkenen heel veel sterkte wensen!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:41

DePennyBitch schreef:
Inderdaad heel erg.

Maar ik vraag me ook af waar ze dat "paardrijkunst niet machtig" vandaan halen? Ze was dus een beginner? Nou, iedereen had dit kunnen overkomen, dus ik vind het onnodig om dit erbij te zetten.


ik ga helemaal met je mee,volgensmij een beginner maar volgensmij maakt het niet uit of je een beginner bent of niet.Je hebt misschien de ervaring niet....!?
maar het kan wel iedereen gebeuren,mijn vriendin is ook omgeklapt maar met haar shet,en is gelukkig goed terecht gekomen maar als ze op haar nek viel was ze misschien wel verlamd of dood.... Scheve mond

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:12

Natuurlijk kan het iedereen gebeuren!
Maar laten we extra voorzichtig zijn met beginnende ruiters, omdat die de gevaren onderschatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:14

en geen reflexen hebben al hebben mensen die al 25 jaar brave paarden rijden dat ook niet...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:31

En ook als je geen brave paarden rijdt, maar er nog nooit een hebt gehad die omhoog komt heb je op dat moment grote kans, de goede reflex niet te hebben.....
Helaas leer je dat alleen door stijgerende paarden te rijden Scheve mond En met een beetje pech, loopt dat dus niet goed af

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:57

heeeel erg vind ik dit, het raakt me ook wel.
Ik heb nl altijd gezegd tegen mijn moeder (deels om haar van haar ongerustheid af te helpen), mam als ik ooit kom te overlijden door of met melody heb ik een mooie dood gehad, want dan weet ik dat ik hetgene wat ik het liefste deed en het liefste bijwas als laatse heb gehad, nu denk ik...... Verward hoe heb ik dat ooit durven zeggen nu het allemaal zo kortbij komt.

Ik wens familie vrienden en iedereen veel sterkte toe en haar paard die haar lieve baasje zal gaan missen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:04

runningkawa schreef:
en geen reflexen hebben al hebben mensen die al 25 jaar brave paarden rijden dat ook niet...

Dat noem ik ook beginners...... Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:31

Dat vind ik een beetje onzin, Natasha.
Een vriendin van mij reed met een IJsco M2 dressuur bij de paarden, dan kun je toch wel zeggen dat ze een aardig potje kan sturen.
Echter toen bij een buitenrit een manegepaard omhoog kwam, wist ze echt niet wat ze moest doen en hing ook aan de teugels, puur omdat ze de reflex niet had.
Maar om haar dan maar meteen als beginner te beschouwen, gaat mij wat ver. Ze kon op ieder paard leuk wegrijden, maar had gewoon geen ervaring met steigerende paarden.

Zo heb ik weer niet zoveel ervaring met bokkende paarden, op de een of andere manier heb ik steeds steigeraars getroffen Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:03

Pfff,
er zijn er wel veel die precies weten te vertellen hoe je hoort te handelen bij een steigerend paard, ik ken zulke mensen ook genoeg irl. Wanneer je dan het paard in kwestie ziet 'steigeren' blijkt het niet verder te gaan dan een klein hupje.
Neem maar aan dat je echt niet voorover kan zitten als een paard steil overeind staat, dat is gewoon onmogelijk.
Ik heb het nu zelf 3 keer meegemaakt en godzijdank had ik goed schoeisel, een niet te diep zadel en genoeg tijd om mij er achterlangs af te laten glijden.
Maar ik kan me dondersgoed voorstellen dat wanneer 1 van die voorwaarden ontbreekt, je met paard en al achterover gaat.

[edit]
En bij 1 van die 3 momenten zoals ik hierboven noem, ging het paard alsnog achterover, ook al stond ik er op dat moment al gewoon naast...
[/edit]

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:33

Als je het aan voelt komen, Sjuim, skup je hem toch naar voren voordat hij steil overeind staat? Of je trekt hem opzij?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:36

Fitzroy schreef:
Als je het aan voelt komen, Sjuim, skup je hem toch naar voren voordat hij steil overeind staat? Of je trekt hem opzij?

1e geval was vanuit stap aan de lange teugel... Nooit verwacht en ook nooit zien aankomen
De andere gevalletjes waren van een zeer lenig paard welke kan steigeren al heb je zijn neus tegen je knie. Helaas kwam hij dus juist op been omhoog ipv naar voren.

(het is ook niet zo dat ik slechts 3 steigerpartijen heb meegemaakt, maar dit waren wel de drie die echt met geen mogelijkheid meer uit te zitten of op te lossen waren Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:56

ik heb er toch op 1 gezeten die zo steil stond dat hij zelf nog ff bij moest corrigeren door een stap te zetten, omdat hij anders achterover lag.
Toch had ik die vast in de hals.
Aan je beugels heb je dan idd niks meer, die schop je uit de veiligheid.

maar goed, volgens hier kan je zo'n paard niet in de hals vasthouden.
Fijn dat ik dat nu ook weet Verward

Saby_82
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:59

Jeetje, verschrikkelijk zeg.
Ik dacht meteen aan mijn eigen situatie.
Een paar jaar geleden bereed ik een volbloedje wat voor de renbaan gebruikt werd.
Er was daar geen binnenbak, dus altijd buitenrijden.
op de terugweg stak ik een druk kruispunt over, maar ze begon te steigeren midden op het kruispunt. Uiteindelijk klapte ze ook achterover met mij er nog op.
Ik kwam ook onder haar terecht, en gelukkig waren er mensen die uit hun auto's kwamen om me te helpen.

Godzijdank had ik alleen mijn bovenbeen gekneusd. (ben wel meteen toen me been genezen was weer met haar gaan rijden)

Maar steigerende paarden hoeft voor mij echt niet meer. Verward
Laat ze maar liever bokken. Haha Verward

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:51

ECHT bokken en steigeren:
t is allebei link!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 00:32

Ik wil wel nog even melden dat manege paarden niet zo geboren worden. Ze worden braver in het werk. Mar ze zijn ook eens ingezet.

Er zijn wel paarden die braaf geboren worden. En die eindigen vlugger als manege paard.

Klopt helemaal dat manege ruiters zich vaak overschatten. Omdat ze in een gevorderden les rijden.

Op onze manege hebben we twee Z paarden staan. Eentje wordt er geleased door een 'beginner'. Inmiddels al een stuk verder. En een ander loopt af en toe een lesje mee. Die is zeker niet de makkelijkste, maar wel heel leerzaam. Alleen de gevorderden mogen erop trouwens.

Bij ons gaan beginners ook altijd aan de longe. Of meteen prive op een paard dat zeker te vertrouwen is. In de vertrouwde binnenbak.

Ik vraag me ook af of het paard wel geschikt was voor deze amazone.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:00

Steigerende paarden.. tja.Mijn moeder belde me gelijk (zij woont in de buurt van Nes) Ik had wat strubbelingen met Blizz waarbij hij omhoog kwam. Dus ze was ongerust. Ik kon haar enigszins geruststellend dat ik weet wanneer hij de lucht in gaat en dan ook niet in zijn mond ga hangen en dus de `juiste reflex` heb ontwikkeld.. Neemt niet weg dat het nog steeds eng en gevaarlijk is.

Kortom paardrijden is gevaarlijk, hoe je het ook wendt of keert. Maar er zijn zat andere hobbies en sporten die ook gevaarlijk zijn.
Aanvullend... ik hoorde dat de mevrouw in kwestie wachtte op de verzorgster/bijrijdster en niet langer wilde wachten...

Er zou dus wel eens meer achter het verhaal kunnen zitten.

Ik wens familie en vrienden sterkte toe met het verlies.

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 18:38

Ik krijg al schrik om nog op een paard te stappen zeg , de ongelukken die je de laatste tijd allemaal leest .

Heel sneu en je kan zo ervaren zijn als je wil dit kan iedereen overkomen... .

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:24

Spikkel, geen schrik hebben,
als je met geduld bezig bent, en dan nog met een ervaren persoon

erbij, loopt t allemaal wel los.

Ademhalen is ook gevaarlijk!

( zeker bij ons in de kantine als iedereen zit te roken)

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:54

ja en je hebt meer kans op een auto-ongeluk dan op het winnen van een prijs inde staatsloterij, errug toch!

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 00:29

Verschrikkelijk zoiets zeg! Zo zie je maar dat je altijd voorzichtig moet blijven! Aan de andere kant kan je ook over een stoepje struikelen en je nek breken. Je moet altijd allert blijven

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:30

ik ben van mening dat iedereen zoiets kan overkomen,ook al heb je een braaf paard,altijd kan er iets gebeuren,en als je dan toevallig net iets verkeerd doet,kan het fout aflopen.
je reactievermogen om in panieksituaties juist te handelen geeft denk ik wel de grootste doorslag.
heel erg voor de familie,sterkte hiermee.
maar vind het onzin om zomaaar te zeggen ze kon niet goed rijden,denk dat het de beste ruiter kan overkomen,als die een verkeerde of te late reactie op het gebeuren heeft.